Jump to content

[School] Hoofdvraag over pesten


Visser23

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Ik wil op school bezig met een onderzoek naar pesten, maar het lukt me niet om een goede hoofdvraag op te stellen. Wellicht kunnen jullie helpen. Het gaat om een onderzoek naar pesten onder kinderen van zes tot tien jaar (basisschool). Hiervoor willen wij een multimediaal eindproduct maken dat pesten tegen gaat. Het gaat trouwens om het pesten van tegenwoordig, dus dat kan met een stukje cyberpesten.

Hebben jullie tips en/of suggesties voor een hoofdvraag of deelvragen?

Groetjesssss!

Link to comment
Delen op andere websites

  • Was u ooit op een of andere manier betrokken bij pesten? Zoja, op welke manier?
    • Als slachtoffer?
    • Als pestkop?
    • Als bijstaander?
    • Als ouder?
    • Als leerkracht?
    • Anders ...

Ik verwacht niet dat veel mensen 'Nee' gaan antwoorden op de bovenste vraag, doch ik kan geen verdere vragen verzinnen mocht men wel 'Nee' kiezen.

Link to comment
Delen op andere websites

Wat zijn significante verbeteringen die gemaakt zijn wat betreft het aanpakken van (cyber-) pesten?

Wat zijn qua gevolgen de verschillen tussen pesten en cyberpesten?

Hoe kunnen kinderen beter voorgelicht worden over cyberpesten? (Denk aan een interactieve 'nep' chat waar ze de situatie goed moeten proberen op te lossen)

Tip: Probeer je vragen zo concreet mogelijk te formuleren. Geen vage termen gebruiken. Mijn bovenstaande vragen zijn ook niet concreet genoeg (Wat is 'significant'?) maar bij dit onderwerp is een concrete vraag vinden vrij lastig.

Succes met je onderzoek!

Bewerkt: door ZaroX
Link to comment
Delen op andere websites

Aangezien je blijkbaar een multimediaal eindproduct wilt maken tegen pesten moet je de vraag denk zo maken dat het aansluit bij je product.

Echter zou je je eerst af moeten vragen voor wie je het product wilt maken. Is het een tool voor alle kinderen op basisscholen of enkel voor kinderen die erg worden gepest?

Als je in het algemeen iets tegen pesten wilt maken en kinderen sociaal met elkaar wil om leren gaan heb je denk een totaal andere onderzoeksvraag dan als je het specifiek op een kleine groep focust.

Link to comment
Delen op andere websites

Dan zou je bijna als onderzoeksvraag kunnen doen: Wat voor multimediale middelen kunnen op basisscholen worden gebruikt tegen pesten? Al weet ik dat een docent dit waarschijnlijk zal afkeuren.

Het probleem is namelijk dat je zowel een kennisprobleem (welke tools kunnen worden gebruikt) als handelingsprobleem (hoe je pesten de wereld uit helpt of de werkelijkheid aanpast naar een andere norm) hebt en deze dus beide zou moeten behandelen in je onderzoek.

Zo te lezen moet je dus eerst even de boeken in duiken hoe je überhaupt een onderzoek doet en welke stappen daar bij zijn uit te voeren. Moet je vanuit school bepaalde stappen aanhouden? Zo ja dan kunnen je die waarschijnlijk heel erg helpen.

Link to comment
Delen op andere websites

Daar zit inderdaad wat in, Joriz! Goede tip. Ik ga deze periode geen stappen aanhouden, aangezien ik een eigen onderzoek moet opstellen. Hierbij moet ik mijn eigen methodes kiezen en deze verantwoorden om zo expert-niveau research te gaan halen. :puh: Ik zal even met docenten overleggen over hoe ik deze hoofdvraag het beste kan formuleren. Bedankt!

Tips zijn altijd nog welkom trouwens! :)

Link to comment
Delen op andere websites

Wellicht is het handig om aan te geven hoe dat multimediaal eindproduct werkt en gebruik wordt. Je hebt een praktijkonderzoek en daarvoor een oplossing. Als je geenszins het eindproduct weet, kan je eigenlijk ook geen onderzoek doen. Dus als je meer uitleg geeft over het eindproduct, dan kunnen wij helpen een goede onderzoeksvraag te produceren. Wij hebben nu helaas te weinig informatie om je goed te kunnen adviseren.

Link to comment
Delen op andere websites

Wellicht is het handig om aan te geven hoe dat multimediaal eindproduct werkt en gebruik wordt. Je hebt een praktijkonderzoek en daarvoor een oplossing. Als je geenszins het eindproduct weet, kan je eigenlijk ook geen onderzoek doen. Dus als je meer uitleg geeft over het eindproduct, dan kunnen wij helpen een goede onderzoeksvraag te produceren. Wij hebben nu helaas te weinig informatie om je goed te kunnen adviseren.

Ik doe een multimediale opleiding, waarbij we een multimediaal eindproduct moeten maken op een maatschappelijk probleem. Hiervoor moet ik dus EERST onderzoek doen en eerst concepten voordat ik weet wat voor eindproduct ik het best kan maken. Zo weet ik precies wat werkt. ;) Ik heb dus nog geen idee wat voor eindproduct het gaat worden, ik moet eerst weten hoe pesten werkt, hoe het voorkomt, hoe je kinderen beïnvloedt, hoe het gedrag van een kind werkt etc.

Link to comment
Delen op andere websites

Dus, is het toegelaten om onderzoeksvragen te hebben die draaien rond het multimedia-aspect van je opleiding? Want in zo'n geval kun je wijken naar vragen als:

-Wat is het effect van -diverse- multimedia op pestgedrag?

-Wat drijft pesters en hoe helpt multimedia hen daarin? (Zijn twee vragen in mekaar, niet aan te raden)

-Wat lokt/Hoe ontstaat pestgedrag?

Of moet je onderzoeksvraag vager en meer overkoepelend zijn dan dat?

Link to comment
Delen op andere websites

Wellicht is het handig om aan te geven hoe dat multimediaal eindproduct werkt en gebruik wordt. Je hebt een praktijkonderzoek en daarvoor een oplossing. Als je geenszins het eindproduct weet, kan je eigenlijk ook geen onderzoek doen. Dus als je meer uitleg geeft over het eindproduct, dan kunnen wij helpen een goede onderzoeksvraag te produceren. Wij hebben nu helaas te weinig informatie om je goed te kunnen adviseren.

Ik doe een multimediale opleiding, waarbij we een multimediaal eindproduct moeten maken op een maatschappelijk probleem. Hiervoor moet ik dus EERST onderzoek doen en eerst concepten voordat ik weet wat voor eindproduct ik het best kan maken. Zo weet ik precies wat werkt. ;) Ik heb dus nog geen idee wat voor eindproduct het gaat worden, ik moet eerst weten hoe pesten werkt, hoe het voorkomt, hoe je kinderen beïnvloedt, hoe het gedrag van een kind werkt etc.

Ok, op die manier, dan moet je eerst bedenken welk onderzoek je wilt doen. Eigenlijk moet je nu eerst bedenken welke vragen je wilt gaan stellen of wat je wilt ontdekken in je onderzoek. Wat wil je aanpakken? Ja, pesten, maar op wat voor manier? Joriz haalde al een verschil aan tussen iedereen en gepeste mensen. Je zei dat het voor iedereen is. Maar wat wil je onderzoeken? Wat de voornaamste redenen voor pesten zijn? Wat de prikkels voor pesten zijn? Je hoofdvraag moet dus uit twee delen bestaan, één deel gaat over wat je precies wilt gaan onderzoeken en het tweede deel gaat over het eindproduct. Weet je al iets van je vragen, waarmee je onderzoek wilt doen? En waarschijnlijk ook wel een gok voor de uitkomst? Een voorbeeld:

"Wat zijn de belangrijkste prikkels om te pesten en wat voor multimediaal product kan helpen deze prikkels te verminderen?"

Dan zou je onderzoek worden opgesplitst in twee grote delen:

1) Het onderzoek

2) Het multimediaal product

Je deelvragen moeten kunnen daarbij aansluiten. Ik weet niet hoe lang het stuk moet worden en wat er allemaal in verwerkt moet worden, dus deelvragen kan ik niet maken.

Hierbij kan je dus bijvoorbeeld als prikkel tegenkomen "sociale druk", zichzelf beter voelen, enzovoorts. Dan kan je dus een product maken die ze er enorm op attendeert hoe het bij de ander overkomt en die pesters JUIST negatief in het daglicht zet.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...