Jump to content

[GTA VI] Verschillende eindes of liever niet?


JasonStatham

Recommended Posts

Hey,

Wie de laatste twee GTA's heeft uitgespeeld ziet dat er zich een mogelijk patroon gaat voordoen in GTA. Zowel bij GTA IV als bij GTA V had je de mogelijk om jouw einde van het spel te kiezen. Bij IV kon je kiezen uit Deal of Revenge en bij V had je de A/B/C-keuze.

Voor mij was het best verrassend dat we bij V opnieuw een keuze moesten maken, ik had eigenlijk het idee dat het bij IV een one-time-thing was.

Wat zien jullie liever in de volgende GTA, opnieuw een keuze moeten maken of liever gewoon 1 einde zoals we altijd gewend waren?

Een derde mogelijkheid wat mij ook wel tof lijkt, is het hebben van meerdere eindes. Dit heb ik onlangs ervaren in Batman: Arkham Knight waar ik na het uitspelen van het verhaal een einde had, nog een einde na het uitspelen van het gros van de andere activiteiten en me nog een laatste einde wacht voor het 100% uitspelen. Dit zou kunnen werken bij GTA als de side-missions zoals bij dat spel daadwerkelijk wat te maken hebben met het hoofdverhaal. Je zou kunnen zeggen dat Red Dead Redemption twee eindes had, die op de ranch en die in Mexico met een stranger-missie.

Ik ben benieuwd wat voor einde jullie voorkeur geniet en het liefst terugzien in de volgende GTA?

Link to comment
Delen op andere websites

Keuzes zijn opzich best leuk, maar dan moeten het wel interessante keuzes zijn. In Gta V was het wel logisch dat bijna iedereen optie C kiest omdat de rest allemaal waardeloos was. In IV was het einde bijna steeds hetzelfde, welke keuze je ook maakte. Toch zijn keuzes maken tof, zolang ze maar goed en interessant zijn.

Link to comment
Delen op andere websites

Keuzes zijn opzich best leuk, maar dan moeten het wel interessante keuzes zijn. In Gta V was het wel logisch dat bijna iedereen optie C kiest omdat de rest allemaal waardeloos was.

Ik ben het volledig met je eens. In de volgende GTA mogen ze opnieuw verschillende eindes steken, zolang ze maar allemaal even interessant zijn. Opties A en B in GTA V waren gewoonweg slecht in vergelijking met optie C. Als ze dat beter uitwerken, zie ik het wel zitten.

Of het zou ook leuk zijn om een einde te zien dat bepaald wordt door de keuzes die je maakt gedurende het verhaal. Bijvoorbeeld: in missie X, Y en Z kun je kiezen om een personage te doden of te laten leven, maar die keuze heeft een invloed op het einde van het spel.

Link to comment
Delen op andere websites

Keuzes maken een spel gevoelig voor het Lost Forever stijlfiguur. Men voegt keuzes toe voor de "replayability" maar ik denk toch dat heel veel mensen het spel desondanks niet opnieuw spelen om andere keuzes te kunnen maken. Bovendien weet je dan niet wat canon is en wat niet en eventuele sequels of prequels kunnen hier dan moeilijk op intappen. Nee, geef me maar gewoon terug een lineaire verhaallijn.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik vind dat het allebei wel wat heeft. Ik vond de story van GTA III ook heel goed ook al kon je daar geen keuzes maken. Ik vind de keuzes die je moeten maken vaak heel obvious. Vaak bij een van de keuzes gaat een vriend of belangrijk persoon dood of raak je kwijt.

Het zou geweldig zijn als ze een verhaallijn zouden maken waarin in het begin al keuzes gemaakt moeten worden en die aan het eind het spel ook beïnvloeden. Daarbij bedoel ik niet alleen dat je als je mensen in leven laat ze als Random Character terug komen, maar puur ook een soort van Until Dawn stijl.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik ben alleszins voor de keuzes, niet enkel op het einde van het verhaal, er mogen er enkele zijn along the way, maar in beperkte mate.

Bovendien weet je dan niet wat canon is en wat niet en eventuele sequels of prequels kunnen hier dan moeilijk op intappen.

Nou, het is anders best duidelijk wat canon is en wat niet. Op zich hoeft dat ook geen probleem te zijn, vele games kennen een gelijkaardig principe en functioneren gewoon prima.

In de volgende GTA mogen ze opnieuw verschillende eindes steken, zolang ze maar allemaal even interessant zijn. Opties A en B in GTA V waren gewoonweg slecht in vergelijking met optie C. Als ze dat beter uitwerken, zie ik het wel zitten.

Ik vond het net interessante opties omdat ze allemaal toch net iets anders waren. Het is duidelijk welke je "het beste" einde geeft, maar dat weerhoud je niet om de andere te verkennen (en ik vind ze op zich wel goed vormgegeven). Je moet als speler oppassen om je eigen benadering van zo'n probleem te zien als een algehele fout van het systeem. Niet iedereen speelt op dezelfde manier zoals je dat zelf zou doen en net daarom zijn die opties wel eens interessant.

Link to comment
Delen op andere websites

Keuzes maken vind ik altijd leuk. Als ik bij een keuze ben in een game dan heb ik m'n voorkeur, maar ik kijk altijd op internet of ik de game dan nog wel 100% uit kan spelen, ik kijk dus naar de gevolgen van de keuzes. Als het gevolg bijvoorbeeld is dat er iemand dood gaat waardoor je de game niet meer 100% kan uitspelen ga ik voor de andere keus. Ik vind het prima om keuzes te maken, maar geef dan wel in het begin van de game aan dat het geen invloed heeft op het 100% uitspelen ofzo.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik vind keuzes in het spel altijd een goede zaak. Toen ik voor het eerst GTA IV speelde, heb ik de keuzes gemaakt zonder dat ik het gevolg kende. Achteraf gezien betekende dat wel dat ik de game opnieuw moest spelen om een bepaalde achievement te behalen. Maar dat vond ik dan weer geen probleem. In GTA V heb je dan wel de keuze welke eindmissie je speelt, maar ik zag dat niet echt als keuze; het waren geen keuzes die je als personage moest maken, het was de keuze die je als speler moest maken; met welk personage ga ik deze missie spelen? En aangezien ik niet echt een band had opgebouwd met een bepaald personage, was dit meer zoiets van "Er zijn drie mogelijkheden. Eens even zien wat ze er van hebben gemaakt." Ik zie graag keuzes die meer invloed hebben op het verloop van het spel.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik vind het wel grappig dat over het algemeen de meesten hier wel positief zijn over het hebben van keuzes in GTA. Persoonlijk vind ik het maar niks. Er zijn van mijn part genoeg games die experimenteren met interactieve verhaallijnen en die ik met veel plezier speel. Onlangs was er Until Dawn wat dit naar een nieuw niveau bracht met 8 verschillende eindes en 256 manieren om zover te komen. GTA is gewoon niet zo een game voor mij. Ik wil een goed uitgewerkt verhaal dat al klaarligt en die ik gewoon moet doorlopen van begin tot eind. Als ik keuzes moet maken in een game dan moeten ze echt drastische gevolgen hebben en moet ik gewoon clueless zijn. Ik mis die spanning in GTA die ik tref in die andere games, waar ik soms gewoon denk van 'shitshitshit wat ga ik kiezen!?'

Het hebben van keuzes zou moeten bijdragen aan replay-value, maar ik probeer al die keuzes te maken alsof ik zelf de protagonist ben. Ik zie geen waarde om in een tweede playthrough ineens een andere keuze te maken alleen om te zien wat het oplevert en wat ik eerder gemist heb (,mede omdat de gevolgen gewoon niet Wauw! genoeg zijn). Ik zie veel meer waarde in het opgaan in de hoofdrolspeler die ik speel. Ik zal wel bekennen dat ik bij mijn derde playthough voor andere opties ben gegaan bij de Heists :$

Wat mij wel weer gaaf lijkt is het hebben van keuzes in dialogen blij.gif

Link to comment
Delen op andere websites

  • 2 weken later...

Ik ben er wel een voorstander van, aangezien men dan uit één van de vele keuzes kan kiezen waar de persoon op dat moment 'n behoefte aan heeft.

Als er bijvoorbeeld maar één eindmissie is, kan 't net zo zijn dat hij óf zij totaal niet aangetrokken voelt tot de missie zelf waardoor zij er niets

van meekrijgen. Dus ja, ik ben er voor.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...