Jump to content

2 hijskranen+brugdek omgevallen (Alphen a.d. Rijn)


Ezra24rct3

Recommended Posts

Resultaat: 20 gewonden... Het zal je maar overkomen...

EDIT: RTL Nieuws meld dat er tussen de 7 en 20 gewonden zijn. Ook dat 1 van de hijskranen is over 5 gebouwen gegaan.

Bewerkt: door Ezra24rct3
Link to comment
Delen op andere websites

Waar mensen werken, worden fouten gemaakt, althans, dat zou zomaar eens kunnen.

Denk maar aan het filmpje waarbij een vrouw het leven liet door een roltrap, omdat een simpele plaat niet goed vast zat oid.

Denk als ik het zo zie, dat het probleem meer aan de boot/manier van laden ligt, voordat ze beginnen met hijsen ligt de boot al ietwat gekanteld.

Daardoor komt veel gewicht op de eerste kraan te staan, boot kantelt daardoor nog meer en uiteindelijk vallen de kranen om.

Link to comment
Delen op andere websites

Waar mensen werken, worden fouten gemaakt, althans, dat zou zomaar eens kunnen.

Denk maar aan het filmpje waarbij een vrouw het leven liet door een roltrap, omdat een simpele plaat niet goed vast zat oid.

Denk als ik het zo zie, dat het probleem meer aan de boot/manier van laden ligt, voordat ze beginnen met hijsen ligt de boot al ietwat gekanteld.

Daardoor komt veel gewicht op de eerste kraan te staan, boot kantelt daardoor nog meer en uiteindelijk vallen de kranen om.

xMuHwqx.png

Maar dat is natuurlijk een andere discussie.

Dit is uiteraard heel erg, maar als het een ongeluk is, het zij zo. Natuurlijk is dit erg, maar er is 'maar' één iemand (zwaar)gewond. Klagen hoor je ons zeker als het misloopt, maar over al de keren dat het goed loopt wordt geen woord gerept.

Is nog een beetje afwachten hoe de zaak net in elkaar zit.

Link to comment
Delen op andere websites

Dit is uiteraard heel erg, maar als het een ongeluk is, het zij zo. Natuurlijk is dit erg, maar er is 'maar' één iemand (zwaar)gewond. Klagen hoor je ons zeker als het misloopt, maar over al de keren dat het goed loopt wordt geen woord gerept.

Is nog een beetje afwachten hoe de zaak net in elkaar zit.

Dat is een nogal laconieke manier om over een ongeluk van deze grootte te praten. Ja, het was een ongeluk zonder doden. Betekent dat dat er geen gevolgen moeten zijn? We hebben het hier over meerdere woningen die verpletterd zijn door een kraan en minstens 7 gewonden. Je zou verwachten dat een bedrijf dat omgaat met materiëel van deze grootte de juiste voorzorgsmaatregelen zou nemen om ongelukken te voorkomen. Dat dat niet is gebeurd, of althans niet goed is gebeurd, is in mijn ogen reden genoeg om mensen verantwoordelijk te stellen.

Ik vind ook de opmerking 'je hoort niets over alle keren dat het goed gaat' wat naïef: Het is toch immers de bedoeling dat je je kraan van een paar ton niet op iemands huis deponeert?

Link to comment
Delen op andere websites

Pfff... Gelijk weer dat de burgemeester op het matje moet komen, blablabla. Gewoon een fout. Dat kan gebeuren. Heel vervelend voor de betrokken personen, dat zeker, maar om er nu zo'n hijsa (hihi) van te maken, gaat mij ook wat ver.

Link to comment
Delen op andere websites

Pfff... Gelijk weer dat de burgemeester op het matje moet komen, blablabla. Gewoon een fout. Dat kan gebeuren. Heel vervelend voor de betrokken personen, dat zeker, maar om er nu zo'n hijsa (hihi) van te maken, gaat mij ook wat ver.

Ik heb mijn mening al gegeven, maar ik wil toch opmerken dat de burgemeester eindverantwoordelijke is voor het verlenen van de hijsvergunning. In dit geval waren de kranen niet geschikt voor hijswerk op water. Als je dat niet meeneemt in je beslissing om een vergunning te verlenen met de verwoesting van enkele huizen tot gevolg vind ik het niet minder dan passend dat de burgemeester op het matje wordt geroepen.
Link to comment
Delen op andere websites

Pfff... Gelijk weer dat de burgemeester op het matje moet komen, blablabla. Gewoon een fout. Dat kan gebeuren. Heel vervelend voor de betrokken personen, dat zeker, maar om er nu zo'n hijsa (hihi) van te maken, gaat mij ook wat ver.

Ik heb mijn mening al gegeven, maar ik wil toch opmerken dat de burgemeester eindverantwoordelijke is voor het verlenen van de hijsvergunning. In dit geval waren de kranen niet geschikt voor hijswerk op water. Als je dat niet meeneemt in je beslissing om een vergunning te verlenen met de verwoesting van enkele huizen tot gevolg vind ik het niet minder dan passend dat de burgemeester op het matje wordt geroepen.

Kranen niet geschikt voor op het water, wanneer is volgens jou een kraan geschikt voor het water dan, wanneer die z'n zwemdiploma heeft?

Beide kranen van hetzelfde kraanbedrijf werden in het verleden op dezelfde manier gebruikt, tot nu toe ging dat altijd goed

Dit is en blijft een bedrijfsongeval, als voor elke hijsklus de omwonenden hun huis uit moeten, gaat dat snel irriteren hoor

Kijk maar eens hoeveel bouwkranen je ziet staan ;)

Link to comment
Delen op andere websites

Kranen niet geschikt voor op het water, wanneer is volgens jou een kraan geschikt voor het water dan, wanneer die z'n zwemdiploma heeft?

De gebruikte kranen zijn minder veilig dan kranen op rupstracks als je werkt op een drijvend platform. Nog steeds veilig zat, maar wel ietsje minder. Kranen op een wielen zijn nou eenmaal wat goedkoper voor aannemers :7 Uiteindelijk zal dit waarschijnlijk de wat 'goedkopere' manier zijn geweest, het begeven van het ponton signaleert daar ook naar. Mochten ze hebben gekozen voor balkenconstructie (duurder), dan was de kans dat dit gebeurde ook meteen nog kleiner. Hoe dan ook, dit soort dingen horen goed te gaan als je dit materiaal gebruikt, mits je over een perfect hijsplan beschikt.

Ik trek geen conclusies, maar mijn hypothese is dat er iets misgaat bij de achterste kraan, iets gaat daar kapot. Duidelijk is wel, dat dit dan al bij 40 seconden ongeveer in het video gebeurt, als je ook bouwers ziet wegrennen bij de kranen. Zij zagen toen al duidelijk dat er iets niet goed zat en vluchten nog de enige optie was. Vervolgens gaat het allemaal in ongelooflijk rap tempo, de achterste kraan begint als een malle vaart te maken en dan vraag ik me af waar de kraanbestuurder mee bezig was op dat moment. Ik neem aan dat hij er allang geen controle meer op had, maar de snelheid waarmee dit allemaal gebeurt is gewoon te bizar en was mijn eerste reactie bij het zien van het filmpje. Als dit allemaal zo snel gaat en het zwaartepunt zich dus ook zo snel verplaatst, is het vanzelfsprekend dat het ergst mogelijke hier gebeurd. Op een gegeven moment komt het wegdek zelfs in contact met de kraan en dan is het echt einde verhaal.

Het onderzoeksraad zal met de juiste antwoorden komen verwacht ik, vooralsnog kunnen de meesten en zo ook ik alleen maar speculeren.

Dit is uiteraard heel erg, maar als het een ongeluk is, het zij zo. Natuurlijk is dit erg, maar er is 'maar' één iemand (zwaar)gewond. Klagen hoor je ons zeker als het misloopt, maar over al de keren dat het goed loopt wordt geen woord gerept. Is nog een beetje afwachten hoe de zaak net in elkaar zit.
Je beseft misschien niet hoe enorm lucky de buurtbewoners zijn geweest, dit ongeluk had zo meerdere mensenlevens kunnen kosten. Er valt een kraan van +/- 120 ton, een brug en nog zo een kraan op een rijtje huizen en dan wil jij het hebben over de keren dat het goed gaat? Wereldwijd staan we bekend als de meesters in (water)bouwkunde en dan is het maar goed dat we hier even bij stilstaan en de experts onderzoeken waar het is misgegaan zodat een herhaling voorkomen kan worden.
Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...