Jump to content
Joriz

Crypteq verbindt echte wereld met Grand Theft Auto!


Ons eigen forumlid en moderator Crypteq is een project gestart waarmee hij het spel Grand Theft Auto met de echte wereld verbindt. Onder de titel Out of the game project laat hij een concept zien waarmee je GTA San Andreas kan verbinden met je eigen woonkamer. In dit concept laat hij via een Arduino microcomputer een Ledje knipperen in politiekleuren als in GTA San Andreas de politie achter je aan zit. Een voorbeeld is te zien in het onderstaande filmpje:

GTAGames.nl afbeelding
Al lijkt dit concept relatief simpel is hier echter wel flink code en knutselwerk voor vereist. Voor de koppeling tussen GTA San Andreas en de echte wereld zijn namelijk redelijk wat stappen vereist (zie plaatje).

Vooral bijzonder aan dit concept is dat het een hoop nieuwe mogelijkheden biedt, waardoor Grand Theft Auto op nog uitgebreidere wijze met de echte wereld kan worden verbonden. Daarom vroeg ik Crypteq of hij met zijn project nog meer van plan is en wat we in de toekomst kunnen verwachten. Ik stelde hem de volgende vragen:

1. Hoe kwam je op het idee om dit project te starten?

Het idee komt deels voort uit de mogelijkheid die GTA V heeft op de PS4; dat de achterkant van de controller oplicht in de kleuren rood en blauw wanneer je een
wanted level
hebt.

Daarnaast is een lichtje aan en uit zetten zeer makkelijk en snel te realiseren, wat mij dus een mooi begin leek voor dit project.

2. Heb je al vaker dingen met een Arduino gemaakt of andere vergelijkbare dingen (wat precies)?

Veelal is het voor mezelf gewoon een beetje hobbymatig prutsen, bijvoorbeeld een sensor aansluiten, uitlezen en resultaat weergeven. Iets verzinnen waar je dan ook nog eens wat aan hebt is vaak lastig. Wel heb ik eens tijdens een project met een arduino-variant een "autonoom" karretje gemaakt die aan de hand van een zwarte lijn op de grond z'n weg kon vinden.

Verder heb ik in mijn nog een
MSP430
en een
Raspberry Pi
in mijn bezit waar ik ook zulke dingen mee kan maken.

3. Heb je nog meer plannen voor de mod?

Veel is er niet bij te verzinnen bij deze "mod", hooguit wat meer ledjes. Dat je dan voor elke wanted level ster een ledje hebt.

Al zie ik dit op zichzelf niet echt als een mod, maar meer een onderdeel in een project om elementen uit het spel in de "echte wereld" te visualiseren.

4. Heb je nog meer plannen om de realiteit met GTA te verbinden
?

Jazeker, zoals eerder gezegd zie ik dit meer als een project. Ik wil proberen om meerdere elementen uit het spel te gaan visualiseren in de echte wereld. Het volgende project is een (digitale) snelheidsmeter de de snelheid laten zien van het voertuig waar je ingame in rijdt.

Voor nu focus ik me nog op GTA San Andreas, maar ik wil dit ook mogelijk gaan maken voor
GTA4
.

Alles wat ik maak om dit mogelijk te maken zal ik in de toekomst delen waarbij ik dan een tutorial zal maken waarin ik uitleg hoe je dit zelf kan maken en wat je ervoor nodig hebt.

5. Kijk je uit naar de release van GTA5 voor op de PC en
wat zou je daarvoor willen maken?

Ik heb
GTA 5
al op de Xbox One, maar daar kan je natuurlijk niet op modden. Daarom kijk ik zeer uit naar de PC versie, welke ik ook zal aanschaffen puur voor het modden. Ik ga er vanuit dat we GTA 5 aardig snel kunnen modden, en dan staat er eigenlijk niets in de weg om dit project ook voor GTA 5 te realiseren.

Ik ben zeer enthousiast over Virtual Reality en zodra de consumenten versie van de Oculus Rift (3D bril) verkrijgbaar is, zal ik die ook snel in mijn bezit hebben. Het ontwikkelen hiervoor is wel een stuk moeilijker dan wat ik nu hebt gemaakt, maar we zullen zien. Ik ga er zeker mee experimenteren en dat ga ik natuurlijk ook proberen om er iets mee te doen in GTA!
yep.gif

Voor de rest zou ik zeggen: Kom maar op met ideeën!
smile3.gif

Mocht je zelf ook mee willen knutselen en coole ideeën hebben kan je in het [sA] Wanted level led licht-onderwerp vinden hoe je het zelf kan nabouwen!

Crypteq wil ik super bedanken voor dit interview en ik kijk er echt naar uit wat de toekomst nog meer gaat brengen qua 3D, augmented reality en de koppeling van GTA met de echte wereld!

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites


Recommended Posts

Dit is de eerste negatieve bericht wat ik post sinds 2004 dat ik hier zit.

Afijn ben ik de enige die dit nogal doelloos vind, Waarom zou je dit willen en vooral nog voor san andreas ???

( Krapt zich maar achter de oren - En gaat maar weer een missie doen in gta online :puh: )

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Afijn ben ik de enige die dit nogal doelloos vind, Waarom zou je dit willen en vooral nog voor san andreas ???

( Krapt zich maar achter de oren - En gaat maar weer een missie doen in gta online :puh: )

Omdat het leuk en uitdagend is om zoiets te maken en ontwerpen? Als je niets zou mogen doen dat 'doelloos' is dan zou de gehele GTA serie niet bestaan. Hoe zinvol is het immers om uren achter een pc/console te zitten en virtuele mensen neer te schieten?

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Waarom zou je dit willen en vooral nog voor san andreas ???

Heb je er enig idee van hoeveel mods er nog actief ontwikkeld worden voor San Andreas? Om nog maar te zwijgen van de vele tienduizenden, zo niet honderdduizenden, spelers die nog dagelijks SA multiplayer spelen? Eigen servers en eigen scripts bieden nu eenmaal véél meer mogelijkheden dan de gesloten ruimte die Rockstar ter beschikking stelt.

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Oke.. Ja ik vind het niet zo erg indrukwekkend. :7

Oh? Dan zie ik graag terug dat jij dit ook voor elkaar kunt krijgen. Bekijk het zo eens.. Het ziet er misschien niet zo indrukwekkend uit, maar zodra je beseft wat voor moeite er allemaal achter heeft gezeten snap je hopelijk toch wel wat er zo bijzonder aan is? Juist daarom vind ik dat zelf ook. :puh:

Bewerkt: door Grand Theft Auto TOM

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Waarom zou je dit willen en vooral nog voor san andreas ???

Heb je er enig idee van hoeveel mods er nog actief ontwikkeld worden voor San Andreas? Om nog maar te zwijgen van de vele tienduizenden, zo niet honderdduizenden, spelers die nog dagelijks SA multiplayer spelen? Eigen servers en eigen scripts bieden nu eenmaal véél meer mogelijkheden dan de gesloten ruimte die Rockstar ter beschikking stelt.

Inderdaad! Als je kijkt hoeveel downloads goede SA mods nog steeds krijgen...

Echt heel tof Crypt, uitbreiden he :puh:

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

leuk staaltje "mod" (hack) werk om de code te vinden die de wanted level actief geeft, en weer afsluit..

volgens mij is het bit 1 of 0 voor de wanted level op een af andere manier geconveteerd naar + 5 volt

om de eprom te voeden vanuit de COM.. hardwarematig stelt het niks voor op het pretbord... voor een simpele electronicus....

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Bedankt voor alle leuke reacties. smile3.gif

Het klopt dat dit niet visueel niet zo heel veel voorstelt, maar met de achterliggende code in de CLEO plugin kan via een seriële verbinding elk datatype verzonden worden, waardoor je dus op de Arduino hier op in kan spelen en dus doen wat je maar wilt. Heb enkele elektronica bestelt die ik over ongeveer een week binnen krijg, dus dan kan ik weer verder bouwen aan dit project.

leuk staaltje "mod" (hack) werk om de code te vinden die de wanted level actief geeft, en weer afsluit..

volgens mij is het bit 1 of 0 voor de wanted level op een af andere manier geconveteerd naar + 5 volt

om de eprom te voeden vanuit de COM.. hardwarematig stelt het niks voor op het pretbord... voor een simpele electronicus....

Het vinden is zeer simpel, omdat er een "laag" tussen zit = de CLEO Plugin. Met SCM Code in een CLEO script kan je gewoon het wanted Level opvragen, dit geef ik dan via een zelf geschreven opcode door aan de plugin, deze plugin bevat code om via een COM poort data door te geven aan een Arduino.

Dat ledje op het breadbord stelt inderdaad helemaal niets voor, is immers de "hello world" onder elektronicus. knipoog.gif

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...