Jump to content

IMDB


3L1077

Recommended Posts

Welkom! Jullie hebben allemaal vast wel eens gehoord van IMDB en misschien wel van de gelinkte, bekende, lijst van de 250 beste films. Zoniet, leg ik het je even uit. IMDB is een gigantische online database (Internet Movie Data Base) te vergelijken met Wikipedia. Je vindt er alles over elke film. Van de credits tot de regisseur, en van de componist tot de filmlocatie, van zowat elke film die ooit heeft bestaan. Misschien wel het belangrijkste, is dat elke film een rating heeft. En zo'n rating komt niet van één iemand, maar van honderdduizenden mensen. Dat maakt het allemaal net zo geloofwaardig: jouw mening telt.

Aan de hand van een specifieke formule, zijn zo 250 films geselecteerd en geranschikt. Je kunt de lijst hier vinden. Deze lijst wordt gezien als dé referentie wat filmklassiekers betreft. Maarja, dat is misschien enkel mijn subjectieve mening...

Hoe denk jij over IMDB, hun ratings, hun lijst, en dergelijke? Praat hier over alles wat IMDB en de top 250 betreft! Welke films vond je echt fantastisch? Laat het weten! Ben je een liefhebber van IMDB? Laat het weten!


Ik ben zelf een enorme liefhebber van IMDB. Ik vind het één van de beste sites die er is, en als filmliefhebber (hoewel dat echt een ongelofelijk kut pretentieus woord is) is het echt wel dé referentie. Als ik een film niet ken, kan ik in één oogopslag zien of hij me leuk lijkt of niet. De rating, de korte inhoud, de regisseur, acteurs, en dergelijke. Ik aakan dus heel snel zeggen of ik die film wil zien, of links laat liggen.

Wat ik het allermeeste aanbid is de top 250. Momenteel ben ik bezig met al deze films op DVD te verzamelen, en heb er al een stuk of 80. Heb ze nog niet allemaal kunnen bekijken, maar heb films gezien die ik echt ongelofelijk vond, en die ik anders nooit gezien zou hebben.

En jij?

Link to comment
Delen op andere websites

Ik deel volledig jouw mening. Een film met een slechte rating op IMDB kijk ik meestal niet en stiekem probeer ik toch zoveel mogelijk van de Top 250 mee te pikken. Ook al is dat redelijk moeilijk, want de lijst verandert af en toe wel eens(zeker onderaan). :puh:

Ik gebruik de site elke dag om films op te zoeken of meer te weten te komen over actrices. Hetgeen ik heel leuk vind aan IMDB is dat wanneer je een film hebt gekeken en je wilt nog een gelijkaardige film kijken, er onderaan op IMDB staat "Users who watched this, also watched: "(iets in die trend). Hierdoor kan je makkelijk gelijkaardige films opzoeken, heel handig. :Y

Bewerkt: door MegaPilot
Link to comment
Delen op andere websites

Wat ik het allermeeste aanbid is de top 250. Momenteel ben ik bezig met al deze films op DVD te verzamelen, en heb er al een stuk of 80. Heb ze nog niet allemaal kunnen bekijken, maar heb films gezien die ik echt ongelofelijk vond, en die ik anders nooit gezien zou hebben.

En jij?

Ik werk hetzelfde lijstje af, van onder naar boven. ^^

Ik kijk zelden films, en daarom heb ik besloten dat dit een goede manier was om wat klassiekers te ontdekken. Ik ga wel met slakkentempo door het lijstje heen, maar bijna alle films die ik tot nu toe van dat lijstje heb gezien vielen bij me in de smaak. Papillon, Mystic River, The Help, Spring Summer Fall Winter And Spring Again, The Untouchables, Arsenic And Old Lace, Festen (The Celebration), Three Colours, Big Fish, Jurassic Park, 3 Idiots, Manhattan en dan vergeet ik er nog wel een paar. De enige film in het lijstje die ik minder vond was Nosferatu, al is het ook gewoon leuk om zo'n bekende film een keer gezien te hebben.

@ MegaPilot: Ik heb een tijdje terug de lijst gecopy-paste naar m'n computer, hoef ik niet bang te zijn dat ie verandert. :puh: (tenzij je zo stom bent om dat bestand kwijt te raken waardoor je een nieuwe aan moet maken :$ :$:$)

Bewerkt: door SpacyColours
Link to comment
Delen op andere websites

Ja de laatste 50 zijn inderdaad redelijk instabiel, maar dat is ook logisch. Ik kijk ze niet in volgorde ofzo, dat gaat ook gewoon amper. Ik heb de lijst gewoon afgedrukt, en zo nu en dan bezoek ik dan een rommelmarkt. Zalig. Mensen die hun films verkopen voor een eurootje of twee. Na een tijd wordt het wel moeilijk om er te vinden die je nog niet hebt.

Downloaden jullie ze gewoon, of kopen jullie ze ook echt fysiek?

Link to comment
Delen op andere websites

Ik was op zich al wel bekend met het fenomeen IMDB, en af en toe gebruik ik het om info te vinden over een film. De top 250 heb ik net eens even bekeken, en wat me opvalt is dat ik zeker 100 films wel eens gezien heb. Verder vind ik de lijst redelijk subjectief, gezien sommige (animatie)films die er in staan. Wat ik verder wel opvallend vind is dat bijvoorbeeld The Godfather op 2 staat en deel II op de derde plaats, terwijl over het algemeen het vervolg beter wordt gevonden dan het origineel.

Persoonlijk wil ik films graag fysiek hebben, ben ook niet te beroerd om wat meer te betalen voor een echt goeie film.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik was op zich al wel bekend met het fenomeen IMDB, en af en toe gebruik ik het om info te vinden over een film. De top 250 heb ik net eens even bekeken, en wat me opvalt is dat ik zeker 100 films wel eens gezien heb. Verder vind ik de lijst redelijk subjectief, gezien sommige (animatie)films die er in staan. Wat ik verder wel opvallend vind is dat bijvoorbeeld The Godfather op 2 staat en deel II op de derde plaats, terwijl over het algemeen het vervolg beter wordt gevonden dan het origineel.

Persoonlijk wil ik films graag fysiek hebben, ben ook niet te beroerd om wat meer te betalen voor een echt goeie film.

Jij bent misschien degene die subjectief kijkt naar die lijst, omdat je animaties misschien niet zo leuk vindt. Ik vind zelf ook niet elke film waardig hoor, Alien bijvoorbeeld, vond ik ronduit kut. Maar toch, met die formule is de lijst allesbehalve subjectief...

The formula for calculating the Top Rated 250 Titles gives a true Bayesian estimate:

weighted rating (WR) = (v ÷ (v+m)) × R + (m ÷ (v+m)) × C

Where:

  • R = average for the movie (mean) = (Rating)
  • v = number of votes for the movie = (votes)
  • m = minimum votes required to be listed in the Top 250 (currently 25000)
  • C = the mean vote across the whole report (currently 7.0)

For the Top 250, only votes from regular voters are considered.

Dat is op zich al een hele formule, en als je er dan nog bijrekent dat enkel stemmen van geverifiëerde mensen (oké, dat is misschien subjectief) meetellen, zodat je geen nutteloze enen en tienen meehebt in het gemiddelde.

Link to comment
Delen op andere websites

Eigenlijk gebruik ik IMDB niet om films te ontdekken, maar om films die ik in de bioscoop (of op TV, dat maakt eigenlijk niet uit) te beoordelen. Na een jaartje heb je dan een heel mooi overzichtje van de films die je in dat jaar hebt gezien. Altijd leuk om dan ook de beste film van het jaar uit te kiezen, op basis van je IMDB-ratings.

Link to comment
Delen op andere websites

Je streamt ze, Spacy? :puh:

Ja, ik kom er niet graag voor uit maar het is zo. Maar ja, in elk geval beter dan downloaden, ik hoef die films niet in bezit te hebben, gewoon één keertje te zien. Bovendien zijn dat allemaal al films die niet meer in de bioscoop draaien, as far as I know. Maar ik blijf me altijd schuldig voelen, daarom kijk ik ook niet zo vaak films. :$

Ik ben trouwens meer van TVtropes, ik kijk na een film altijd op de bijbehorende pagina op TVtropes.org, daar bespreekt men welke 'tropes' er in die film gebruikt worden, vind ik altijd erg interessant maar is misschien een onderwerp op zich.

Bewerkt: door SpacyColours
Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...