Jump to content

Algemeen Transport


Phoenyxar

Recommended Posts

Algemeen Transport



Een centraal topic voor algemene vragen of informatie in zake transport of vervoer. Een dergelijk topic bestond nog niet, ik zal het waar interessant of relevant ook soms aanvullen met informatie.

Voor vandaag en start van het topic heb ik gegevens van NS en NMBS over de reizigers per station (op een gemiddelde weekdag) van 2014. NS telt het aantal in- en uitstappende reizigers, NMBS het aantal uitstappende reizigers. Beide negeren ze in zekere mate overstappende reizigers (maar dat is niet perfect) en de andere gebruikers van de stations (wat in sommige steden ook een groot aantal kan zijn). Ik heb de getallen van NMBS dus verdubbeld en naar onder afgerond, die van NS naar boven afgerond. Bij NS is ook niet duidelijk of ze reizigers van andere treinbedrijven meetellen. Ik wou er een Benelux-lijstje van maken, maar Luxemburg lijkt niet zo veel reizigers te tellen. Paris-Nord heeft er ter vergelijking een goede 700.000, Hamburg-Hbf 450.000 en London-Waterloo ongeveer 420.000 per dag.

Dus de 50 grootste stations (2014):

[table=header]Station|Aantal

Utrecht-Centraal|176.300|Antwerpen-Centraal|68.500|Haarlem|38.400|Amsterdam-Amstel|29.600|Kortrijk|20.100

Amsterdam-Centraal|162.100|Leuven|64.400|Namur|37.400|Charleroi-Zuid|26.400|Deventer|19.700

Brussel-Midi|123.900|Eindhoven|59.500|Mechelen|37.100|Antwerpen-Berchem|24.400|Alkmaar|19.600

Brussel-Centraal|122.400|Amsterdam-Sloterdijk|47.900|Brugge|36.200|Almere-Centrum|24.071|Groningen|19.100

Brussel-Noord|116.700|Nijmegen|43.200|Den Haag HS|35.700|Hilversum|23.490|Mons|18.800

Gent-Sint-Pieters|108.300|Amsterdam-Zuid|42.300|Ottignies|35.500|Dordrecht|23.020|Schiedam-Centrum|18.700

Rotterdam-Centraal|81.900|Den Bosch|42.000|Liège-Guillemins|34.900|Amsterdam-Bijlmer ArenA|21.545|Rotterdam-Alexander|17.600

Den Haag-Centraal|76.300|Zwolle|40.600|Tilburg|32.100|Zaandam|21.515|Ede-Wageningen|17.500

Leiden-Centraal|71.700|Amersfoort|40.000|Delft|31.300|Rotterdam-Blaak|21.273|Denderleeuw|17.400

Schiphol|68.700|Arnhem|38.500|Breda|30.300|Gouda|21.139|Enschede|17.300[/table]

De grootste veranderingen (2013-2014) bij NS waren: -27% bij Hoek van Holland-Strand en +27% bij Groningen-Europapark (als we de +100% van Utrecht-Leidsche Rijn negeren, dat van 0 naar 716 ging).



En om de openingspost wat compleet te maken de twee Noord Zuid-lijnen in aanbouw in Amsterdam en Brussel:

nz_trajectkaart_big_00.gif - 348004259_B975129637Z.1_20150326191138_000_GPB47NKGN.1-0.jpg

Link to comment
Delen op andere websites

Ah nice, een topic om vooral de NS af te zeiken. Het volgende beeld went echt nooit, hoe vaak ik er ook mee te maken heb. Gisteren ook al, met de sprinter van Eindhoven naar Den Bosch om daar over te stappen op de sprinter naar Utrecht, die niet verder zou rijden dan Houten om daar vervolgens weer over te stappen op bus naar Utrecht. :kots: :kots: :kots: :kots: :kots: :kots:

post-67882-0-62440300-1442090441.png

Link to comment
Delen op andere websites

helaas is nederland niet trots op hun NS

ze zouden een voorbeeld moeten nemen aan de (ex) topman van de japanse spoorwegen

deze pleegde zelfmoord omdat hij zich schaamde dat de totale vertragingstijd van alle treinen samen in japan van 1 jaar ongeveer 10 minuten was...

geen gemiddelde, gewoon de opgetelde vertragingstijd, waarom kan dit niet hier..

Link to comment
Delen op andere websites

Tijdens m'n Interrail-trip door Europa in juni heb ik natuurlijk genoeg te maken gehad met treinen, bussen, trams, metro's... Kan er in ieder geval wel wat over meepraten nu. Over het algemeen goede ervaringen gehad, maar ook heel nare ervaringen: we hebben 8 uur moeten wachten op het station van Bologna omdat we onze trein naar München hadden gemist vanwege een vertraging van een eerdere trein... In de nachttrein naar München die we uiteindelijk namen zaten ook allerlei vluchtelingen (die uiteindelijk halverwege werden aangehouden), dat was wel een hele ervaring.

Nog iets dat me is opgevallen tijdens de reis: Rome heeft een heel beperkt metronetwerk:

rome_metro_map1.gif

Inderdaad, 2 lijnen voor zo'n enorme stad. Meer lijnen zijn wel in aanbouw, maar dat gaat wat traag omdat de bouwmedewerkers telkens allerlei archeologische vondsten doen tijdens de aanleg. :7

Het meest prominente is wel bereikbaar met de metro, maar alsnog... Vergelijk het maar eens met Parijs:

KaartMetroParijs.gif

Iets makkelijker om overal te komen. In Rome is overigens natuurlijk wel een meer dekkend busnetwerk, maar of je daar zo vrolijk van wordt...

Link to comment
Delen op andere websites

Die kaart is zelfs lichtjes gedateerd.

tumblr_mzhcjoLLqB1r54c4oo4_1280.jpg

Je mist, onder meer, het stukje van Ligne 14 aan Olympiades (dat momenteel toch wordt verlengd, dus ook deze kaart is binnen enkele maanden waardeloos).

Lijn C van de Roomse Metro is grappig genoeg een week na je bezoek opengegaan...

Map-Rome-Metro.jpg

Van de Italiaanse steden is Milaan het beste in orde, Metro net wat groter dan Rome, een S-baannetwerk (kleine RER) en trammetjes. Ik zat tijdens mijn verblijf aan Repubblica, dus ik heb het allemaal goed kunnen aankijken.

Link to comment
Delen op andere websites

Qua metronetwerk kan ik eigenlijk alleen over Rome meepraten. Inderdaad niet veel lijnen (vooral niet naar de westelijke Tiberoever/Vaticaan), maar eigenlijk is het meeste ook heel goed te voet te doen (evt. vanaf een metrostation). Althans, zo ervoer ik dat. Maar ik zat dan ook bij Termini/Repubblica, waar je dus alle kanten op kan.

Het busvervoer in Rome... tjah :7

Link to comment
Delen op andere websites

Wat is een "peoplemover" als ik vragen mag? :7

Ik vind trouwens dat de NMBS hier haar diensten nog eens wat meer mag digitaliseren. Een schooltreinkaart kan je alleen verlengen aan een loket om een of andere bizarre reden. En laat het nou net zo zijn dat in juli verschillende loketten gesloten werden omdat er amper gebruikt van werd gemaakt ...

Link to comment
Delen op andere websites

Tijdens diezelfde Interrail-trip heb ik ook Straatsburg aangedaan. Wat betreft het openbare vervoer is dat een hele verademing in vergelijking met andere steden. In plaats van drukke metrostations met propvolle metro's, rijden er daar vooral trams rond. Heeft wel wat, al die trammetjes die op hun dooie gemakje door de stad heen zoemen. Een hele omschakeling t.o.v. andere steden, maar wel heel fijn.

Strasbourg_-_Stra%C3%9Fenbahn_-_Netzplan_(mit_Erweiterungen).png

adh_272_i1268669812.jpg

Er zit dus ook een halte bij het Europese Parlement, daar zijn we uiteraard ook even geweest (alhoewel we er helaas niet in konden). Best apart als je er over nadenkt, dat gebouw zit pal naast een doodgewone woonwijk. Huizen die er waarschijnlijk al tijden stonden kregen opeens een gigantisch Europees Parlement in hun achtertuin.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...