Jump to content

Vinyl - Yea or Nay?


Dastard

Recommended Posts

Vinyl is een hartstikke leuke hobby, maar puur vanwege kwaliteit ga ik voor digitaal. Het belangrijkste argument daarvoor heeft ThunderDuck hierboven al gegeven, de kwaliteit van vinyl gaat achteruit naarmate de plaat vaker gedraaid wordt. Daarnaast is digitale muziek veel gemakkelijker in gebruik. Ik zie vinylliefhebbers nog niet zo snel met een mobiele platenspeler in de trein zitten. Of je collectie meenemen naar waar je maar wil. Wel heb ik thuis enkel .flac bestanden op mijn computer staan. Al is dat eerder bijgeloof dan dat het werkelijk iets uitmaakt, daar waar mijn audio opstelling eerder de bottleneck zal zijn dan de bron.

Ik gebruik ook ongeloofelijk veel mijn iPhone en mijn PC om muziek te luisteren. Zoals ik al zei: vinyl is voor mij een "hobby", en ik koop gewoon "mijn klassiekers" op vinyl :bier:.

Dat er mensen er niet voor zijn, kan ik met veel begrip verstaan.

Link to comment
Delen op andere websites

Persoonlijk heb ik weinig met vinyl, ondanks dat mijn vader nog een oude platenspeler en een kast vol met platen heeft. In mijn geval ligt dit overigens niet direct aan vinyl, maar meer aan de instelling dat ik relatief weinig waarde hecht aan het fysieke bezit van media. Ik heb geen behoefte aan platen, of CD's, want ik gebruik gewoon Spotify, YouTube of Google Music. Ik heb geen behoefte aan DVD's of blu-ray, want ik heb services als Netflix (of ik ga naar de bioscoop). Games op fysieke schijfjes hoeft van mij niet per se, want ik download ze wel vanuit de PlayStation Store of via de Xbox LIVE Marketplace.

Link to comment
Delen op andere websites

Als DJ zijnde heb ik de laatste tijd het draaien met vinyl opgepikt samen met een maat van me, omdat digitaal mixen (met cd's of usb) weinig echte uitdaging meer bied. Het is dan lekker back to basics, geen bpm counter oid. Ik vind het zeer vet om met vinyl te kunnen draaien, en heb diverse platen liggen. Ik ben een geluidspurist maar ik kan het geluid "straight from vinyl" als hij op de technics MK1210 ligt wel waarderen. Een opgenomen vinyl in een MP3 vind ik echter weinig charmes hebben, alhoewel ik wel talloze van dit soort opnames heb omdat veel oude techno/hardstyle/etc releases nooit digitaal zijn uitgekomen. 320kbps MP3 is eigenlijk de standaard,192kbps kan gebrekken vertonen bij grotere geluidssystemen, maar zul je eigenlijk niet merken. WAV wordt alleen gebruikt in studio's etc, maar wordt bijna nooit meer door de DJ meegenomen naar sets, veel te grote bestanden. Lager dan 192 zou ik absoluut niet gaan (16 bit, hoger dan 16 bit heb je geen fuck aan voor luisterdoeleinden). Dat frequenties weggefilterd zijn die niet hoorbaar zijn voor de mens betekent niet dat deze frequenties geen impact kunnen hebben op de beleving als je voor een goed geluidssysteem staat. Helaas slijt vinyl, en krijg je wat karakteristieke ruis er door, zo ook bij wat klassiekers welke ik van de Wildstylez himself heb gehad. Maar het is stiekem ook weer vet dat je een de fysieke plaat in handen hebt welke op talloze evenementen onder de naald heeft gelegen en waar (tien/honderd)duizenden mensen van hebben genoten.

Daarnaast is natuurlijk het geluidssysteem waarmee je naar muziek luistert van enorm belang (en ook je geluidskaart!). Ook ervaring in het luisteren van muziek speelt een rol. Zo hoor ik het onderscheid tussen vinyl en digitaal in de meeste gevallen snel en zweer ik in de meeste gevallen bij mijn krk rp5 of pioneer hdj 500 hoofdtelefoon en kan geluid door oortjes van een paar tientjes vaak niet aanhoren. Ook het verschil in kwaliteit tussen een bepaald nummer afgespeeld op mijn telefoon of computer merk ik goed.

Link to comment
Delen op andere websites

Als DJ zijnde heb ik de laatste tijd het draaien met vinyl opgepikt samen met een maat van me, omdat digitaal mixen (met cd's of usb) weinig echte uitdaging meer bied. Het is dan lekker back to basics, geen bpm counter oid. Ik vind het zeer vet om met vinyl te kunnen draaien, en heb diverse platen liggen. Ik ben een geluidspurist maar ik kan het geluid "straight from vinyl" als hij op de technics MK1210 ligt wel waarderen. Een opgenomen vinyl in een MP3 vind ik echter weinig charmes hebben, alhoewel ik wel talloze van dit soort opnames heb omdat veel oude techno/hardstyle/etc releases nooit digitaal zijn uitgekomen. 320kbps MP3 is eigenlijk de standaard,192kbps kan gebrekken vertonen bij grotere geluidssystemen, maar zul je eigenlijk niet merken. WAV wordt alleen gebruikt in studio's etc, maar wordt bijna nooit meer door de DJ meegenomen naar sets, veel te grote bestanden. Lager dan 192 zou ik absoluut niet gaan (16 bit, hoger dan 16 bit heb je geen fuck aan voor luisterdoeleinden). Dat frequenties weggefilterd zijn die niet hoorbaar zijn voor de mens betekent niet dat deze frequenties geen impact kunnen hebben op de beleving als je voor een goed geluidssysteem staat. Helaas slijt vinyl, en krijg je wat karakteristieke ruis er door, zo ook bij wat klassiekers welke ik van de Wildstylez himself heb gehad. Maar het is stiekem ook weer vet dat je een de fysieke plaat in handen hebt welke op talloze evenementen onder de naald heeft gelegen en waar (tien/honderd)duizenden mensen van hebben genoten.

Daarnaast is natuurlijk het geluidssysteem waarmee je naar muziek luistert van enorm belang (en ook je geluidskaart!). Ook ervaring in het luisteren van muziek speelt een rol. Zo hoor ik het onderscheid tussen vinyl en digitaal in de meeste gevallen snel en zweer ik in de meeste gevallen bij mijn krk rp5 of pioneer hdj 500 hoofdtelefoon en kan geluid door oortjes van een paar tientjes vaak niet aanhoren. Ook het verschil in kwaliteit tussen een bepaald nummer afgespeeld op mijn telefoon of computer merk ik goed.

Exactly. Ik heb bijna mijn volledige muziekcollectie op m'n PC in FLAC staan.
Link to comment
Delen op andere websites

  • 4 weken later...

Ahh vinyl ^_^

Net dit ook al in Muziek geplaatst maar hoort hier ofc ook thuis :)

988936_715562001890487_6943222509635084346_n.jpg?oh=b5c5883d55db2363d3692bb2928c0235&oe=55587223

En soms Draai ik ook nog bakeliet platen :)

Ik heb trouwens een Superla uit 1970

dsc04874.jpg

Ben van plan om een Lenco of een Akai te kopen want ik vind het zonde om deze Superla voor alles te gebruiken.. :)

Bewerkt: door Mrkwark
Link to comment
Delen op andere websites

  • 6 maanden later...

Voor mij hangt het trouwens ook vaak af van de artiest en het soort muziek. Ik zou geen plaat willen kopen van bijvoorbeeld een DJ, ookal ben ik nog zo fan van hem. Ik zou dan eerder een CD kopen. Vinyl vind ik eerder passen, en zou ik dus eerder kopen, bij wat oudere rock/metal muziek (of een nieuw album van een oudere artiest, zoals bij AC/DC).

Link to comment
Delen op andere websites

Ik vind het persoonlijk onnodig ruimteverbruik, vooral als er niets anders bij zit. Het ziet er wel allemaal heel kek uit, maar echte sentimentele gevoelens heb ik er niet bij gehad. De CD's, platen, floppies en cassettebandjes die ik momenteel nog heb, heb ik meer nog omdat ik geen tijd en zin heb om al die dingen over te zetten tot een moderner medium.

CD is overigens wel een uitzondering, omdat er in 1 van m'n auto's nog geen modern audiosysteem zit.

Link to comment
Delen op andere websites

Misschien leuk om hier te delen: ik heb laatst bij de IKEA twee nieuwe lijsten gehaald die precies de maat hebben van een LP-hoes. De lijst heeft de naam GLADSAX en maakt het dus een stukje makkelijker om je favoriete LP's aan de muur te hangen. Ze kosten zo'n 6 euro per stuk, dus dat vind ik niet heel duur voor zoiets. Is misschien een tip voor eenieder die het leuk lijkt om z'n wanden op een leuke manier te versieren.

Link to comment
Delen op andere websites

  • 1 year later...

Effe dit topic een schopje naar boven.

Hoe gaat het met jullie platenverzameling? Ik koop zelf nog regelmatig vinyl, zowel nieuw als tweedehands. Als kerstcadeau heb ik van mijn vriendin '#1 Record' van Big Star gekregen, één van mijn favoriete albums aller tijden. Heel tof. Verder zijn 'The Piper At The Gates Of Dawn' van Pink Floyd en 'Methodrone' van The Brian Jonestown Massacre onderweg.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik verzamel ook nog steeds erg veel vinyl. Zo heb ik met kerst nog twee LP's gehaald, namelijk Slayer - Live Undead en AC/DC's 1979 live album If You Want Blood. Dit jaar ga ik proberen om nog Peace Sells van Megadeth op vinyl te kopen, gezien deze vrijwel nergens meer te krijgen is, zowel nieuw als tweedehands. Kopen jullie eigenlijk nog wel eens singles? Ik zelf persoonlijk niet, gezien ik liever een heel album koop en er naast die ene 'single' vaak nog veel meer goede nummers op staan.

Link to comment
Delen op andere websites

Singles koop ik eigenlijk ook nooit. Ik heb geloof ik wat van Simple Minds liggen en misschien nog wel wat, maar verder ga ik vooral voor de complete albums, of op z'n minst EPs.

Wat ik me altijd afvraag als ik jouw berichten hier zie, Guitarguy, is of je ook weleens andere genres dan metal en (hard)rock probeert. Is er een reden dat je je zo lijkt te beperken? Geenszins een verwijt, of zo, want je moet natuurlijk vooral luisteren naar de dingen die jíj tof vindt, maar er is buiten al dat gitaargeweld natuurlijk ook nog een heleboel andere, fantastische muziek te vinden.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik luister niet zo heel vaak naar andere genres buiten rock en metal moet ik toegeven, maar er zijn zeker wel uitzonderingen. Pearl Jam vind ik echt een hele goede band, hoewel dat nog steeds wel een vorm van rock/grunge is. Daarnaast ben ik ook een grote fan van blues muziek. Denk dan aan Jimi Hendrix, Stevie Ray Vaughan, B.B. King en Eric Clapton. Ook luister ik af en toe naar rap. Eminem was ik vroeger erg fan van, en kan ik nog steeds waarderen. Daarnaast vind ik Tupac en sommige nummers van andere rappers (Ice Cube heeft erg goede nummers) ook best goed. Ik verdiep me er verder niet zo heel veel in, omdat ik het jammer vind dat er tegenwoordig zo weinig talent en moeite in een nummer wordt gestopt. Kijk maar naar artiesten zoals Lil Wayne of wat misschien nog vreselijker is: Supergaande/Boef etcetera. Dat kan ik gewoon echt niet aanhoren, en ik denk niet dat het heel moeilijk is om een controversiële tekst te schrijven over chicks en geld en er daarna een overschot aan autotune op te gooien. De reden dat ik veel rock/metal luister is omdat ik zelf gitaar speel, en het dan leuk vind om die nummers zelf ook te kunnen spelen. Verder zitten er in rock en metal hele goede en soms hele diepe teksten met briljant verzonnen metaforen wat je vaak nog wel eens aan het denken zet, wat mij ook erg trekt. Nu zeg ik net dat er tegenwoordig in rap vaak teksten zitten over geld en chicks, terwijl dit eigenlijk ook veel in Rock 'N Roll voorkomt. Denk dan maar eens aan AC/DC en Motörhead. Het verschil is dat AC/DC en Motörhead dan wel een nummer over vrouwen schrijft, maar wel heel creatief is in de schrijfwijze en veel meer respect heeft. Verder wat betreft genres zoals EDM en verdere elektronische muziek, luister ik hier niet naar omdat ik gewoon niet zo onder de indruk raak van iemand die een aantal dagen achter een laptop zit en dan een nummer in elkaar zet. In de korte termijn is het maken van een 'elektronisch' nummer veel moeite, maar in de lange termijn is het heel veel moeite om een metal nummer te maken omdat je elke keer weer opnieuw bezig bent met het spelen van het nummer. Daarnaast ben je bij metal ook vaak afhankelijk van de prestatie van de drummer, bassist, gitarist(en) en de zanger. Bij een elektronisch nummer kun je na het maken van het nummer praktisch gezien meteen op play drukken en klinkt het nummer elke keer hetzelfde. Hoewel ik zelf niet naar dit soort muziek zal luisteren, vind ik het prima op de achtergrond als ik op een feestje ben of in de kroeg zit. Dan stoor ik me er in ieder geval niet zo aan. Ik denk dat ik verder niet hoef toe te lichten waarom ik niet naar popmuziek luister.

Tot zover mijn toespraak over muziek. :7

Link to comment
Delen op andere websites

Ik ben het niet per se eens met alle onderwerpen uit je pleidooi, maar je standpunt is duidelijk. More power to you, natuurlijk. :tu:

'The Piper At The Gates Of Dawn' kwam vandaag binnen. De 2016 remaster. Plaat is behoorlijk dik en klinkt ook goed, maar ik had het toch wel tof gevonden als er nog iets van inlay bij zat, voor de lyrics en dergelijke.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...