Jump to content

Storende elementen in GTA V


Svenie

Recommended Posts

Ik denk dat de meeste mensen hier op het forum mij kennen als een groot GTA-fan en ik kan zonder twijfel zeggen dat de GTA-serie een grote invloed heeft gehad op mijn leven. Elke GTA die werd uitgebracht heb ik met heel veel plezier gespeeld, ook GTA V hoewel deze wat mij betreft een aantal elementen bevat die het een erg atypische GTA-game maken.

Normaliter speel ik de verhaallijn van een GTA-game meerdere malen, echter is dit bij GTA V nooit het geval geweest. Een aantal zaken die voor mij het spelplezier hebben gedrukt:

  • Missies zoals Did Somebody Say Yoga waarin Michael per ongeluk drugs naar binnen werkt en begint te trippen. Idem voor de "Grass Roots" missies en de Peyotes. Hoewel de GTA-serie inderdaad niet is gekend voor zijn realisme waren dit gebeurtenissen die wat mij betreft te ver gingen en mij het gevoel gaven dat ik een Saints Row game aan het spelen was. Alle respect voor die game serie, maar de extreem onrealistische elementen die daarin geïmplementeerd zijn horen niet in een GTA-game thuis. Misschien is dit slechts een zeer klein deel van GTA V, desondanks iets wat het spelplezier voor mij een groot deel heeft gedrukt.

  • Aansluitend bij het bovenstaande: de special abilities van de drie protagonisten. Totaal onrealistisch en het maakt de game nog eenvoudiger wat erg te betreuren valt. Ik hoor mensen nu denken dat je niet verplicht wordt om deze abilities te gebruiken, echter om bepaalde missies 100% te voltooien is dit wel het geval. Nee, wat mij betreft gewoon back to basic en het rijden, schieten of de health puur laten afhangen van opgebouwd skills.

  • GTA: Online. De nadruk van een GTA-game heeft altijd op de singleplayer gelegen en dat is één van de redenen waarom de Trilogy GTA's en GTA IV en episodes zulke prachtige verhaallijnen hebben. Kort na de release van GTA V heeft de nadruk altijd op GTA: Online gelegen wat ervoor heeft gezorgd dat de singleplayer voor veel mensen in de vergetelheid is geraakt. Nu Rockstar ook nog eens updates exclusief voor Online uitbrengt kunnen we stellen dat GTA V, hoewel zeer belovend voorgesteld als een game waar je uren, dagen en zelfs weken plezier aan kunt beleven slechts een middel is geworden om Online op te starten.

Ik ben er mij van bewust dat er reeds meerdere malen over een singleplayer DLC gesproken is, maar meer dan twee jaar na release is daar nog bitter weinig van te zien. Ik denk eerlijk gezegd dat het al veel te laat is en dat GTA V voor altijd in de schaduw zal blijven staan van Online wat erg te betreuren is.

Wellicht heeft dit topic weinig toevoegende waarde aan dit forum, echter wil ik jullie mijn persoonlijke mening over de jongste telg in de serie niet onthouden. Misschien zijn er een aantal mensen die mijn mening hieromtrent delen, anderzijds is het mogelijk dat er mensen compleet het tegenovergestelde denken. Mijn wens is gewoon dat Rockstar Games bij het maken van een volgende GTA-game een aantal compleet onrealistische features achterwege laat en zich opnieuw volop focust op de singleplayer van de game.Graphics, gameplay,.. het zijn allemaal belangrijke elementen voor een goede game, maar een Grand Theft Auto game staat of valt met haar verhaallijn.

Link to comment
Delen op andere websites

Tja, ik kan het eigenlijk niet meer dan het min of meer eens te zijn met deze punten, al heb ik me er niet zo erg aan gestoord. Die missie Did Someone Say Yoga is gewoon een overgang van hoe Michaels familie hem in de steek laat en dat doen ze elk op hun eigen manier, zo ook Jimmie. Die trippy scene hoefde er van mij niet direct in, maar goed. Doet me ook denken aan die andere zijmissies waarin Michael belaagd wordt door een bende clowns of Trevor door een bende hippies. Ook niet echt mijn ding, heb het een keer gespeeld voor de 100% en daarna gewoon andere, leukere dingen gedaan.

Die special abbilities heb ik nooit echt gebruikt, afgezonderd van in het begin. Je hebt ze inderdaad enkel nodig om die missies 100% te vervolledigen, maar eerlijk gezegd stoor ik me veel meer aan het feit dat je, om een missie te vervolledigen, je meer moet doen dan die missie gewoon uit te spelen. Je moet het niet per se doen, maar vind het toch irritant dat er op het einde van zo'n missie een lijstje komt: 'He, dat heb je niet gedaan'. Dit zit er al in sinds TBoGT en ook daar heb ik me eraan geërgerd. Zo willen ze je toch verplichten om het spel te blijven spelen. Ik heb liever gewoon een uitdagendere verhaallijn waarbij je lang bezig zit aan missies, ipv dit soort pseudo-objectieven die missies op de foute manier 'moeilijk' maken en je onnodig frustreren.

GTA Online is voor mij persoonlijk geen bron van ergernis. Ik zie ook niet in waarom een mindere verhaallijn hand in hand moet gaan met een fantastische multiplayer (want dat is GTA: Online voor mij toch wel). Het lijkt me perfect mogelijk om én een uitdagende verhaallijn met de nodige diepgang te maken én een goede multiplayer te hebben, het ene moet niet lijden onder het andere. Of dat bij GTA V wel het geval was, kan ik me niet over uitspreken. Feit was dat GTA V qua verhaallijn niet echt spetterend was (ook niet slecht overigens), maar of dat dat doodsimpel ligt aan het feit dat ze veel moeite in GTA: Online hebben gestoken? Dat denk ik nu ook weer niet.

Ik kan geen andere zaken meer in dit lijstje zetten, ik erger me nooit echt snel aan dingen in een game waar anderen dat wel doen.

Link to comment
Delen op andere websites

Interessant topic, Svenie. Moet zeggen dat ik het volledig met je eens ben. Die space missie hoort gewoon niet bij GTA, zo'n soort missie hoort thuis in Saints Row. Geen enkele meerwaarde voor het spel naar mijn idee. Wat betreft de drie special abilities ben ik het deels met je eens. Ik vind het wel logisch dat de een beter is dan in het andere, zo lang het maar realistisch blijft.

Ik vind Online leuk naast Singleplayer, dus stoor mij er niet echt aan. Ben het wel eens dat Singleplayer toch eigenlijk wel het gene is waar een GTA Game om draait. Helaas zal dit in de toekomst steeds meer de kant van Online opgaan, jammer genoeg. Tijden veranderen en daar past Rockstar Games zich op aan. Zelf ook even stil gestaan bij andere storende elementen in GTA V. Lastig om daar nog echt wat op te vinden, wat je als een storend element mag beschouwen. Persoonlijk zou ik nog zeggen de map. Waarom? Nou, ik vind het prachtig dat je door een groot natuur- en stedelijkgebied kan rijden, maar in het Noorden vind ik dan weer weinig te beleven. Ik had liever gezien dat er daar ook iets meer te beleven was door een iets kleinere stad of iets dergelijks. Laat ik het in ieder geval zo zeggen, je kan lekker veel rijden, maar praktisch gezien rijd je een rondje om zo weer bij de stad uit te komen.

Link to comment
Delen op andere websites

Aan veel dingen erger ik me niet zo. De politie in GTA V, en dan voornamelijk in GTA Online is gewoon zo lui in elkaar gezet.

Dit is de eerste GTA waarbij je geen politie ziet patrouilleren in auto's of te voet (je ziet het alleen in de buurt van een politiebureau). Als je dan eenmaal politie achter je aan hebt komen ze met 10 auto's op je af en schieten ze je zonder pardon dood. In voorgaande delen was het leuk om een politieachtervolging te starten. Nu weet je dat je binnen 5 minuten gestrekt op de grond ligt omdat ze je door muren kunnen zien, ze de beste aim hebben, en er altijd een leger aan agenten op je afkomt. Achtervolgingen eindigen altijd in de berm omdat de politieauto's op magische wijzen een snelheidsboost krijgen en je met een klein tikje van de weg beuken.

Van mij hadden ze het GTA IV en Chinatown Wars systeem erin mogen bouwen. Leuk en origineel, en het belangrijkste: het werkte goed.

:)

Link to comment
Delen op andere websites

Dit is de eerste GTA waarbij je geen politie ziet patrouilleren in auto's of te voet (je ziet het alleen in de buurt van een politiebureau).

Vreemd? Ik kan mezelf namelijk talloze keren herinneren dat de politie patrouilleren met voertuigen in Strawberry en gang gebieden in zuid Los Santos.

Link to comment
Delen op andere websites

  • 5 weken later...

Klopt, de missie waarin die flitsende dingen in voorkomen is inderdaad 'n dieptepuntje.. Vooral die clowns maakten 't voor mij persoonlijk

alleen maar erger omdat het 'verschrikkelijke' wezens zijn die totaal niet in het GTA-concept passen. Het overige gedeelte stoorde mij eigenlijk

allang niet zó erg..

't Grootste hindernis waar ik telkens tegen aanloop zijn de enorme haperingen die het spel soms teisteren.. En dit gebeurt zowel in GTA V als in

GTA Online, het oorzaak daarvan ligt grotendeels aan het feit dat er te véél dingen op één bepaalde locatie gebeuren; bijvoorbeeld als iemand

een horde politie achter zich aanheeft, in een zeer korte tijd loopt de boel weleens vast waardoor ik er regelmatig word uitgeknikkerd. En dat is

vervelend.

Link to comment
Delen op andere websites

  • 1 year later...

Die clowns missie was voor mij het absolute dieptepunt. Voor mensen met epilepsie of epilepsie achtige symptomen een onmogelijke missie. Ik werd standaard misselijk van die missie. En hij duurde vrij lang. Nee die missie is echt het meest storend van GTA V.

 

Ook te lage moeilijkheidsgraad. En nog steeds geen grote SP update.

Link to comment
Delen op andere websites

De derde triatlon. Wat een rotmissie. Letterlijk een half uur op een knop drukken. De PC versie heeft dan nog het voordeel dat je een knop alleen maar moet ingedrukt houden om te sprinten, maar op een controller moet je een half uur op X of A tappen. Epsilon missies van hetzelfde laken een pak; loop vijf mijl door de woestijn in een apenpakje, zonder onderbreking.

 

Ik vind het ook jammer dat de focus nu 100% op "cash cow" Online ligt. Het enige dat daar nog telt is geld. Zowel in-game geld als echt geld. Je moet maar eens door de Steam recensies van het spel bladeren van het afgelopen jaar. http://steamcommunity.com/app/271590/reviews/?browsefilter=trendyear&snr=1_5_reviews_&p=1

Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb sowieso een enorme aversie voor het kopen binnen spellen. Ik weiger om geld te besteden ingame om daar beter van te worden. Natuurlijk wil ik betalen voor een goede game, maar dan wel van tevoren. Haat echt spellen waarbij je het aflegt niet op basis van kunde maar op basis van hoeveel je investeert. Verpest alles. :duh: 

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...