Jump to content

Traditionele Volksmuziek


SpacyColours

Recommended Posts

Één van de interesses die ik van mijn uitjes naar internationale kampen heb overgehouden, is die in volksmuziek van vroeger. Volksliedjes zijn vaak overblijfselen van een bepaalde cultuur uit een bepaalde periode, en daarom vind ik ze zo interessant.

De laatste tijd zoek ik regelmatig op YouTube dit soort muziek op. Het is misschien weer eens wat anders, kijken naar een stel Macedonische huismoeders in een amateurkoor, of een crappy video van bejaarde amerikanofielen die een volksdansje opvoeren, maar mij spreekt het wel aan.

Ik zal wat moderne rendities van oude muziek met jullie delen. Ik ben benieuwd of het jullie aanspreekt en of jullie zelf nog voorbeelden hebben van leuke liedjes uit een bepaalde cultuur.

Asadoya Yunta:, oorspronkelijk uit Yaeyama, Japan.

Kak po logu:, oorspronkelijk Russisch.

https://www.youtube.com/watch?v=2fK40uELpuc

Ay Linda Amiga:, uit Spanje, 16e eeuw.

Dúlamán:, oud Iers nummer over zeewier, hier is een bekende versie gezongen door Celtic Woman.

Pavelcákovci:, Slovenië. Geen idee of dit daadwerkelijk een volkslied is, het is meer een soort moderne dansplaat, maar het klinkt best lekker. :Y

Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 62
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • SpacyColours

    35

  • NicolaB

    22

  • Dr.Oppai

    2

  • 1974

    1

  • 2 weken later...

Vlaams:

Oude 'muziek' uit Nieuw-Zeeland spreekt me niet zo aan, maar ik vond wel dit nummer waarop hier wordt gedanst met een Australische waltz:

Nederlands:

De volgende twee nummers heb ik zelf op kampen ook op gevolkdanst:

Uit Israël:

Roemenië:

Link to comment
Delen op andere websites

Die laatste :D


Een paar oude militaire marsen. Het mooie van militaire marsen vind ik in dit perspectief dat ze ook vaak vele generaties oud zijn en daarom ook soms wel tot volksmuziek gerekend kunnen worden (iedere landgenoot kent het :puh:).

A long Way to Tipperary. Ierse marsmuziek geschreven in 1912 door Jack Judge en Harry Williams. In het 1e filmpje gezongen door John McCormack in 1914, wat erg populair was bij de soldaten aan het westelijke front.

Washington Post March uit 1890, geschreven door John Philip Sousa:

De Britten komen langs!

4a59e234-28e7-4b5b-8694-6a78c1c4c653.jpg

60ccdf58-3eaf-405f-8309-d6e9f8d50227.jpg

In Flanders Fields, Canada 1915

In Flanders fields the poppies blow

Between the crosses, row on row

That mark our place; and in the sky

The larks, still bravely singing, fly

Scarce heard amid the guns below.

We are the dead. Short days ago,

We lived, felt dawn, saw sunset glow,

Loved and were loved and now we lie

In Flanders fields

Take up our quarrel with the foe:

To you, from failing hands, we throw

The torch; be yours to hold it high.

If ye break faith with us who die

We shall not sleep, though poppies grow

In Flanders fields.

Link to comment
Delen op andere websites

  • 2 weken later...

Die didgeridoo-muziek valt mooi in de categorie "het is even wennen maar daarna klinkt het niet slecht", net als dit optreden uit Litouwen:

Bekend dansnummer uit Zuid-Afrika:

Ik zou het hele topic kunnen vullen met nummers uit Israël, hier is er eentje die blijkbaar een meme is geworden met Japanse anime-figuurtjes:

Hetzelfde geldt voor dit Finse nummer. Meisje met de prei anyone?

Dit nummer uit Engeland vind ik wel mooi, het heet Hole in the Wall (ja het staat fout in de titel):

Link to comment
Delen op andere websites

  • 1 maand later...

Eigenzinnige Hellenen. Steeds als ik weer over die Griekse heisa hoor over de Euro-problematiek komt me dit Griekse/Helleense volksmuziek naar boven:

Zet je Picadorhoed maar op, want we gaan naar Spanje:

81867-004-1AB42132.jpg

En als finaleklapper, Volksmuziek uit Zwitserland:

Link to comment
Delen op andere websites

  • 2 maanden later...

Leuke nummertjes Spacy. :Y

Ik heb zopas een website gevonden waar je urenlang volksmuziek kan luisteren. Een site voor achtergrondmuziek:

http://www.megatrax.com/browse-details.php?id=501122

Voorbeeldje van een album met Russische muziek. Je kan op landen / regio's zoeken door op "search tracks" en dan "regions" te drukken. :)

Deze stond er bijvoorbeeld ook onder. Geen Siberische muziek in dit geval, maar je kan het je wel goed voorbeelden. Dat je verbannen bent naar Siberië en 1000en kilometers alleen met je sneeuwhonden moet reizen. :roll:

Link to comment
Delen op andere websites

  • 2 maanden later...
  • 2 maanden later...

Muziek uit de Andes:

Schitterend panfluitnummer door Leo Rojas die oorspronkelijk uit Ecuador komt.

De bekende Peruviaanse "El Condor Pasa" melodie, tevens door Leo Rojas gespeeld.

Gewoon een leuk achtergrondnummer.

Reggaetonnummer in het Quechua, heeft verder weinig met de cultuur te maken maar is wel een lekker nummer.

Nog wat Oostblokmuziek en dans:

Link to comment
Delen op andere websites

  • 1 maand later...

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...