Jump to content

Terrorisme


NicolaB

Recommended Posts

  • Reacties 285
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • KoningJesper

    61

  • NicolaB

    51

  • SpacyColours

    16

  • Michael

    14

Top Posters In This Topic

Posted Images

Het was overigens geen echte bom, maar een nepbom. Wellicht een beveiligingstest?

Ja, de Keniaanse autoriteiten bevestigden eerst dat het een echt explosief was, om kort daarna te zeggen dat het om een nepbom ging.

Maar in principe is dit geen schandaal avn de beveiliging, want wat is er illegaal aan om los een stopwatch en een losse kartonnen doos waar niks inzit mee te nemen

Link to comment
Delen op andere websites

Volgens een Oostenrijkse kranten (die het van een 'bevriende' geheime dienst heeft) zijn er concrete aanwijzingen voor aanslagen in verschillende Europese steden tussen Kerst en Oud en Nieuw. Niet verrassend rond deze periode van het jaar, ben eigenlijk verbaasd dat er gister een vandaag niks is gebeurd. Gelukkig :)

Het is overigens niet bekend of Amsterdam ook een doel is

Link to comment
Delen op andere websites

Volgens een Oostenrijkse kranten (die het van een 'bevriende' geheime dienst heeft) zijn er concrete aanwijzingen voor aanslagen in verschillende Europese steden tussen Kerst en Oud en Nieuw. Niet verrassend rond deze periode van het jaar, ben eigenlijk verbaasd dat er gister een vandaag niks is gebeurd. Gelukkig :)

Het is overigens niet bekend of Amsterdam ook een doel is

Het dreigingsniveau is niet verhoogd, dus het lijkt me niet.

Nu is het zeker belangrijk om te weten dat een dreiging nooit zo concreet te calculeren valt als bijvoorbeeld de maan die om de tijd rondjes draait om de aarde. Als men daadwerkelijk concrete aanwijzingen heeft (dus van een al deels uitgevoerd plan; wapens zijn gekocht doelwitten zijn gekozen), dan snap ik niet dat je dat als geheime dienst dan meld en daarmee angstzaait. Want zelfs al is het zo überduidelijk dat ik als terrorist morgen op de dam, bij de jaarswisseling een bom ga ontploffen met plannen e.d. dan wijzig ik gewoon mijn plan n.a.v. dit bericht.

Link to comment
Delen op andere websites

Volgens de Ansterdamse politie is er idd geen concrete aanwijzing dus geen verhoogd dreigingsniveau, maar is er wel een zekere dreiging voor een aanslag op Oud en Nieuw. Politie heeft de opdracht gekregen om op te letten op (bak)fietsen omdat daar mogelijk explosieven in worden gestopt. Er is een verhoogde alertheid en ook de burgers worden gevraagd om verdachte (bak)fietsen (:7) meteen te melden

Dus van een dreiging is zeker wel sprake en die waarschuwing is ook naar Amsterdam verzonden. We zitten een beetje op dreigingsniveau 3,5

En over dat plannen veranderen ben ik het helemaal met je eens. Nu de politie heeft gemeld op te passen op bakfietsen, pakt Mohamed gewoon zijn kinderwagen en rijdt zo naar het Leidseplein (bij wijze van spreken)

Trouwens, met al die verijdelde aanslagen (is echt een behoorlijk aantal (Bosnië, Indonesië, Marokko, Tunesië, Turkije, Brussel, Londen)) wordt het een hele klus voor de veiligheidsdiensten om Oud en Nieuw aanslagvrij te houden. Je kan namelijk niet alles verijdelen. Er werd bijvoorbeeld voor 13 november (Parijs drama) zoveel verijdeld (niet alles kwam ofc in t nieuws), maar toch ging t een keer fout. Ze zijn zo creatief met communiceren (Telegram, PSN etc.), dat kan je niet allemaal onderscheppen

Bewerkt: door KoningJesper
Link to comment
Delen op andere websites

Volgens de Ansterdamse politie is er idd geen concrete aanwijzing dus geen verhoogd dreigingsniveau, maar is er wel een zekere dreiging voor een aanslag op Oud en Nieuw. Politie heeft de opdracht gekregen om op te letten op (bak)fietsen omdat daar mogelijk explosieven in worden gestopt. Er is een verhoogde alertheid en ook de burgers worden gevraagd om verdachte (bak)fietsen ( :7) meteen te melden

Dus van een dreiging is zeker wel sprake en die waarschuwing is ook naar Amsterdam verzonden. We zitten een beetje op dreigingsniveau 3,5

En over dat plannen veranderen ben ik het helemaal met je eens. Nu de politie heeft gemeld op te passen op bakfietsen, pakt Mohamed gewoon zijn kinderwagen en rijdt zo naar het Leidseplein (bij wijze van spreken)

Trouwens, met al die verijdelde aanslagen (is echt een behoorlijk aantal (Bosnië, Indonesië, Marokko, Tunesië, Turkije, Brussel, Londen)) wordt het een hele klus voor de veiligheidsdiensten om Oud en Nieuw aanslagvrij te houden. Je kan namelijk niet alles verijdelen. Er werd bijvoorbeeld voor 13 november (Parijs drama) zoveel verijdeld (niet alles kwam ofc in t nieuws), maar toch ging t een keer fout. Ze zijn zo creatief met communiceren (Telegram, PSN etc.), dat kan je niet allemaal onderscheppen

Jazeker. Toevallig volg ik nu mijn minor terrorisme (van m'n studie integrale veiligheidskunde) en moest daarvoor een aantal scenario's leveren aan een grote gemeente hier in het land. En oud-en-nieuw is daarin natuurlijk ook een complicerende factor waar rekening mee moet worden gehouden door de veiligheidsdiensten. Denk alleen bijv. aan aanrijdroutes die geblokkeerd worden door vuurwerk, diensten die aan hun maximale inzet zitten zonder dat het incident plaats vind (bijv. brandweer die overal blust en politie die al bezet is met andere meldingen). Een aanslag op klokslag 12 op de Dam is dan ook zeker zo'n scenario waar rekening mee moet gehouden worden. Op microniveau kan je dan ook denken aan met een bakfietsbom de Dam oprijden.

Maar zoals je zegt is het niet het enige en ook niet volledig te voorkomen. Je hebt natuurlijk wel bepaalde momenten waar je men op kan pakken in de voorbereiding (de 8 kritische punten). Dat zijn juist punten waarin je dat soort mensen eruit kan pikken wanneer je geen concreet dreigingsbeeld hebt (denk aan de terroristen die niet in het stadion in Parijs binnen kwamen en daarom maar hun bommen buiten af lieten gaan).

En zo moet je die 3,5 dan ook zien. In de 3 situatie worden scenario's met een hoge combi van effect/waarschijnlijkheid extra stevig aangepakt. Concreet is het niet en if so, dan krijg je gevallen á la Duitsland, dat het pas duidelijk was na de mislukte (of verijdelde) aanslag (wegens die reden dat ik in het vorige bericht meldde.). Zodat in de nasleep gebruik kan worden gemaakt van dat 4e niveau.

Dat niveau moet je overigens niet te lang willen aanhouden (zoals Frankrijk dat nu wel een beetje aan het doen is), want dat is dan weer een gevaar voor de rechtsstaat en andere vrijheden (dan krijg je een politiestaat, dat moet je niet willen). Maar goed, da's wat anders :puh:

Bewerkt: door NicolaB
Link to comment
Delen op andere websites

Helemaal eens.

Trouwens:

Vuurwerkfestival Brussel:

Vuurwerkfestival Brussel afgelast. Zo jammer voor al die mensen daar :( Ik kan niet helemaal vinden of het is vanwege het feit dat de politie niet genoeg 'manschappen' heeft om én op de show te letten én te beveiligen tegen terreur, of dat het is vanwege concrete 'angst' voor een aanslag op de massa daar

Huiszoekingen Molenbeek en Laken:

De BBT in Brussel heeft 3 huiszoekingen gedaan. Twee in Molenbeek en één in Laken. Bij de eerste in Molenbeek is een man opgepakt, waarschijnlijk een vriend van Abdesalam. Bij de tweede zijn één of meerdere paketten meegenomen door de DOVO, evenals een persoon.

De derde huiszoeking, die in Laken (Brussel), had te maken met de motorclub Kamikaze Riders. Die club zou banden hebben met terreurgroep Sharia4Belgium. Twee leden van deze motorclub waren van plan een aanslag te plegen op de Grote Markt. Deze zijn opgepakt.

De federale politie heeft op verzoek van FAST (Fugitive & Asset Search Team) opnieuw een aantal opsporingsberichten verspreid van ex-leden van Sharia4Belgium. Het gaat om vier mannen die naar Syrië getrokken waren en dreigden met terroristische aanslagen.

sharia4belgium-leden-gezocht.jpg

Het gaat om opsporingsberichten voor Azeddine Kbir Bounekoub (Abu Abdullah), Saïd M’nari, Soufiane Mezroui en Hicham Chaib. Het viertal was aangesloten bij de groepering Sharia4Belgium. Uit de opsporingsberichten blijkt dat de mannen ofwel een terroristische aanslag aan het plannen waren ofwel mensen aanzetten tot terreurdaden.

De opsporingsberichten staan al sinds februari online, maar het FAST-team heeft de politie verzocht ze opnieuw te verspreiden. Het team spoort mensen op die in België veroordeeld werden voor een gevangenisstraf, maar naar het buitenland vluchtten .

Aanslag Ankara:

De politie in Turkije heeft een aanslag verijdeld. Twee personen werden opgepakt in het Oosten van Ankara. Het doel was al uitgekozen (Kizilay-plein) en de bomgordels lagen al klaar:

CXeyaCZWEAAZVyP.jpg

Link to comment
Delen op andere websites

Zo die zien er gezellig uit zeg. Lijken net een stelletje meth-addicts :D

Wellicht heeft dat inderdaad iets met de eerdere melding te maken. Nu ben ik zelf benieuwd of dit vooral mensen betreft die in hetzelfde netwerk zitten als de daders in Frankrijk en in relatie staat met de invallen in Molenbeek of dat het echt aparte groeperingen / netwerken zijn die dat soort aanslagen (willen) plegen, zoals wss. die in Turkije.

Vaak zie je namelijk dat terroristen met een reden die stad als doelwit willen kiezen. In Brussel kan je denken aan dat men er heeft gewoond en het sneller opkomt als doelwit (als het die molenbeek-groep betreft) of een politiek doel (veel Europese instituties zitten daar), een andere reden voor specifiek Brussel boven bijv. Amsterdam zou ik niet zo snel weten. Het aflassen van zoiets zou ik dan ook echt doen als de dreiging toch echt wel concreet is.

Link to comment
Delen op andere websites

Maar bagatelliseren is ook niet verkeerd hoor, je hebt altijd meer kans op een dodelijke aanrijding tijdens het verkeer dan dat je slachtoffer wordt van een terroristische aanslag. De laatste échte aanslagen gebeurde in Nederland overigens door een Nederlandse Eenlingen (denk aan Karst Tates of Tristan v.d. Vlis). Daarnaast had je persoonlijke aanvallen (Fortuin, Van Gogh), dus daar hoef je je al helemaal geen zorgen om te maken (mits je Geert Wilders ofzo heet).

En van de laatste aanslag in NL met meer dan 1 dader liggen de schadeclaims nu bij de staat, omdat de mariniers zogenaamd te hard zouden hebben opgetreden (treinkaping de punt 1977).

Alertheid is goed, paniek en angst is onzinnig. Bovendien is het onderdeel van een schrikbewind wat je als terrorist wilt voeren. In dat opzicht zeggen Hollande en Rutte niks verkeerds met "geef vooral niet toe aan terrorisme en ga door met leven"

Link to comment
Delen op andere websites

Eens. Angst is wat ze willen.

Wat me wel zorgen baart, is de grote overeenkomst tussen het geluid van een bom en dat van (groot) vuurwerk

Ik heb net nog ff geluisterd naar die bommen tijdens Frankijk - Duitsland en dat lijkt toch wel heel erg op wat ik hier op het Leidseplein de hele avond hoor.

Hoorde net ook weer een hele harde knal. Het is dat ik weet dat het bijna nieuwjaar is en dat ik er geen gegil of schoten achteraan hoorde. Leek enorm op een explosie

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...