Jump to content

Cover vs. Origineel


_Night-Men_

Recommended Posts

Cover vs. Origineel

Muziek wordt uitgebracht, komt in de hitlijsten, en wordt vervolgens vaak gecovered. Het ene nummer al gauw nadat het origineel is uitgebracht, het andere nummer pas vele jaren later. Soms wordt zelfs de cover een nog grotere hit dan het origineel. In dit topic zul je twee versies van hetzelfde nummer te horen krijgen. De een is het origineel, de ander een cover. Vervolgens bepaal jij welke versie jij beter vindt: het origineel of de cover, met argumentatie. Hierna geef jij weer een origineel van een ander nummer, en een cover van datzelfde nummer. Het origineel moet het échte originele nummer zijn. Als je een cover van I Shot the Sheriff plaatst, hoort hierbij dus het origineel van Bob Marley, en niet van Eric Clapton. Je mag uiteraard wel het origineel van Bob Marley posten, en vervolgens de versie van Eric Clapton als cover nemen.

Regels (Jowx©)

  • Reageer alleen op de post boven je
  • Beargumenteer de keuze die je maakt
  • Respecteer de mening van een ander
  • Reageer niet op de reactie van een ander, los dit op per PB
  • Plaats het origineel en één cover
  • Maximaal 1 post per dag
  • Alle overige forumregels zijn in dit topic van kracht.


Ik trap af:

Mad World, het origineel van Tears for Fears, cover door Gary Jules en Michael Andrews. Welke vind jij beter?

Bewerkt: door SpacyColours
Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 136
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • NicolaB

    18

  • SpacyColours

    16

  • Foreigner97

    13

  • FcUtreg4Life

    12

Briljant topic! Tears for Fears is een enorm toffe band en hun uitvoering van Mad World vind ik net wat lekkerder. Iets levendiger, iets mysterieuzer. De versie van Jules is ook mooi en heerlijk rustig, maar doet toch wat onder aan het origineel.


Superstition, die de meesten zullen kennen als een funky plaat van Stevie Wonder, maar luister de uitvoering van Jeff Beck maar eens. ^^

Link to comment
Delen op andere websites

Het origineel van Metallica. Hoewel de muzikale invulling van Bullet for my Valentine zeker niet slecht is, zelfs verfrissend, kan ik die zanger echt niet aanhoren. Niet dat hij niet kan zingen, maar ik vind zijn stem niet geschikt voor metal.

Sympathie for the Devil

Origineel van The Rolling Stones

Cover door Guns & Roses

Het origineel is 'n dijk van 'n plaat en staat als 'n huis, maat toch ... de heren van G&R flikken het ook hier weer door 'n nog betere versie te produceren.

Bewerkt: door FcUtreg4Life
Link to comment
Delen op andere websites

Best een lastige. Ik vind ze allebei wel mooi maar kies dan toch voor het origineel van Bryan Adams. Vind de rock-versie van het nummer qua tempo en melodie leuker om naar te luisteren dan naar zo'n ballad.

Bob Marley (origineel)

Eric Clapton (cover)

Vanaf 4:50 houdt het liedje op en begint zijn gitaarsolo.

Bewerkt: door Jaszpehr
Link to comment
Delen op andere websites

Is eigenlijk gewoon een lied waar ik niet naar kan van genieten, in geen van beide versies. De cover heeft net wel dat beetje extra, omdat die stemmen perfect laten passen echt een opgave is. Dan ga ik daar maar voor.


Het eerste origineel/cover-koppel waar ik op kon komen, zal nog eens nadenken voor de volgende keren. Leuk concept, trouwens :tu:

Origineel

Cover

Link to comment
Delen op andere websites

Het origineel van dit nummer vind ik niet echt verrassend, in ieder geval niet de eerste keer dat ik 'm hoor. De cover daarentegen is een stuk verrassender, met meer afwisseling, bijgevoegde melodietjes enzovoorts, zonder dat het echt 'overkill' wordt. Ik ga dus voor de cover!

Jar of Hearts - Christina Perri (origineel)

Jar of Hearts - Ronan Parke(cover)

Link to comment
Delen op andere websites

Top topic Night-Men!!!

Het origineel vind ik de leukste muziek hebben (tja logisch, maar het is nou eenmaal zo :puh:). De stem van Ronan Parke is over het algemeen beter, maar de stem van Christina Perri is ook niet slecht. Tot nu toe daarom een gedeelde plaats. Zet de stem van Ronan op een geluidsband met meer muziek erachter en het had beter geweest.


Voor u de keuze tussen de originele Kabouterdans

http://grooveshark.com/s/De+Kabouterdans/2FWQhn?src=5

en de instrumentale versie van het Praags filharmonisch orkest

http://grooveshark.com/s/Kabouterdans/4A2e30?src=5

Link to comment
Delen op andere websites

Die versie van het orkest is echt wel mooi gedaan. Vooral tof dat de zanglijn ook gespeeld wordt waardoor je een vol nummer krijgt.

Ik heb gekozen voor het nummer Helter Skelter, origineel van de Beatles en later gecoverd door Mötley Crüe.

Cover: Mötley Crüe - Helter Skelter

Origineel: Beatles - Helter Skelter

Bewerkt: door Krikke1992
Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...