Jump to content
Joriz

Phoenyxar telt alle inwoners van Grand Theft Auto!


Elke dag worden in deze steden vele mensen vermoord, ondanks dat zijn er mensen dapper genoeg om hier te blijven wonen. GTAGames.nl lid Phoenyxar heeft (bijna) alle huizen in Grand Theft Auto geteld en aan de hand hiervan berekend hoeveel virtuele mensen er in deze fictieve Grand Theft Auto steden wonen. Met behulp van Phoenyxar zijn cijfers is de volgende infographic gemaakt:

 

gallery_1_5_311379.jpg

 

Al zijn de steden van Grand Theft Auto natuurlijk gebaseerd op echte Amerikaanse steden is alles in de wereld van Grand Theft Auto veel compacter. Daarom vroeg ik mij af hoe Phoenyxar het voor elkaar gekregen heeft deze cijfers te produceren. Tot nu toe was namelijk nog niet bekend hoeveel mensen er in deze steden wonen. De cijfers van Phoenyxar zijn dus zeker uniek en daarom stelde ik hem enkele vragen over deze inwonerscijfers:

 

1. Hoe kwam je op het idee om de inwoners te tellen?
Ik werk wel vaker met getallen, maar dit concept is iets waar ik een aantal jaren terug plots mee was begonnen (in Vice City). Wat de reden was kan ik nu niet zo goed meer zeggen maar een half jaar terug pakte ik het weer op, vanwege de release van GTA5, en wilde ik het dan gelijk voor alle games eens doen.
 
2. Hoe heb je de inwoners geteld?
Wel, ik tel wooneenheden en ga uit van een volle bezetting, oftewel: ~5.0x wooneenheden = maximale bezetting. Ik hou rekening met de omgeving en de functie (een kantoor is logischerwijs 0, net als een industrieel gebouw), de moeilijkheid ligt vooral bij het onderscheid tussen hotel of woonblok waar dat niet is aangegeven. Ook moet het ook echt bewoonbaar zijn, als het verwoest is of als het in aanbouw is telt het niet mee. In theorie klinkt die maximale bezetting dus wel leuk en is het handig om vergelijken, maar in de praktijk zal het werkelijke getal tussen de 50% en 80% van de maximale bezetting liggen, afhankelijk per district. Dus nee, Vice City telt niet dicht tegen 60.000 inwoners, het zal er zo'n 35-40.000 zijn, maar de bebouwing van de stad kan er in de huidige omstandigheden een dikke 59.000 huisvesten.
 
3. Heb je rekening gehouden met data die beschikbaar is van de echte steden?
In zekere mate wel. Achtergrondinformatie helpt zeker bij de III-era games waar de bordjes niet leesbaar zijn om de functie van een gebouw te bepalen. Vooral het onderscheid hotel <=> residentieel moet ik vaak zo maken. Verder is het niet dat ik de wereldse getallen te veel gebruik, ze zouden wellicht te veel afleiden. Want als je weet dat er in Broker en Dukes elk zo'n anderhalf maal zo veel inwoners horen te zijn als in Algonquin is het lastig om de ingame-werkelijkheid van 1:7 te aanvaarden.
 
4. Wat vind je van de steden die Rockstar Games voor GTA heeft gemaakt?
Wel, ik vind ze op een manier wel aangenaam en zie ook wel door deze census te doen wat ze op sommige plaatsen hebben nagestreefd. Er is wel een nadeel natuurlijk en dat is dat je bewust elke gevel van elke game hebt lopen afsporen waardoor ik vele texture-fouten, luiheden etc. heb gezien. Rockstar gebruikt vele keren hetzelfde model in verschillende buurten zonder dat de speler dat echt door heeft. Maar in het algemeen zijn ze wel geslaagd in hun opzet. Met zo min mogelijk moeite of ruimte toch een zo groot mogelijk gevoel creëren.
 
5. Zou je in een van deze fictieve GTA steden willen wonen?
Ah! Ik zei het al enkele jaren en na deze census is die mening niet echt veranderd, maar Paradiso/Hashbury in San Fierro (stad in GTA San Andreas) lijkt me wel interessant en prachtig. Ook zou een appartement in een van de woontorens in The Exchange (het financiële district in Liberty City) niet mis zijn.

 

Mocht je exacter alle cijfers van Phoenyxar willen inzien dan kan dat in het Census der GTA-steden onderwerp.

Phoenyxar wil ik super bedanken voor dit interview en ik ben echt super benieuwd of hij van de toekomstige GTA's ook voor ons alle gebouwen en mensen wilt gaan tellen. smile3.gif

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites


Recommended Posts

Netjes! Mooi werk van Phoenyxar! :tu:

Gisteren zei je nog heel wat anders..

Wat wil je hiermee zeggen? Ik dacht dat Lennart een foutje had gemaakt. Dat bleek uiteindelijk niet zo te zijn, dat betekent dan helemaal niet dat ik het niet goed werk vind, integendeel. Ik vind het juist mooi dat er zo nog interesse zit in oudere Grand Theft Auto's! :)

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Leuk om te zien dat leden de moeite nemen om unieke projecten rond GTA te maken, want dit had ik nog nooit eerder gezien. Hoedje af voor al dat werk, Phoenyxar! Ik zou zeggen: vertaal het naar het Engels, want ik kan me niet voorstellen dat enkel Nederlandstaligen hierin geïnteresseerd zijn.

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Bedankt allen!

Phoenyxar wil ik super bedanken voor dit interview en ik ben echt super benieuwd of hij van de toekomstige GTA's ook voor ons alle gebouwen en mensen wilt gaan tellen.

Dat zal ik zeker doen. Zal wel even duren, maar dat terzijde.

In theorie zou het ook kunnen in I en 2, maar dat is lastig omdat de camera fixed is.

Het geeft prachtig weer hoe groot de steden nu werkelijk zijn.

Wel, dat vind ik er zelf ook wel het leukste aan. Ik heb in de loop van de jaren vaak ruwe schattingen of aanvoelens van leden of anders spelers gelezen en na al die jaren vraag je je toch echt wel eens af in hoeverre deze steden zouden vergelijken met voorbeelden uit de werkelijkheid. Liberty City is dus bijvoorbeeld wellicht vergelijkbaar met een stad als Namen/Haarlem.

Ik zou zeggen: vertaal het naar het Engels, want ik kan me niet voorstellen dat enkel Nederlandstaligen hierin geïnteresseerd zijn.

Interessant voorstel, maar op de uitleg en methode na is er niet veel te vertalen, de getallen blijven dezelfde. Wie weet! :o

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

De vertaling en plaatsing (voor Reddit dus) is, als het correct is, door Dexist verzorgd. Mocht je je dus afvragen hoe het daar terecht kwam :o

Bijna correct, Joriz heeft bovenstaande infographic vertaald en aan mij gevraagd of ik hem op reddit wou zetten :).

Ze vinden het in ieder geval op reddit ook een erg mooi stukje werk! Al denken sommigen dat het inwonersaantal van GTA V wat laag is.

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Ik kan daar ook inkomen. Voor de telling schatte ik V in de 45-60.000 regio, maar des te verder ik in de census kwam des te onwaarschijnlijker dat getal leek te zijn. Uiteindelijk mist het simpelweg een uitleg met de regels van de census en wat de getallen voorstellen, maar aangezien ik geen Reddit-account rijk ben (en dit voor mij niet genoeg is om het te joinen) zal ik het niet rechtstreeks kunnen melden.

Maar het is ook goed dat er een zekere kritiek is. Er zijn meerdere bronnen en personen die elk op hun manier beweren de inwonersaantallen te hebben berekend.

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...