Jump to content
Joriz

'De PlayStation 4 versie van GTA5 is beter dan de Xbox One versie!'


gallery_1_5_140243.jpg

De dinsdag uitgekomen next-gen versie van Grand Theft Auto V voor Playstation 4 en Xbox One ziet er natuurlijk fantastisch uit. De vele technische verbeteringen en nieuwe verstopte details doen je bijna denken dat het een compleet nieuwe game is. Maar zoals dat met twee nieuwe consoles gaat ontstaan er meteen discussies welke versie de beste is.

Al lijken de PlayStation 4 en Xbox One zo goed als identieke hardware te hebben, waarvan beide een 8 core AMD Jaguar processor, een AMD Radeon videokaart en maar liefst 8 gigabyte werkgeheugen, blijken kleine details wel grote consequenties te hebben.

Al is de processor van de Xbox One net iets sneller geklokt (meer rekenkracht, maar ook stroomverbruik) is de AMD Radeon videokaart in de PlayStation 4 bijna 50% sneller. Vooral dat laatste lijkt veel voordeel te hebben bij PlayStation 4 games. Meeste PlayStation 4 games hebben, ten opzichte van de Xbox One versie, namelijk meer details of hogere beeldresolutie.

Nu lijkt GTA5 daar gelukkig niet zo last van te hebben. Op de PlayStation 4 en Xbox One werkt het spel beide op volledig HD in 1080p resolutie met een bijna altijd constante 30 fps (beelden per seconden). Op beide consoles lijkt het spel er op eerste oog beide even fantastisch uit te zien. Maar de 50% snellere videokaart van de PlayStation 4 blijkt nu toch voordeel te hebben bij de hoeveelheid gras die in beeld is. Als je de onderstaande video van

bekijkt ziet de natuur er op de PlayStation 4 er nog net een tikkeltje beter uit dan op de Xbox One. Al is het een zeer klein detail lijkt Rockstar Games dus toch kleine verschillen hebben moeten maken om het spel op beide consoles even vloeiend te laten werken. Als we Eurogamer mogen geloven zijn er op de PlayStation 4 versie ook meer lens flares in beeld. Al lijkt me dat ook niet een echt belangrijk detail. Als je lens flares wilt zien kan je beter naar een
of Michael Bay film gaan.

De PlayStation 4 versie van GTA5 heeft iets meer gras en kleine planten

De PlayStation 4 versie van GTA5 is dus beter dan de Xbox One versie. Al is het verschil bijna niet noemenswaardig. Maar één ding moet niet worden vergeten; De PC versie van GTA5 komt op 27 januari 2015 uit. Dan zal echt blijken welke versie de beste is. Mits je een dure PC kan betalen denk ik dat de PC versie er nog iets beter uit gaat zien. Al is het natuurlijk de vraag of de PC versie ook de optimalisaties kan hebben die de PlayStation 4 en Xbox One versie nu hebben voor hun specifieke hardware. We zullen zien. Tot nu toe kunnen we ons vooral verbazen aan de graphics van de Xbox One en PlayStation 4.

Bronnen:

, Eurogamer en Wikipedia

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites


Recommended Posts

Weeral veel bla bla om niets, want PC > Consoles. Sowieso.

Mits je een hele dure PC kan betalen ...

En een bron van misinformatie. Voor €450 heb je een PC die alle hedendaagse games kan draaien. Men schijnt te denken dat je een PC van € 2.000 nodig hebt om te kunnen gamen.

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Dus de PS4 heeft nu de GTA 5: Garden Edition clown.gif

Maarja, de PS4 is krachtiger, dat is niet te ontkennen, logisch dat het soms dan ook iets zichtbaar is.

Maar mooi om te horen dat ze bij beide geprobeerd hebben het "meeste" eruit te halen. smile3.gif

Verder is het ook de moeite waard om wat info te melden over de framerate: Performance Analysis: Grand Theft Auto 5

Wat punten uit die analyse:

On a native 1080p title like this, we might reasonably expect PlayStation 4's more powerful GPU to demonstrate an unassailable advantage across the game, but the reality is a little more complicated.
Travelling at speed through city junctions - such as Strawberry Avenue - turns out to be a particular Achilles Heel on PS4, with sustained drops to around the 24-26fps range at their worst. It's a situation that also applies to Xbox One, but to a consistently lesser degree when testing under the precise same conditions

[...]

It's an interesting, recurring scenario that points to a CPU bottleneck, where Xbox One's increased clock-speed has an advantage when racing around these busy sections.

However, while Xbox One enjoys an advantage during high-speed races in packed junction areas, it's clear the platform faces its own particular challenges. It drops a few frames during downtown driving outside of the problem junction areas, whereas PS4 remains solid.
It's an interesting result overall, leaving us with different performance profiles on each platform. It's an unmistakable advantage for Sony's platform when it comes to shoot-outs, but on the other hand, the Xbox One typically avoids the heavy mid-20s frame-rates that can kick in during high-speed chases.

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

*gaapt*

Dit is voer voor fanboys en non nieuws.

De PS4 heeft betere hardware, dat is een feit. Dat sommige games er daarom beter op de PS4 uitzien dan op de Xbox One is dan ook meer dan logisch.

Dit is meer een topic om het fanboy vuurtje wat op te stoken, en daarom overbodig dit te melden.

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Eerlijk, ik ga niet liegen maar ik vind het gras hoeveelheid en details belangrijk in een spel als GTAV.

Als ik GTAV zou spelen, rij ik altijd naar het platteland en waar de bergen zijn en wil ik dus geen kale plekken zien.

Desalniettemin, ik heb geen van de current-gen consoles want ik wacht op de PC versie.

En ik vind het betreurenswaardig dat de nieuwspost mensen verwarrend maakt dat je een peperdure PC nodig hebt om te kunnen gamen.

Daarbij ben ik het met Big Boss eens dat je helemaal geen dure PC nodig hebt om te kunnen gamen.

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Dus de PS4 heeft nu de GTA 5: Garden Edition clown.gif

Ja misschien moeten we het maar Garden Edition noemen. Je citaten zijn trouwens best wel een mooie aanvulling.

Het is bekend dat Rockstar Games in het verleden is betaald om inderdaad titels eerst exclusief op een bepaalde console te hebben. Echter denk ik dat Rockstar Games nooit een console expres gaat afknijpen als dat niet nodig is. Uit de Xbox 360 en PlayStation 3 heeft Rockstar Games echt heel knap het maximale gehaald. Dit door enorm te optimaliseren en slimme trucjes uit te halen. Toen ik vorig jaar de ontwikkelingsversie van GTA Online speelde op de Xbox 360 was het ook mogelijk om een fps teller aan te zetten. Hier zag je heel goed de framerate en was het rond de 30 fps groen. Rond de 27 geel en onder de 25 (kan me niet meer exact herinneren) rood. Daar optimaliseren gameontwikkelaars dan ook op zodat het nooit rood wordt en het spel speelbaar blijft op een specifiek console. Vanwege het framerate zullen ze vast ook de keuze hebben gemaakt om op de Xbox One net ietsjes minder gras te laten zien.

Ik denk echt dat om GTA5 nog beter uit laten zien een duurdere PC nodig hebt (denk zo'n 800 euro exclusief randapparatuur). Wat Rockstar Games namelijk kan doen is met consoleversies flink op de hardware optimaliseren en wat niet nodig is uit de console versie slopen. Hoe Ontwikkelaar Naughty Dog dit heeft gedaan met PS4 spellen is te lezen in dit interessante artikel.

Daarnaast maakt de Xbox One van een zwaar geoptimaliseerd Microsoft Windows voor gamedoeleinden gebruik en de PS4 gebruik van een eigen geoptimaliseerde versie van FreeBSD. Kortom een besturingssysteem wat exact doet wat je wilt (gamen) en waar Rockstar Games en Sony/Microsoft ook nog voor kunnen optimaliseren.

Het probleem is echter met de PC dat er zoveel hardwaremerken en daarbinnen vele types zijn dat je als gameontwikkelaar met heel veel factoren moet rekening houden. De AMD videokaarten en Nvidia videokaarten werken anders en dienen anders worden aangestuurd (al biedt oa. DirectX en OpenGL wel een uitkomst). Daarnaast doet een PC nog zoveel meer dingen op de achtergrond waardoor je niet constant gegarandeerd een bepaald aantal rekenkracht en werkgeheugen beschikbaar hebt voor je game (bij een console heb je dit als spelmaker gegarandeerd).

Ook zal een consolebouwer zijn console nooit te duur in de markt zetten (ze verdienen dik op games en kunnen daarom een console voor lage prijs verkopen) en hebben ze ook het voordeel van bulk hetzelfde apparaat maken.

Ik wil hiermee echt niet zeggen dat ik PC's slecht vind. Ik game ook heel graag op de PC en zie GTA5 ook zeer graag op de PC verschijnen, maar helaas weet ik gewoon dat het er met een oudere PC of wat slechtere hardware er mogelijk niet zo mooi uit gaat zien. Mensen die echt een PC voor gaming hebben zullen er vast op high settings tegenaan kunnen. Maar een huis, tuin en keuken PC (die misschien ook nog is Intel Graphics heeft) met een vergelijkbaar bedrag van een nieuwe console gaat het gewoon niet op high settings lukken.

Een geoptimaliseerd apparaat voor één taak zal dus altijd beter zijn dan een apparaat wat tienduizend dingen kan doen.

Terwijl je bij de PS3/Xbox 360 bijna geen gras zag.

Dit blijft misschien nog het grootste verschil. Ik had gisteren nog even GTAV op mijn PS3 gespeeld. Het last-gen spel is niet lelijk vergeleken met next-gen. Maar vele details als gras, schaduwen, lichteffecten en andere grafische kunstjes ontbreken gewoon. Het is en blijft knap wat Rockstar Games allemaal voor elkaar kreeg op die oude consoles. Wat mij vooral af doet vragen wat ze in de toekomst nog allemaal uit de PS4 en Xbox One kunnen halen met toekomstige spellen.

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Weeral veel bla bla om niets, want PC > Consoles. Sowieso.

Mits je een hele dure PC kan betalen ...

En een bron van misinformatie. Voor €450 heb je een PC die alle hedendaagse games kan draaien. Men schijnt te denken dat je een PC van € 2.000 nodig hebt om te kunnen gamen.

Wauw, mijn pc koste 450 en ik speel BF3 high/ultra, AC4 medium, FC3 high/ultra.

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Wat een enorme onzin zeg over een stukje gras meer.... Man man hoe kan er gemieren..... worden... Ik vind de Playstation een waardeloze console... Speel al jaren op xbox!! Achja wat je nieuws vind dit... door dit te plaatsen lok je een mooie fanboy war uit!!

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...