Jump to content

Vinyl - Yea or Nay?


Dastard

Recommended Posts

De vinyl. De "plaat". De "schijf". Ze is er al héél lang, maar ze is dan weer verdwenen rond 1995.

Je hoort er nu wél wat meer van: ze is aan een opmars bezig.

Dankzij artiesten zoals Daft Punk en hun "Random Access Memories", is de vinyl aan een "resurgence", een heropkomst bezig.

Ik persoonlijk heb een oude Aiwa Px-e800 en een JVC Stereo, en een uitgebreide plaat collectie.

Het voordeel van nu in vinyl te stappen: je hebt er meer aan. Ze verdwijnen niet zomaar in de kast. Je hebt er vaak nog eens een véél uitgebreider pakket bij. Meer artwork, betere geluidskwaliteit (bij bepaalde releases, zoals DFA Records), etc..

Zijn er hier liefhebbers van vinyl?

Bewerkt: door Dastard
Link to comment
Delen op andere websites

De meeste mensen kopen tegenwoordig geen muziek meer, maar downloaden het. Ik download zelf altijd albums, en dan zet ik de leuke nummers in mijn iTunes playlist. Als ik een album echt heel goed vind, koop ik hem op cd of vinyl. Zo heb ik bijna alle CD's van AC/DC, een aantal van ZZ Top, queen, en U2, en een heleboel albums van o.a. AC/DC, ZZ Top, The Doors, Michael Jackson op vinyl. Ik vind het veel leuker om CD's of vinyl te kopen, omdat je dan echt de muziek hebt.

Ik ken er niets van en misschien is mijn opmerking/vraag wel heel dom, maar... Ligt de geluidskwaliteit niet gewoon aan je boxen/luidsprekers?

Niet geheel. Volgens mij worden er op CD meestal bestandstypes als AAC en MP3 gebruikt. Bij MP3 wordt het nummer geconverteerd zodat het bestand minder groot is. Wat ze dan doen, is ze halen veel tonen weg uit de muziek, die je vaak niet opmerkt als je ernaar luistert. Daarom hoor je zelf geen verschil tussen MP3 en AAC (bij AAC wordt dat geloof ik niet gedaan).

Ik weet het niet zeker, maar ik had dit geloof ik ergens gelezen.

Bewerkt: door supergtagamer
Link to comment
Delen op andere websites

Ah, juist ja, op die fiets, lossy en lossless. Respectievelijk vooral MP3 en FLAC. Ik geloof dat MP3 op CD 256kb/s is (?) en FLAC is gewoon niet gecomprimeerd. Oké, er is dan een verschil in kwaliteit, maar hoor je dat met kleine oortjes van Apple, bijvoorbeeld? Hetzelfde voor geluidssystemen denk ik. Als je niet van plan bent bakken geld uit te geven voor je geluid, hoor je dan een verschil tussen vinyl en cd?

Link to comment
Delen op andere websites

Met oude LP's hoor je af en toe gekraak tussendoor, afhankelijk van de kwaliteit van de plaat natuurlijk. Ik heb met kerst de CD en de LP van Rock or Bust - AC/DC gekregen. De plaat was helemaal splinternieuw en ik heb geen enkel gekraak gehoord. Ik heb geen verschil in kwaliteit gehoord.

Overigens kwam ik dit artikeltje nog tegen: klik

Uit dit artikel kan ik opmaken dat CD en DVD een digitale opname hebben, en vinyl een anologe opname heeft. Hieronder staat een grafiek waarin is weergegeven hoeveel output er is bij een digitale opname:

question487.gif

Je kunt zien dat een digitale opname niet alles mooi in een rechte lijn opneemt, wat betekend dat niet alles op is genomen wat er te horen is wat er oorspronkelijk is opgenomen. Een LP is anoloog, wat een mooie rechte lijn betekend waar niets van de opname verloren gaat. Vinyl heeft dus betere kwaliteit dan een digitale opname, CD's en DVD's.

Bewerkt: door supergtagamer
Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb een paar maanden geleden een platenspeler gekregen van mijn vriendin en ben sindsdien druk bezig een mooie platencollectie aan te leggen. De eerlijkheid gebiedt me toe te geven dat ik het niet zozeer voor de geluidskwaliteit doe - ik heb een zeer slecht gehoor, dus een groot deel van de fijne details gaat sowieso aan mij voorbij. De reden dat ik toch veel vinyl koop, is dat ik ontzettend gecharmeerd ben van die mooie grote schijven, de geur van een vergeelde binnenhoes en de kick van het hebben van physical copies van je favoriete albums.

Ik heb een Spotify Premium abonnement, dus het is zeker niet mijn enige en makkelijkste manier om naar muziek te luisteren, maar het geeft gewoon veel voldoening om in een klein zaakje rond te neuzen, een vergeten parel te vinden voor een spotprijs, thuis de plaat op je speler te leggen en ondertussen de hoes/boekjes/extra's te bestuderen.

Daarnaast heeft een plaat, zeker als 'ie tweede- of zelfs derde- of vierdehands is, een verhaal. Zo heb ik hier Some Girls van de Rolling Stones in mijn kast staan, waar in een bepaalde taal (ik gok op Tsjechisch of Slowaaks oid) allemaal notities in de binnenkant en op het stukje papier op de plaat zelf staan. Sommige dingen spreken voor zich - zo heeft de/een vorige eigenaar overal de tracklengtes bij gezet, maar er staan ook kleine kriebeltjes die moeilijk te ontcijferen zijn. Wil nog steeds een keer uitzoeken wat er precies staat. Kan daar eeuwig over fantaseren, dat soort kleine dingen.

Link to comment
Delen op andere websites

Met oude LP's hoor je af en toe gekraak tussendoor, afhankelijk van de kwaliteit van de plaat natuurlijk. Ik heb met kerst de CD en de LP van Rock or Bust - AC/DC gekregen. De plaat was helemaal splinternieuw en ik heb geen enkel gekraak gehoord. Ik heb geen verschil in kwaliteit gehoord.

Een nieuwe plaat zal inderdaad niet hoorbaar verschillen van digitale audio, maar als je die plaat vaak genoeg draait wordt het verschil wel merkbaar.

Uit dit artikel kan ik opmaken dat CD en DVD een digitale opname hebben, en vinyl een anologe opname heeft. Hieronder staat een grafiek waarin is weergegeven hoeveel output er is bij een digitale opname:

Je kunt zien dat een digitale opname niet alles mooi in een rechte lijn opneemt, wat betekend dat niet alles op is genomen wat er te horen is wat er oorspronkelijk is opgenomen. Een LP is anoloog, wat een mooie rechte lijn betekend waar niets van de opname verloren gaat. Vinyl heeft dus betere kwaliteit dan een digitale opname, CD's en DVD's.

16-bits audio is goed genoeg om alles dat je kunt horen af te spelen. De mens heeft een algemeen geaccepteerd bereik van 20 tot 20,000 hertz. Dat betekent dat, als het artikel dat jij net linkte klopt, de 65000 waarden die 16-bits cd's kunnen afspelen meer dan voldoende zijn om alle tonen die de mens kan horen weer te geven.
Link to comment
Delen op andere websites

M'n vader was alleszins een liefhebber van vinyl. Zijn collectie besloeg iets van een 1000+ platen. Idem voor zijn CD-collectie. De vinylspeler is nu helaas wel kapot.

Ik ben zelf niet zo'n kwaliteitshoer, ik luister mijn muziek gewoon online/op m'n telefoon en heb oortjes van nog geen tien euro. Ik hoor amper verschil tussen die betere kwaliteit en mijn zogenoemde 'inferieure' kwaliteit. Mij maakt het dan ook niet veel uit waar ik mijn muziek luister.

Ik moet echter wel toegeven dat een grote collectie platen hebben en die in de speler te kunnen leggen een veel lekkerder gevoel geeft dan even op Play te drukken.

Link to comment
Delen op andere websites

De meeste mensen kopen tegenwoordig geen muziek meer, maar downloaden het. Ik download zelf altijd albums, en dan zet ik de leuke nummers in mijn iTunes playlist. Als ik een album echt heel goed vind, koop ik hem op cd of vinyl. Zo heb ik bijna alle CD's van AC/DC, een aantal van ZZ Top, queen, en U2, en een heleboel albums van o.a. AC/DC, ZZ Top, The Doors, Michael Jackson op vinyl. Ik vind het veel leuker om CD's of vinyl te kopen, omdat je dan echt de muziek hebt.
Ik ken er niets van en misschien is mijn opmerking/vraag wel heel dom, maar... Ligt de geluidskwaliteit niet gewoon aan je boxen/luidsprekers?
Niet geheel. Volgens mij worden er op CD meestal bestandstypes als AAC en MP3 gebruikt. Bij MP3 wordt het nummer geconverteerd zodat het bestand minder groot is. Wat ze dan doen, is ze halen veel tonen weg uit de muziek, die je vaak niet opmerkt als je ernaar luistert. Daarom hoor je zelf geen verschil tussen MP3 en AAC (bij AAC wordt dat geloof ik niet gedaan). Ik weet het niet zeker, maar ik had dit geloof ik ergens gelezen.
Goed systeem. Ik koop enkel "klassiekers" (die dan klassiekers zijn in mijn smaak) op vinyl. Als er dan nog eens een album uitkomt, Aphex Twin's Syro, bijvoorbeeld: weet ik dat ik hem zéker op vinyl moet hebben. De verpakking hangt echt af van label tot label en soms van artiest tot artiest.

EDIT: Om terug te komen op kwaliteit: zoals ik al zei: hangt écht van af of de label die zich er mee bezighoudt wil hebben dat de vinyl-release even goed is. Boards of Canada heeft overlaatst hun catalogus volledig opnieuw uitgegeven, maar niet zomaar: ze zijn volledig geremasterd geweest via de originele DAT-tapes (de master-tapes eigenlijk). Hangt écht af. Zo zijn er heruitgaven van enkele Radiohead albums die via Capitol zijn heruitgegeven, en die zijn (naar het schijnt) volledig anders en klinken ook meer gecompresseerd dan dat ze van Parlophone komen.

Bewerkt: door Dastard
Link to comment
Delen op andere websites

Digitaal > Vinyl

Na gister hier even een korte post te hebben gedeponeerd vond ik dat ik mijn mening wat extra zou moeten ondersteunen. Ik wil vooraf stellen dat ik een stel of 30 platen heb die ik met groot plezier beluister, maar de meeste muziek heb ik digitaal.

Vinylliefhebbers 1: Platen zijn analoog

Zoals hierboven opgemerkt zou een plaat analoge audio hebben, in tegenstelling tot digitale audio. Er gaat hier geen kwaliteit door verloren (dat legde ik gisteren dus uit), maar ik heb nagelaten op te merken dat veel audio tegenwoordig digitaal opgenomen en bewerkt wordt. Het analoge signaal dat uiteindelijk op de plaat terechtkomt was dus, op een bepaald moment, digitaal. Aangezien er niet magisch informatie verschijnt in die conversie is de audio op veel hedendaagse platen for all intents and purposes digitaal.

Vinylliefhebbers 2: Platen zijn lossless

Klopt. Het verschil tussen een 320kbps MP3'tje en een vinylplaat zit 'm echter niet in de kwaliteit van het geluid, daar het verschil tussen lossless en de zojuist genoemde MP3 voor een mens niet waarneembaar is. Sterker nog: Sommige muziek is van betere kwaliteit in digitale vorm dan als plaat. Neem Skrillex of trancemuziek: deze artiesten maken muziek met uitschieters in zowel lage als hoge frequenties die problemen veroorzaken voor de naald van je LP-speler. Het enige dat af te dingen is van de superioriteit van digitale audio is dat vinyl een eigen, warm geluid heeft, dat een gevolg is van de inherente kwaliteiten van vinyl (zie ook de RIAA-curve). Dat is een kwestie van smaak, en om smaak valt, zoals het gezegde gaat, niet te twisten. Het bewijst echter wel dat vinyl niet 100% accuraat is.

Digitaal meesterras 1: De kwaliteit van digitale audio is consistent

Het begin van een plaat klinkt beter dan het eind. Een lang album heeft dunnere groeven, en dus een zachter geluid met meer ruis. Daarnaast is de snelheid van de plaat ten opzichte van de naald niet consistent, daar de binnenkant van de plaat een langzamere snelheid heeft dan de buitenkant.

Bovendien heeft digitale audio geen last van stof of krassen, en je kunt een cd niet grijs draaien.

Digitaal meesterras 2: Platen zijn pokkeduur

Een nieuwe plaat kost twintig euro. Dezelfde plaat kost op iTunes een tientje. Dat is tien euro waar je nu bier mee kunt kopen.

Link to comment
Delen op andere websites

Vinyl is een hartstikke leuke hobby, maar puur vanwege kwaliteit ga ik voor digitaal. Het belangrijkste argument daarvoor heeft ThunderDuck hierboven al gegeven, de kwaliteit van vinyl gaat achteruit naarmate de plaat vaker gedraaid wordt. Daarnaast is digitale muziek veel gemakkelijker in gebruik. Ik zie vinylliefhebbers nog niet zo snel met een mobiele platenspeler in de trein zitten. Of je collectie meenemen naar waar je maar wil. Wel heb ik thuis enkel .flac bestanden op mijn computer staan. Al is dat eerder bijgeloof dan dat het werkelijk iets uitmaakt, daar waar mijn audio opstelling eerder de bottleneck zal zijn dan de bron.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...