Jump to content
Joriz

Phoenyxar telt alle inwoners van Grand Theft Auto!


Elke dag worden in deze steden vele mensen vermoord, ondanks dat zijn er mensen dapper genoeg om hier te blijven wonen. GTAGames.nl lid Phoenyxar heeft (bijna) alle huizen in Grand Theft Auto geteld en aan de hand hiervan berekend hoeveel virtuele mensen er in deze fictieve Grand Theft Auto steden wonen. Met behulp van Phoenyxar zijn cijfers is de volgende infographic gemaakt:

 

gallery_1_5_311379.jpg

 

Al zijn de steden van Grand Theft Auto natuurlijk gebaseerd op echte Amerikaanse steden is alles in de wereld van Grand Theft Auto veel compacter. Daarom vroeg ik mij af hoe Phoenyxar het voor elkaar gekregen heeft deze cijfers te produceren. Tot nu toe was namelijk nog niet bekend hoeveel mensen er in deze steden wonen. De cijfers van Phoenyxar zijn dus zeker uniek en daarom stelde ik hem enkele vragen over deze inwonerscijfers:

 

1. Hoe kwam je op het idee om de inwoners te tellen?
Ik werk wel vaker met getallen, maar dit concept is iets waar ik een aantal jaren terug plots mee was begonnen (in Vice City). Wat de reden was kan ik nu niet zo goed meer zeggen maar een half jaar terug pakte ik het weer op, vanwege de release van GTA5, en wilde ik het dan gelijk voor alle games eens doen.
 
2. Hoe heb je de inwoners geteld?
Wel, ik tel wooneenheden en ga uit van een volle bezetting, oftewel: ~5.0x wooneenheden = maximale bezetting. Ik hou rekening met de omgeving en de functie (een kantoor is logischerwijs 0, net als een industrieel gebouw), de moeilijkheid ligt vooral bij het onderscheid tussen hotel of woonblok waar dat niet is aangegeven. Ook moet het ook echt bewoonbaar zijn, als het verwoest is of als het in aanbouw is telt het niet mee. In theorie klinkt die maximale bezetting dus wel leuk en is het handig om vergelijken, maar in de praktijk zal het werkelijke getal tussen de 50% en 80% van de maximale bezetting liggen, afhankelijk per district. Dus nee, Vice City telt niet dicht tegen 60.000 inwoners, het zal er zo'n 35-40.000 zijn, maar de bebouwing van de stad kan er in de huidige omstandigheden een dikke 59.000 huisvesten.
 
3. Heb je rekening gehouden met data die beschikbaar is van de echte steden?
In zekere mate wel. Achtergrondinformatie helpt zeker bij de III-era games waar de bordjes niet leesbaar zijn om de functie van een gebouw te bepalen. Vooral het onderscheid hotel <=> residentieel moet ik vaak zo maken. Verder is het niet dat ik de wereldse getallen te veel gebruik, ze zouden wellicht te veel afleiden. Want als je weet dat er in Broker en Dukes elk zo'n anderhalf maal zo veel inwoners horen te zijn als in Algonquin is het lastig om de ingame-werkelijkheid van 1:7 te aanvaarden.
 
4. Wat vind je van de steden die Rockstar Games voor GTA heeft gemaakt?
Wel, ik vind ze op een manier wel aangenaam en zie ook wel door deze census te doen wat ze op sommige plaatsen hebben nagestreefd. Er is wel een nadeel natuurlijk en dat is dat je bewust elke gevel van elke game hebt lopen afsporen waardoor ik vele texture-fouten, luiheden etc. heb gezien. Rockstar gebruikt vele keren hetzelfde model in verschillende buurten zonder dat de speler dat echt door heeft. Maar in het algemeen zijn ze wel geslaagd in hun opzet. Met zo min mogelijk moeite of ruimte toch een zo groot mogelijk gevoel creëren.
 
5. Zou je in een van deze fictieve GTA steden willen wonen?
Ah! Ik zei het al enkele jaren en na deze census is die mening niet echt veranderd, maar Paradiso/Hashbury in San Fierro (stad in GTA San Andreas) lijkt me wel interessant en prachtig. Ook zou een appartement in een van de woontorens in The Exchange (het financiële district in Liberty City) niet mis zijn.

 

Mocht je exacter alle cijfers van Phoenyxar willen inzien dan kan dat in het Census der GTA-steden onderwerp.

Phoenyxar wil ik super bedanken voor dit interview en ik ben echt super benieuwd of hij van de toekomstige GTA's ook voor ons alle gebouwen en mensen wilt gaan tellen. smile3.gif

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites


Recommended Posts

Ja klopt, en de redditors die het artikel/interview wel hebben gelezen leggen dan ook weer uit dat het maar een schatting blijft. Of leggen uit dat gta V een stuk minder dichtbevolkt is, als in een stuk minder wolkenkrabbers.

Bewerkt: door Dexist

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Knap staaltje werk, Phoenyxar!

Ik denk persoonlijk dat GTA IV meer inwoners heeft rondlopen om het eigenlijk geloofwaardig te doen lijken aan New York zelf. Het is inderdaad wat levensloos in LS, vooral in de PS3 en 360 versies.

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Ik denk persoonlijk dat GTA IV meer inwoners heeft rondlopen om het eigenlijk geloofwaardig te doen lijken aan New York zelf.

Meer inwoners dan... V/mijn gegevens voor IV? Het is niet helemaal duidelijk wat je bedoelt! :o

En V voelt vooral wat desolaat omdat de engine de vele peds niet aankan. Maar ik moet zelf ook nog de PS4/One/PC-versie nog ervaren.

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...