Jump to content

Maps, maps everywhere!


Phoenyxar

Recommended Posts

  • Reacties 1.6k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Phoenyxar

    1070

  • NicolaB

    110

  • Dexist

    93

  • SpacyColours

    61

Top Posters In This Topic

Posted Images

Je kunt geen dijken blijven bouwen (vanaf een begeven moment zal het gewoon onder de dijken heen komen) en je creëert zo ook problemen met rivieren die hun water moeten kwijt geraken. Tijdelijke oplossingen bestaan, maar in het geval van een +30m waterspiegel zou het er dus zo uitzien.

Er bestaan uiteraard extremere voorbeelden, maar in Nederland is dat dan bijvoorbeeld alles dat niet geel is.

ErTzF.jpg

Link to comment
Delen op andere websites

Een mooie kaart van iemand die het nieuwe vervoersplan in België (zonder Thalys, ICE, Eurostar of TGV) vanaf 14 December 2014.

Die wat met het vervoersplan in België doet/heeft gedaan? Houd mij niet langer in spanning :7.

Hier een zeer interessant artikel

Artikeltje over het feit dat de aarde eigenlijk onmogelijk (goed) is weer te geven op een platte kaart.

Om het beter in kaart te brengen(zodat de schaal overal klopt) krijg je kaarten zoals dit

article-2596783-1CD3593A00000578-113_470x472.jpg

Tegenover de "normale" kaart als dit;

article-2596783-1CD3530000000578-650_964x813.jpg

Merk op dat op de normale kaart o.a. de polen en groenland veel te groot zijn weer gegeven, de poolcirkel is natuurlijk een stuk kleiner dan de evenaar. Om het op een rechte platte kaart weer te geven moeten deze gebieden worden uitgerekt. De hartvormige kaart geeft een beter beeld (met correct schaal overal) weer van de aarde.

Link to comment
Delen op andere websites

Nou, Mercator is voor mij niet de "normale" kaart, dat is voor mij deze:

800px-Equirectangular_projection_SW.jpg

Als je kaarten wilt vergelijken is dit ook wel interessant. Vorig jaar mee moeten werken.

Uiteindelijk zijn er vele manieren om een globe op een kaart voor te stellen, geen enkele is geheel correct, maar de ene is handiger dan de andere afhankelijk van wat je er mee wilt doen. Daarnaast bestaan er dan ook nog verschillen binnen de projecties zelf. Zo kun je een Pacifisch-centrische kaart gebruiken, zoals deze, maar ook Amerika-gecentreerde kaarten (welke alleen in Noord-Amerika worden gebruikt, voornamelijk omdat ze zwaar zuigen, ze snijden Azië in twee) en je kunt de kaart ook nog draaien...

Kaarten zijn divers.

Link to comment
Delen op andere websites

Nou, Mercator is voor mij niet de "normale" kaart, dat is voor mij deze:

Hmm, volgens mij is het de zelfde kaart zelfs; alleen is de mijne wat meer horizontaal samengeperst.

Klopt ooit is bepaald dat noorden het noorden is en die kant boven aan moet staan ;) maar het kan inderdaad net zo goed andersom.

Over anders gecentreerde kaarten gesproken;

yuumics.jpg

Kwam ik tegen op vakantie in IJsland op het Keflavik Airport. IJsland is hierin het middelpunt (wat logisch is voor dat vliegveld, maar toch ziet er wel leuk uit)

Link to comment
Delen op andere websites

Leuk kaartje inderdaad! :o

Hmm, volgens mij is het de zelfde kaart zelfs; alleen is de mijne wat meer horizontaal samengeperst.

Dat is natuurlijk net het hele punt achter verschillende kaartprojecties.

Mercator is een navigatie-kaart en vergroot dan ook immens naar de polen toe, degene die ik standaard gebruik is een equidistante en toont gelijke afstanden.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...