Jump to content

Terrorisme


NicolaB

Recommended Posts

Maar bagatelliseren is ook niet verkeerd hoor, je hebt altijd meer kans op een dodelijke aanrijding tijdens het verkeer dan dat je slachtoffer wordt van een terroristische aanslag. De laatste échte aanslagen gebeurde in Nederland overigens door een Nederlandse Eenlingen (denk aan Karst Tates of Tristan v.d. Vlis). Daarnaast had je persoonlijke aanvallen (Fortuin, Van Gogh), dus daar hoef je je al helemaal geen zorgen om te maken (mits je Geert Wilders ofzo heet).

En van de laatste aanslag in NL met meer dan 1 dader liggen de schadeclaims nu bij de staat, omdat de mariniers zogenaamd te hard zouden hebben opgetreden (treinkaping de punt 1977).

Alertheid is goed, paniek en angst is onzinnig. Bovendien is het onderdeel van een schrikbewind wat je als terrorist wilt voeren. In dat opzicht zeggen Hollande en Rutte niks verkeerds met "geef vooral niet toe aan terrorisme en ga door met leven"

Aan die feitjes heb je niet zoveel natuurlijk. Dat er meer verkeersongelukken gebeuren dan terroristische aanslagen, garandeert niet ineens dat de kans op een aanslag op de Dam morgen nihil is. Die nieuwsberichten hierboven geven al aan dat zulke scenario's niet compleet ondenkbaar zijn. Maar wat ik zei, bij Oud en Nieuw ben ik vooral bezig met vuurpijlen ontwijken - ik heb genoeg verhalen gehoord van kennissen en zelf genoeg idioten meegemaakt die vuurwerk naar me gooiden om te weten dat ik niet als een blinde kip over straat moet gaan fietsen.

En hoewel ik sowieso niet graag in een drukke menigte sta, is het niet zo dat wanneer ik geen keus heb, ik iets anders ga doen uit angst voor aanslagen. Ik was vlak na die aanslagen in Parijs ook gewoon op Amsterdam Centraal te vinden ondanks dat de spanning bij iedereen toen erg hoog zat. Het was toen ook echt compleet uitgestorven in het centrum van Amsterdam, al weet ik niet of dat elke zondagnacht zo is, dat moet jij me maar vertellen.

Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 285
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • KoningJesper

    61

  • NicolaB

    51

  • SpacyColours

    16

  • Michael

    14

Top Posters In This Topic

Posted Images

Eens. Angst is wat ze willen.

heb net nog ff geluisterd naar die bommen tijdens Frankijk - Duitsland en dat lijkt toch wel heel erg op wat ik hier op het Leidseplein de hele avond hoor.

Hoorde net ook weer een hele harde knal. Het is dat ik weet dat het bijna nieuwjaar is en dat ik er geen gegil of schoten achteraan hoorde. Leek enorm op een explosie

Woon je echt aan het Leidseplein Jesper? Hoe vaak ik daar niet diensten heb gedraaid bij de politie :puh:

Je weet dan wss. wel het politiebureau aan de Lijnbaansgracht te vinden ^^ Helaas nu wegens mijn studie niet zo veel diensten meer in Amsterdam. Anyhow, ik hoop voor je dat het (gewoon) een enorme vuurwerkbom is :puh:

Aan die feitjes heb je niet zoveel natuurlijk. Dat er meer verkeersongelukken gebeuren dan terroristische aanslagen, garandeert niet ineens dat de kans op een aanslag op de Dam morgen nihil is. Die nieuwsberichten hierboven geven al aan dat zulke scenario's niet compleet ondenkbaar zijn. Maar wat ik zei, bij Oud en Nieuw ben ik vooral bezig met vuurpijlen ontwijken - ik heb genoeg verhalen gehoord van kennissen en zelf genoeg idioten meegemaakt die vuurwerk naar me gooiden om te weten dat ik niet als een blinde kip over straat moet gaan fietsen.

En hoewel ik sowieso niet graag in een drukke menigte sta, is het niet zo dat wanneer ik geen keus heb, ik iets anders ga doen uit angst voor aanslagen. Ik was vlak na die aanslagen in Parijs ook gewoon op Amsterdam Centraal te vinden ondanks dat de spanning bij iedereen toen erg hoog zat. Het was toen ook echt compleet uitgestorven in het centrum van Amsterdam, al weet ik niet of dat elke zondagnacht zo is, dat moet jij me maar vertellen.

Nouja, het enige wat je aan die feiten zal hebben is het bagatelliseren van het dreigingsgevoel. Om als voorbeeld de immigranten te nemen: daar hoor je zoveel over op het nieuws. Wellicht zie je (zoals ik) dagelijks de bordjes op Amsterdam Centraal staan met "welcome refugees!", zie je het alleen op het nieuws of heb je zelfs al aan de demonstratie tegen een AZC in je eigen gemeente meegedaan. Dat veranderd in het algemeen de feiten niet. Dat veranderd alleen je emotionele gesteldheid. Zo rem je er niet de asielsstroom mee, is er nog steeds een deel vluchteling van en is er ook nog steeds een kans op een verhoogde criminaliteit / bron van terrorisme uit die bevolkingsgroep.

Het zeggen van "maar desondanks de immigratie en situatie ben je momenteel nog steeds in de meerderheid om te beslissen of azielszoekers welkom zijn", lost dan ook niet de problematiek op. Maar het is wel belangrijk om het integrale beeld te zien (integraal => alomvattend => het complete plaatje).

Zo zie ik terrorisme wel vaak relatief, desondanks de angst die het mogelijk veroorzaakt. Vroeger dacht ik onterecht namelijk elke dag dat ik in een Amsterdamse tram zat aan terroristische aanslagen (serieus, ik voelde mij daar niet op mijn gemak). Maar goed, nu ik daar als politieagent en als veiligheidskundige heb gewerkt weet ik wel beter. Weet ik wel beter, zeg ik egoïstisch. Egoïstisch ja, maar dat doe ik dan ook met dit soort dingen/problematiek: persoonlijk evalueren en vergelijken. Hoewel het wellicht voor jullie als egoïstisch ervaren wordt, is het voor mij erg belangrijk. Zo ben ik blij en durf ik gewoon in Amsterdam te komen zonder dat ik me daar ook enigszins bang voel.

Ik weet dat de kans vele malen groter is dat je dood gaat aan een verkeersongeval of dat je gewond raakt aan een vuurwerkincident, dan dat je dood gaat of gewond raakt n.a.v. een terrorisme-incident. Die andere 2 dingen neem ik voor lief. Ik houd van dat prachtige kleurenspel bij vuurwerk en ik ben een auto-fanaat. Die dingen neem ik voor lief omdat ik daar van houd. Terrorisme, dat veel minder kans kent op een risicogevolg, en het normaal leven zonder te denken aan de risicogevolgen, zou ik dan niet moeten bagatelliseren t.o.v. de dingen die ik niet bagatelliseer om dat ik daar van houd?

Absoluut niet. Kijk, gemiddeld ga je op je 80e dood en zolang ik weet dat men er alles aan doet om de terrorismedreigingen te verlagen, kan ik op dezelfde manier rustig slapen; dan met de gedachte dat men er alles aan doet om de levensspanne te verlengen en dat ik me daar ook niet druk om hoef te maken.

Wellicht een lange tekst die onbegrijpelijk is voor een aantal mensen, maar zo denk ik er wel over. Daarom wil ik dit soort dingen wel eens bagatelliseren.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb zelf wel dat ik sowieso graag "out of harm's way" blijf. Daarom heb ik ook zo'n hekel aan vuurwerk: van een veilig afstandje vind ik het geweldig, maar er doorheen fietsen na middernacht vind ik een heel ander verhaal. Ik kan er niet zo goed tegen als ik het zelf niet in de hand heb. Dat is ook waarom ik totaal niet rustig kan zitten als mijn kleine zusje als een aapje over de banken en stoelen aan het klauteren is, ik ben dan zo bang dat ze valt of zo dat ik me nergens anders op kan concentreren.

Ook met logisch nadenken en weten dat de kans op een aanslag nihil is, voel ik me soms toch ongemakkelijk in bepaalde situaties of locaties, vooral vlak na zo'n gebeurtenis in Parijs, of destijds in Boston, of in Apeldoorn of wat dan ook.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb zelf wel dat ik sowieso graag "out of harm's way" blijf. Daarom heb ik ook zo'n hekel aan vuurwerk: van een veilig afstandje vind ik het geweldig, maar er doorheen fietsen na middernacht vind ik een heel ander verhaal. Ik kan er niet zo goed tegen als ik het zelf niet in de hand heb. Dat is ook waarom ik totaal niet rustig kan zitten als mijn kleine zusje als een aapje over de banken en stoelen aan het klauteren is, ik ben dan zo bang dat ze valt of zo dat ik me nergens anders op kan concentreren.

Ook met logisch nadenken en weten dat de kans op een aanslag nihil is, voel ik me soms toch ongemakkelijk in bepaalde situaties of locaties, vooral vlak na zo'n gebeurtenis in Parijs, of destijds in Boston, of in Apeldoorn of wat dan ook.

Oke en wat denk je er aan te doen?

Kijk, niets is wat het lijkt in de droomshow.

Link to comment
Delen op andere websites

Eens. Angst is wat ze willen.

heb net nog ff geluisterd naar die bommen tijdens Frankijk - Duitsland en dat lijkt toch wel heel erg op wat ik hier op het Leidseplein de hele avond hoor.

Hoorde net ook weer een hele harde knal. Het is dat ik weet dat het bijna nieuwjaar is en dat ik er geen gegil of schoten achteraan hoorde. Leek enorm op een explosie

Woon je echt aan het Leidseplein Jesper? Hoe vaak ik daar niet diensten heb gedraaid bij de politie :puh:

Je weet dan wss. wel het politiebureau aan de Lijnbaansgracht te vinden ^^ Helaas nu wegens mijn studie niet zo veel diensten meer in Amsterdam. Anyhow, ik hoop voor je dat het (gewoon) een enorme vuurwerkbom is :puh:

Ja ik ben er geboren, toen meteen eigenlijk naar Noord verhuisd en sinds mn 7de (Ik ben nu 15) woon ik er weer. :puh: Ben wel gewend aan die drukte, dus dan is het best leuk :) En ja, dat politibureau ken ik zeker wel :) Grappig :puh:

Maar bagatelliseren is ook niet verkeerd hoor, je hebt altijd meer kans op een dodelijke aanrijding tijdens het verkeer dan dat je slachtoffer wordt van een terroristische aanslag. De laatste échte aanslagen gebeurde in Nederland overigens door een Nederlandse Eenlingen (denk aan Karst Tates of Tristan v.d. Vlis). Daarnaast had je persoonlijke aanvallen (Fortuin, Van Gogh), dus daar hoef je je al helemaal geen zorgen om te maken (mits je Geert Wilders ofzo heet).

En van de laatste aanslag in NL met meer dan 1 dader liggen de schadeclaims nu bij de staat, omdat de mariniers zogenaamd te hard zouden hebben opgetreden (treinkaping de punt 1977).

Alertheid is goed, paniek en angst is onzinnig. Bovendien is het onderdeel van een schrikbewind wat je als terrorist wilt voeren. In dat opzicht zeggen Hollande en Rutte niks verkeerds met "geef vooral niet toe aan terrorisme en ga door met leven"

Het was toen ook echt compleet uitgestorven in het centrum van Amsterdam, al weet ik niet of dat elke zondagnacht zo is, dat moet jij me maar vertellen.

Zondag is (van wat ik zie) altijd wel redelijk rustig, ja ;)
Link to comment
Delen op andere websites

In New York is een 25-jarige man aangehouden die plannen zou hebben om op oudejaarsavond een terroristische aanslag te plegen in een restaurant in Rochester.

Het zou volgens het Amerikaanse persbureau AP gaan om een gewapende aanval gericht op burgers.

De man heeft zelf gezegd banden te hebben met de terroristische organisatie Islamitische Staat (IS). Hij werd volgens Amerikaanse autoriteiten geholpen door een lid van IS bij het voorbereiden van de aanslag.

De verdachte is een Amerikaan die komt uit Rochester. Hij is bekeerd tot de islam en had ambities om zich aan te sluiten bij IS in Syrië.

Bron: NU.nl

Link to comment
Delen op andere websites

Die terreurdreiging in Europa was toch wel serieus. Als je ziet dat in verschillende Europese hoofdsteden (Londen, Munchen, Brussel, Ankara en Rotterdam (Ja ik weet dat Munchen en Rotterdam geen hoofdsteden zijn) aanslagen zijn voorkomen, heel knap! :tu:

Buiten dat ook nog buien Europa….

Trouwens:

Op oudejaarsavond in Rotterdam is vanwege een terreurdreiging overwogen het Nationaal Vuurwerk bij de Erasmusbrug af te gelasten. Pas om 23.30 uur werd besloten het evenement door te laten gaan. Dat zegt de Rotterdamse politie.

De burgemeester, de politie en de hoofdofficier van justitie kwamen die avond bij elkaar nadat er een melding was gekomen van een terreurdreiging bij het vuurwerkevenement. Later werd bekend dat hiervoor twee personen in Maastricht zijn opgepakt. Hiermee was de dreiging weg.

Veiligheidsmaatregelen

Bronnen zeggen tegen de NOS dat de dreiging uitging van een moslima. Zij werd samen met een tweede persoon opgepakt, die zou hebben willen helpen met vervoer. Direct na de dreiging kwam de politie de vrouw op het spoor via bijzondere opsporingsmethoden.

Er zijn tijdens het Nationaal Vuurwerk bij de Erasmusbrug extra veiligheidsmaatregelen genomen, maar wat die zijn wil de politie niet zeggen. In elk geval droegen alle agenten een extra kogelwerend vest. Het is nog niet duidelijk wat de dreiging precies inhield. Het publiek heeft niets gemerkt van het bijna afgelasten van de show.

Link to comment
Delen op andere websites

Alsof een kogelwerend vest help tegen een terroristische aanslag. Ik vind het wel apart dat als er terreurdreiging is, ze zo'n evenement toch door laten gaan. Volgens mij nemen ze dan toch een best groot risico om groen licht te geven. Ze moesten er wel heel zeker van zijn dat er niks kon gebeuren, en met die paar hekken die er extra bij zijn gezet, lijkt me dat niet een heel grote veiligheidsmaatregel. Tuurlijk zullen er wel andere maatregelen zijn genomen, maar als die mensjes een aanslag willen plegen, gebeurt het toch wel.. Ik heb me er in ieder geval over verbaasd. Ik had het voor de zekerheid sowieso afgelast.

Link to comment
Delen op andere websites

Met oudejaarsavond liep ik nog langs de erasmusbrug in rotterdam, ik lees dit nu voor het eerst. Thank god dat er verder niets is gebeurt, ik merk wel in de stad dat politie en beveiligingsmensen veel nerveuzer zijn dan daarvoor. Mensen moeten echt geen grapjes maken zoals '' ik heb een bom bij mij haha'' Dan hang je er sneller en meer aan dan een jaar geleden.

Laatst in het winkelcentrum zag ik een man van een pakketdienst aangehouden worden met een aantal doosjes die hij op een karretje had gezet, alles werd eruit gehaald en gecontroleerd, in steden is alles wel verschept hoor qwa controles.

Link to comment
Delen op andere websites

Het was toen ook echt compleet uitgestorven in het centrum van Amsterdam, al weet ik niet of dat elke zondagnacht zo is, dat moet jij me maar vertellen.

Zondag is (van wat ik zie) altijd wel redelijk rustig, ja ;)

Zondagochtend wel, zondagnacht bij verre van. (dan heb ik het dus over de nacht tussen zaterdagavond en zondagochtend, een andere nacht kent de zondag niet :puh:)

Alsof een kogelwerend vest help tegen een terroristische aanslag. Ik vind het wel apart dat als er terreurdreiging is, ze zo'n evenement toch door laten gaan. Volgens mij nemen ze dan toch een best groot risico om groen licht te geven. Ze moesten er wel heel zeker van zijn dat er niks kon gebeuren, en met die paar hekken die er extra bij zijn gezet, lijkt me dat niet een heel grote veiligheidsmaatregel. Tuurlijk zullen er wel andere maatregelen zijn genomen, maar als die mensjes een aanslag willen plegen, gebeurt het toch wel.. Ik heb me er in ieder geval over verbaasd. Ik had het voor de zekerheid sowieso afgelast.

Ja een kogelwerend vest helpt om de risicogevolgen te verlagen van een terroristische aanslag.

En vergeet niet, dreiging is er altijd. Zoals ik in mijn vorige betoog aangaf is een jaarwisseling überhaupt een verhogende factor in de waarschijnlijkheid en effecten in het dreigingsniveau.

Zo kan je elk groot evenement hieronder rekenen en elk evenement niet door laten gaan in tijden van het substantiële niveau, maar dat gebeurd gelukkig niet. Op zo'n moment wordt er namelijk bekeken hoe concreet dit vernieuwde dreigingsbeeld is en welke stappen er genomen kunnen worden. Het kan dat het dan niet door gaat, maar tegenover een zeer groot evenement, waaronder een hele publieke opinie schuilgaat, zal je niet zomaar het feest en de geïnvesteerde miljoenen laten varen door een of andere griengas die een grap uithaalt.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...