GTAGames.nl
Log in om dit te volgen  
Volgers 0
Hanneswasco

discussie
Keuzes maken: leuk of nutteloos?

Verhaallijn keuzes   24 leden hebben gestemd

  1. 1. Vind je de de feature leuk?

    • Ja
      19
    • Neen
      0
    • Neutraal
      5

Log in of registreer om te stemmen in deze peiling.

25 berichten in dit onderwerp

WikiGTA artikel: Verhaallijn keuzes.

GTA IV bracht relatief weinig nieuwe features met zich mee, vele features waren simpelweg geoptimaliseerd uit een vorige GTA, en zelf vele dingen die je in andere GTA's kon, kon je niet meer in GTA IV. Keuze's maken in de verhaallijn, en die de rest van het spel al dan niet beïnvloeden is echter iets nieuws.

Maar is het eigenlijk wel een goede feature? Als je weet wat de gevolgen zijn is de keuze snel gemaakt, in bijna alle gevallen is één keuze beter dan de andere. Maar langs de andere kant is het misschien gewoon tof, zodat je je meer kan inleven in Niko?

Ik vind het idee van keuzes te maken wel tof, maar de uitwerking vind ik in GTA IV nog niet ideaal. In GTA V vind ik het al een pak leuker, waar je kan kiezen hoe je een heist gaat uitvoeren.

Wat vinden jullie hiervan?

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites
GTAGames.nl

De keuzes die je kon maken hadden behalve bij The Holland Play en de finale gewoon géén impact. Jammer, vooral omdat er in GTA V niks aanwezig is van dit keuze gebeuren.

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Ik vond de keuzes in GTA IV een erg leuke toevoeging aan de verhaallijn, het waren wel de meest spannende momenten. Helaas was het niet zo dat het de verhaallijn echt beïnvloedde, of dat het me meer liet inleven in Niko.

Bij Playboy X/Dwayne moet je Playboy vermoorden, anders krijg je jack shit (en mis je een buggy pooltafel in een badass mansion).

Bij Francis/Derrick moet je Derrick vermoorden want aan Derrick heb je niets.

Dat ene meisje bij die casino, en die Ivan the Not So Terrible spaarde ik in m'n eerste playthrough omdat het kan, niet omdat het verschil maakt.

De keuze tussen deal en revenge met Dimitri is totaal onlogisch, en ik koos alleen voor deal omdat ik een mooi einde van het verhaal wilde - waarbij Roman wordt doodgeschoten en Dimitri de eindbaas is. Dit omdat zowel Kate als Jimmy Pegorino me geen fuck konden boeien.

Het ergste was nog die Darko, waar je het hele spel naartoe werkt. Zelf als je hem laat leven kan je hem na de cutscene nog doodrijden (meen ik me te herinneren) en not a single fuck will be given. Anti-climax much.

Nogmaals, die keuzes maakten de verhaallijn een stuk spannender, maar je had er wel wat goodwill voor nodig, aangezien het meer de keuze was tussen "een logische verhaallijn" en "een recalcitrante troll spelen".

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Jammer, vooral omdat er in GTA V niks aanwezig is van dit keuze gebeuren.

Hoe bedoel je? Er zijn toch verschillende momenten waarop je keuzes kan maken? Bij de Heists, en op het einde heb je ook 3 keuzemogelijkheden?

Helaas was het niet zo dat het de verhaallijn echt beïnvloedde, of dat het me meer liet inleven in Niko.

In principe kan het je toch meer doen inleven in Niko? Kies je voor wraak of geld, kies je ervoor om het bevel van je baas te volgen, of wat je zelf het beste lijkt, kies je ervoor om Drako een kans te geven of niet? Ik vind dat je daarbij wel meer een 'band' met Niko kan krijgen, i.p.v. als hij de keuze voor je maakt. ^^

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Hoewel de keuzes weinig tot geen impact hadden op het verhaal, zowel in IV als V, vind ik het leuke toevoegingen. Tevens geeft het 'n goede reden om het spel meermaals te spelen. Het zou echter wel leuker geweest zijn als het 'n echte impact op het verhaal had gehad, maar toch .... het blijft 'n leuke toevoeging die ik ook in komende DLC's en compleet nieuwe delen graag terug zie.

Dat ene meisje bij die casino, en die Ivan the Not So Terrible spaarde ik in m'n eerste playthrough omdat het kan, niet omdat het verschil maakt.

Maakte wel degelijk verschil. Net als die gangbanger die je tot op het dak van 'n flat in de projects volgde alwaar je die keuze kreeg, kom je deze later in het spel weer tegen als Random Character indien je ze in leven liet.

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Jammer, vooral omdat er in GTA V niks aanwezig is van dit keuze gebeuren.

Hoe bedoel je? Er zijn toch verschillende momenten waarop je keuzes kan maken? Bij de Heists, en op het einde heb je ook 3 keuzemogelijkheden?

Ik heb het over de keuzemomenten zoals die in IV plaatsvinden. In V heeft het invloed, je kunt namelijk de 5 heist's allemaal minstens 3x opnieuw spelen om alle crewleden en mogelijkheden uit te proberen. In IV was het "laat leven of laat sterven", dan komen ze later nog één keertje terug en de helft probeert je alsnog te vermoorden in die encounter.

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

De keuzes die je kon maken hadden behalve bij The Holland Play en de finale gewoon géén impact. Jammer, vooral omdat er in GTA V niks aanwezig is van dit keuze gebeuren.

Ik heb het over de keuzemomenten zoals die in IV plaatsvinden.

Huh? Deze reacties sluiten niet op mekaar aan?

Ik vond de keuzes in IV leuk. Toegegeven, zeer uitgebreid waren ze nog niet, het was dan ook nog maar de eerste keer, maar ze trokken je wel toch wat dieper in het verhaal. Voor wat ik aanvoel zijn er toch 3 keuzes met een echt gevolg en met een duidelijk verschil ten opzichte van Niko's omgeving, dus dat vind ik een mooi aantal.

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

@ Voetbalclubutrechtvoorhetleven: Oh ja, maar dan nog is het een beetje als het hele karma-systeem in Fallout 3 en New Vegas. Je kan een bad guy spelen, maar nagenoeg het enige wat het je oplevert is dat je missies en beloningen misloopt. Leuk voor het moraal natuurlijk, maar dan spreek ik niet echt van een keuze. Meer zo van "je hebt de optie om iemand te vermoorden maar het is totaal nutteloos".

@ Hanneswasco: Ik had sowieso al moeite om me in te leven in Niko Bellic, omdat hij nogal eens acties uitvoerde (of beter gezegd, de speler dat liet uitvoeren), waar ik het niet mee eens was. Zoals dat hele kidnapgebeuren met Gracie, de liefde met Kate (terwijl ze mij niet aanspreekt). enz. Daarnaast zijn de normen en waarden van de hoofdpersoon een beetje dubieus, een onoverkomelijk verschijnsel in GTA-games natuurlijk.

Er zijn zeker wel momenten waarin ik meegetrokken wordt door het verhaal. Bijvoorbeeld wanneer je langs je safe house rijdt en die ineens in brand blijkt te staan - vervolgens raken Roman en Niko in paniek en aangezien het je eigen safe house is, is het voor de speler ook even schrikken. Of de haatgevoelens die je hebt aan Dimitri aan het einde van de game, vooral wanneer hij Roman doodschiet (daarom had ik ook die keuze genomen). Maar omdat het spel je de keuzes zo aandringt, voelt het minder alsof het mijn eigen keuzes zijn, omdat ik al weet dat één keuze me niets gaat opleveren en ik beter voor de andere kan gaan.

Bewerkt: door SpacyColours

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

De keuzes die je kon maken hadden behalve bij The Holland Play en de finale gewoon géén impact. Jammer, vooral omdat er in GTA V niks aanwezig is van dit keuze gebeuren.

Ik heb het over de keuzemomenten zoals die in IV plaatsvinden.

Huh? Deze reacties sluiten niet op mekaar aan?

Komt omdat ik de opties van de Heist's die Hannes had genoemd even vergeten was, dat had ik gehoopt te rectificeren voor iedereen in mijn tweede post, maar kennelijk was ik niet duidelijk genoeg.

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Ik vond het opzich wel een leuke feature ook al had het geen enorme impact op het verhaal.

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Ik heb stiekem opgezocht wat de beste keuzes waren destijds :7

Geeft een leuke toevoeging maar had niet zoveel nut verder geloof ik?

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Maar omdat het spel je de keuzes zo aandringt, voelt het minder alsof het mijn eigen keuzes zijn, omdat ik al weet dat een keuze me niets gaat opleveren en ik beter voor de andere kan gaan.

Dat had ik helemaal niet in IV. Het is wel zo dat R* wel duidelijk maakt in de meeste gevallen welke keuze canon is maar doorgaans is het niet zo dat de ene optie je alles oplevert en de andere niets. Op de Holland Play na zijn beide opties vrij gebalanceerd ten opzichte van mekaar. That Special Someone was voor mij ook wel een belangrijke missie qua keuze, aangezien je daar eigenlijk jezelf reflecteert in Niko hoe je het verhaal hebt meegemaakt, een beetje hetzelfde als wat later gebeurd bij One Last Thing. Je bepaalt zelf het verloop van het verhaal aan de hand van wat jij denkt dat er moet gebeuren en ik vind dat zeker goed gedaan.

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Ik vond het wel een leuke toevoeging. De eerste keren dat ik de keuzes moest maken wist ik de uitkomst nog niet en ging ik volledig op m'n eigen gevoel af. In een latere game maakte ik dan weer andere keuzes om te zien hoe dat afliep. Wat mij betreft hadden er in V wel meer van dat soort keuzes mogen zitten. Ik vind de keuzes die je in GTA V moet maken toch wel van een andere orde. Enkel het kiezen van je eindmissie, besluiten over leven of dood, lijkt op het kiezen in GTA IV.

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Prima toevoeging, maar heel speciaal vind ik het niet. Het komt een beetje neer op Persoon A vermoorden of in leven laten, waarbij de gevolgen van je keuzes variëren in nut en omvang. Op zich is het idee van kiezen erg leuk, maar ik vind het niet dusdanig uitgebreid om het écht geweldig te noemen. Ik had in IV op zich wel wat meer keuzes willen zien die de verhaallijn wat meer uit zouden breiden. Dat er achter een keuze bijvoorbeeld een reeks zijmissies volgt, waardoor het herspelen van iedere keuze écht de moeite waard wordt. Desondanks is het een leuke toevoeging die je wat meer over het spel en over de verhaallijn laat nadenken, ondanks het feit dat het niet overal even bepalend of belangrijk is.

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Vond dit een waardevolle toevoeging. Misschien hadden de keuzes soms wat meer impact kunnen hebben. Toch moet je altijd kijken hoe je spelers op zo'n functie reageren en was het een probeersel. Ik had juist verwacht dat het in GTA V ook terug ging komen, maar tevergeefs. Het houdt in ieder geval de storyline dynamischer en de echte freaks kunnen de storyline met allerlei verschillende keuzes overdoen. In GTA VI of wellicht Red Dead zou ik het terug willen zien, maar dan nog wat groter. Bijvoorbeeld dat je bij beide keuzes een andere opdrachtgever krijgt.

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet lid zijn om te kunnen reageren

Een account aanmaken

Registreer je voor een eigen account. Het is snel en makkelijk!


Nu registreren

Inloggen

Heb je al een account? Log hier in.


Nu inloggen
Log in om dit te volgen  
Volgers 0

  • Recent actief   0 leden

    Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.