Jump to content

Eindexamens moeten afgeschaft worden


NickOwnage

Recommended Posts

Mee eens.

Ze kunnen beter gewoon de cijfers van de afgelopen jaren gemiddeld doen. Een examen is een momentopname en ik haat dat.

Eigenlijk is dit niet beter. Meestal wordt de leerstof door het jaar opgedeeld in kleine stukjes en die kleine stukjes worden dan veelal in één toets ondervraagd (soms heb je stukjes die overlappen en dan op twee toetsen voorkomen, maar dat is een minderheid). Dát noem ik pas een momentopname. Bij een examen heb je tenminste na een half jaar toetsen de kans om te tonen dat je het wel degelijk onder de knie hebt, zelfs al heb je elke toets in het jaar gefaald. Veel minder een momentopname dan je dus zou denken.

Het verschil in niveau van scholen wordt op deze manier nooit getest.

Dat wordt in België sowieso nooit gedaan, daar bestaan dingen als Landelijke Examens niet. Je hebt eindcompetenties, die voor elke richting in elke school hetzelfde moeten zijn, maar die mogen de scholen zelf vrij invullen...

Ik ken mensen die naar andere scholen gingen omdat ze het daar makkelijker zouden hebben. Dat klopt toch niet?

... en dan is dit inderdaad het gevolg en dat klopt inderdaad niet. Maar ja, de verschillen tussen België en Nederland is weer een andere discussie.

Zelf vind ik niet dat eindexamens afgeschaft moeten worden. Een reden daarvoor heb ik hierboven aangehaald: als je ze afschaft, krijg je pas écht een momentopname.

Daarbij is de leerstof die in een vak wordt gegeven meestal een geheel, dat in elkaar verweven is en op elkaar bouwt. In één enkele toets kan je zoiets niet duidelijk maken zonder er een examen op zich van te maken.

Natuurlijk ligt dit volledig anders bij rijbewijzen, waar er geen tussentijdse evaluaties zijn. Alleen: wat valt eraan te doen? Tijdens de rijlessen evaluaties maken? Niet iedereen wil/kan een rijlessen volgen. Dan moet je rijlessen dus verplicht maken voor iedereen (dit is alleszins in België nog niet het geval). Bovendien zit je tijdens de rijlessen nog in het leerproces. Het zou toch niet fair zijn beoordeeld te worden op parkeren, terwijl je nog geen 5 minuten geleden geleerd hebt hoe je dat precies moet doen?

Misschien meerdere examens dan? Dit lijkt me praktisch zeer moeilijk. Je moet meestal al maanden wachten voor je je rijexamen kan afleggen (toch zeker in een stedelijk rijcentrum), laat staan dat je een paar keer examen zou moeten afleggen. Bovendien zou je dan bij wijze van spreken bij het ene examen 10 keer door het rood kunnen rijden en bij de andere twee perfect rijden. Ben je dan geslaagd? Van iemand met een rijbewijs wordt toch ten alle tijde verwacht dat hij zich perfect aan de regels houdt?

Alleen is er wel een fundamenteel verschil tussen rijexamens en schoolexamens: bij rijexamens kies je zélf wanneer je het aflegt, schoolexamens zijn altijd op het einde van het jaar. Je kan misschien wel een beetje aan de planning prutsen, maar je komt er niet onderuit. Het punt dat ik wil maken: een rijexamen leg je af wanneer je weet dat je er klaar voor bent. Dat kan drie dagen duren of drie jaren. Toegegeven: het blijft een momentopname, maar er moet toch een manier zijn waarop het wordt getoetst. De tijd dat de rijbewijzen bij de cornflakes zaten, is voorbij.

Link to comment
Delen op andere websites

Klopt, die zitten tegenwoordig bij de boter.

De eindexamens hebben voors en tegens. Als je het gedurende het jaar net niet gehaald hebt, kan je er met de examens vaak nog wel een voldoende van maken. Maar andersom is net zo waar; met een vernaggeld examen kan je een voldoende onderuit halen.

Ik denk dat het er gewoon bij hoort; het is helemaal niet slecht om een stress-momentje te creëeren. Wellicht kan men daar later voordeel uit halen.

Link to comment
Delen op andere websites

Eindexamens zijn vrij oud en stoffig, maar in mijn ogen onmisbaar. Er zal, bij wat je ook leert, aan het einde van de opleiding gekeken moeten worden of je aan de minimale eisen voldoet om verder te kunnen. Het kan niet zo zijn dat je bijvoorbeeld 2 jaar lang 3 keer in de week een opleiding tot arts volgt en dan, zonder enkele vorm van een meetpunt, doorgestuurd wordt naar een kliniek om mensen te gaan helpen. Je zal wel wat kennis hebben, maar hoe weet je of je voldoende kennis hebt?

Natuurlijk ben je met een gelijke eindtoets wel aan het generaliseren. Daar komt bij dat ieder mens uniek is en over zijn eigen kwaliteiten beschikt, maar er moet een zekere norm gesteld worden. Het is simpelweg onmogelijk om voor de honderdduizenden mensen een examen aan te bieden die compleet is aangepast aan de individu.

Bewerkt: door FireFighter
Link to comment
Delen op andere websites

Natuurlijk ben je met een gelijke eindtoets wel aan het generaliseren. Daar komt bij dat ieder mens uniek is en over zijn eigen kwaliteiten beschikt, maar er moet een zekere norm gesteld worden. Het is simpelweg onmogelijk om voor de honderdduizenden mensen een examen aan te bieden die compleet is aangepast aan de individu.

Ik zal je nog sterker vertellen, na je CE kan je een gegeneraliseerd diploma krijgen (gelukkig). Daarna kan/moet je verder werken aan een maatgerichtere studie.

Aan het eind van je schoolcarrière dien je er klaar voor te zijn en de voorgeschotelde stof te bezitten als je dat papiertje wilt halen. Dit wordt in een centraal examen voor een aantal vakken getoetst. Dat vind ik op zich niet slecht, dan kan je er vanuit gaan dat ieder diploma uit het voortgezet onderwijs aan een bepaalde norm moest voldoen.

Link to comment
Delen op andere websites

  • 1 year later...

In mijn ogen zijn eindexamens het belangrijkste, die kun je niet zomaar weghalen. Zonder laatste meetpunt iemand een diploma geven, is hetzelfde als iemand na twintig rijlessen laten rijden op de weg zonder rijexamen. Het is toch de bedoeling dat je bewijst dat je het volledig kunt, daarnaast kun je nog een examen iets minder maken en dan nog slagen. Je bent jaren voor klaargestoomd, dan hoort daar iets te zijn en bevestiging dat je het kunt. Mensen moet resultaten zien, dus ook aan het einde van een opleiding. In mijn ogen moet je eindexamens dan ook niet afschaffen, maar gewoon lekker houden. Als je daar gekomen bent, kun je het immers wel en dan hoeft zo'n eindexamen het probleem niet te zijn. Er moet veel veranderen in het onderwijs, maar dit niet.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...