Jump to content

Laatst beluisterde album


thebig

Recommended Posts

WhitePonyRe-Release.jpg

Deftones - White Pony

Vandaag de wat meer proggy/alternative weg ingeslagen wat muziek betreft. Deftones vind ik zelf erg goed en heeft zeker een unieke eigen geluid en manier van nummers schrijven. Na het horen van het nummer Change heb ik me wat meer verdiept in deze band, en ben vandaag dus het hele album wezen luisteren. De nummers zijn zéker erg goed geschreven, maar om heel eerlijk te zijn vind ik de nummers een tikkeltje op elkaar lijken wat natuurlijk erg jammer is. Verder zijn er wel nummers die er uit springen en die ik ook zeker vaker zou gaan luisteren. Dat zijn de nummers Back to School, Knife Party en Change (In the House of Flies).

7,9/10

Link to comment
Delen op andere websites

  • 2 weken later...
  • Reacties 132
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • GuitarGuy666

    48

  • Silverbyte

    18

  • thebig

    16

  • Foreigner97

    11

The_Best_Of_Motorhead.jpg

The Best of Motörhead

Deze vakantie had ik dit album van Motörhead gekocht. Ik wilde eigenlijk overkill kopen, maar die hadden ze niet. Dit album bevat 40 beste nummers vanaf het eerste album (zelfs een nummer van Hawkwind) tot aan We Are Motörhead uit 2000. Veel nummers kende ik nog niet dus was het wel leuk om wat meer nummers te leren kennen via dit album. :) Alle nummers op dit album zijn supergoed. Mocht je nog niet zo bekend zijn met Motörhead, dan raad ik je aan om dit album een keertje op te zetten.

10/10

Link to comment
Delen op andere websites

Leprosy_Album.jpg

Leprosy - Death

Death is een band waar ik altijd veel goeds over hoorde, maar nooit echt een kans gaf. Vandaag heb ik daar eens verandering in gebracht en heb ik Leprosy helemaal gedraaid. Echt een verdomd goed album is dit! _O_ Het is echt een van de beste thrash/death metal platen die ik heb gehoord. De nummers zijn snel, hebben allemaal iets unieks en de zang vind ik echt heel goed. De nummers doen me een beetje denken aan Slayer, maar dan zit er wat meer afwisseling in en zijn de riffs iets duidelijker (zoals je misschien van slayer weet zijn de riffs heel snel en zijn ze op de eerdere albums vaak onduidelijk). Al met al is dit echt een aanrader als je van bijvoorbeeld Metallica of Slayer houdt. :)

8/10

PearlJam-Ten2.jpg

Ten - Pearl Jam

Gisteren heb ik dit album eindelijk eens gekocht. Pearl Jam vind ik altijd al een van de betere grunge bands uit de jaren '90 en na het horen van Alive en Jeremy staat dit album al een tijdje op mijn wishlist. De nummers zijn heel erg divers. Zo is Alive of Even Flow een lekker rock/grunge nummer, terwijl Black een heel rustig akoestisch nummer is. Ook vind ik het mooie aan dit album dat de teksten allemaal ergens op slaan. Jeremy heeft toch wel de diepste tekst van allemaal vind ik. Het nummer gaat namelijk over twee waargebeurde verhalen. De ene over een schietpartij op de school waar de zanger, Eddie, vroeger zat en het andere verhaal gaat over een jongen genaamd Jeremy die zichzelf voor de klas doodschoot. Het is dus eigenlijk een soort van eerbetoon aan Jeremy. Eddie heeft verder ook een van de beste vocals die ik ooit heb gehoord. Als je dit album luistert zal je begrijpen wat ik bedoel. Dit is een van de beste albums die ik gehoord heb en scoort zeker heel hoog in mijn top 10.

9,5/10

220px-Thegetawayalbum.jpg

The Getaway - Red Hot Chili Peppers

Gisteren heb ik dit album binnengekregen omdat ik kaartjes had besteld voor het concert van RHCP. Heb hem dus meteen geluisterd. :) Wat ik merk is dat de eerste paar nummers heel erg sterk zijn, en dat richting het einde van het album de nummers wat inkakken. Ook zit er niet heel veel verandering in de nummers wat ik wel heel jammer vind. Het enige wat dit album eigenlijk overeind houd zijn de singles Dark Necessities en The Getaway, en een paar andere nummers. De rest is allemaal niet heel erg bijzonder. Ook ben ik van de Peppers gewend dat de nummers erg funky en levendig zijn, maar dit album is eigenlijk heel rustig. Aan de ene kant is dat ook wel een voordeel omdat er dan afwisseling is tussen de albums en ze niet als bijvoorbeeld AC/DC steeds dezelfde 'ingrediënten' gebruiken en dat elk album ongeveer hetzelfde klinkt.

6,8/10

Bewerkt: door GuitarGuy666
Link to comment
Delen op andere websites

  • 3 weken later...

146137.jpg

Death - The Sound of Perserverance

Net dit album geluisterd. Echt te gekke riffs! Chuck heeft echt een te gekke stem, en kan echt te gek gitaar spelen. De drums zijn ook heel strak. Als je een beetje van Megadeth/Slayer houdt dan raad ik dit album zeker aan. :tu:

9,5/10

Link to comment
Delen op andere websites

  • 1 maand later...

Big_Music%2C_Simple_Minds%27s_album_cover.jpg

Kreeg vandaag spontaan een flashback van de Big Music Tour van afgelopen jaar. Dus besloot ik om het album maar weer eens op te zetten. Simple Minds blijft een echte 80's band en als er dan een nieuw album komt is het toch wel een tikkeltje slechter zou je verwachten. Big Music blijft voor mij toch een van de betere albums van de lekker tijd. Heerlijke synthpop zit er in verwerkt en ideaal voor als je wat aan het doen bent maar tegelijkertijd muziek wilt luisteren. Vooral deze nummers vind ik erg goed: Blindfolded,

Midnight Walking, Honest Town, Big Music, Human, Blood Diamonds.

De speciale editie bevat ook nog wat bonustracks zoals een cover van Riders on the storm in een nieuwer jasje. Vind dat toch wel echt een gelukte versie.

9/10

Link to comment
Delen op andere websites

homepage_large.f738b519.jpg

Animal Collective - Centipede Hz

Ik ben een betrekkelijke AnCo-leek, maar iets aan de band heeft me altijd aangetrokken. Ik weet niet of het de pscyhedelische gekkigheid is, de studioëxperimentatie of de pophooks die verscholen liggen onder de kakofonie van geluiden, ik denk een combinatie van dit alles, maar elke plaat van Animal Collective die ik opzet, is een bizarre trip. Ik zie lasers, ballonnen, bloemen, paars gras, schildpadden, sterren en met elke luistersessie ga ik die vibe meer waarderen.

2015TheVerve_ANorthernSoul_010715.jpg

The Verve - A Northen Soul (2016 Remaster)

Iedereen kent 'Bittersweet Symphony', de hit met de bekende videoclip waarin Richard Ashcroft zich in een rechte lijn een weg door het verkeer baant en zich daarmee de woede en irritatie van de rest van de stad op de hals haalt.

Wat veel mensen echter niet weten, is dat de eerste twee platen van The Verve uit een heel ander vaatje tapten. 'A Storm In Heaven' en 'A Northern Soul' zijn monumentale landschappen van geluid, maar altijd met de gedecideerde stem van Ashcroft als constante factor die de gitaarexperimenten van Nick McCabe bij elkaar houdt en er liedjes van maakt. Laatstgenoemde is wat mij betreft trouwens het meesterbrein achter The Verve, niet Ashcroft. McCabe is geen virtuoos in de categorie Hendrix of Jeff Beck, maar speelt veel meer met textuur en perst geluiden uit z'n gear die klinken als een mythisch wezen dat onder het zeeoppervlak rondspookt. Die beeldspraak slaat voor jullie misschien nergens op, maar ik vind hem een heel bijzondere gitarist.

De remaster van 'A Northern Soul' bevat ook een hele rits demo's, oefentapes en andere bonustracks die de plaat, naast the actual remasters ook de moeite waard maakt voor verzamelaars. Ik heb geen fysieke exemplaren van Verve-materiaal, maar deze heruitgaven hebben me wel een stukje meer fan gemaakt van de Britten.

homepage_large.58f96b36.jpg

Beach House - Devotion

Ik moet niet te vaak naar Beach House luisteren, gezien hun sound die toch altijd een beetje aanvoelt als een halfslaap die na een tijd kan gaan vervelen, maar voor een sporadische, dromerige luisterbeurt zijn ze perfect. 'Devotion' is één van hun albums die ik altijd een beetje links had laten liggen, maar welke nu in zeer korte tijd is uitgegroeid tot één van mijn favorieten. Hier staan een paar van hun beste en meest memorabele liedjes op, zoals 'Wedding Bell' en 'Turtle Island', maar de plaat spreekt me over de hele linie gewoon erg aan. Ik verkies deze absoluut boven 'Teen Dream', hun grootste succes tot nu toe.

The-Whispering-Wall-cover.jpg

The Legendary Pink Dots - The Whispering Wall

Er zijn weinig muzikale acts die zo'n rijke, schier oneindige discografie hebben opgebouwd als de Legendary Pink Dots. Bij het grote publiek zijn ze echter altijd onder de radar gebleven, en dat terwijl ze al jarenlang hier in Nederland wonen en werken. Hun muziek is het best te beschrijven als een mix van industrial, goth en psychedelic, overgoten met een Alice In Wonderland-sausje. Of: hoe Pink Floyd geklonken zou hebben als Syd Barrett een spraakgebrek had en geïnteresseerd was geweest in vampiers in plaats van kabouters.

'The Whispering Wall' is een solide Dots-album, voor zover ik daar als betrekkelijke nieuwkomer iets zinnigs over kan zeggen. Er staat van alles op, van grimmige psychrock tot geschifte spoken word-stukken en lange, instrumentale passages die niet zouden misstaan in een spookhuis. Een uitstekend instappunt voor andere beginners, denk ik, omdat het een gevarieerd beeld geeft van de Dots en de kwaliteit vrij consistent is.

Link to comment
Delen op andere websites

a2142259499_10-uai-516x516.jpg

Omar Rodriguez-Lopez - Aranas en La Sombra

Ben hier bij stom toeval opgelopen, en klonk vrij goed. Ben normaal meer van het hele metal/hardrock gebeuren, maar dit heeft mij positief verrast.

Bewerkt: door Sir_Ballas
Link to comment
Delen op andere websites

  • 1 maand later...

CowboysFromHell.jpgR-740029-1317789772.jpeg.jpg

Cowboys From Hell en Vulgar Display of Power, beiden van Pantera natuurlijk. Ik kan altijd een beetje moeilijk kiezen welke ik nou precies beter vind. CFH heeft natuurlijk Domination en Cemetery Gates wat écht meesterwerken zijn (al helemaal de solo van Domination), en Phil Anselmo zingt hier nog heel hoog. Vulgar Display of Power daarentegen is veel heavier en heeft echt steengoede nummers zoals A New Level en Walk (ook is dit album veel groovier wat het trademark van Pantera is). De nummers richting het einde van VDoP vind ik zelf altijd wat minder, Regular People (Conceit) om er maar even een te noemen, maar de andere nummers maken dat weer helemaal goed. Al met al zijn dit gewoon aanraders voor metalfans. :tu:

Link to comment
Delen op andere websites

  • 2 weken later...

728.jpg?4336

Bonded By Blood - Exodus

Iedereen die een beetje kennis heeft van metal heeft wel eens van Exodus gehoord. Ik luister zelf niet zo heel veel naar deze band, maar heb vanavond maar eens besloten om hun debuut 'Bonded By Blood' op te zetten. Ik heb deze band behoorlijk onderschat zeg! Heerlijke stevige riffs die me een beetje doen denken aan ouderwetse Metallica gemengd met een beetje Megadeth en Slayer/Annihilator. Echt een aanrader! Vooral Metal Command en Piranha zijn echt hele goede nummers. No Love begint een beetje rustig, maar overwelmd je daarna met hele snelle riffs. Ik vind het altijd briljant als bands dit doen.

9/10

Link to comment
Delen op andere websites

  • 1 maand later...

Sodom-AgentOrange.jpg

Sodom - Agent Orange

Vandaag dit album van Sodom geluisterd. Dit is misschien wel een van de allerbeste thrash platen die ik ooit gehoord heb. _O_ Enorm veel energie zit er in de nummers, en de zanger heeft een zeer brute, rauwe stem. De gitaren zijn lekker omlaag gestemd en doen me een heel klein beetje denken aan ouderwetse Slayer (denk aan Reign in Blood, Seasons in the Abyss). Ik geef Agent Orange echt een dikke 9,5. Sodom is een van mijn favoriete bands geworden. :tu:

Enkele nummertjes die je móet luisteren;

Link to comment
Delen op andere websites

  • 2 weken later...

Guitar_(Zappa).jpg

Frank Zappa - Guitar

Compilatie van livejams waarin Uncle Frank met de grootst mogelijke nonchalance allerhande krankzinnige solo's uit zijn gitaar perst. Nauwelijks een inhoudelijke plaat te noemen, maar voor liefhebbers van zijn door sommigen zo geroemde virtuositeit is dit een interessante verzameling.

12116.jpg

Broadcast - The Noise Made By People

Het heeft een tijdje geduurd voordat ik de muziek van Broadcast echt kon waarderen, ook al was ik al tijden gek van Pram. Recentelijk klikte dit album in ieder geval, en hoe. Het is geen rockmuziek en überhaupt niet erg stevig, maar de vocalen in combinatie met de trippy, spookachtige electronics maken dit een heel bijzondere luisterervaring. Heel jammer dat Trish Keenan al zo jong overleden is - als mens, natuurlijk, maar ook omdat ze nog zoveel schitterende muziek had kunnen maken.

20150608145236_HotelEuropa1.jpg

Nits - Hotel Europa

Hotel Europa is een extensieve compilatie van liveopnames die tussen 1990 en 2014 zijn gemaakt bij concerten van de Nits. De tracklist laat wat mij betreft nogal wat te wensen over, maar laat wel zien hoe ze niet altijd klakkeloos de studioversies van hun nummers naspelen, maar soms ook losgaan met interludes, alternatieve lyrics en andere gekkigheid.

Asylum_(Legendary_Pink_Dots_album).jpg

The Legendary Pink Dots - Asylum

Dit album geldt als een fanfavoriet binnen het grote oeuvre van de Dots, en ik snap wel waarom. Het is niet hun meest experimentele of hun meest psychedelische, maar de inhoud is des te sterker. Hoogtepunt is voor mij 'The Hill', over een outcast die weggepest wordt uit het dorp en vervolgens een bloedbad aanricht op de lokale school. Niet gezellig, wel sterk in z'n macabere uitvoering.

Link to comment
Delen op andere websites

635908647263405955.jpg

RetroGore - Aborted

Tja, wat kan ik hier over kwijt. Het is gewoon snoeiharde death metal met enorm goed uitgewerkte vocals, superstrakke drums, en

perfect bedachte partijen voor de gitaren. Zeker een aanrader voor iemand die op zoek is naar een nieuwe death metal band.

:tu:

9/10

1357.jpg

Metal Church - Selftitled

Aangezien ik in augustus naar Into the Grave in Leeuwarden ga en deze band ook komt heb ik me hier eens wat meer in verdiept.

:)

Het heet wel "metal" church, maar het heeft in mijn ogen toch iets meer weg richting hardrock. De vocals zijn denk ik wel het opmerkelijkste aan

deze band. Het is een beetje te vergelijken met Bruce Dickinson (Iron Maiden) en Rob Halford (Judas Priest), maar

toch ook weer niet. De gitaren zijn enorm groovy en maken het heerlijk om naar te luisteren. Zeker een aanrader.

:tu:

8,5/10

Link to comment
Delen op andere websites

  • 2 weken later...

Mayhem_demysteriisdomsathanas.jpg

Mayhem - De Mysteriis Dom Sathanas

 

De Noorse band Mayhem is vaak omschreven als dé grondlegger van het Black Metal genre. Ik kende van hun tweede album slechts een paar nummer zoals Funeral Fog, Freezing Moon en De Mysteriis Dom Sathanas en heb besloten om het album maar eens in zijn geheel te luisteren. Dit is overigens ook het eerste album met Attila op vocals. De vocals zijn voor mij een beetje een punt op dit album. In het begin is het vrij storend, maar uiteindelijk gaat het mij meer om de muziek en is het prima te verdragen (Dead vind ik nog steeds de beste vocalist die ze hebben gehad, ookal zijn daar maar vrij weinig recordings van). De teksten vind ik ook zeer goed geschreven. De drums vind ik op sommige ogenblikken een klein beetje off klinken, maar verder is het enorm strak. Prima album die ik je zeker aanraad mocht je je eens in Black Metal willen verdiepen. :tu:

8/10

 

Mayhemesotericwarfare2014.jpg

Mayhem - Esoteric Warfare

 

Esoteric Warfare is Mayhem's meest recente album (2014), en is ook weer erg goed. De vocals van Attila vind ik op dit album een stuk beter, en de drums zijn nog strakker. Is dit album beter dan De Mysteriis Dom Sathanas? Op sommige ogenblikken zeker weten, maar er zijn ook wat minder goede nummers zoals Posthuman. Ook de gitaren zijn weer goed atmosferisch en zitten nog beter in elkaar dan DMDS.

8/10

Link to comment
Delen op andere websites

Swans_The_Seer_album.jpg

 

The Seer - Swans

 

De cover alleen krijgt al een 10 :puh: Nog niet het hele album geluisterd, maar vind het tot nu toe erg krachtig :Y Vooral "Lunacy" is een goed nummer. 

9/10

 

Bewerkt: door KoningJesper
Link to comment
Delen op andere websites

512bAi1B+IL.jpg

Opeth - Blackwater Park

 

Opeth heb ik al eens een klein beetje geluisterd, maar nooit echt in verdiept. Eigenlijk heb ik dit album alleen geluisterd omdat ik laatst weer eens naar Bloodbath luisterde met Mikael Åkerfeldt, wat overigens ook de zanger van Opeth is. Opeth is vooral erg divers. De meeste nummers duren rond de 10 minuten (soms langer), en wisselen heel vaak tussen progressive death metal, akoestisch en bijna klassiek (piano bijvoorbeeld). Het ene nummer zingt Mikael dan ook heel erg clean, en enkele ogenblikken later krijg je die rauwe guttural vocals te horen waar Bloodbath zo bekend om staat. De solo's op dit album zijn echt té gek, en de drums zijn erg strak. Dubbele base drums heb ik nog niet echt kunnen ontdekken, en blastbeats zijn niet aanwezig wat mij wel verbaasde gezien dat een must voor death metal is. Ik kan iedereen dit album wel aanraden die ook maar een beetje fan van metal is. :tu: 

10/10

 

20478_400x400.jpg

Behemoth - The Satanist

 

Zonet ook The Satanist van Behemoth geluisterd. Behemoth is een band die muziek in het genre (blackened) death metal maakt. Dit pakt ook erg goed uit moet ik zeggen, je kunt de black metal invloeden duidelijk horen en zijn goed toegepast. Het is duidelijk aanwezig, maar overheerst niet. Je hoort dus geen continu tremolo picking en geen uitsluitende fry screams. De gitaarpartijen zijn goed op elkaar afgespeeld en zijn goed bedacht. Solo's zijn niet altijd aanwezig, maar dat mis je ook niet zo zeer. Al met al een prima plaat die elke metal liefhebber wel kan waarderen. :tu: 

8/10

Bewerkt: door GuitarGuy666
Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...