Jump to content

Jeremy Clarkson ontslagen bij BBC


Ezra24rct3

Recommended Posts

Jeremy Clarkson, de presentator van Top Gear, wordt ontslagen. Zijn contract bij de BBC wordt niet verlengd. Dat meldt de omroep na een intern onderzoek van de Britse publieke omroep naar een incident met een producer van het autoprogramma.

Het besluit betekent dat dit seizoen van Top Gear het laatste is waarin de uitgesproken en omstreden Clarkson te zien is. De BBC heeft hem op 10 maart geschorst, nadat hij zelf melding had gemaakt van de aanvaring.

Na de schorsing begonnen fans van Clarkson een petitie met een oproep (#BringBackClarkson) aan de BBC om hem niet te ontslaan. Die is door een miljoen mensen ondertekend. Een petitie die precies het tegenovergestelde ambieerde, werd nog geen tienduizend keer ondertekend.

EENY, MEENY

Clarkson was al vaker in de problemen gekomen. Vooral zijn racistische en discriminerende uitspraken gingen voor de BBC te ver. Zo noemde hij Mexicanen in 2011 lui en dom. Ook gebruikte hij het woord ‘slope’ (min of meer spleetoog), vergeleek hij Japanse auto’s met misvormde mensen en Mexicaans eten met braaksel. Toen hij zei dat stakers neergeschoten zouden moeten worden, ontving de BBC meer dan 31.000 klachten.

Ook zou hij het woord ‘nigger’ hebben gebruikt om een vergelijking tussen twee auto’s te maken. De beelden werden niet uitgezonden, maar doken op op de website van de Daily Mail. Daaruit blijkt dat hij een oud kinderversje opzegt („Eeny, meeny, miny, moe/ Catch a nigger by the toe”), maar juist het omstreden zinsdeel inslikt.

350 MILJOEN KIJKERS

Ontslag van Clarkson was voor de BBC niet eenvoudig, schreef onze correspondent Titia Ketelaar eerder in NRC Handelsblad:

“Hij is eigenaar van het productiebedrijf dat Top Gear maakt en een publiekstrekker. Wereldwijd trekt Top Gear meer dan 350 miljoen kijkers in 214 verschillende landen, er is een Top Gear-tijdschrift en een festival in Australië dat 45.000 bezoekers trok. Dat levert Clarkson een jaarinkomen op van 14 miljoen pond (17,8 miljoen euro).

“De exportafdeling BBC Worldwide verdiende vorig jaar 157,4 miljoen pond (200 miljoen euro) aan de buitenlandse verkoop van programma’s als Top Gear, Dr Who en Sherlock Holmes. Daarvan gaat het merendeel naar de BBC, waardoor het Britse kijk- en luistergeld zo laag mogelijk blijft.”

Bron

Jammer. Heb zelf niets met auto's, maar ik keek het alleen vanwege de slechte humor die erin zat. :(

Bewerkt: door Ezra24rct3
Link to comment
Delen op andere websites

Ik snap op zich wel waarom ze hem ontslagen hebben :7 .

Iemand een keer uitschelden, daar valt nog mee te leven, maar om je collega's te gaan meppen valt niet goed te praten.

Wat BBC betreft... Tsja, die hebben wel meer personeel gehad met dingen die misschien nog minder zijn, en zij mochten wel blijven :?

Voor het programma op zich lijkt het me een slechte keus. Ik vond het programma erg leuk om te kijken met de huidige 3 figuren. (Afgezien van het feit dat je 99 van de 100x een herhaling van een herhaling van een herhaling zit te kijken op Veronica).

Ik denk niet dat een ander persoon hetzelfde doet als Clarkson, en daarmee een hoop kijkplezier gaat vergallen.

Dit moet natuurlijk nog blijken, maar als ik kijk naar de amerikaanse en/of aussies Top Gear, dan vind ik daar geen bal aan.

Geef mij de Engelse maar......(met Clarkson) :7

Link to comment
Delen op andere websites

Ikzelf kijk nooit naar Top Gear, maar het is best wel triest dat hij werd ontslagen. Hij werd immers alleen ontslagen omdat hij

van die racistische opmerkingen maakte, enne, er zijn vast veel meer presentatoren die vaak genoeg domme opmerkingen maken in TV-series. Terwijl die mensen niet eens worden ontslagen, maar aan de andere kant heeft 'ie wel bakken met geld ^_^.

Bewerkt: door .PhoeniX.
Link to comment
Delen op andere websites

Hoe erg de daden van Clarkson ook zijn, het is vet balen dat hij nu ontslagen is. Immers, zonder hem is het programma gewoon Flop Gear. Het wekelijkse vrijdagavondje bankhangen met Top Gear op de buis zit er voortaan niet meer in voor mij en m'n pa helaas.. :(

Link to comment
Delen op andere websites

:cry: :cry: :cry: :cry: :cry:

Verdomme. Gewoon het enige programma waar ik helemaal gek van was :cry: Nu weet ik pas hoe de tienermeisjes zich voelden toen Take That uit mekaar ging. May gaf al aan niet verder te gaan, evenals Hammond dat ook wel zal doen. Top Gear is vanaf nu dood, ik zal ook absoluut niet naar een eventueel nieuw format van Top Gear gaan kijken.

Bewerkt: door Davedavy
Link to comment
Delen op andere websites

Is dit niet al oud nieuws? Is toch al een weekje of twee geweten dacht ik.

Hij werd immers alleen ontslagen omdat hij van die racistische opmerkingen maakte, enne, er zijn vast veel meer presentatoren die vaak genoeg domme opmerkingen maken in TV-series.

Ja, het feit dat hij één van de redacteurs heeft proberen slaan heeft er totaal niets mee te maken...

Maar ja, het moest sowieso ooit ergens stoppen. Jammer voor het verdwijnen van mogelijke nieuwe afleveringen, maar ja.

Link to comment
Delen op andere websites

Is hij nu definitief ontslagen?! Topgear is gewoon niks zonder hem.. Ik keek het ook altijd, dat zit er nu niet meer in dus. Hopelijk vinden ze een oplossing. Topgear was hun grootste inkomsten bron toch?

Link to comment
Delen op andere websites

Het besluit betekent dat dit seizoen van Top Gear het laatste is waarin de uitgesproken en omstreden Clarkson te zien is.

Zo, even verbeterd.

Ik kijk niet naar Top Gear, maar Jeremy Clarckson ontslaan is gewoon de ziel uit dit programma trekken. Ik keur zeker zijn actie niet goed, zomaar medewerkers van het programma slaan kan niet door de beugel. Echter moet de BBC toch wel beseffen dat ze zich serieus in eigen voet schieten met deze actie.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik denk dat ze zich daar wel echt van bewust zijn hoor. Die overweging zal men wel hebben gemaakt, maar ergens moet je een lijn trekken of je wilt verder werken met zulk een persoon.

Maar ze hebben de gevolgen ook al kunnen ervaren.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik kijk niet naar Top Gear, maar Jeremy Clarckson ontslaan is gewoon de ziel uit dit programma trekken. Ik keur zeker zijn actie niet goed, zomaar medewerkers van het programma slaan kan niet door de beugel. Echter moet de BBC toch wel beseffen dat ze zich serieus in eigen voet schieten met deze actie.

Las her en der dat Jeremy vrij snel erna zijn excuses wou bieden aan diegene die ie geslagen heeft, enkel ketste deze ze af door niet te reageren of iets dergelijks.

Iemand op zijn muil slaan en erna je excuses aanbieden is geen vrijbrief natuurlijk, maar het is wel een teken dat ie besef heeft dat ie iets fout deed.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...