Jump to content

Lichte of zware motor?


GuitarGuy666

Recommended Posts

Hallo iedereen,

Ik ben waarschijnlijk van plan om een motorrijbewijs te halen en dan een Harley Davidson Dyna Super Glide, Dyna Low Rider of een Dyna Street Bob te kopen. Nu moet je dus 18 zijn voor een motorrijbewijs. Welke van deze motoren zijn precies zware, en welke zijn lichte motoren? En hoe oud moet je zijn om een zware motor te motor te mogen besturen?

Link to comment
Delen op andere websites

Het is zo dat als je met A1 begint, je inderdaad maximaal 125cc mag rijden.

Bij A2 is het vermogenslimiet 35kw, maar sommige motoren mag je terug voeren(langzamer maken) maar vanaf een bepaald vermogen mag dit ook niet meer.

En A3 is zonder limiet, maar moet je nog een hele tijd wachten.

Je moet dus even opzoeken hoeveel je mag terug voeren, en hoeveel vermogen zo'n harley heeft, en daaraan kijken of je met A2 dus genoeg hebt, maar je moet sowieso nog wel 2 jaar wachten, anders 4 jaar.

Bewerkt: door GolfG60
Link to comment
Delen op andere websites

Motorrijbewijs (rijbewijs A1, A2, A)

U mag alleen op een motor rijden als u in het bezit bent van een motorrijbewijs, het rijbewijs A. Sinds 19 januari 2013 zijn er 3 soorten motorrijbewijs: A1, A2 en A.

Drie categorieën motorrijbewijzen: A1, A2 en A

Welke categorie motorrijbewijs (A1, A2 of A) u nodig heeft, hangt af van het motorvermogen, uw leeftijd en ervaring:

  • Categorie A1 is voor motorfietsen tot 125cc en maximaal 11 kW; de minimumleeftijd voor dit rijbewijs is 18 jaar.
  • Categorie A2 is voor motorfietsen met een vermogen van maximaal 35kW; de minimumleeftijd voor dit rijbewijs is 20 jaar. U moet minimaal 2 jaar rijbewijs A1 hebben.
    Met ingang van 31 december 2013 kunt u het rijbewijs A2 ook rechtstreeks halen. Dus zonder dat u eerst rijbewijs A1 heeft gehaald. Ook in dat geval is de minimumleeftijd voor rijbewijs A2 20 jaar.
  • Categorie A is voor motorfietsen met een onbeperkt vermogen; de minimumleeftijd voor dit rijbewijs is 22 jaar. U moet minimaal 2 jaar in het bezit zijn van rijbewijs A2. Het is ook mogelijk dit rijbewijs rechtstreeks te behalen. De minimumleeftijd hiervoor is 24 jaar.

Was u vóór 19 januari 2013 al in het bezit van een rijbewijs A? Dan blijven voor u de oude regels van kracht. Lees voor meer informatie de brochure Nieuwe regels voor het rijbewijs A.

Gemotoriseerde driewielers: rijbewijs A1 of A

Sinds 19 januari 2013 vallen alle gemotoriseerde driewielers (zoals een trike of driewielige motorscooter) onder rijbewijscategorie A1 of A. Vóór die datum vielen deze voertuigen soms onder categorie B.

Voor het besturen van een gemotoriseerde driewieler met een maximumvermogen van 15 kW moet u rijbewijs A1 halen. Voor het besturen van een gemotoriseerde driewieler met een vermogen van meer dan 15 kW, dient u A te halen.

Was u vóór 19 januari 2013 al in het bezit van een rijbewijs B? Dan blijven voor u de oude regels van kracht. U kunt in dat geval dus met uw rijbewijs B gewoon blijven rijden op uw gemotoriseerde driewieler.

Motorrijles nemen

Voor motorrijlessen moet u minimaal 17 jaar zijn en in het bezit zijn van een geldig theoriecertificaat voor een motor (theoriecertificaat A) of een rijbewijs voor een auto (rijbewijs B).

Aanvragen motorrijexamen en examen aanvragen

Op de site van het CBR kunt u lezen hoe u het rijexamen A1, A2,of A kunt aanvragen. Ook vindt u daar alle informatie over het theorie-examen en praktijkexamen voor het rijbewijs A. Denk erom dat er kledingeisen gelden voor het praktijkexamen om motorrijders beter te beschermen.

Rijbewijs A1, A2 of A ophalen bij gemeente

Als u geslaagd bent voor uw motorrijexamen, kunt u bij uw gemeente het rijbewijs aanvragen. Na aanvraag duurt het nog 5 werkdagen voor u uw rijbewijs kunt ophalen.

Motorrijbewijs verlengen (vernieuwen)

Een rijbewijs A1, A2 of A is normaal gesproken 10 jaar geldig. Voordat de geldigheidsduur om is, moet u het rijbewijs laten verlengen bij de gemeente.

Is het motorrijbewijs verlopen, dan kunt u het laten vernieuwen. Tot u het nieuwe rijbewijs in uw bezit heeft, mag u niet motorrijden. Doet u dat toch, dan kunt u een boete krijgen.

Verlies of diefstal van motorrijbewijs

Bent u uw rijbewijs A1, A2 of A kwijt (verloren of gestolen), dan doet u aangifte bij de politie. De politie maakt dan een proces-verbaal op. Met dit proces-verbaal, een kleurenpasfoto en een geldig identiteitsbewijs vraagt u bij de gemeente (stadsdeelkantoor) een nieuw rijbewijs aan.

das alles wat je hoeft te weten

Link to comment
Delen op andere websites

Haast alle Harleys vallen onder een zware motor, dus dat is nog wel even wachten totdat ik daar een rijbewijs voor kan halen. :(

En het rijd dan nog eens voor geen meter. :N

Ik zou het niet weten, maar je kunt een proefrit aanvragen. Dat dus eerst maar eens doen... Als ik uiteindelijk 22/24 ben. :7

Link to comment
Delen op andere websites

Haast alle Harleys vallen onder een zware motor, dus dat is nog wel even wachten totdat ik daar een rijbewijs voor kan halen. :(

En het rijd dan nog eens voor geen meter. :N

Ik zou het niet weten, maar je kunt een proefrit aanvragen. Dat dus eerst maar eens doen... Als ik uiteindelijk 22/24 ben. :7

Tegen dat jij uberhaupt met de motor rijd, is het systeem weer eens omgegooid.. :7

Link to comment
Delen op andere websites

  • 4 weken later...

En A3 is zonder limiet, maar moet je nog een hele tijd wachten.

Dat is de gewone A. A3 was vroeger in België de categorie voor bromfietsen 45km/u maar dat is tegenwoordig gelijk getrokken met de Europese regelgeving en is nu dus AM. Al kan 'A3' dus nog voor enige verwarring zorgen.

Edit: LOL, datum. :7

Link to comment
Delen op andere websites

Ik zit ook te twijfelen of ik nu voor een A2 zou gaan of 2 jaar wacht en gelijk voor me A gaan. Kijk, als ik nu voor me A2 zal gaan dan heb ik (als het goed is) nu theorie en praktijkexamen voor dan de A2 en als ik voor me A ga dan heb ik alleen praktijkexamen. Als ik ga wachten dan heb ik alsnog die theorie examen en misschien de kans dat er regels gaan veranderen. Bijvoorbeeld dat je eerst je A2 moet hebben voor je voor een A gaat welke leeftijd je ook heb. Want veel mensen wachten tot ze 24 zijn en misschien willen ze daar wel een eind aan maken door een A2 rijbewijs verplicht nodig te hebben voor je A gaat lessen.

Wat denken jullie? Zouden de regels veranderen? Of blijft het gewoon zo dat ik gewoon op me 24e me A in een keer kan halen zonder A2 te hebben?

BTW. Eigenlijk weet ik nog niet zo goed of ik alsnog theorie moet doen als ik al me B heb (en zelfs me C :puh: )

Bewerkt: door GTAKevin023
Link to comment
Delen op andere websites

Ik zit ook te twijfelen of ik nu voor een A2 zou gaan of 2 jaar wacht en gelijk voor me A gaan. Kijk, als ik nu voor me A2 zal gaan dan heb ik (als het goed is) nu theorie en praktijkexamen voor dan de A2 en als ik voor me A ga dan heb ik alleen praktijkexamen. Als ik ga wachten dan heb ik alsnog die theorie examen en misschien de kans dat er regels gaan veranderen. Bijvoorbeeld dat je eerst je A2 moet hebben voor je voor een A gaat welke leeftijd je ook heb. Want veel mensen wachten tot ze 24 zijn en misschien willen ze daar wel een eind aan maken door een A2 rijbewijs verplicht nodig te hebben voor je A gaat lessen.

Wat denken jullie? Zouden de regels veranderen? Of blijft het gewoon zo dat ik gewoon op me 24e me A in een keer kan halen zonder A2 te hebben?

BTW. Eigenlijk weet ik nog niet zo goed of ik alsnog theorie moet doen als ik al me B heb (en zelfs me C :puh: )

Je theorie moet je altijd opnieuw doen aangezien het een ander rijbewijs en voertuig van een andere klasse bedraagt dat je wil gaan besturen.

Ik zou nu voor je rijbewijs gaan, beter de kneepjes van het vak leren op een beperkte motor dan je meteen in je ongeluk rijden met een motor die je nog geens deftig kan besturen.

Ik vind enkel het nieuwe systeem een hoop crap en het voegt niks toe aan het oude systeem.

(Oude systeem moest je voor je 21 beginnen met 25kw (zoals ik gedaan heb) en dan 2 jaar met je 25kw rijden, dan mocht je gaan omwisselen op het gemeentehuis, tenzij je tot je 21 wachtte dan kon je gelijk voor je full power gaan)

Ikzelf heb geen spijt dat ik met 25kw(op papier) begonnen ben en heb me ondertussen 2 jaar vermaakt op men motor, binnen 2 weken mag ik full power maar er staat al ongeveer een half jaartje iets leuks op me te wachten, dus men huidige motor gaat eind deze week de verkoop in. :)

Link to comment
Delen op andere websites

Dat is de gewone A. A3 was vroeger in België de categorie voor bromfietsen 45km/u maar dat is tegenwoordig gelijk getrokken met de Europese regelgeving en is nu dus AM. Al kan 'A3' dus nog voor enige verwarring zorgen.

Edit: LOL, datum. emo.gif

Idd, mijn fout, in Nederland bestaat A3 ook niet (meer), maar is gewoon A.

Ik zit ook te twijfelen of ik nu voor een A2 zou gaan of 2 jaar wacht en gelijk voor me A gaan. Kijk, als ik nu voor me A2 zal gaan dan heb ik (als het goed is) nu theorie en praktijkexamen voor dan de A2 en als ik voor me A ga dan heb ik alleen praktijkexamen. Als ik ga wachten dan heb ik alsnog die theorie examen en misschien de kans dat er regels gaan veranderen. Bijvoorbeeld dat je eerst je A2 moet hebben voor je voor een A gaat welke leeftijd je ook heb. Want veel mensen wachten tot ze 24 zijn en misschien willen ze daar wel een eind aan maken door een A2 rijbewijs verplicht nodig te hebben voor je A gaat lessen.

Wat denken jullie? Zouden de regels veranderen? Of blijft het gewoon zo dat ik gewoon op me 24e me A in een keer kan halen zonder A2 te hebben?

BTW. Eigenlijk weet ik nog niet zo goed of ik alsnog theorie moet doen als ik al me B heb (en zelfs me C :puh: )

Wachten of juist niet ligt puur aan jezelf, wil je een specifieke motor die je met A2 mag besturen, zou ik nu gaan lessen.

Wil je een motor die je pas met A mag besturen, dan is wachten een mogelijkheid, puur vanuit financieel punt.

Wil je zo veilig mogelijk rijden, zou ik ook weer nu opgaan, en dan zoveel mogelijk ervaring op doen met je A2 rijbewijs.

Wil je het beste van beide werelden, zou ik wachten tot je direct A mag afrijden, en op een minder krachtige motor ervaring opdoen tot jezelf klaar vind voor een krachtige(re) motor.

Direct bijvoorbeeld op een 1000cc stappen lijkt mij ernstig onverstandig, vooral als een rookie zijnde.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...