Jump to content

International Day Of Silence


Michael

Doe jij mee met de International Day Of Silence?  

15 leden hebben gestemd

  1. 1. Doe jij mee met de International Day Of Silence?

    • Ja.
      2
    • Nee.
      12
    • Misschien.
      1


Recommended Posts

1.png

Op 11 april zal er een dag wezen waar een groep mensen stil staan bij pesten. Pesten is nog steeds een moeilijk onderwerp waar over gediscussieerd wordt. Er zijn kinderen die helaas zelfmoord plegen omdat hun ernstig worden lastiggevallen met extreme pestgevallen. Hierbij geef ik dan het voorbeeld van een meisje in Amerika, Amanda Todd die zo erg lastiggevallen en gepest werd dat ze, naar een maand na het posten van een

zelfmoord pleegde. Ook hebben wij in Nederland ook wel gehad dat een aantal mensen zo erg werden gepest dat hun helaas zichzelf van het leven gingen beroven. Gaan jullie ook meedoen met deze actie? Ik heb in ieder geval wel een pakket aangevraagd. Mijn klas heeft zelf ook een pakket aangevraagd. Ik vroeg mij af als er meer mensen meedoen met deze actie. Je kan hier discussieren over deze actie. Omdat pesten bij sommigen een gevoelig onderwerp is zie ik liever normale posts. Beledigende posts tegenover anderen zullen dan ook gemeld worden. Meer informatie over deze evenement kan je hier lezen.

Bewerkt: door Asphyxiated
Link to comment
Delen op andere websites

Acties zijn nutteloos, ze doen niks aan het daadwerkelijke pesten. De enige manier die daadwerkelijk werkt bij een pester is een tik op het hoofd. Een hond die zich niet gedraagt krijgt een tik op het hoofd en als ie echt een lastpak is, een spuitje. Dat zouden ze bij de mensheid beter ook eens doen, daar we toch allen dieren zijn.

En mensen die beweren dat het huidige anti-pestbeleid wat uithaalt, verklaar mij dan alstublieft eens waarom ik steeds meer lees over zelfmoorden ten gevolge van pesten? Niet zolang geleden zelfs eentje hier in de buurt. Hoelang gaan we dat nog tolereren?

En leg de schuld alstublieft niet bij leerkrachten, deze hebben gewoon niet de macht om er iets aan te doen. Onlangs is er een leerkracht anderhalve week geschorst hier in België en moest hij zijn excuses aanbieden aan pesters. Weet je voor wat? Omdat ie pesters een duw had gegeven omdat ze iemand aan het pesten waren. Ja mensen, het is wel degelijk zover gekomen. Tegenwoordig zijn de ouders van de huidige kinderen voor een groot deel zo idioot als wat. Altijd maar klagen en zagen op de leerkracht en hun kind heeft nooit iets verkeerd gedaan. Zo ben ik niet opgevoed hoor. Je ziet wat ervan komt als dat wel gebeurt.

Bewerkt: door MegaPilot
Link to comment
Delen op andere websites

Ik doe niet mee. Wellicht omdat ik niet van het type 'ik doe mee aan een speciale dag' ben hoor. Ik doe in wezen niet aan een dag, waar ik een probleem specifiek benader. Ik denk namelijk dat dit niet veel uithaalt, dus doe ik er niet aan mee. :puh:

Ben ik tegen pesten? Absoluut.

Wil ik er wat aan doen? Absoluut.

Bewerkt: door NicolaB
Link to comment
Delen op andere websites

Op de basis- en middelbare school waren mijn beste vrienden bijna altijd leerlingen die door anderen juist genegeerd en gepest werden. Zo was mijn beste vriend een jongen met Asperger, die zelfs een keer zijn eigen klas uit is gepest en overgeplaatst werd. Men maakte hem altijd boos, en dan bleef hij vaak in zo'n bui hangen. Vaak offerde ik veel van mijn tijd op om hem weer vrolijk te maken, wat niet altijd makkelijk was, maar ik had het ervoor over.

Stil ben ik genoeg, ik praat vaak hele dagen niet, en op school praat ik nog vaker niet dan nauwelijks.

Het is wel allemaal leuk bedoeld, zo'n actie, maar ik ben benieuwd hoeveel mensen ik die dag op mijn MBO-school met zo'n sticker aantref. Waarschijnlijk durft niemand dat, uit angst om gepest te worden.

Het ironische is, dat als je echt wilt helpen tegen pesten, je je mond juist níet moet houden, maar voor die mensen moet opkomen.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik ben zelf ook jaren lang gepest, zelfmoord gedachten snijden etc nog steeds maar goed en ga daar verder niet over in,

maar het is allang bewezen dat als 1 groep 1 iemadn pest, en nog 1 ieman helpt het "slachtoffer" dan stop die groep,

Dat is ook wat ik gedaan heb toen ik op een nieuwe school kwam en iemand werd gepest,

ik ben voor die persoon opgekomen en heb gewoon me bek open getrokken,

ik was al gewend dat ik gepest werd of uitgescholden dus intreseerde me het niks als ze wat tegen me zouden zeggen erover.

maar gellukig stopde de groep ermee ze hebben nog een paar keer gespest maar heb het opgenomen en die persoon werd niet meer gepest,

en ik ook niet.

Het probleem is dat er gepest word,

De oplossing is pak het bij de pesters aan.

En maak er niet een speciale dag van dat helpt niet.

ook als is het wel goed dat er aandacht aan gegeven word.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik ben nooit zo erg gepest dat ik suicidale gedachten had. Ik vind dat je voor mensen op moet komen als je ziet dat ze gepest worden. Het is natuurlijk onzin om iemand de hele dag door uit te schelden, of dingen afpakken en dan weggooien. Die mensen die gepest worden verliezen dan hun zelfvertrouwen en durven dan nog amper iets te zeggen, omdat alles wat je zecht tegen je gebruikt kan worden.

Ikzelf ben ook gepest, maar ik ben toen in groep 7 naar een andere school gegaan waar niemand gepest werd omdat daar échte maatregelen werden genomen tegen pesten in plaats van zo'n lulgesprek met de pesters wat natuurlijk niet gaat helpen.

Link to comment
Delen op andere websites

Zelf ben ik voorstander van dergelijke acties, maar helaas blijkt het meestal toch geen nut te hebben. Of niemand doet er überhaupt aan mee. Net als met Paarse Vrijdag afgelopen keer; er was volgens mij maar één iemand die een 'Stop Homofobie'-bandje droeg. International Day of Silence klinkt als een leuke actie, maar ik vraag me af of de maatschappij daarmee geholpen wordt... En ik neem aan dat het juist de bedoeling is dat het pestgedrag af neemt na deze dag.

Wel moet ik hier even aan toevoegen dat op mijn school het aantal pesterijen nog reuze meevalt. Sterker nog, hier zul je het vrijwel tot helemaal nooit tegenkomen. Ik heb het zelf wel een hele tijd meegemaakt, maar er was maar één iemand die me destijds pestte. Ik denk dat hij ook is gaan beseffen dat, omdat niemand anders mij pestte, hij er beter mee kon stoppen.

Dit soort acties helpen simpelweg niet zo voor een langere tijd. Je staat er even bij stil, maar voor de rest gaat het leven gewoon door. Helaas, maar zo zit de wereld in elkaar. We mogen in Nederland trouwens nog blij zijn, want in veel landen gaat het er vele malen erger aan toe, hoor. :puh:

Link to comment
Delen op andere websites

Wat je wel kan doen is het beleidsmatig proberen aan te pakken. Ik kan je wel vertellen dat een protestdag makkelijker gedaan is dan dat :puh:

Want laat nou zeggen, dat jullie een wethouder of minister zijn. Uit welke elementen bestaan de redenen (en daarbij de aanpak) waarom mensen geplaagd worden?!?

Preventief liggend zijn dat tig subjectieve begrippen, zoals sociale cohesie en -infrastructuur.

Repressief liggend zijn er ook veel dingen voor te verzinnen, zoals naming and shaming of de ruimere mogelijkheid tot overplaatsing van pesters of gepesten om ze van elkaar te scheiden. Besef wel dat het dan al te laat is.

Link to comment
Delen op andere websites

Pas op het moment dat het bij uit de baarmoeder gerukte klotekinderen doordringt dat pesten mensen van binnen helemaal kapot kan maken, zal het stoppen. Jammer genoeg gaat dit waarschijnlijk nooit het geval zijn, doordat pesters vaak het IQ van een platgestampte pinda hebben die zich beter voelen dan de rest en nogal ignorant tegenover daadwerkelijk belangrijke dingen staan. Als joch dat zelf 11 jaar lang gepest is kan ik hartstikke meepraten over onderwerpen als deze en word echt kotsmisselijk van wat ik in de kranten lees hoe het pesten op het moment aangepakt word. De ouders leggen de schuld bij de leerkracht, die weer machteloos is want een leerkracht is niks meer dan een leermedium, die heeft niet zozeer de rol kinderen op te voeden. Ouders horen dat te doen. Hoevaak je wel niet hoort dat ouders zeggen dat hun kind nooit zoiets zou doen toont wel aan dat ouders hun eigen kinderen niet kennen, wat weer bewijs is dat de manier en de effectiviteit van opvoeden bij ouders zwaar onderuit aan het gaan is.

Excuses voor het taalgebruik, maar de emoties gieren door mijn lijf met gesprekken zoals deze.

Bewerkt: door Narukami
Link to comment
Delen op andere websites

Jouw bericht opgesomd:

1: Pesters zijn dom

2: Pesters voelen zich beter dan de rest

3: Pesters staan onwetend tegenover daadwerkelijk belangrijke dingen.

4: een leerkracht is niks meer dan een leermedium, die heeft niet zozeer de rol kinderen op te voeden.

5: ouders horen kinderen op te voeden.

6: slechte opvoeding van ouders leidt tot grotere kans pesten.

De eerste 2 punten zie ik, zonder extra bewijslast, als ongegrond.

Het 3e punt, vind ik niet echt correct. Ik kan wel zeggen, dat pesters wellicht niet begrijpen hoe het is om gepest te worden (hebben geen weet van de impact) of kijken er anders tegenaan. :Y

Punt 4: Ook een leraar zorgt voor een mate van opvoeding. Het pesten van iemand gebeurt vaak al in de les, waar een kind gemiddeld 30 uur in de week zich bevind. Opvoeden = juiste gedrag aanleren => leermedium. Om pesten aan te pakken moet je dus ook zorgen dat het op school goed kan worden aangekaart en dat docenten dit in kunnen zien.

Punt 5: Een van de elementen om pesten aan te pakken inderdaad. Maar het is natuurlijk het gehele milieu waar men in opgroeit en dat is vaak lastig aan te pakken.

Punt 6: volledig mee eens en het kan ook leiden tot vergroting van de kans op criminele jeugd.

Ik ben dus een voorstander van het algeheel aan te pakken:

1. in de scholen in de vorm van dat men een pestbeleid moet hebben.

2. Een link met jeugdzorg maken en daar extra op inzetten. :puh:

Link to comment
Delen op andere websites

Er zijn niet genoeg facepalms in de wereld om jouw punt 4 te omschrijven, NicolaB. Pesters geven geen zak om woorden en een pestbeleid helpt geen zak. Weet je waarom? Omdat je er niet mag aankomen. Een hond die niet luistert kan het geen barst schelen dat je er tegen roept, sla je echter eens lekker hard op z'n kop, dan luistert ie wel.

Pas dit eens toe op pesters en voila, je snapt meteen het probleem van pesten.

Ze geven niet om woorden => men mag er niet op slaan => probleem blijft bestaan.

Ik vind het heel triest dat leden als Nicola de schuld bij leerkrachten durven leggen terwijl er heel recent een leerkracht is geschorst omdat ie pesters wegduwde. Dat je dan nog steeds niet wilt inzien dat leerkrachten machteloos zijn, dat begrijp ik echt niet. Het is me in ieder geval maar al te duidelijk dat je niemand kent die in het onderwijs staat met veel buitenlanders, daar is pesten schering en inslag en die kereltjes geven niet om wat loze woorden hoor. Meer nog, ze lachen je in je gezicht uit omdat je zo machteloos als wat bent.

Bewerkt: door MegaPilot
Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb van dichtbij veel pesten meegemaakt. Ben natuurlijk zelf ook wel geklierd, maar echt pesten niet. Vaak 'nerd' en die dingen (heb een bril, kan goed leren), maar ze konden m'n kont kussen. Een goede oplossing zou natuurlijk zijn: even een flinke tik verkopen. Vroeger, jaren '70, kon dat nog. Er was een jongen, die zat de hele dag te pesten, leraren op de kast te jagen, en ga zo maar door. Tot hij bij de directeur van de school kwam. Die heeft hem even lekker door het kantoor heengesleurd. Daarna heeft hij elke dag als een braaf lammetje in het lokaal gezeten. Zelfde verhaal met een stagiair op het werk van mijn vader. Mijn vader werd zo gek van hem, hij stond de hele dag met de armen over elkaar, deed niets, alleen maar commentaar leveren en zeuren. Mijn vader heeft hem toen door de bramenstruiken heengetrokken. Jaren later, zo'n 20 jaar, praatte mijn vader nog eens met hem. Hij heeft hem toen nog bedankt, want het heeft zijn ogen geopend. Had mijn vader dat niet gedaan, dan was er helemaal niets van hem geworden. Een beetje geweld kan dus toch werken, maar of het echt menselijk is, is nog maar de vraag. Geweld gebruiken gaat wel erg ver. Maarja, met pesten maak je ook weer mensenlevens kapot. En sinds een pester toch niet naar woorden luistert...

Link to comment
Delen op andere websites

Er zijn niet genoeg facepalms in de wereld om jouw punt 4 te omschrijven, NicolaB. Pesters geven geen zak om woorden en een pestbeleid helpt geen zak. Weet je waarom? Omdat je er niet mag aankomen. Een hond die niet luistert kan het geen barst schelen dat je er tegen roept, sla je echter eens lekker hard op z'n kop, dan luistert ie wel.

Pas dit eens toe op pesters en voila, je snapt meteen het probleem van pesten.

Ze geven niet om woorden => men mag er niet op slaan => probleem blijft bestaan.

Ik durf te wedden dat dit helpt. Een meid uit de vorige klas van mijn broer heeft eens iemands kaak gebroken door hem met een kruk tegen zijn hoofd te slaan. Hij heeft een week geloof ik in het ziekenhuis doorgebracht, heeft een hersenschudding opgelopen en een gebroken kaak. Die zou nooit meer iemand beledigen of pesten. :tu:

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...