Jump to content

Abnormaal geheugenverbruik


MidnightMayhem

Recommended Posts

Beste forumleden,

Wij hebben hier thuis enkele tablets, waarvan eentje een Samsung Galaxy Tab 3 10.1 is. Deze werd tot gisteren erg sporadisch gebruikt door mijn zus, vooral om 's ochtends de krant te lezen.

ZIj had hem blijkbaar niet meer nodig, dus besloot ik hem in orde te zetten en hem te gebruiken als mijn tweede tablet. Ik heb de fabrieksinstellingen hersteld en het gehele geheugen geformatteerd, wat me een totale bruikbare opslagcapaciteit van ongeveer 11GB gaf (de tablet zelf is een 16GB-model). Na het installeren van enkele cruciale apps had ik nog een kleine 10GB over.

Nu was ik vandaag een beetje aan het experimenteren met de prestaties van deze tablet door enkele zware games te downloaden en zo dus een oog te krijgen van hoe goed deze draaien.

Tijdens het downloaden van deze games kreeg ik opeens een melding dat mijn geheugen bijna vol zat. Beetje vreemd, als ik na een dag klooien met het ding al 12GB vol zou gestoken hebben. Toen ben ik naar instellingen gaan kijken en inderdaad; er was nog maar 10MB beschikbaar. Aangezien deze spelletjes louter tests waren, zijn deze allemaal netjes verwijderd, op GTA Vice City na (en die is maar 1.4GB groot). Uiteindelijk heb ik 4GB nog vrij kunnen houden.

Bij de instellingen van mijn tablet kon ik afleiden dat het meeste geheugen eigelijk naar 'Diverse bestanden' gaat.

2wg9cp1.png

Dit beschouw ik als normaal voor een tablet die maandenlang intensief gebruikt werd, niet voor ééntje dat gisteren nog maar volledig leeggehaald is. Ter vergelijking; hier de opslagverdeling van mijn smartphone (8GB) die ik dagelijks gebruik:

1eru0.png

Als ik dan uiteindelijk een beetje dieper ga zoeken, kom ik op dit uit:

e5phm9.png

7 verschillende bestanden van apps die in totaal 340KB vergen. Neen, ik kan niet naar beneden scrollen: dit is het totale lijstje.

Beetje belachelijk dat mijn tablet zoveel ruimte vrijhoudt voor zoiets pietlulligs, terwijl ik deze beter zou kunnen benutten. Is er iemand die weet hoe ik dit kan veranderen?

Alvast bedankt ;)

Bewerkt: door MidnightMayhem
Link to comment
Delen op andere websites

Heb jij enig idee hoeveel één kilobyte is? Die 'bestanden' samen is 1/3 van een megabyte. Je hebt 4 gigabyte vrij. Dat zijn +/- 4000 megabyte. En +/- 4.000.000 kilobyte (kb).

hadoop-demo-econvergence-7-638.jpg?cb=1380401801

Bewerkt: door Davedavy
Link to comment
Delen op andere websites

Als je enige moeite zou gedaan hebben om mijn uitleg deftig te lezen, dan had je waarschijnlijk wel geweten dat ik 'enig idee' heb hoeveel één kilobyte is. Met jouw kinderuitleg ben ik ook niks hoor. :7

Link to comment
Delen op andere websites

Als je enige moeite zou gedaan hebben om mijn uitleg deftig te lezen, dan had je waarschijnlijk wel geweten dat ik 'enig idee' heb hoeveel één kilobyte is. Met jouw kinderuitleg ben ik ook niks hoor. :7

Nja het ligt meer aan jouw uitleg kunsten dan aan de mijne, die van mij begrijp je tenminste wel in één keer. Anyway. Met deze app kun je zien wat hoeveel geheugen gebruikt.

Link to comment
Delen op andere websites

Helder verhaal. Ik heb mijn eigen tablet erbij gepakt en zie dat ook hier een kleine 4 GB naar Diverse bestanden gaat. Veruit het grootste gedeelte (2,73 GB) gaat naar .thumbnails. Wat gebeurt er bij jou als je de bestanden selecteert? Wordt de hoeveelheid ruimte die ze innemen bij elkaar opgeteld? Daarnaast kan je proberen om je tablet volledig opnieuw op te starten. Bij mij moest de ruimte eerst berekend worden bij het openen van de instellingen. Tevens zou dat ook kunnen helpen om de tijdelijke bestanden op te schonen.

Link to comment
Delen op andere websites

Hang je tablet aan je PC, zo kan je zelf gemakkelijk op zoek gaan naar hetgeen wat ruimte vreet. Ik gok erop dat er nog databestanden zijn achtergebleven van games of iets dergelijks.

En als je het echt niet vind, dan kan je altijd nog naar fabrieksinstellingen gaan.

Edit: Zoek niet verder! Ik had op m'n gsm bijna een GB aan diverse bestanden, ik heb ze weggekregen door op cachegegevens te drukken en deze te verwijderen, daarmee waren ook die diverse bestanden verdwenen. :)

(In totaal zo 2 GB van m'n gsm gegooid. :puh: )

Bewerkt: door MegaPilot
Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...