Jump to content

Laatst beluisterde album


thebig

Recommended Posts

  • Reacties 132
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • GuitarGuy666

    48

  • Silverbyte

    18

  • thebig

    16

  • Foreigner97

    11

Het is alweer een tijdje geleden dat ik hier voor het laatst postte. Tijd voor een greep uit de recente luistergeschiedenis.

the+curse+the+life+the+blood+cover.jpg

Singapore Sling - The Curse The Life The Blood

Ik ken Singapore Sling al jaren, maar ben er tot nu nooit echt ingedoken, omdat ik het idee had dat ik nog niet klaar was voor hun sound. The Curse The Life The Blood is een wat ouder album dat hun stijl prima samenvat: luid, duister, droning. De teksten zijn negen van de tien keer niet te verstaan, maar de nummers zijn instrumentaal en qua sfeer al zo sterk, dat dat eigenlijk niet eens zo erg is. Soundtrack voor een obscure misdaadfilm.

MI0000845796.jpg?

Loop - Fade Out

Zoals iemand op Last.fm het uiterst treffend verwoordde: "Like being sucked into a blackhole while suffering from a migraine."

dbfa1978.jpg

Sufjan Stevens - Carrie & Lowell

Ik wist wel wie Sufjan Stevens was, maar tot voor kort had ik nog nooit naar hem geluisterd. Zijn onlangs verschenen plaat Carrie & Lowell kreeg goede kritieken, dus het leek me een mooi moment om eens kennis te maken met zijn werk. En shit, dat heb ik geweten. Pijnlijk - dat is het woord dat me als eerste te binnen schiet. Niet pijnlijk in de zin dat het een waardeloos album is, maar pijnlijk als in: deze teksten, deze composities, deze zang. Het gaat/ging niet goed met Sufjan, privé gezien, en dat is te horen. Dit album staat vol met verdrietige, melancholische liedjes die zowel bloedmooi als hartverscheurend zijn. Bij de eerste keer luisteren naar The Only Thing, ergens in het midden van de plaat, ging ik wel even slecht hoor.

"The only thing that keeps me from cutting my arm

Cross hatch

Warm bath

Holiday Inn after dark"

Normaal heb ik niets met teksten als deze, ik trek de meeste screamo/emo/whatever bands behoorlijk slecht, maar dit kwam binnen. Niet omdat ik het herkende of zo, maar omdat het daadwerkelijk oprecht klonk. Eén van de meest bijzondere nummers die ik de afgelopen jaren gehoord heb, op een verder ook zeer sterk album.

SIJS-2400.jpg?wmode=transparent

Courtney Barnett - Sometimes I Sit And Think, And Sometimes I Just Sit

In mijn omgeving was er een hoop hype omtrent dit album, en nu ik het een paar keer gehoord heb meer dan terecht, wat mij betreft. Courtney Barnett heeft een unieke manier van spelen/zingen, vol humor, ironie, dubbelzinnigheid en spot. Haar nummers zijn eigenlijk meer cabareteske verhaaltjes op rockmuziek dan 'liedjes', maar het luistert prima weg en laat je bij elke luisterbeurt weer iets nieuws ontdekken. Tekstueel meesterlijk, muzikaal meer dan prima.

Link to comment
Delen op andere websites

Dirt.jpg

Dirt - Alice in Chains

Ik kende deze band al heel lang. Het eerste nummer wat ik hoorde was 'Rooster'. Ik had hem niet helemaal geluisterd, en vond niet zo'n leuk nummer. Daarna ben ik op 'Man in the Box' gestuit die ik non stop draaide. Onlangs heb ik wat meer nummers opgezocht op internet waardoor ik veel nummers van dit album tegenkwam. Ik heb meteen het album gedownload en geluisterd. Ik vind elk nummer stuk voor stuk erg goed en er is niet veel op aan te merken. Layne Staley heeft echt een perfecte stem voor dit soort muziek. Net als Kurt Cobain heeft hij een stem die snel bij forceren begint te schreeuwen. Deze manier van zingen klinkt echt super tof! Ik raad je echt aan om dit album een keer geluisterd te hebben, en op zijn minst het nummer 'Rooster' en 'Would'. :tu:

Dit album verdient gewoon een dikke 9,5. :) Ik ben nog aan het overwegen om dit album op vinyl te kopen.

Link to comment
Delen op andere websites

  • 3 weken later...
  • 1 maand later...

hilary-duff-breathe_layeredbig_1024x1024.jpg?v=1433447423

Ik ben een groot fan van deze zangeres/actrice en dit is zeker haar beste album ooit.

Na 8 jaar afwezigheid is zij (gelukkig) weer terug. :dans:

Bewerkt: door Noretz
Link to comment
Delen op andere websites

Afgelopen dagen onder andere geluisterd naar Morrison Hotel van The Doors en The Sky's Gone Out van Bauhaus.

cvr_morrison-hotel-original-album_front_1200.jpg

Morrison Hotel is op het moment mijn favoriete plaat van The Doors. Jims stem klinkt heerlijk zuiver (Queen of the Highway, Waiting For The Sun) en voornamelijk die twee nummers zijn oprecht kwalitatief

goede nummers, die ik wel tot mijn favoriete The Doors-nummers durf te scharen. Het album heeft alleen een beetje een gebrek aan psychedelisch geluid (het is wat meer blues-ish), wat op zich een tegenvaller is. Mijn Doors-favoriet Not To Touch The Earth zul je dus ook niet zo snel aantreffen op deze plaat. De cover is trouwens ook fantastisch, lijkt me geweldig voor op een T-shirt.

skysgoneout.jpg

The Sky's Gone Out is het enige album van Bauhaus dat ik echt al een paar keer met aandacht heb zitten luisteren. Bauhaus is vaak net een tikje minder toegankelijk, waarbij ik een album vaak een paar keer moet luisteren alvorens ik hem tot in z'n volste waardeer. Dit album heb ik zodoende al een paar keer afgespeeld en het lijkt inderdaad dat hij steeds lekkerder wordt. Heerlijk afwisselend ook: Third Uncle, All We Ever Wanted Was Everything en (officiële) afsluiter Exquisite Corpse zijn 3 totaal verschillende nummers (waar laatstgenoemde weer een mengelmoesje is van allerlei verschillende delen en stijlen), die me alle drie op hun eigen manier goed bevallen. Vooral Exquisite Corpse blijft me boeien: iedere keer is het weer een ander stukje dat me echt weet te pakken. Zit zelfs nog een stukje (goth-ish)reggae in. puh2.gif

Link to comment
Delen op andere websites

  • 2 weken later...

tumblr_m60zixy0YR1rt1kvxo1_500.jpg

The Chills - Kaleidoscope World

Ik ben deze week veel aan het luisteren naar de Nieuw-Zeelandse bands uit de eighties van het Flying Nun-label. The Chills is zonder twijfel één van de beste bands uit die scene, als je het mij vraagt. Lekkere nonchalante gitaarpop met veel 'jangle'. Kaleidoscope World is, naar ik begrepen heb, een verzameling met nummers van hun allereerste EP's en demo's, en dat is te merken omdat de sound en productie nogal verschilt per nummer. Dit vormt (voor mij althans) echter geen struikelblok, het neuriet lekker mee en is voorbij voor je er erg in hebt.

41PPG3x2CjL.jpg

The Brian Jonestown Massacre - Thank God For Mental Illness

Ik ken de discografie van The Brian Jonestown Massacre inmiddels aardig uit mijn hoofd, en Thank God For Mental Illness is een album waar ik bij terug blijf komen. Het is tekstueel misschien niet hun sterkste, maar er zit een lekker blues- en zelfs countrysausje (Free And Easy) overheen. Sowieso één van mijn BJM-favorieten. En die cover... tsja, die moeten we maar gewoon negeren.

HRTRR_DDN_FINAL_COVER-300x271.jpg

Hurray For The Riff Raff - My Dearest Darkest Neighbour

Ik ken HFTRR pas sinds vanavond, maar wat heeft deze vrouw een fijn stemgeluid, allemachtig. Ze is pas halverwege de twintig, maar zingt alsof ze de hele wereld al heeft gezien. My Dearest Darkest Neighbour zit vol americana/alt-country liedjes die qua thema niet heel spectaculair zijn, maar het is zó goed gecomponeerd, en dan speelt ze ook nog eens heel lekker gitaar. Zeker iets waar ik vaker naar ga luisteren.

Link to comment
Delen op andere websites

Slowhand - Eric Clapton

Ik kende slechts de nummers Cocaine en Wonderfull Tonight. Gisteravond het hele album geluisterd, en het is echt heel een heel goed album. Elk nummer zit mooi in elkaar. Ik heb meteen mijn akoestische gitaar gepakt (wat ik normaal gesproken niet zo vaak doe :sst: ) en het nummer Next Time You See Her geoefend. Ook ben ik de zang aan het oefenen. Ik heb niet de meest mooie zangstem, maar het klinkt naar mijn mening niet verkeerd. Heerlijk nummer voor bij een kampvuur bijvoorbeeld.

EricClapton-Slowhand.jpg

Mocht je Clapton nog niet zo goed kennen raad ik je aan om met dit album te beginnen. :tu:

EDIT:

Ik heb in België ook The Black Album van Metallica gekocht. Wat is dit toch een heerlijk album!! Ik kende haast alle nummers al, maar deze mocht toch niet ontbreken aan mijn collectie. Naar mijn smaak het beste Metallica album dat er is.

Bewerkt: door GuitarGuy666
Link to comment
Delen op andere websites

Deze avond al een heleboel CDs gedraaid. :)

Ride the Lightning - Metallica

Gewoon een supergoed album met veel goede nummers als Creeping Death, Call of Ktulu en dergelijke.

The Black Album - Metallica

Hail to the King - Avenged Sevenfold

Echt een supertoffe band dit. :) Ik hoop ze nog een keer live te zien.

Resistance - Muse

EDIT:

Voeg daar ook maar Dirty Deeds Done Dirt Cheap van AC/DC, Appetite for Destruction van Guns 'N Roses, Avenged Sevenfold' selftitled album en 1984 van Van Halen aan toe. :7

Bewerkt: door GuitarGuy666
Link to comment
Delen op andere websites

  • 1 maand later...

Alweer een bump. :-(

Heleboel geluisterd deze week/maand.

Venom - Bullet For My Valentine

Kill 'Em All - Metallica

For Whom The Bell Tolls - Metallica

Black Album - Metallica

Live - AC/DC

Rust In Peace - Megadeth

...And Justice For All - Metallica

Master of Puppets - Metallica

Muse - Drones

Muse - The Resistance

Dirt - Alice in Chains

Eliminator - ZZ Top

Fly on the Wall - AC/DC

Stiff Upper Lip - AC/DC

Black Ice - AC/DC

Highway to Hell - AC/DC

Powerage - AC/DC

Veel van Metallica en AC/DC. :) Metallica ben ik nu wat inhoudelijker aan het luisteren, vooral nummers die ik niet kende (ook de hele albums). En natuurlijk AC/DC, want die moét je gewoon eens in de zoveel tijd draaien. :7

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...