Jump to content

Maps, maps everywhere!


Phoenyxar

Recommended Posts

  • Reacties 1.6k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Phoenyxar

    1070

  • NicolaB

    110

  • Dexist

    93

  • SpacyColours

    61

Top Posters In This Topic

Posted Images

Uit interesse opgezocht wat voor projectie het is, deze dus.

Voor het plezier hier drie kaartjes van Parolis. De kaarten zijn van een equidistante aard. Ze zijn allemaal klikbaar voor een grotere versie.

med_gallery_113271_234_32142.png

Een leuk kaartje dat het aantal buurlanden per land weergeeft. Op deze schaal lijken sommige een foute kleur weer te geven op basis van hun grenzen, maar dat is voornamelijk door de kleine schaal. De 10+ is uiteindelijk dus wat zinloos gebleken.

med_gallery_113271_234_714659.png

Een kaartje dat de landen in bevolkingsblokken indeelt. Het grootste land kent maar 32,54 keer het aantal inwoners van het kleinste. Wat veel lijkt, maar in vergelijking met de 24.424.000 Pitcairns dat China groot is bij ons valt dat dus wel mee. (Kent zijn geschiedenis)

med_gallery_113271_234_32346.png

Dit is al wat lastiger te verklaren. Deze kaart toont het aantal Kretolische Steden (en de mogelijke aanwezigheid van een stad van +8 miljoen inwoners daarboven op) per land. Kretolisch Steden zijn steden die zijn opgenomen in een lijst der grootste steden. Hun aanwezigheid heeft doorgaans een zeer grote impact op de demografisch en economische eigenschappen en evoluties van een land of regio en landen met dezelfde kleur kennen doorgaans dan ook een gelijkaardige situatie of evoluties. Zijn die landen daarmee volledig vergelijkbaar? Nee, maar er zijn gelijkenissen te maken.

De lijst van Kretolische steden is echter vrij groot (een 117) en het verschil in de steden is dan ook vrij groot. Megasteden Polèné en Clarence zijn bijvoorbeeld meer dan 5x groter dan de stad Kretol (waar de lijst naar is vernoemd en wiens omvang per definitie als maatstaaf dient voor de lijst)

Link to comment
Delen op andere websites

Wie de 50 staten van de VSA kan opsommen (iedereen zijn hobby) heb ik een volgende uitdaging:

658px-Russian_Regions-EN.svg.png

De +70 regio's van Rusland onthouden. Toegegeven, ik ken er zelf ook maar een 10-tal. De 14 staten/territories van Canada zijn makkelijker.

650px-Political_map_of_Canada.png

Link to comment
Delen op andere websites

Leuk topic!

Ik hou persoonlijk van kaarten waarop landsgrenzen staan, van zowel vroeger als nu.

Ook kaarten als hoe de staten van Amerika gesticht werden. (stond toen een mooie in mijn bosatlas)

Dit is een leuk filmpje over de landskaart van Europa, hoe de grenzen de afgelopen 1000 jaar veranderd zijn.

https://www.youtube.com/watch?v=9Ru_7jvuBdk

Bewerkt: door Da Phoenix
Link to comment
Delen op andere websites

Niet echt goede tijden, ook al dat het maar 15 jaar zijn geweest.

Een gedetailleerde kaart inderdaad, maar wat stellen de lijnen voor? Is dit een printscreen van een intro?

Kaart van de Britse eilanden in 2100 (men gaat hier uit van een zeespiegelstijging van ±30m. Waar Schotland de extra 10 miljoen inwoners aan dankt is mij onduidelijk.

tumblr_ncayd8KuaZ1r2p31ho1_1280.jpg

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...