Jump to content

[WidM] Nabeschouwing


Bassieboy35

Recommended Posts

Nabeschouwing

De uitslag is gisteren bekend gemaakt. KoningJesper bleek de Mol te zijn, maar hoe heeft hij het afgebracht? Wat waren zijn theorieën? Wanneer was er een kritische situatie? Of wat waren de hints zodat jij KoningJesper als Mol kon herkennen? Daarvoor bestaat dit topic.

Het spel van de Mol

Week 1

Respect

Bij de foto-opdracht hield de Mol eer aan de topictitel. De Mol kwam namelijk als eerste met het juiste land aanzetten. Hij bracht veel informatie over het juiste antwoord naar buiten. Zo maakt hij een opsomming van de steden waar jullie wel eens naar toe konden gaan. Was het niet frappant dat een persoon al zoveel helder had over deze opdracht terwijl het spel nog maar net was begonnen? Natuurlijk allemaal met als doel als good guy gezien te worden.

Kamertje Verhuren

De Mol had weinig invloed op de gehele groep in het spel. Wij stonden stom verbaasd te kijken toen al gauw de Zwarte Vrijstelling door SpacyColours werd ingenomen. De Mol moest toen eigenlijk een andere optie kiezen, die voor de Mol uiteraard bekend was, en dat was een minbedrag met twee jokers. In totaal werd er door de Mol een min bedrag van €300,- voorgelogen aan Dexist. De overige €100,- kwam van de deelnemers zelf af.

Week 2

30 Seconds

Deze opdracht was niet zozeer in het voordeel van de Mol. De woorden waren bewust een beetje makkelijk uitgekozen om chaos te veroorzaken. Dat gebeurde bij één woord zo erg dat er hints werden ingezet door Dexist die de Mol geen eens was. Veel kon Jesper niet doen, maar het was in ieder geval een ideale gelegenheid om onder de radar te blijven.

Fotoreconstructie

Hier waren wij de Mol door mij aardig wat verschuldigd. Een weggevertje van €5000,- voor de groep. Ik was er van overtuigd dat het niet zo makkelijk te achterhalen was. Bij mij heeft de zoekmachine schijnbaar gefaald, maar bij iemand anders dus blijkbaar niet.

Week 3

Voor God spelen

Voor de Mol was het een beetje een relaxte opdracht. Mensen riepen vanzelf wel wat nummers en de Mol kon zo toekijken van welke kamer ze juist heen moesten gaan door ze te overtuigen. Het werkte, want het leverde mingeld op.

Goed gevonden is goed gestolen

Deze opdracht was eigenlijk ideaal voor de Mol. De deelnemers kwamen als het ware in protest om te gaan stemmen en daardoor per persoon €100,- uit de pot verdoezelen. Samen met nog 5 anderen gebeurde dat waardoor er gelukkig voor de Mol €600,- uit de pot verdween.

Week 4

Keuzestress

De invloed van de Mol was weer een beetje lastig. Het ging hier om een stemming voor één persoon, eenzijdig afwijken kan tot verdenkingen leiden. Het leek er eerst even op dat er niet unaniem gestemd werd, maar uiteindelijk wel. KoningJesper had toen eigenlijk geen andere keuze dan mee te gaan met de rest van de groep. Dat leverde de groep €1000,- op.

De Hangar

Voor de organisatie een van de vervelendste opdrachten om te organiseren, hoewel het wel een leuke opdracht was. KoningJesper was natuurlijk de enige persoon die wist hoe de kaart eruit zag. (klik) Om hier als Mol geen geld in te brengen is een lastige zaak, omdat iedereen vrij kan bewegen. Ondanks dat is er wel mingeld opgepakt. De verdenkingen werden echter niet bij KoningJesper neergelegd.

Week 5

Reputatie(schade)?

Wederom een opdracht waar de Mol weinig invloed had op het totale spel, maar wel op het team. Het begrip gierige Nederlander (of Belg) werd in deze opdracht weer eens bevestigd. Je kon eigenlijk op de klompen aanvoelen dat je hier voor de jokers zou gaan en het geld links liet liggen. Voor de Mol was het in ieder geval een mooi resultaat met uiteindelijk €0,- voor de pot, waar dat €3000,- had kunnen zijn.

De Tuin

De Tuin was een opdracht waar de Mol ongemerkt te werk kon gaan. Er leden meerdere wegen naar Rome en op gegeven kreeg iedereen een keer drie kiesten op z'n pad. De Mol wist natuurlijk de inhoud van zijn kisten dus koos daar het mingeld waar overigens ook veel normale deelnemers intrapten.

Week 6

Vooruitziend

We begonnen de opdracht bewust een beetje gemakkelijk. Kijken hoe bereid de deelnemers waren om de topics terug te kijken of gewoon goed in het geheugen te graven. Bij de tweede reeks werd het niveau opgeschroefd. Een kwestie van gokken werd het dus. Iedereen leek hier moeite mee te hebben en als er een keer een beurt overgeslagen werd was dat natuurlijk geen probleem leek het. Een ideale opdracht voor de Mol.

Half werk?

Deze opdracht was natuurlijk goed voor de Mol geweest om wat te kopen. Blijkbaar had de rest van de groep daar geen trek in, dan zit er als Mol niets anders op dan daar in mee te gaan.

Week 7

Sssstttt!

... Want de Mol is aan het slapen zou je kunnen stellen. De Mol kon het beste gewoon zich gedeisd houden en de anderen de tijden laten kijken. Dat leek alleen FrankyFourFingers zich te interesseren dus was er in principe een rook gordijn.

Waardering

Bij deze opdracht viel geen geld te verdienen, wel een Finale Vrijstelling. Die werd uiteindelijk aan de Mol vergeven, waar hij geen zak aan had. Wij hadden alleen een extra tekst na te kijken... puh2.gif

Week 8

Forse buit

Het was zeker een forse buit die behaald kon worden. Ook hier wist de Mol de codes. Wat kon de Mol het beste doen? Doen alsof hij het heel druk heeft en verkeerde getallen raden. Als MegaPilot en 3L1077 gebruik hadden gemaakt van de hulplijn had ik er nog wel vertrouwen in gehad dat de kluis op tijd gekraakt had kunnen zijn.

The Last Mission

Het was de laatste missie van de Mol, maar ook van de deelnemers. En dat kon je merken, de activiteit was natuurlijk minder doordat er minder personen waren, maar er werd ook niet zo heel actief gezocht/geraden. Afijn, geen verwijt maar het maakte de Mol best makkelijk.

De 'verborgen' hints naar de identiteit van de Mol

  • Bij de opdracht Respect moest eigenlijk meteen een belletje gaan rinkelen. Er is een achievement genaamd Respect++. We hebben het niet nagekeken, maar er vielen in ieder geval al wat deelnemers hiermee weg als je de link had gezien. Daarnaast is de organisatie opgenomen in de Respectlijst van de Mol.
  • Tijdens de opdracht Kamertje Verhuren gingen jullie naar het zogeheten Royal Palace Hotel wat op de foto van MegaPilot was afgebeeld. Royal is simpelweg koninklijk vertaald > KONINGJesper.
  • De Mol hield zich tijdens de opdracht Kamertje Vehuren bewust van de domme om te vragen of je je kamer mocht ruilen. Hier probeerde de Mol eigenlijk letterlijk zijn kamer te 'verhuren'.
  • De Mol kreeg tijdens de opdracht 30 Seconds het woord 'Cola'. Ten tijde van die opdracht had de Mol nog een signature met jawel Cola erop:
    post-136417-0-72889600-1450022981.png
  • Ondanks dat de opdracht in een mum van tijd afgelopen was, zat er toch een hint in de Fotoreconstructie opdracht verwerkt. De link in de post waarin het antwoord bevestigd werd was dusdanig gemanipuleerd dat die eigenlijk niet goed werkte, maar dat er '12700' in stond, wat duidt op de geboortedatum van de Mol.
  • Tijdens de opdracht Goed gevonden goed gestolen bleek dat de patiënt overleden te zijn, die had volgens mij 'al beter zes jaar dood kunnen zijn'. De Mol droeg ten tijde van die opdracht een profiel foto van acteur Robert Culp die al zes jaar dood is.
  • De opdracht Voor God spelen slaat eigenlijk weer op de gebruikersnaam van de Mol. Een God is vergelijkbaar met een hoge instantie zoals een koning, uit de geschiedenis zijn er ook verschillende verbanden te leggen tussen een God en een koning. Zoals de strijd om de wereldlijke en christelijke macht tussen de koning en paus.
  • KoningJesper had de kleur rood tijdens de opdracht De Hangar. Wederom slaat deze hint weer op het woord koning, de admin heeft een rode kleur en heeft de hoogste macht. Daarnaast werd in het begin van de contest vaak de kleur rood gebruikt.
  • De naam van de opdracht Reputatie(schade)? sloeg eigenlijk weer op de actie van de Mol. De Mol kon je hier herkennen als een van de mensen die voor de jokers gingen, omdat die een eigen belang (en het algemeen belang verwaarloosd) heeft en daardoor een reputatieschade krijgt zoals dat in principe bij het welbekende gevangenendilemma van toepassing is.
  • De Tuin sloeg als titel misschien een beetje op een algemeen begrip, het was een kleine speld in de hooiberg. Ondanks dat moest de opdracht vermoeden dat de 'tuin' zo groot was. Een koning heeft altijd wel een grote tuin.
  • De titel van Vooruitziend was eigenlijk een vertaling van de rang die de Mol bij de Illuminati heeft; Visionary. Met een vrije vertaling kom je onder andere op 'vooruitziend'.
  • Tijdens de opdracht Sssstttt! had ik het over 'Jullie komen niet als bewapende mannen binnen de boel terroriseren,' laat de Mol nou net een gebruikers titel hebben die op 'Allahu Akbar' slaat: Allahu Ak... Uuh.. Hallo!.
  • Waardering sluit een beetje aan op Respect, dat weer in verband staat met andere hints.
  • Skullz-000 kreeg tijdens de opdracht Kamertje Verhuren nog een extra hint: 'Blijven zoeken'. Een hele algemene hint, maar mocht je een beetje bekend zijn met het mythen had je hier een hint in kunnen zien. De Mol maakte onder andere wat topics die opzoek gingen naar de verhalen achter in-game mythes en klik.
  • Over de gehele contest gezien viel het verdacht veel op de KoningJesper heel vaak in het midden stond.
  • De eliminatieschermen van iedere persoon waren iedere ronde anders in tijd, behalve die van KoningJesper. Die was iedere ronde 6 seconden.

Molacties van KoningJesper

Week 1 (1): Ik had helemaal geen foto met een fretkat en deed dit alleen maar om vertrouwen te wekken

(2): Ik koos natuurlijk de kamer met mingeld, maar loog over de inhoud

Week 2 (1): Mijn omschrijving was, zoals Dexist al opmerkte, niet eenduidig. Bovendien ging ik steeds met de foute antwoorden mee (compartiment, coupe, couchette)

(2): Geen commentaar emo.gif

Week 3 (1): Mede doordat ik meeging met '1' (daar zat, wist ik natuurlijk, het mingeld) was er veel onduidelijkheid en werd de patient niet gered

(2): Blijven volhouden dat er niet wordt gestemd

Week 4 (1): -

(2): Onder verschillende smoesjes niet meegaan met Dexist en zo mingeld binnenslepen (Ik wist natuurlijk de hele plattegrond hypocrite.gif)

Week 5 - 1: Simpel, gaan voor het mingeld

Week 5 - 2: Prisoners dilemma, kiezen voor het mingeld!

Week 6 - 1: Hier speelde ik alsof ik heel dom was puh2.gif Ik begreep op sommige momenten zogenaamd de opdracht niet en heb geen geld binnengehaald

Week 6-2: -

Week 7-1: Verschillende smoesjes zoals "geen WiFi", "in de auto zitten" en "geen telefoon bij me hebben bij tijdens het eten" hebben ervoor gezorgd dat ik geen geld heb binnengehaald smile3.gif

Week 7-2: -

Week 8-1: Ik wist natuurlijk wat de codes waren en heb nou net de cijfers geraden die er NIET in zaten hypocrite.gif

Week 8-2: -

Uiteindelijk was niemand die echt op KoningJesper zat. Veel mensen zaten fout waardoor de resultaten dicht bij elkaar lagen. MegaPilot die nu dus de winnaar is bijvoorbeeld de dans ontsprongen door een fout verschil. De echte Mol-jager was 3L1077 die vanaf de helft ongeveer KoningJesper als Mol begon te herkennen.

Tot slot valt er te zeggen dat wij als organisatie terugkijken op een geslaagde contest. Soms zagen we wel dat de activiteit wat verminderde nadat bepaalde mensen eruit lagen, maar dat mocht de pret uiteraard niet drukken. Het was misschien een lange contest en we zijn dan ook blij om niet meer in het courier-font te hoeven typen hierna. (:D) Het was een tijdrovende contest, maar zijn nooit echt dusdanig in de problemen gekomen. Puur door de voorbereiding. Het was voor de Mol, maar ook als organisatie een beetje zoeken. Het misschien dan voorgedaan in een eerdere editie, maar wij hebben alles gedaan op basis van de informatie die wij in de topics zagen zonder het nodige aan de vorige organisatie te vragen. We hebben veel dezelfde regels gehanteerd met soms wat kleine bewerkingen. Bedankt dat wij het dit keer mochten doen.

Het subforum zal zo aan het eind van de week verwijderd worden, maar de topics blijven uiteraard bestaan. Dit topic is om na te praten over de acties, hints en noem maar op. Iedereen mag hier zijn woordje kwijt, dus ook niet-deelnemers.

Rest ons nog één ding, bedankt deelnemers voor de activiteit, bedankt Jesper voor jouw Mol-acties en bedankt Guardian1980 voor de mogelijkheid om een sub-forum hiervoor aan te bieden! Wellicht tot ooit in een volgende editie, anders zien wij Molloten elkaar begin volgend jaar weer in het Wie is de Mol?-topic.

P.s. typefouten voorbehouden.

Link to comment
Delen op andere websites

Wat een grap! Al die tijd was KoningJesper gewoon de mol en ik een stuk of 4 mol-tests overleven terwijl ik all-in ging op Eliott dat ik na twee keer heilig ervan overtuigd was gewoon te freewheelen naar de finale nope.gif

Goed gemold Jesper en natuurlijk mijn dank aan de organisatie!Applaus.gif

En MegaPilot natuurlijk gefeliciteerd met de winst.

Link to comment
Delen op andere websites

Leuk spel, helaas zat ik te snel met een tunnelvisie. Nou ja, top organisatie! Goed gedaan mol. :)

Voor de mensen die het leuk vinden hierbij 'mijn' hangar-kaart.

sdfsadfasf.png

Bewerkt: door Dexist
Link to comment
Delen op andere websites

Gefeliciteerd, MegaPilot! :D En jij ook, 3L1077, aangezien jij de mol het snelste doorhad.

En heel goed gedaan, KoningJesper. :puh: Ik heb je geen moment verdacht. Het was een goede zet om je juist in de eerste opdracht niet verdacht op te stellen, zo kwam iedereen gelijk al op het verkeerde spoor terecht. Ik in ieder geval. :7 Ik zat de eerste paar weken op FrankyFourFingers. De hele tijd die subtiele effectjes; een cursief woordje hier, een gecentreerd ééntje daar... gemeen hoor. Totdat vosje Dexist steeds meer naar voren kwam schuifelen, die begon zo erg te mollen dat ik hem bijna via PB wilde vragen om het wat te minderen uit angst dat ik straks niet de enige zo zijn die hem doorhad. Toen viel hij ineens af en kon ik zorgeloos op FrankyFourFingers verder stemmen... althans, één ronde dan. :(

Ik ben wel heel erg benieuwd op wie alle andere afvallers hadden gestemd en waarom?

En nog een vraag... wat was er nou met die video van Lau en Tele2? :puh:

EDIT: Sorry, vergeet ik helemaal de organisatie te bedanken. Ik vond dit echt een geweldige contest en jullie hebben het erg goed georganiseerd. Het was superleuk om mee te mogen doen, dank jullie wel. _O_ Oh, en hilarisch om die aanwijzingen terug te lezen, by the way. ^^

Link to comment
Delen op andere websites

Wat een geweldig contest was dit. _O_ Toegegeven, het was op bepaalde momenten stressvol en er zijn ook gevallen waar het even compleet fout ging, doordat óf een kandidaat niet meewerkte óf de organisatie een foutje had gemaakt óf dat ik zelf te dom was, maar dit heb ik allemaal dubbel zoveel uitbetaald gekregen in plezier. :) Zelf heb ik gemold, maar ook op bepaalde strategische momenten juist meegewerkt. Natuurlijk heb ik zelf ook fouten gemaakt en een paar keer ben ik maar net ontsnapt, maar over het algemeen ben ik tevreden. Zelf had ik misschien iets meer mogen mollen, maar eht was mijn eerste keer he :puh:

Ik wil graag de organisatie en alle kandidaten bedanken voor het mogelijk maken van dit geweldige contest! :D

---

En nog een vraag... wat was er nou met die video van Lau en Tele2? puh2.gif

Niks. :7 Was echt heel leuk om te zien hoe jij daar zo bij doordacht :puh:

Zal zo wel even mijn molboekjes showen

PS: Het was leuk om al jullie molboekjes te lezen _O_ Bedankt daarvoor :puh:

Bewerkt: door KoningJesper
Link to comment
Delen op andere websites

Bedankt voor de organisatie! Ik voel me wel een beetje een dief wat betreft de winst, dat ik de finale ben in geraakt zonder te weten wie de mol is, zou eigenlijk niet mogen. Maar dat zegt natuurlijk veel over de mol, die het uitstekend gedaan heet. Dus proficiat KoningJesper en ook bedankt aan alle deelnemers voor een fijne contest! yep.gif

MegaPilot die nu dus de winnaar is bijvoorbeeld de dans ontsprongen door een fout verschil.
Kan je dat eens toelichten? :D Bewerkt: door MegaPilot
Link to comment
Delen op andere websites

Bedankt voor de leuke reacties! :)

En nog een vraag... wat was er nou met die video van Lau en Tele2? :puh:

Hahaha, we merkten dat je daar echt mee zat. Wij dus bewust niets zeggen, maar het was een reactie op KoningJesper. Hij vroeg namelijk waarom er nog namen kwamen nadat het rode scherm was geweest en dus postte ik als reactie telecom to be sure. :puh:

MegaPilot die nu dus de winnaar is bijvoorbeeld de dans ontsprongen door een fout verschil.

Kan je dat eens toelichten? :D

Eigenlijk een beetje wat Dexist al reageerde. Veel van de deelnemers zaten dicht bij het aantal punten dat ze behaalden. Vaak was dat maar één punt verschil of in de week dat Dexist eruit ging was jij door jouw snelheid de dans ontsprongen en ging jij in plaats van Dexist door naar de volgende ronde. ;)

Ja, ben nu ook wel benieuwd naar die fatale fout. :D

Jouw fout zat eigenlijk bij vraag 12 en 13, over de stemlijst van de Mol bij de opdracht Goed gevonden goed gestolen. Jij gaf daar als antwoord dat de Mol op MegaPilot en SpacyColours had gestemd, maar de Mol had helemaal niet gestemd. Als je had geweten dat er toen maar twee stemmen waren, dan had je dus alles goed gehad. :) Er gingen meerdere keren de vraag uit wie toen uiteindelijk wel gestemd had, dat was SpacyColours zoals hij ook werkelijk aangaf en Asphyxiated.

Link to comment
Delen op andere websites

Eigenlijk een beetje wat Dexist al reageerde. Veel van de deelnemers zaten dicht bij het aantal punten dat ze behaalden. Vaak was dat maar één punt verschil of in de week dat Dexist eruit ging was jij door jouw snelheid de dans ontsprongen en ging jij in plaats van Dexist door naar de volgende ronde. knipoog.gif

sad2.gif

Link to comment
Delen op andere websites

traantjes.gif

Ik kan nog steeds niet geloven dat Jesper de mol was, al die weken helemaal overtuigd dat ik goed zat door bij elk antwoord te zoeken wat 3L1077 had gedaan nosmile.gif

De grootste grap van alles is dat ik KoningJesper een joker heb gegeven in teken van onze vruchtloze 'verbond' schater.gif

Nou ga ik hier even buiten de regels om met een aantal PB's, maar ben echt benieuwd wat KJ op moment van lezen dacht?

907d292c463ca2588365e6837ed25f22.png

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...