Jump to content

C schrijf groter maken.


Dexist

Recommended Posts

Hoi,

Ik wou graag mijn C schijf wat meer GB's toekennen alleen stuit ik daarbij op een probleempje.

y2TVp2q.png

Ik wil van de F schrijf 10 gb halen, dat lukt gewoon(gedaan via "shrink volume). Maar nu kan ik deze 10GB niet bij de C schrijf opzetten, de optie "extend volume" is niet beschikbaar, terwijl ik wel 10GB aan "unallocated space" heb. Ik kan die 10GB wel weer terugzetten op de F schrijf, maar ik wil hem juist op de C schijf er bij. Hoe los ik dit op?

Link to comment
Delen op andere websites

Dit gaat je helaas niet lukken. Het vrije geheugen zit namelijk op de verkeerde plek. Je zult je F-partitie moeten verwijderen om je C-partitie groter te kunnen maken.

Bummer.

Kan ik C en F samenvoegen? Of kan dat alleen bij een herinstallatie?

Link to comment
Delen op andere websites

Het lukt in ieder geval door de F schijf te verwijderen, en dan je C schijf weer te vergroten.

De veiligste optie is een (externe) harde schijf gebruiken waar je alle data van F heen kopieert. Verwijder nu partitie F, en maak partitie C groter. Maak eventueel een nieuwe partitie F aan (of gebruik alleen partitie C) en kopieer de backup van je (externe) harde schijf terug.

Het is overigens mogelijk om C en F echt samen te voegen (en misschien zelfs wel om C alsnog meer ruimte toe te wijzen met behoudt van F), maar hiervoor zul je 3rd-party tools als Partition Magic moeten gebruiken. Dit soort tools hebben de nare eigenschap dat het wel eens fout kan gaan, wat betekend dat je veel of alle data kwijt bent.

Het probleem is namelijk de bepaalde data die je partitie vormt, fysiek aan het begin van je partitie staat. Dit kan niet zomaar verplaatst worden. Vergroten (als er aan de 'achterkant' van je partitie ruimte is) of verkleinen is dus geen probleem. Wil je andere acties doen, dan moet je deze data verplaatsen (met externe tools), wat een gevaarlijke operatie is omdat hierbij makkelijk dingen fout kunnen gaan.

Bewerkt: door RoL0
Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...