Jump to content
Joriz

GTA gamers starten petitie om de Bijbel te verbieden!


med_gallery_1_5_10130.jpg

Job hoort dat zijn vrouw en kinderen zijn vermoord

Afgelopen december haalde de Australische winkelketen Target Grand Theft Auto V uit de schappen. De beslissing was naar aanleiding van een petitie genomen en omdat zo veel klanten van deze winkel bezorgd waren over het spel. Hypocriet genoeg bleef Target gewoon doorgaan met het verkopen van veel andere 18+ spellen en films.

Australië is nogal conservatief qua games en er zijn in het verleden al vele Rockstar Games titels gecensureerd of daar zelfs niet te koop geweest (Manhunt). Tot nu toe lijken gamers dat enigszins te hebben geaccepteerd, maar nu is er eindelijk een grote ludieke tegenpetitie gekomen. De petitie vraagt niet om GTAV weer terug in de winkel te krijgen, maar vraagt om de verkoop van Bijbels te verbieden. icon_rolleyes.gif

Het heilige boek van de christenen is namelijk helemaal niet zo vredelievend. Al is de bijbel natuurlijk gevuld met een heleboel wijze lessen en oude verhalen waarvan de wereld beter dient te worden, komt vooral in het oude testament ook verhalen voor met moord, verkrachting en incest. Waarbij dus ook blijkt hoe bruut de verhalen in de bijbel soms zijn (zoals het verhaal van Job).

Natuurlijk willen de starters van de petitie niet daadwerkelijk nu ook de bijbel uit Australische winkels verbieden zoals Target en KMart, maar willen ze dus vooral aantonen hoe hypocriet die winkels zijn in hun verkoopbeleid en met het luisteren naar petities. Met het aantonen van de hypocrisie hopen ze dus dat Grand Theft Auto V weer in de Australische winkelschappen gaat liggen. shiny.gif

Bron: Change.org via The Washington Post

Illustratie: Jim Padgett

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites


Recommended Posts

Sommige ideeën zijn grappig als je ze bedenkt. Maar uitvoeren moet je ze niet altijd. Het probleem IMHO is dat je je feitelijk verlaagt tot hetzelfde niveau als die tegenstanders. Volgens mij verzwak je hiermee eerder je eigen positie dan dat je hem versterkt. Dat is meestal zo met wraakacties, of anti-hypocrisie-acties. Door je van dezelfde middelen te bedienen is het aanvallen van het middel van de tegenpartij onmogelijk geworden.

Veel beter is om en met argumenten de onzin aan te tonen, eventueel wel de hypocrisie van het verkoopbeleid aan te tonen (dus ook de bijbel, dvd's en andere boeken die Target daar verkoopt. Of gewoon die hele winkels boycotten bij het kopen van andere spellen en dergelijke.

De beste aanval tegen dit soort zaken zijn de economische acties. Vermindering van winst en inkomsten is het ergste wat ze kan overkomen. En je kweekt er sympathie mee onder gematigde onafhankelijken. Met een petitie als deze zal je die laatste groep niet bereiken.

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Ik ben hier fel op tegen.

Proud to be a Christian. enz.

En dit natuurlijk ook nog een keer. Door zo een petitie jaag je ook nog eens een zeer grote groep christenen tegen je in het harnas die niet die onzin aanhangen van de lui die tegen GTA zijn. (Het zou me niet eens verbazen als die groep vele vele malen groter is dan de groep die zo tegen GTA is. Die zijn vaak actief aan het schreeuwen en protesteren, maar eigenlijk is het maar een klein clubje natuurlijk.)

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Ik ben hier fel op tegen.

Proud to be a Christian. enz.

En dit natuurlijk ook nog een keer. Door zo een petitie jaag je ook nog eens een zeer grote groep christenen tegen je in het harnas die niet die onzin aanhangen van de lui die tegen GTA zijn. (Het zou me niet eens verbazen als die groep vele vele malen groter is dan de groep die zo tegen GTA is. Die zijn vaak actief aan het schreeuwen en protesteren, maar eigenlijk is het maar een klein clubje natuurlijk.)

Ik speel zelf ook gewoon GTA hoor, niet daarvan :7

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Ik vind het juist wel een toffe actie. Het gaat hen er niet om het christendom in een kwaad daglicht te zetten, maar op het feit dat in de Bijbel ook items zoals moord en verkrachting voor komen. Daar worden kinderen ook mee opgevoed, en waarom zou het dan erger zijn om met een virtueel spel op te groeien waar ook geweld in voor komt? Die christelijke kinderen hechten veel minder waarde aan zo'n game dan aan de Bijbel.

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Bah, christenen :( Zodra iets niet overeen komt met hun achterlijke bijgeloof uit de woestijn is de eerste reactie om het te verbieden, want het is verschrikkelijk dat iemand anders een andere kijk heeft op het leven dan zij. Een mooie actie, al denk ik niet dat het veel effect gaat hebben.

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Sommige ideeën zijn grappig als je ze bedenkt. Maar uitvoeren moet je ze niet altijd. Het probleem IMHO is dat je je feitelijk verlaagt tot hetzelfde niveau als die tegenstanders.

Tuurlijk niet. Een serieuze actie voor het uitbannen van een spel is niet hetzelfde als een ludieke actie voor het uitbannen van de bijbel, wat dus helemaal niet hun daadwerkelijke doel is. Ze geven op deze manier op een ludieke manier een vergelijking die in zekere zin terecht is. Hiermee bereiken ze veel meer dan proberen aan te tonen dat het spel geen mensen beïnvloed (aantonen dat iets niet waar is, is veel moeilijker dan aantonen dat iets wel waar is, in dit geval). Het zet in ieder geval mensen aan het denken.

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Zie je de harde reacties van sommigen alleen al in dit vrij kleine topic? Dit is voor een gedeelte ludiek, maar lang niet voor iedereen.

Ik ben niet gelovig, van mij mogen alle geloven zo snel mogelijk stoppen. Maar het zal alleen weinig oplossen. Mensen blijven hun eigen mening vaak superieur vinden, ongeacht de bron. Dat zie je bij die enkele reactie hier ook. Omdat zij dingen willen verbieden wil ik dat van hun verbieden. Ze zijn achterlijk, etc etc... (En dan trekken ze dus alle christenen op een hoop, zelfs die die niet die mening van die eerste groep hebben, of zelfs gewoon zich vermaken met GTA)

Daar is niet zoveel ludieks aan imho, en doet je zaak alleen maar kwaad.

Stel je bent eigenaar van Target. En je ziet mensen vanuit een geloofsstandpunt zich zorgen maken over dingen, en je ziet hun tegenstanders hen beledigen.

Zou je dan werkelijk de groep met de beledigingen sympathieker vinden?

Het doel is altijd het belangrijkst, daar moet je middelen bij zoeken die de ander aan het nadenken zetten zoals je zegt. Maar wel met een positieve inslag. Als je eerst degene die je tot nadenken wilt zetten een negatief gevoel geeft is de kans dat zijn nadenken jouw kant op komt gewoon te klein.

/edit:

" Ze geven op deze manier op een ludieke manier een vergelijking die in zekere zin terecht is."

Daar ben ik het volkomen mee eens overigens. :)

Alleen kijk ik dus vooral naar de doelen en de kans om mensen echt aan het denken te zetten, resultaten te boeken.

Dit is vooral leuk voor de mensen die het sowieso al idioot vinden dat Target en Kmart die beslissing genomen hebben om GTA uit de schappen te halen.

Bewerkt: door Wybo76

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...