Jump to content

Laptop opleiding Communicatie & Multimedia Design


3LOPIX

Recommended Posts

Budget: Als het maar aan de minimumeisen voldoet, ik heb in ieder geval al €500,- en daarnaast kan ga ik nog geld verdienen. Alle suggesties zijn dus welkom.

Doel: Voor mijn opleiding Communicatie & Multimedia Design heb ik een laptop nodig.

Merk pc of samengesteld: Hangt er van af wat handig is, maakt mij niet echt uit.

Benodigde randapparatuur: Ik denk niet dat ik nog iets extra's nodig heb.

SSD, ja of nee?: Denk het niet, als dit wel aan te raden is hoor ik het graag!

Besturingssysteem: Windows.

Onderdelen die je nog wilt hergebruiken: -

Zelf in elkaar zetten of door bedrijf zoals Azerty of Alternate: Graag!

Extra koeling (voor overklokken)?: Huh, ???

Ik wil dus een laptop voor mijn studie Communicatie & Multimedia Design, deze studie stelt ook minimumeisen voor de laptop:

Knipsel.png

Echter ik ga deze laptop waarschijnlijk ook gebruiken als vervanging van mijn oude computer die ongeveer al negen jaar oud is. Op deze laptop zou ik dus ook willen gamen.

Als daar ook rekening mee gehouden kan worden, zou dat erg op prijs gesteld worden!

Link to comment
Delen op andere websites

Een laptop kan niet samengesteld worden. knipoog.gif

Voor design software zou ik toch eerder neigen naar een i7. Die hyperthreading komt daar goed van pas. Vooral als je ook veel video en/of 3D models moet renderen. Je zou eens moeten kijken of laptops niet via je school zelf te krijgen zijn, bijvoorbeeld via CampusShop. Meestal zijn ze daar een stuk goedkoper omdat ze in bulk aangekocht kunnen worden. Ik zou wel wegblijven van het merk Acer. Naar mijn ondervinding is die kwaliteit niet bijzonder goed. Ga indien mogelijk voor Dell of MSI.

Een SSD is zeer snel in vergelijking met een klassieke harde schijf en niet onderhevig aan schokken. Helaas zijn ze nog steeds ongeveer 5x duurder dan een klassieke mechanische harde schijf van vergelijkbare capaciteit. Sommige laptops worden met SSD's verkocht maar je kan er ook zelf een installeren mocht je dat willen. Het voordeel in dat laatste geval is dat je dan de schijf die in de laptop zat als externe schijf kunt gebruiken, mits daarvoor een behuizing wordt aangeschaft. De inhoud kan je klonen op de SSD. Of je kan zelf een verse installatie van Windows installeren (ben je ineens van al die crapware af). Het is maar net wat je zelf wil. Het nadeel is de garantie; deze verschilt per fabrikant dus dat zal je op voorhand dan goed moeten controleren.

Link to comment
Delen op andere websites

Idd erg handig om te weten wat je moet gaan doen en draaien op je laptop, maar gezien de minimum en aanbevolen eisen toch vrij zware applicaties, wil je richting de aanbevolen specs gaan en dus ook wat willen gamen op je systeem ga je al heel snel richting de 1500-2000 euro. Misschien ook een overweging om te kijken naar een macbook pro, wordt veel gebruikt in de communicatie/design wereld.

Link to comment
Delen op andere websites

Oh jee, iemand ziet weer gamen staan en zegt gelijk dat er een 1000+ euro kostende laptop nodig is, verhaaltje herhaalt zich en herhaalt zich.

Om er weer even in te haken omdat iemand weer niet leest en/of denkt, hij zegt dat ie zijn 9 jaar oude pc wilt vervangen waar ie games op speelt, weet je uberhaupt wel welke hardware normaal was in de gemiddelde pc in 2007?

Toen was je aardig de blits met een 8600 GT of zelfs een 8800GTX, geïntegreerde graphics bij de gemiddelde nieuwe i5 doet beter dan een 8600GT, en dat is dus simpelweg een vooruitgang.

Link to comment
Delen op andere websites

Oh jee, iemand ziet weer gamen staan en zegt gelijk dat er een 1000+ euro kostende laptop nodig is, verhaaltje herhaalt zich en herhaalt zich.

Om er weer even in te haken omdat iemand weer niet leest en/of denkt, hij zegt dat ie zijn 9 jaar oude pc wilt vervangen waar ie games op speelt, weet je uberhaupt wel welke hardware normaal was in de gemiddelde pc in 2007?

Toen was je aardig de blits met een 8600 GT of zelfs een 8800GTX, geïntegreerde graphics bij de gemiddelde nieuwe i5 doet beter dan een 8600GT, en dat is dus simpelweg een vooruitgang.

Ik speel voornamelijk games die niet al te zwaar zijn, en ik ben sowieso gewend om alles op de laagste instellingen te spelen.

Maar ik wou dus wel graag games op hogere instellingen spelen.

Maar wat is aan te raden dan? Is het anders misschien handiger om gewoon een computer en een laptop voor de studie te kopen?

Link to comment
Delen op andere websites

Ik speel voornamelijk games die niet al te zwaar zijn, en ik ben sowieso gewend om alles op de laagste instellingen te spelen.

Maar ik wou dus wel graag games op hogere instellingen spelen.

Maar wat is aan te raden dan? Is het anders misschien handiger om gewoon een computer en een laptop voor de studie te kopen?

Welke games speel je, en wil je eventueel gaan spelen?

Wat is aan te raden, tja, wat is je budget?

Gamen op een desktop is vaak wel aan te raden, als mobiliteit echt een pre is kan je niet anders.

Want je ook moet overwegen, je wilt nu 500 euro voor een laptop betalen, een game pc ernaast wil je bv. 600 voor betalen, dan is de vraag wat beter is.

Zowel een laptop als PC voor samen 1100 euro, of een betere laptop voor 1100 euro, dat is ook iets wat je moet overwegen.

Link to comment
Delen op andere websites

Hier heb je een lijstje met laptops die voldoen aan de gestelde aanbevolen eisen: http://tweakers.net/categorie/496/laptops/producten/#filter:TU5LCoMwEL3LrEUymcRED1DooiuXxYXoUAJaRKWUSu7eSS3o6vHm_WaDqX1wHT4MFSqVwTSHjm_tW6g-eHhCZQuhCw_crdzXE3fXfoHqToYoI7K2EVWulzCsPIuyAaKjhK92ECNYTdDEDMgol85jagW0uYIMxjQJ6HKCn0WrUxILNP8onRt9iYVkvfdqByPgyGACb8o9I78dcx5LDTHGLw

Bijvoorbeeld een paar keuzes uit deze lijst (allemaal minimaal i5/i7, 1920x1080 scherm en voldoet aan de aanbevolen GPU eisen):

Asus ROG GL552VW-CN108T - http://tweakers.net/pricewatch/465277/asus-rog-gl552vw-cn108t/specificaties/

900 euries, goed scherm, goede videokaart, maar wel echt een desktop replacement dus best zwaar. Zit wel een relatief slome HDD in maar die kan je natuurlijk vervangen als je die zat bent.

Asus K501LX-DM104T - http://tweakers.net/pricewatch/467447/asus-k501lx-dm104t.html

930 euries, grafisch iets minder, maar hij is dan ook heel wat lichter en wat meer als normale laptop bedoeld. Hiernaast ook een SSD van 256GB wat betekent dat t ding heel wat sneller reageert met opstarten/opslaan etc.

MSI Gaming Series GP62 2QD-083NL - http://tweakers.net/pricewatch/461012/msi-gaming-series-gp62-2qd-083nl/specificaties/

800 euries, grafisch iets minder dan bovengenoemde. Is een gamelaptop maar niet zo zwaar als de eerste genoemde hier. hiernaast is de HDD 7200rpm wat iets van 20% sneller is dan de eerste genoemde laptop hier. Scherm is ook iets matiger (helderheid is vrij laag en kijkhoeken slechter). Ik raad je deze niet maar maar ieder zijn eigen keuze.

Asus N551JB-CN049T- http://tweakers.net/pricewatch/475025/asus-n551jb-cn049t.html

1000 euries, iets meer een ultrabook (dus iets lichter dan een normale laptop), vergelijkbaar in games met de tweede laptop hier, heeft een Hybrid HDD (combinatie tussen kleine SSD en grote HDD). Scherm etc. is wel van goede kwaliteit.

Lenovo Yoga 500-15IBD - http://tweakers.net/pricewatch/471390/lenovo-yoga-500-15ibd/specificaties/

900 euries, touch screen, redelijk scherm kwaliteit en weer zon Hybrid HDD combo, grafisch vergelijkbaar met nummer 2 hier. Het is trouwens meer zon tablet-laptop dinges als je dat leuk vindt.

Acer Aspire Nitro VN7-572G-5280 - http://tweakers.net/pricewatch/476369/acer-aspire-nitro-vn7-572g-5280/specificaties/

900 euries, goed scherm, grafisch iets minder dan de eerste laptop hier maar beter dan nummer 2. Ook weer zon hybrid HDD. Qua CPU wat minder maar zou geen probleem moeten zijn.

Medion Erazer P6661 (30019543) - http://tweakers.net/pricewatch/479656/medion-erazer-p6661-%2830019543%29/specificaties/

900 euries, grafisch zelfde als vorige, scherm is IPS maar weet niet precies de kwaliteit. Weer zon Hybrid HDD combo. Weet niet echt wat af van de bouw kwaliteit van Medion.

HP Pavilion 17 17-g130nd - http://tweakers.net/pricewatch/471383/hp-pavilion-17-17-g130nd/specificaties/

1000 euries, grafisch zelfde als laptop 2, goed scherm, weer zon Hybrid HDD.


Wat je natuurlijk ook kan doen is zelf je laptop samenstellen. Dit kan bv met bto.eu.

Je kan dan bijvoorbeeld kijken naar de :

https://www.bto.eu/bto-p-book-15cl70.html (1000 euro inclusief windows en standaard instellingen)

of

https://www.bto.eu/bto-x-book-15cl73.html (1100 euro inclusief windows en standaard instellingen)


Overigens is het niet helemaal duidelijk of je een 15 inch of 17 inch laptop wil, maar uiteindelijk ziet er naar uit dat de prijs van een laptop met de aanbevolen eisen rond de 1000 ekkies ligt.

Waar ga je deze opleiding volgen? Als het op de HAN is raad ik je sowieso nadrukkelijk aan om zoveel mogelijk geld in je laptop te steken en niet in een combinatie van laptop en desktop. Je moet groepsprojecten doen waardoor je vrijwel altijd op de school aan het werk bent. Sowieso vind ik het bezuinigen op een laptop waar je zo dadelijk 4 jaar mee rond loopt een zeer slechte keuze. Ik heb deze fout zelf ook gemaakt en ik heb uit pure frustratie na een half jaar een laptop van 1500 euro gekocht puur omdat die budget laptop ongelooflijk KUT was, zeker als je 8 uur per dag naar zon ding staart kan je daar helemaal gek van worden.

>>> Door Foreigner97: Triple(!)-post samengevoegd; gebruik in het vervolg de Bewerken-functie wanneer je iets wilt toevoegen aan een bericht dat je net geplaatst hebt.<<<

Link to comment
Delen op andere websites

Heel leuk deze discussie of je wel of niet kan gamen op een laptop van 500 euro, maar als de topicstarter een laptop koopt van 500 euro voldoet hij geeneens aan de minimale eisen van zijn opleiding.

Voor 500/600 ekkies kan je eigenlijk alleen maar een laptop kopen met integrated graphics (Intel HD Graphics) en de performance zal beroerd zijn voor games. Je mag blij zijn dat je 60fps kan halen op de laagste settings en 1024x768 in een relatief oude game (niet ingaand op Indie games). Met dat soort GPU performance zou ik geeneens aan beginnen met video editing/rendering. Je mag blij zijn dat je dan op 720p een YouTube filmpje kan bekijken. Dan hebben we het nog geeneens over de kwaliteit van het scherm/ accuduur en opslag.

Link to comment
Delen op andere websites

>>> Door Foreigner97: Een discussie over het al dan niet kunnen gamen op een laptop van €500.- verwijderd. Discussiëren is uiteraard geen probleem, mits het op een gemoedelijke en respectvolle wijze gebeurt. Dat was hier duidelijk niet het geval.<<<
Link to comment
Delen op andere websites

De opleiding raadde mij een MacBook aan (mijn school heeft dan ook een laptop regeling). Hiermee kunnen vele videobewerkingsprogramma's en design programma's gedraaid worden. Dit heb je ook zeker nodig tijdens je opleiding. Ik weet niet naar welke school je gaat, maar bij mij is het zo dat, wanneer ik in vier jaar slaag, ik 500 euro terug krijg van mijn laptop. Wanneer ik in vijf jaar slaag, krijg ik 300 euro terug. Dat is natuurlijk wel motiverend. Ik raad je toch echt een Mac aan, ook al past dat niet helemaal in je budget.. 't Is een toppertje en wordt zeer veel gebruikt tijdens de opleiding.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...