Jump to content

Microfoon (XLR) scheiden van studio mixer


Bassieboy35

Recommended Posts

Al geruime tijd sluit ik standaard mijn mengpaneel (studio mixer) aan op mijn laptop. Dit doe ik onder andere voor radio en puur voor een beter geluid. Nu zit ik alleen met een probleem. Wanneer ik Skype wil gebruiken om te praten via een microfoon krijg ik te horen dat mensen ook het geluid van mijn laptop kunnen horen. (bij een YouTube filmpje horen zei ook dat filmpje) Dit komt eigenlijk doordat mijn microfoon alleen werkt via mijn mengpaneel.

Het probleem is echter dat Skype mijn mengpaneel in zijn geheel als de microfoon ziet. Waardoor dus alle signalen door worden gestuurd naar de persoon waarmee ik aan het bellen ben. Nu is mijn vraag als iemand weet hoe ik mijn microfoon(kanaal) eigenlijk kan afscheiden en als een aparte bron kan laten herkennen zodat ik met mensen kan praten zonder dat zij het overige geluid horen.

Link to comment
Delen op andere websites

Je zult hiervoor een los kanaal naar de computer moeten laten lopen. Gebruik je een losse geluidskaart, of een interne kaart? Of zit er een geluidskaart in je mengpaneel (welk type heb je?). Wellicht kun je een aux-kanaal/subgroep gebruiken: sluit een aux-groep (dus een uitgang, niet te verwarren met aux-in) van je mengpaneel aan op een ongebruikte ingang van je PC (bijvoorbeeld line-in of microfoon). Draai nu op je mengpaneel alleen voor het microfoonkanaal (en eventueel andere kanalen die naar Skype moeten) deze aux open, waardoor dus alleen het microfoongeluid naar de aux-bus gestuurd wordt. Stel nu Skype zo in dat niet het 'normale' kanaal, maar het nieuwe kanaal gebruikt wordt als microfoon.

Met wat meer info over je hardware is het wat makkelijker uit te leggen :*D

Bewerkt: door RoL0
Link to comment
Delen op andere websites

Om eerlijk te zijn weet ik niet of er een geluidskaart in mijn mengpaneel zit. Ik heb de Behringer DX 2000 USB. Overigens heb ik wel externe geluidskaart ter beschikking. Dat heb ik overigens geprobeerd (als ik je tekst goed begrepen heb, ik ben nog niet zo bekend met de techniek/termen); tulp kabels op de geluidskaart aangesloten, die op mijn laptop en de tulpkabels vanuit een stereo kanaal. Er zit alleen geen aansluiting voor die tulpkabels op mijn mono kanaal, want dan had ik het denk ik opgelost. Skype herkent de externe geluidskaart wel voor de uitgang/output, maar helaas nog niet voor wat gezien wordt als microfoon.

Link to comment
Delen op andere websites

Dit zou moeten kunnen, kan nog iets makkelijker dan ik in mijn vorige post voorstelde:

Ik neem aan dat nu: (cijfers zie plaatje)

  1. je speakers aangesloten zijn op je mengpaneel via MAIN OUTPUTS (desnoods record out, de tulpaansluitingen maar dat is eigenlijk niet de bedoeling)
  2. er een kabel van je computeruitgang naar een STEREO INPUT gaat (één van de 9 rood-witte RCA-aansluitingen, ook bekend als tulp, CD of PHONO/LINE)
  3. er een microfoon is aangesloten op MONO INPUT (1 of 2).
  4. er een kabel van je mengpaneel (MAIN OUTPUTS, RECORD OUTPUTS, MONITOR OUTPUTS of ZONE OUPUTS) naar de microfooningang/line in van je computer gaat (die je als geluid voor skype gebruikt)

RlhBuRd.png

Mijn idee is als volgt: Gebruik de PFL en het monitorkanaal om alleen je microfoongeluid door te sturen, en stuur dit naar een geluidsingang van je computer. Wat veranderd er:

  • (4) er een kabel van je mengpaneel (MAIN OUTPUTS, RECORD OUTPUTS, MONITOR OUTPUTS of ZONE OUPUTS) naar de microfooningang/line in van je computer gaat (die je als geluid voor skype gebruikt)

veranderd in

  • (4) een kabel van MONITOR OUTPUTS gaat naar de microfooningang/line van je computer gaat (die je als geluid voor skype gebruikt)

dus je moet per se deze 1/4 inch TRS plug (grote hoofdtelefoonaansluiting) gebruiken (gebruik als dit nu niet past verloopjes van TRS naar RCA, deze kosten iets van een euro per stuk).

  1. Zorg nu dat alleen bij je microfoon (en eventueel elk ander kanaal dat je naar Skype wil sturen) PFL aanstaan, door op dit knopje te drukken. Zorg dus dat alleen bij je microfoon het rode lampje brandt. (A)
  2. Zet de functie PHONES TO MONITOR uit (B boven)
  3. Doe de fader MONITOR omhoog (B onder)

Als het goed is gaat nu alleen het geluid van je microfoon naar je computer en dus skype.

Wil je nu ook ál je geluid naar je computer (via een apart kanaal), gebruik dan de interne geluidskaart van je mengpaneel door de USB kabel (5) aan te sluiten en de drivers te installeren. Nu kun je ook INPUT 3 op USB instellen, zodat je geluid van je computer via de USB-kabel gaat (en kun je de kabel uit punt 2 van mijn eerste opsomming weghalen! Wel moet je nu op je computer instellen dat je je geluid wil afspelen via de Behringer geluidskaart in plaats van je interne geluidskaart)

Bewerkt: door RoL0
Link to comment
Delen op andere websites

Bedankt voor je goed uitleg :), alleen zit ik nog wel met een probleem. Ik gebruik namelijk geen studiomonitoren, enkel mijn hoofdtelefoon. Die aansluiting is dus helaas bezet, dus kan ik helaas deze oplossing niet gebruiken.

Link to comment
Delen op andere websites

Dan nog werkt dit, als je de hoofdtelefoon op je hoofdtelefoonaansluiting (van de mixer) aangesloten hebt. Deze wordt namelijk verder hiet gebruikt. Vergeet de speakers (1), sluit je hoofdtelefoon aan op de aansluiting aan de bovenkant, zorg dat SPLIT uit staat en zet MAIN/PFL op MAIN. Je hoofdtelefoon krijg nu het MAIN signaal (de mix die je met je faders maakt) en je laptop nog steeds het PFL signaal met alleen de microfoon.

Bewerkt: door RoL0
Link to comment
Delen op andere websites

  • 2 weken later...

Sorry voor mijn wat late reactie. Ik ben er inmiddels wel even mee bezig gegaan, maar kom er toch niet uit. Alhoewel ik denk waar het aan ligt. In ieder geval heb ik even wat foto's genomen:

2D5kIrk.jpg

6F7xOyK.jpg?1

4C96v7Z.jpg

In principe zijn die tulpkabels dus aangesloten aan een geluidskaart die ik normaal gesproken niet gebruik. (ik gebruik altijd (bij jouw 5), dus de USB-kabel en die doe ik dan in mijn pc om geluid te creëren). Wat ik dus eigenlijk moet doen: een dubbele 6,5mm jack (of enkel één) met aan het andere uiteinde een 3,5mm jack kopen om die bij Mono Input 1 'm in Insert of Line In te doen en in het jackplug kanaal van mijn laptop? Zodat ik voor mijn laptop een nieuwe kanaal creëer, dat herkend wordt als een microfoonuitgang?

Link to comment
Delen op andere websites

Hmm.. die tulpkabels zijn voor mij nog een beetje vreemd. Op welke poorten zijn deze precies aangesloten (op je computer) en hoe gebruik je deze precies (je hebt nu twee kabels op één kanaal aangesloten, en je kunt hiervan dus maar één signaal gelijk gebruiken. Anyhow, het geluid kun je ook gewoon via de USB kabel laten lopen, het verschil is nu dat je kabel (2) (en kabel (1), die er al niet was) in mijn schema weg kunt denken.

Wat je enkel hoeft te doen is kabel 4 in mijn schema aan te sluiten. Het makkelijkst is om twee 6,5mm jack naar RCA (tulp) stukjes te kopen, en een RCA naar 3,5mm jack te gebruiken. Deze 3,5mm jack moet dan op een line in/microfooningang van je computer aangesloten worden, en de jacks moeten in MONITOR OUTPUTS van je mengpaneel. De inputs van je mengpaneel heb je hier verder niet voor nodig.

Link to comment
Delen op andere websites

Die zijn nu aangesloten op Stereo Input 3, oftewel fader 4. In principe zijn die kabels dus niet in gebruik, gezien die aan de externe geluidskaart zitten die ik niet altijd gebruik. Ze dienen er meer voor om een extra fader kanaal te creëren om bij een radioautomatiseringsprogramma een PC A en een PC B te hebben. Dan hoeft niet alle muziek van één fader. ;) In principe gebruik ik ook altijd het de USB Kabel (5) voor het geluid.

Ik denk dat ik 'm nu door heb. De RCA naar 3,5mm gaat dus van Mono Input 1 (Microfoonkanaal) naar de laptop en twee 6,5mm jacks zitten dan aan een 3,5mm uiteinde die dan ook in de laptop moet? Enigste probleem is wat overblijft is dan dat mijn laptop maar één jackplug ingang heeft. Dat is wel erg balen. :/

Link to comment
Delen op andere websites

Lijkt mij niet helemaal de bedoeling. Je kunt zoveel uitgangen van je laptop aansluiten op inputkanalen van je mixer als je wilt, maar dat gaat je niet helpen bij het oplossen van je oorspronkelijke probleem.

Het is vooral van belang dat je per se een kabel van de MONITOR OUTPUTS naar de ingang van je computer leidt (dus kabel 4, dit is meteen ook de enige ingang die je nodig hebt op je laptop): de kanalen van je mixer heb je niet nodig, en je kunt gewoon de uitgang via je USB-poort gebruiken.

Wil je extra kanalen gebruiken voor radio, dan kun je kabel (2) gebruiken, zoals je ook in je 2e en 3e foto liet zien.

Het is verder gebruikelijker om te definiëren dat een signaal van uitgang naar ingang loopt: een kabel van Mono Input 1 (Microfoonkanaal) naar de laptop is een beetje raar, uit een Mono Input komt immers geen signaal (dat gaat alleen het mengpaneel in)

Verder heb je *stiekem* nog een extra ingang op je laptop, namelijk de eindmix van je mixer die als ingangskanaal op je computer verschijnt via de usb kabel. Deze kun je bijvoorbeeld gebruiken voor een radiouitzending, aangezien dit de eindmix (dus de mix van alle kanalen, muziek+mic) doorstuurt.

Bewerkt: door RoL0
Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...