Jump to content

Traditionele Volksmuziek


SpacyColours

Recommended Posts

  • Reacties 62
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • SpacyColours

    35

  • NicolaB

    22

  • Dr.Oppai

    2

  • 1974

    1

Hier hoort ook wel een beetje het Eurovisie songfestival tussen.

Nee, ik vind van niet. Dat eerste nummer is wel representatief voor de Franse yé-yé beweging (niets met de cultuur en historie van Luxemburg, overigens). Maar zo'n nummer als "Secret Garden - Nocturne" bijvoorbeeld, mag dan wel heel mooi zijn, maar zegt absoluut niets over de Noorse achtergrond.

Als ik aan Noors denk, denk ik bijvoorbeeld aan:

En uiteraard:

Link to comment
Delen op andere websites

Hier hoort ook wel een beetje het Eurovisie songfestival tussen.

Nee, ik vind van niet. Dat eerste nummer is wel representatief voor de Franse yé-yé beweging (niets met de cultuur en historie van Luxemburg, overigens). Maar zo'n nummer als "Secret Garden - Nocturne" bijvoorbeeld, mag dan wel heel mooi zijn, maar zegt absoluut niets over de Noorse achtergrond.

Als ik aan Noors denk, denk ik bijvoorbeeld aan:

Oke, als je persé dwars wilt liggen; jij je zin. Maar wat andere muziek dan :puh:

PAddpdpapapaappaaap-apapapapapapapa paaa!

giphy.gif

Link to comment
Delen op andere websites

  • 2 weken later...

Fins:

Animated-Flag-Finland.gif

Finse volksmuziek is echt een stroming apart. Ze gebruiken vaak allerlei aparte instrumenten. Er zijn een aantal bands uit de jaren 80 als Loituma en Niekku, die epische covers van volksliedjes maken. De meest bekende daarvan is de Ievan Polkka, die plaatste ik op pagina 1 al, maar dat is nog maar het begin.

Dit is denk ik mijn favoriet. Een goede tip, van iemand in een reactie op de video, is om het nummer op Speed X 1.25 te luisteren.

Maar het allerbekendste melodietje uit Finland is ongetwijfeld:

sampo2.jpg

Australisch liedje:

Albanees liedje, één van mijn favoriete liedjes trouwens, maar je moet er even aan wennen:

@ NicolaB: Nou ja, ik wil er niet moeilijk over doen, maar dit topic is in principe voor (traditionele) volksmuziek / wereldmuziek. Het is natuurlijk maar net waar je de grens legt; ik vond bijvoorbeeld dat filmpje van die UFO-trommels die JJ-B postte wel interessant, hoewel dat misschien ook niet echt met een bepaalde cultuur te maken heeft. Maar songfestivalnummers zijn echt van een heel andere categorie, dus ik heb liever dat je daar een apart topic voor maakt. Lijkt mij wel leuk overigens, want ik luister zelf ook regelmatig songfestivalnummers (ik ontkom er niet aan want één van mijn huisgenoten is ermee geobsedeerd :roll: ).

Link to comment
Delen op andere websites

Tja, het songfestival is wel traditioneel. En het is ook wel vaak volksmuziek kenmerkend uit een bepaalde tijd (vooral de songfestivalnummers van vroeger.). Vandaar vind ik het er ook wel een beetje bij horen. Een beetje, net zo'n beetje als ik de militaire muziek erbij vind horen of de muziekstijlen die jij post. Gewoon leven en laten leven :)

Over traditionele muziek gesproken. Dit heeft helemaal niks te maken met de muziekstijlen die jij post, maar ook dit is traditionele muziek:

Link to comment
Delen op andere websites

Tja, het songfestival is wel traditioneel. En het is ook wel vaak volksmuziek kenmerkend uit een bepaalde tijd (vooral de songfestivalnummers van vroeger.).

Nee, songfestivalnummers zijn zowat het tegenovergestelde van traditionele volksliedjes. De term:

"Volksliedjes zijn traditionele liedjes die in de loop der eeuwen door het gewone volk werden gezongen en mondeling werden overgeleverd. In tegenstelling tot andere liedjes, zoals popliedjes, is van volksliedjes geen auteur of componist (meer) bekend. Overal ter wereld, in alle culturen, zijn er volksliedjes terug te vinden.

Het woordenboek "Van Dale" definieert een volkslied als volgt: “Een lied dat leeft in de mond van het volk; oud, overgeleverd lied. Vele volksliederen zijn pas in de 19de eeuw opgetekend. Bij het volkslied is de actieve zang het doel, het is er in de eerste plaats om gezongen, niet om gehoord te worden”."

Ik vind het wel grappig dat je dan dat nummer van France Gall post, want ik kan echt geen enkel nummer bedenken dat zó veel van traditionele volksmuziek verschilt als "Poupée de cire, poupée de son". Dat nummer is specifiek geschreven om juist zo pop mogelijk te zijn, om de artiest zo veel mogelijk als celebrity naar voren te brengen en om zo veel mogelijk fans te vergaren. Waar zie jij de overeenkomst dan?

Maar nogmaals, al die termen en labels kunnen me weinig boeien, het belangrijkste van dit topic is om culturen via muziek te leren kennen, en met elkaar te delen. En van mij mogen dat ook songfestivalnummers zijn, maar zo'n nummer als Secret Garden - Nocturne, is voor mijn gevoel toch een beetje misplaatst in dit topic. Ik ken ook songfestivalnummers die ik erg leuk vind van vorig jaar, van bijvoorbeeld Cyprus en Slovenië, maar die nummers hadden net zo goed van Denemarken en Portugal kunnen zijn, als je begrijpt wat ik bedoel. Dus dan heb ik liever dat je daar een apart topic voor maakt.


Ik stelde volgens mij in de Muziekkroeg ooit eens de vraag wat nou typisch Nederlandse muziek was. Volgens mij hebben we het niet echt, onze oude marktnummers klinken allemaal hetzelfde als die uit andere landen.

Luister maar eens twee Nederlandse en twee Kroatische nummers:


Noors:

(doet me heel erg aan dit Samson en Gert-nummer denken):

Taiwanees:

Waarschijnlijk herken je dit melodietje wel, vooral vanaf 0:46 :

Link to comment
Delen op andere websites

Tja, het songfestival is wel traditioneel. En het is ook wel vaak volksmuziek kenmerkend uit een bepaalde tijd (vooral de songfestivalnummers van vroeger.).

Nee, songfestivalnummers zijn zowat het tegenovergestelde van traditionele volksliedjes.

Je haalt nu wel termen door elkaar heen. Volksmuziek is wat ruimer genomen dan een volksliedje. Dat kan an sich weer verschillen met een volkslied, maar kan in de basis wel de zelfde strekking hebben.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Volksmuziek

Zie daar de definitie van Wikipedia, gezien je daaruit het liefste definieert :puh:


Ook popnummers kunnen onder (traditioneel) volksmuziek vallen, neem bijv. dit poprock nr:

Australiërs wilden er zelfs het nationaal volkslied van maken, maar dat was niet gelukt.

Voor de rest vind ik Nocturne, toch wel toepasselijk; gezien het nummer in het Noors gezongen is en voor Noorwegen representatief is. Het leuke van dat nummer vind ik dat er best wat cultuur en tactiek achter zit (makkelijker om met zo'n nummer in Ierland te winnen :puh: ). Daarnaast weet ik dat jij het een leuk nummertje vind, dus +++


Aanschouw, volksmuziek:

:dans::dans: :dans:

Link to comment
Delen op andere websites

Best lekker rustgevend, al had ze ook wat coupletten in mijn linkeroor mogen zingen. Gelukkig is het muziek wel aan mijn linkerzijde, dus kan ik gewoon kiezen of ik de instrumentale versie wil of de ingezongen versie. (moet je maar eens met VLC doen, als je 'm gedownload hebt XD) Dik modern dit! Wat heeft dit met traditie te maken!?¿

Nee, echt serieus, klinkt echt mooi. Doet me ook aan wat Amsterdams denken. Een soort van aziaat die aankomt in Chinatown in Amsterdam. :D

Dit doet me trouwens aan Saint-remy-de-provence waar een moeke dat zat te zingen op een stoeltje (heb ik nog een filmpje van :puh:).

Link to comment
Delen op andere websites

Ik vind het allemaal ietwat te rustig en kan er ook niet al te veel passie in vinden. Die "Ay linda Amiga" klinkt wel mooi hoor, maar alsnog slaapverwekkend >.<

Oke, geen idee of hier traditie in zit ofzo. Maar ik vind het wel leuke Engelse Russian-themed nummers:

Oke, tijd om te dansen Spacy:

http://download.megatrax.com/samples/100004/INX139/INX139_18.mp3

:dans: :dans: :dans: :dans: :dans:

Edit:

Dat nr. doet me trouwens erg hieraan denken:

homer-run.gif

Dubbele edit :D :

Over nummers gesproken waar ik passie in kan vinden. Dit is zo'n traditioneel nummer wat ik echt heel erg mooi vind.

http://download.megatrax.com/samples/100004/INX139/INX139_23.mp3

Die versie is trouwens van Los Lobos. Dit is de originele versie:

Maar die Los Lobos kan er wel wat van hoor. We luisterden vroeger altijd cassettebandjes van 'm in de auto (vandaar dat ik het toevallig wist :D )

Bewerkt: door SpacyColours
Link to comment
Delen op andere websites

Toevallig vond ik gisteren een versie van La Bamba die ik wel leuk vond:


Jongens, wat vinden jullie hiervan:

Dat was ons volkslied van Nederland tot aan 1932. Persoonlijk vind ik dat een stuk beter volkslied dan ons huidige Wilhelmus. Niet zozeer om de melodie, want het Wilhelmus klinkt ook erg mooi, maar vooral om de tekst. Ik vind dat een volkslied iets is waar een volk kracht uit kan putten, wat je een nationalistisch gevoel geeft. Heel veel landen hebben ook een opzwepend ritme in het volkslied, waar je meteen met opgeheven hoofd op gaat marcheren, zoals Frankrijk, Italië en de meeste anderen. Dat hoeft niet per se zolang de tekst je maar kracht geeft, dat jij kan zingen dat jij een Nederlander bent en jij daar trots op bent. Maar het Wilhelmus gaat over een koning die al vijfhonderd jaar dood is, met Duits bloed, Spanjaarden en weet ik veel wat allemaal. Leuk voor hem, maar ik heb daar anno 2016 niets meer mee. Ik vind dat wel erg jammer. Jullie?

EDIT: Dat oude volkslied gaat volgens mij ook over de koning(in), maar het gaat een beetje om de manier waarop. Die tekst stuit me niet tegen de borst.

Link to comment
Delen op andere websites

Die versie van La Bamba is ook wel leuk. Qua volkslied vind ik het beide niks. Juist ook inderdaad om die reden die jij zegt. Het moet het volk weerspiegelen vind ik. De koning is daar eigenlijk tegenwoordig meer een niet zo serieuze bijzaak bij. Ook niet echt kenmerkend aan ons land vind ik.

Ik vind deze twee wel geniaal:

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...