Jump to content

Eindexamens moeten afgeschaft worden


NickOwnage

Recommended Posts

Eindexamens moeten afgeschaft worden

Examens

Op dit moment zijn overal in Nederland en België examens voor de middelbare scholen en andere opleidingen. Dit zijn vaak de spannendste periode voor de kinderen/studenten. Je presteert het hele jaar om aan het eind van het jaar een topprestatie neer te zetten. In de meeste gevallen moet je een bepaald cijfer hebben gescoord om überhaupt examen te doen. Je hebt daarnaast meerdere vormen van examens zoals rijexamens na enkele tientallen rijlessen dan het afsluitend rijexamen, daarin wordt bepaald of je na deze middag de rest van je leven in een auto mag rijden. Een EHBO/Medical First Aid examen is precies hetzelfde. Je volgt een aantal lessen, waarin je je kennis vergaart en oefeningen uitvoert zoals reanimeren en de Heimlich. Iedereen wordt met deze methode geconfronteerd.

Eigen ervaringen

Vandaag heb ik zelf een examen gedaan. In het kort doe ik de opleiding Sport & Bewegen op mijn school. Daarnaast volg ik de opleiding ABC-instructeur om kinderen van gemiddeld 4 tot 8 jaar oud zwemles te geven. Vandaag kwam mijn leraar van school kijken hoe ik lesgaf en om mij hierover te beoordelen. Mijn leraar heeft een andere instelling dan de meeste regels. Hij komt kijken naar mijn les, maar daarnaast zit hij met mijn stagebegeleider te praten over hoe ik het de afgelopen tijd heb gedaan. Na de gegeven les, waarbij hij aanwezig was, kwam hij naar me toe en zij de les was slechts een formaliteit, maar telt wel mee in de eindbeoordeling.

Ik was stikzenuwachtig en dat beïnvloedde ook lichtelijk de les die ik gaf. Een aantal weken/maanden eerder had ik dit zelfde probleem bij mijn twee rijexamens. Ik was wederom stikzenuwachtig, waardoor ik cruciale fouten heb gemaakt en het rijexamen tot twee keer toe dus niet gehaald heb. Ik maak fouten, die ik tijdens mijn lessen niet maak. Normaal gesproken ben ik een vrij zekere jongen tijdens bijvoorbeeld theorie examens, maar dit is in de praktijk heel anders. Ik ga voor mijn derde examen een faalangstexamen afleggen. Hier heb ik meer tijd en kans om de auto aan de kant te zetten en even pauze te nemen. In mijn normale lessen heb ik totaal geen last van faalangsten alleen tijdens praktijkexamens.

Conclusie

Ik vind dus dat eind examens afgeschaft moeten worden of dat dit pure formaliteiten moeten zijn en niet afhankelijk zijn van een momentopname.

Daarbij bedoel ik dat mensen pas examen mogen doen als ze naar de verwachtingen van het afgelopen jaar hebben voldaan. Je doet dus geen examen zonder dat je goed genoeg bent. Dit is logisch, maar bijvoorbeeld rijschoolhouders moeten meer bevoegdheden krijgen om meer invloed te hebben op het slagen van het examen, daarin moet ook in verweven worden wat jou afgelopen prestaties zijn in de vorige lessen.

Bewerkt: door NickOwnage
Link to comment
Delen op andere websites

Misschien hoort het er wel bij. Wat als je een meisje in de auto hebt die je leuk vindt en je wilt je best doen, dan ben je misschien ook zenuwachtig, maarja je weet dankzij je eindexamen hoe je daarmee om moet gaan zodat je geen gevaar op de weg vormt. Gelukkig heb ik niet erg dat ik zenuwachtig ben dus mij maakt een eindexamen niet heel erg uit.

Link to comment
Delen op andere websites

Misschien is mijn punt dan niet helemaal duidelijk, hiermee bedoel ik dat je ook pas wordt losgelaten in de wereld met een rijbewijs als je dus echt bekwaam bent. Je moet in meerdere vormen met bepaalde druk om moeten kunnen gaan, maar iemand die mag bepalen of je een rijbewijs/examen haalt of niet en misschien wel je toekomst bepaald vind ik wel anders als een vriendin bij je in de auto.

Link to comment
Delen op andere websites

Wat je vergeet is dat je schoolcijfers, gebaseerd op toetsen, ook maar momentopnames zijn. Het is je vast wel bekend dat je voor een proefwerk keihard zit te leren en een maand later ben je de helft van de stof al weer vergeten. Het doel van je eindexamen is om te zien hoe je de opleiding als algeheel je eigen hebt gemaakt, en daar heb ik geen probleem mee.

Bovendien waren de eindexamens in mijn ervaring vele malen makkelijker dan de stof op school :)

Link to comment
Delen op andere websites

Op bepaalde punten ben ik het verder met je eens (ga ik nu even niet verder op in), maar met rijexamens ben ik het niet helemaal eens.

Je volgt die lessen natuurlijk wel, maar dat is altijd onder 'veiligheid' van een rijinstructeur. Je zult misschien ergens diep in je achterhoofd denken dat er toch altijd iemand bij is die iets voor je kan doen, maar als je straks zelf op de weg zit is er niemand die het voor je doet. Het is veel makkelijker om te presteren als er iemand vertrouwelijk bij je zit. Hoe verwacht jij iemand te kunnen reanimeren als je het tijdens een 'examentje' niet kunt? Als er straks iemand echt dood ligt te gaan zal de situatie nog wel wat erger zijn dan tijdens een examen waar het allemaal nep is.

Je moet ook onder druk kunnen presteren en dat is niet alleen tijdens een examen. Mocht je alleen op de weg zitten en er een gevaarlijke situatie zich voordoen moet je hier ook adequaat op kunnen reageren en dus niet in de stress schieten, als je het niet kunt tijdens een examen en alleen onder de 'veilige' hoede van je instructeur, ben je dan wel gelijk bekwaam om alleen de weg op te mogen? Je kunt dan wel zeggen dat je het in zo'n situatie anders zou doen, maar bewijs dat maar eens.

Link to comment
Delen op andere websites

Examens zijn wel degelijk belangrijk. Deze tonen aan dat je ook onder enige druk op niveau kunt presteren. Als je op de weg een moeilijke situatie tegenkomt waardoor je snel moet reageren, moet je natuurlijk na goed reageren ook weer rustig door kunnen rijden. Als je als werknemer voor een lastige opdracht staat die op tijd af moet, is het natuurlijk niet gewenst dat je helemaal black-out gaat. Het komt vaak aan op die momenten, en als je jezelf onder de knie hebt op die momenten, sta je sterker in je schoenen bij toekomstige soortgelijke situaties. Daarbuiten is het gebruikelijk om bij examens een niveau hoger te testen dan is aangeleerd. Dan wordt niet getest of je de stof opnieuw op kunt dreunen, maar er komt dan ook een niveau bij van realtime oplossingen bedenken en je aanpassen aan de situatie. In het echte leven krijg je immers ook niet alles voorgeschoteld.

Als je moeite hebt met examens door stress kun je om hulp vragen, zodat je dit aan kunt pakken. Maar als je weet dat je het materiaal goed beheerst, is er eigenlijk weinig stress bij. Probeer dat paniekdenken een beetje uit je hoofd te zetten en te doen alsof het een normaal iets is. Ik weet niet hoe jouw rijexamens gingen qua examinator/instructeur, maar mijn examen ging redelijk vloeiend. Een werd een beetje gekletst en er was een goede sfeer. Die examinator ziet het wel wat je wel of niet in de gaten hebt of wel of niet goed doet, als je je extra inspant helpt het niet erg veel. Mijn tip: doe rustig aan, relax en heb plezier!

Link to comment
Delen op andere websites

Je volgt die lessen natuurlijk wel, maar dat is altijd onder 'veiligheid' van een rijinstructeur. Je zult misschien ergens diep in je achterhoofd denken dat er toch altijd iemand bij is die iets voor je kan doen, maar als je straks zelf op de weg zit is er niemand die het voor je doet. Het is veel makkelijker om te presteren als er iemand vertrouwelijk bij je zit. Hoe verwacht jij iemand te kunnen reanimeren als je het tijdens een 'examentje' niet kunt? Als er straks iemand echt dood ligt te gaan zal de situatie nog wel wat erger zijn dan tijdens een examen waar het allemaal nep is.

Je moet ook onder druk kunnen presteren en dat is niet alleen tijdens een examen. Mocht je alleen op de weg zitten en er een gevaarlijke situatie zich voordoen moet je hier ook adequaat op kunnen reageren en dus niet in de stress schieten, als je het niet kunt tijdens een examen en alleen onder de 'veilige' hoede van je instructeur, ben je dan wel gelijk bekwaam op alleen de weg op te mogen? Je kunt dan wel zeggen dat je het in zo'n situatie anders zou doen, maar bewijs dat maar eens.

Ik geef ze maar even kleuren. (Net een groot betoog getypt drukte ik op alles selecteren en ctrl x ipv ctrl c.

Blauw: Ik denk dat dit inderdaad waar is dat je in een vertrouwde omgeving zit, dat het dan beter gaat. Ik zou dan graag wel meer rijbevoegdheden zien voor rijinstructeurs. Misschien doormiddel van een onaangekondige toets, waarbij je aan het eind pas terug kijkt op het examen. Dit beïnvloedt de rijder ook niet. Dit is ook een momentopname, maar waar je voortijdig niks aan kunt doen. Deze toets neemt geen druk met zich mee en zou een betere/eerlijkere uitslag zijn dan bijvoorbeeld een eindexamen rijden.

Rood: Hier heb je het over handelen in levensbedreigende situaties. Hier geef ik je gelijk in dit is niet een van de betere voorbeelden. Dit is ook presteren onder druk alleen hier had ik tijdens de examens van MFA (Medical First Aid) totaal geen last van, ik beheers de stof en ik weet dat ik het kan. Je kan hier inderdaad cruciale fouten maken als het gaat om bijvoorbeeld iemand vast pakken tijdens een epileptische aanval (Wat je dus NOOIT moet doen).

Een beter voorbeeld hierbij is bijvoorbeeld lesgeven aan een groep. Je geeft 10 lessen, die allemaal bekeken worden door je stagebegeleider. Ze tekent ze af met een sterke en verbeterpunten en je kan verder. Hier krijg je ook eindexamens voor, terwijl dit ook momentopnames zijn. Je wordt zoveel beïnvloed hierdoor en ik vind dat deze eindexamens dan gewoon te zwaar tellen.

Als je moeite hebt met examens door stress kun je om hulp vragen, zodat je dit aan kunt pakken. Maar als je weet dat je het materiaal goed beheerst, is er eigenlijk weinig stress bij. Probeer dat paniekdenken een beetje uit je hoofd te zetten en te doen alsof het een normaal iets is. Ik weet niet hoe jouw rijexamens gingen qua examinator/instructeur, maar mijn examen ging redelijk vloeiend. Een werd een beetje gekletst en er was een goede sfeer. Die examinator ziet het wel wat je wel of niet in de gaten hebt of wel of niet goed doet, als je je extra inspant helpt het niet erg veel. Mijn tip: doe rustig aan, relax en heb plezier!

Nee, klopt, normaal heb ik dit ook. Ik weet dat ik het beheers en ga naar mijn mening gewoon met een volle doses zelfvertrouwen naar zo'n rijexamen toe. Ik krijg vragen over de auto en motorblok. (Die ik allemaal foutloos beantwoord, omdat het weetdingen zijn) Maar zodria ik begin en word ik ineens heel zenuwachtig. Ik krijg nu tijdens mijn rijlessen ook meer ondersteuning met ademhalingsoefeningen en andere oefeningtjes om mijzelf rustig te krijgen. Bedankt voor de tips. :tu:

Wat je vergeet is dat je schoolcijfers, gebaseerd op toetsen, ook maar momentopnames zijn. Het is je vast wel bekend dat je voor een proefwerk keihard zit te leren en een maand later ben je de helft van de stof al weer vergeten. Het doel van je eindexamen is om te zien hoe je de opleiding als algeheel je eigen hebt gemaakt, en daar heb ik geen probleem mee.

Absoluut, hier heb je gelijk in, maar je werkt uiteindelijk naar die examens toe en die bepalen de rest van je toekomst in korte of langere periode. Misschien moeten ze deze omstandigheden gewoon verzachten. Ik heb mijn VMBO TL/MAVO diploma ook met gemak gehaald, zonder spanning. Ik wist dat ik dit kon en ik heb het gewoon gedaan. Alleen als ik kijk zijn er overal inderdaad bepaalde drukke momenten waar je mee moet kunnen handelen.

Kortom: Afschaffen misschien een minder goed idee, maar verzachten en minder belangrijk maken en kijken naar de langer termijn zou in meerdere situaties een hoop rust bieden voor een heleboel mensen. Ik zeg hiermee niet dat je het ze simpelweg in de schoot moet werpen, maar verzachten.

Link to comment
Delen op andere websites

Verzachten hoeft voor mij niet eens, het is prima zo als het nu is, geen last gehad bij mijn examens. Dat men zenuwachtig is bij de eindexamens en daardoor fouten maakt wil niet zeggen dat je de examens maar makkelijker moet maken. Maar dat de fout bij de personen zelf ligt, dat kan hard klinken maar het is uiteindelijk wel zo, je moet eerst zorgen dat je jezelf op orde hebt(waar jij dus ook al mee bezig bent bij je rijexamens :tu:). Je moet uiteindelijk gewoon kunnen laten zien dat je de kennis hebt en zelfs kunt genereren en inzicht hebt, dus niet alleen klakkeloos stampwerk (zoals ook al eerder werd aangekaart). Hierbij is een centraal eindexamen een uitstekend middel. Hier wordt op een minder vertrouwde manier, tegenover de normale schoolexamens, getoetst wat je later ook veel zal tegenkomen, noem als heel simpel voorbeeld een sollicitatie gesprek, waarbij ook om je kennis kan worden gevraagd of bijvoorbeeld presentaties later op je werk waar ook veel spanning bij kan komen kijken. Dus een CE is een prima middel om je te testen.

Bewerkt: door Dexist
Link to comment
Delen op andere websites

Voor mij de belangrijkste argument tegen het afschaffen van de centraal examens is het feit dat dit de enige test is waarin alle leerlingen hetzelfde niveau krijgen. Ik had veel moeite met mijn schoolexamens, maar ben makkelijk door mijn CE gegaan. Het is -denk ik- niet mogelijk om meer te centraliseren als je kijkt hoeveel organisatorische problemen het centraal schriftelijk oplevert. In mijn klas had iedereen gemiddeld 1,5 punt hoger voor CE dan voor SE, bij een andere school in mijn woonplaats was het juist andersom. Als alleen naar SE's wordt gekeken blijkt er erg veel verschil te zitten tussen scholen.

Link to comment
Delen op andere websites

Misschien hoort het er wel bij. Wat als je een meisje in de auto hebt die je leuk vindt en je wilt je best doen, dan ben je misschien ook zenuwachtig, maarja je weet dankzij je eindexamen hoe je daarmee om moet gaan zodat je geen gevaar op de weg vormt. Gelukkig heb ik niet erg dat ik zenuwachtig ben dus mij maakt een eindexamen niet heel erg uit.

Wat :7

Link to comment
Delen op andere websites

Mee eens.

Ze kunnen beter gewoon de cijfers van de afgelopen jaren gemiddeld doen. Een examen is een momentopname en ik haat dat.

Ik moet volgende week dinsdag pas. (vmbo kbl)

Link to comment
Delen op andere websites

Ik ben zonder te leren door mijn CE gekomen op VMBO-T, maar voor m'n Havo examens ga ik toch wel leren :puh: Het leren toepassen van geleerde stof moet je imo over een langere periode doen, om de zoveel tijd een testje of je het nog kan. Zoiets vergeet je dan ook niet meer. Maar grote dingen als proefwerken en examens waar je voor stampt en een maand later niks meer van weet heeft weinig meerwaarde als je het doel erachter bekijkt.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik ben zonder te leren door mijn CE gekomen op VMBO-T, maar voor m'n Havo examens ga ik toch wel leren puh2.gif Het leren toepassen van geleerde stof moet je imo over een langere periode doen, om de zoveel tijd een testje of je het nog kan. Zoiets vergeet je dan ook niet meer. Maar grote dingen als proefwerken en examens waar je voor stampt en een maand later niks meer van weet heeft weinig meerwaarde als je het doel erachter bekijkt.

Ik leer nu ook bijna niet. Ik neem wel wat belangrijke stof door, maar om alle jaren nu in een paar dagen te leren vlak voor het examen gaat bij mij niet werken.

Link to comment
Delen op andere websites

Mee eens.

Ze kunnen beter gewoon de cijfers van de afgelopen jaren gemiddeld doen. Een examen is een momentopname en ik haat dat.

Ik moet volgende week dinsdag pas. (vmbo kbl)

Het verschil in niveau van scholen wordt op deze manier nooit getest.

Ik ken mensen die naar andere scholen gingen omdat ze het daar makkelijker zouden hebben. Dat klopt toch niet?

Nu maakt het CE dat in ieder geval nog een beetje inzichtelijk.

Link to comment
Delen op andere websites

Dan zouden ze overal dezelfde toetsen moeten uitgeven. Je stelt dan bijvoorbeeld 1 school verantwoordelijk voor het vak geschiedenis en ander voor een ander vak etc. Scholen hoeven dan minder tijd de besteden aan het maken van deze toetsen, wat soms echt ondermaats is of de makers van de centrale examens moeten de toetsen gaan maken. Dit levert misschien ook banen op.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...