Jump to content

Brexit


Venzio

Recommended Posts

Het Britse volk is naar de stembus geweest, resultaat: de Britten willen uit de EU.

Premier David Cameron, een tegenstander van een Brexit, heeft vrijdagochtend zijn aftreden aangekondigd. Zijn lot was verbonden aan de uitkomst van het referendum.

Het kamp dat de EU wil verlaten wist uiteindelijk 51,9 procent van de stemmen te winnen. Het verschil in stemmen is 1,27 miljoen; bijna 17,5 miljoen Britten stemden donderdag voor een Brexit. De kiescommissie heeft de resultaten vrijdagochtend rond 8.30 uur (Nederlandse tijd) bevestigd.

Bron: NU.nl

Veel kiezers geven nu al aan spijt te hebben van hun keuze; maar 'out' gestemd voor de sensatie bijvoorbeeld. Kiezers die zich pas vandaag inlezen over het hele referendum en pas nu bekijken wat de gevolgen (kunnen) zijn van hun keus. Bekijk deze video bijvoorbeeld.

Goede keuze of slechte keuze?

Bewerkt: door Venzio
Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 153
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Bierbuikje

    20

  • Grand Theft Auto TOM

    16

  • Phoenyxar

    15

  • DDT Dorus

    14

Veel kiezers geven nu al aan spijt te hebben van hun keuze; maar 'out' gestemd voor de sensatie bijvoorbeeld. Kiezers die zich pas vandaag inlezen over het hele referendum en pas nu bekijken wat de gevolgen (kunnen) zijn van hun keus.

Dit is dus het grote nadeel van de democratie en haar zo bejubelde referendums.

Link to comment
Delen op andere websites

Veel kiezers geven nu al aan spijt te hebben van hun keuze; maar 'out' gestemd voor de sensatie bijvoorbeeld. Kiezers die zich pas vandaag inlezen over het hele referendum en pas nu bekijken wat de gevolgen (kunnen) zijn van hun keus.
Welkom in de 21e eeuw, waar mensen niet eens serieus gaan stemmen... :-(
Link to comment
Delen op andere websites

Er zijn zeventien miljoen mensen die leave hebben gestemd. Natuurlijk zijn er helaas een paar mensen die leave stemmen voor de gein, maar zolang er niet twee miljoen op leave hebben gestemd en daarna spijt ervan hebben vind ik niet dat veel mensen het een slechte keuze vonden. Mensen zouden wel eens wat meer informatie moeten opzoeken over de voordelen en nadelen van een Brexit. Maar goed, de kranten stond er vol mee.. Ik weet zelf overigens niet als het wel of niet een goed idee was, voor het Verenigd Koninkrijk komt er wel een moeilijke donkere tijd, met misschien de Schotse onafhankelijkheid.

Link to comment
Delen op andere websites

Mensen zouden wel eens wat meer informatie moeten opzoeken over de voordelen en nadelen van een Brexit. Maar goed, de kranten stond er vol mee.. Ik weet zelf overigens niet als het wel of niet een goed idee was, voor het Verenigd Koninkrijk komt er wel een moeilijke donkere tijd, met misschien de Schotse onafhankelijkheid.

Wel, over die voordelen..

http://www.hln.be/hln/nl/37422/Brexit/article/detail/2763927/2016/06/24/Farage-na-winst-leave--kamp-Het-was-fout-te-beweren-dat-350-miljoen-per-week-nu-naar-gezondheidszorg-zal-gaan.dhtml

:puh:

Maar: feel free om me te overtuigen. Ik zie echter amper voordelen op dit moment.

Link to comment
Delen op andere websites

Maar: feel free om me te overtuigen. Ik zie echter amper voordelen op dit moment.

Eigenlijk waren die er nooit echt. Uiteraard kun je bepaalde concepten voorstellen zoals "meer zelfbestuur" (wat dat ook moge inhouden wanneer je die al had). Dat is dan ook één van de problemen van referenda en toch die met zo'n opzet als deze. Uiteraard kun je de redeneringen volgen, maar ze zitten zo vol gaten dat je snel ziet dat er iets is misgegaan. Voor het VK en Londen kan dit wel eens, toch op de korte termijn (op lange termijn is moeilijk op zeggen), een ramp zijn.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb de interview gekeken en ik was echt verbaasd over hoe hij gewoon toegeeft dat hun hebben gelogen en dat hij nog zo kan lachen en een poker face kan opzetten. Maar ik denk dat hun het als een voordeel zien om compleet onafhankelijk te zijn van de Europese Unie. De politici heeft gezegd dat ze het beter zullen zonder de Europese Unie en mensen dachten blijkbaar dat ze de waarheid spraken. Maar goed, Ierland wilt nu een reunification, Schotland wilt een referendum over de Schotse onafhankelijkheid zoals in 2014 klaar zetten en Gibraltar heeft nu als het goed is een claim gekregen van Spanje. Tot nu toe zijn er nog niet echt voordelen te zien..

Link to comment
Delen op andere websites

Er zijn voordelen en nadelen van de brexit. Ik denk dat in beide scenarios de daadwerkelijke voor- en nadelen zullen meevallen voor de UK, gezien het land in z'n eentje uit de unie stapt, maar wel nog in basisprincipe goede relaties heeft.

Buiten dat vind ik dat we goed naar de onderliggende reden moeten kijken. Je zag het in Griekenland, nu ook de UK en in vele andere Europese landen. De affiniteit met de EU is gewoon belabberd. In dat opzicht was ik het wel eens er vanochtend op radio 1 gezegd werd:

http://www.nporadio1...ratiseringsgolf

Punt is, de EU heeft zeker zijn voordelen, maar de nadelen voeren nu de boventoon bij een groot gedeelte van de bevolking. Dat is voor een deel gefundeerd met feiten, maar ook voor een groot deel gefundeerd met de gevoelens eromheen. Daar is niks verkeerds aan, dat is de mens. Ik hoop dat de EU, de lidstaten en de bevolking dat gaan inzien en proberen te herzien naar wens van hun bevolking. Burgerparticipatie is daarin wel een sleutel. Ik vind alleen niet echt dat een referendum de échte issues aanpakt van de burger (je krijgt er wel een leuk propagandacircus rondom).

Bewerkt: door NicolaB
Link to comment
Delen op andere websites

Ik denk dat de Britten geen goede keuze hebben gemaakt. Uiteraard, zoals hier reeds gesteld, de nadelen liggen aan de oppervlakte, en de voordelen mijlenver in de diepte voor de gemiddelde landsburger, dus veelal emotie die hoog oploopt. Ik begrijp de bevolking, ik begrijp niet de twee kampen.

Waarom in vredesnaam toch dat populistische geneuzel in een heftige wie-heeft-de-mooiste-metafoor in plaats van een openbaar, goed geleid en gestructureerd debat met daarin gestaafde feitelijkheden? Het veramerikaanst steeds meer, de politiek hier in NL ook, en dat baart mij grote zorgen.

Geert Wilders begint nu ook een rel en pakt ook diep in de emotie van de tweede en derderangs burgers, en bereikt daarmee wellicht vergelijkbare tendens hier. Zeer, zeer zorgelijk. Mede door dat populistische, oppertunistische gezweef in de leegte (wat juist wordt geïnterpreteerd als "hij zegt tenminste de waarheid", wtf hoe groot is de contradictie eigenlijk?! Klinkt hetzelfde als "na mijn penisvergroting voel ik me pas echt mezelf") zijn de werkelijke feiten, mede ook door Google met z'n k*tzoekmachine, echt heel erg ver weg van het grote publiek, en niemand lijkt zich ertoe gedreven om juist de feiten te laten meetellen in het debat, om die van invloed te laten zijn op die emotie.

Zowel de Londenaar als de Schot schijnen onafhankelijk verklaard te willen woren om daarop volgend terug de EU in te stappen. Het zou nog weleens een grotere puinhoop kunnen woren dan we dachten.. of het loopt af met een sisser doordat Brussel en Groot Britannië het overgrote deel in een nieuw jasje als verdragen continuëren, en GB zich daarmee enkel op de zichtbare pijnpunten ontwortelt van de EU.

Alhoewel, dat zou juist weer in de rest van de EU onrust kunnen geven, dan bestaat de kans dat andere staten ook een "wel de lusten niet de lasten-model" gaan afdwingen.. waardoor we feitelijk met zijn allen terug in de jaren 30 belanden. :erm:

Mega complex en heftig ding dit. :koffie:

Link to comment
Delen op andere websites

Wat zijn eigenlijk de voordelen van deze Brexit? Ik probeer te snappen waarom men voor "Leave" zou stemmen, maar met alles wat ik al gelezen heb van nadelen begrijp ik er steeds minder van.

Griekenland, de Britten hebben enorm veel geld gepompt om een andere munt te redden. Daar hebben de Britten helemaal niks aan. De Britten zijn altijd koppig geweest en enkele hebbn een afkeer van de EU. Het gaat achteruit voor het VK, maar ik vermoed dat ze daar gewoon bovenop komen.Voor ons gaat het misschien voordeel hebben, misschien gaat er echt eens wat veranderen. Want dat is nodig in de EU. Nog een voordeel is dat de beslissingen sneller komen, aangezien VK altijd de onderhandelingen vertraagden.Buiten dat zijn er ook veel nadelen te noemen.

Link to comment
Delen op andere websites

Griekenland, de Britten hebben enorm veel geld gepompt om een andere munt te redden. Daar hebben de Britten helemaal niks aan.

Een kapotte Euro zou de Britten wel degelijk negatief beinvloed hebben, al was het alleen maar omdat Britse export naar de EU ongelofelijk duur zou zijn voor Europese consumenten.
Link to comment
Delen op andere websites

Het verbaast mij enigszins hoe er gereageerd wordt op deze Brexit. Ik zie 'geen goede keuze', 'populisme' en wat ook niet voorbij komen. En ergens op Facebook zei iemand dat ouderen niet hadden mogen stemmen, omdat die in het voordeel van een Brexit zouden werken in tegenstelling tot de jongeren. De REMAINERS willen nu een nieuw referendum, omdat ze het niet eens zijn met de uitslag. De media, maar ook degenen die REMAIN (zouden) kiezen kunnen totaal niet tegen het verlies, anders hadden ze wel gewoon de uitslag geaccepteerd. Het is net alsof degenen vóór een Brexit dom zijn, en degenen die wilden blijven juist slim zijn*. En dan heb je nog de paniekzaaiers. Doordat de Pound Sterling een vrije val heeft gemaakt hoor je overal dat de economie van alle landen op het spel staat. Allemaal bangmakerij waar ik niet in trap. En wat wij wel gaan verliezen aan kosten, dat is niet meer dan even door de zure appel bijten. Sowieso moeten we dit proberen. Men gaat nu al uit van het ergste, maar feit is wel dat we niet eens weten wat de gevolgen zijn. 'Topeconomen' doen allerlei speculaties, maar door de enorme verschillen daarin neem ik dat allemaal niet serieus. Nog een bonus: er zitten ook azijnpissers bij die het oneerlijk vinden dat het een verschil betreft van amper vier procent. Zeer hypocriet, want als het omgekeerd was geweest, had men niet mogen klagen.

Tl;dr: de anti-Brexit mensen kunnen niet tegen hun verlies

In ieder geval ben ik enorm trots op de Britten. Ze hebben het voortouw genomen door te laten zien dat de Europese Unie een mislukt project is. De EU heeft het geprobeerd, dat is al heel wat. Maar het is gewoon niet gelopen - en het loopt niet - zoals aanvankelijk de intentie was. De Britten zagen dit en zeiden NEE tegen nog meer dictatorschap van Jean-Claude Juncker. Ook in andere landen zien we dat steeds meer mensen wakker worden. Ik hoop binnenkort iets te mogen lezen als 'Tweede Kamer stemt in met Nexit-referendum'. Het is goed voor de democratie om het volk te laten meepraten hierover. Mocht de meerderheid tégen een Nexit stemmen, dan zul je mij verder niet meer horen klagen. Het moet eerlijker verlopen, meer niet. En daar schort het aan: de Europese Unie stond ooit voor democratie, dat is al heel lang niet meer. Referenda zijn het laatste redmiddel dat we nog hebben.

Nogmaals, ik ben blij met het behaalde resultaat en hoop dat andere landen zullen volgen. Laat het volk meestemmen. Meerderheid tegen exit? Dan ook geen exit. Meerderheid vóór exit? Dan gewoon exit. Makkelijker kun je het niet maken.

* Toevallig zag ik een artikeltje waar dat nog eens werd aangehaald. Zie quote:

For a long time, Britons who wanted their country to leave the European Union were regarded almost as mentally ill by those who wanted it to stay. The leavers didn’t have an opinion; they had a pathology. Since one doesn’t argue with pathology, it wasn’t necessary for the remainers to answer the leavers with more than sneers and derision.

Even after the vote, the attitude persists. Those who voted to leave are described as, ipso facto, small-minded, xenophobic, and fearful of the future. Those who voted to stay are described as, ipso facto, open-minded, cosmopolitan, and forward-looking. The BBC itself suggested as much on its website. In short, the desire to leave was a return to the insularity that resulted in the famous—though apocryphal—newspaper headline: fog in the channel: continent cut off.

Bron: City Journal

Dat is gewoon denigrerend en bovenal triest. Kan ik helaas niets beters van maken..

Link to comment
Delen op andere websites

Het is net alsof degenen vóór een Brexit dom zijn, en degenen die wilden blijven juist slim zijn*.

Dat is gewoon denigrerend en bovenal triest. Kan ik helaas niets beters van maken..

Het is niet voor niets dat hoger opgeleiden veelal voor de EU zijn, en lager opgeleiden tegen. Concepten als vrij verkeer van personen en goederen snapt nou niet iedereen.

Referenda vind ik overigens schizofreen: Het volk heeft al een stem d.m.v. een gekozen volksvertegenwoordiging. Je zet in principe het parlement buitenspel door een duur referendum, dat net zoveel bepaald wordt door wie voor en tegen is dan wat de argumenten zijn - zie Jo Cox en de reactie daarop. 'Het volk' denkt niet op lange termijn, en is vaak niet goed genoeg opgeleid om te snappen waar het nou om gaat.

Bewerkt: door ThunderDuck
Link to comment
Delen op andere websites

Het is net alsof degenen vóór een Brexit dom zijn, en degenen die wilden blijven juist slim zijn*.

Dat is gewoon denigrerend en bovenal triest. Kan ik helaas niets beters van maken..

Het is niet voor niets dat hoger opgeleiden veelal voor de EU zijn, en lager opgeleiden tegen. Concepten als vrij verkeer van personen en goederen snapt nou niet iedereen.

Referenda vind ik overigens schizofreen: Het volk heeft al een stem d.m.v. een gekozen volksvertegenwoordiging. Je zet in principe het parlement buitenspel door een duur referendum, dat net zoveel bepaald wordt door wie voor en tegen is dan wat de argumenten zijn - zie Jo Cox en de reactie daarop. 'Het volk' denkt niet op lange termijn, en is vaak niet goed genoeg opgeleid om te snappen waar het nou om gaat.

En wat nou als, zoals we in Nederland met Rutte hebben, achteraf gezien de verkeerde persoon hebben gekozen? Klinkt misschien als een rare vraag, maar da's echt iets waar ik het de afgelopen tijd met anderen over gehad heb. Want het klopt uiteraard wel wat je zegt. Maar sommige volksvertegenwoordigers liegen de hele boel bij elkaar. Dat vraagt dan om de stem van het volk. Vergeet niet dat dat de reden is van het Brexit-referendum. Cameron wist dat hij niet erg geliefd was, dus wilde hij weer wat vertrouwen winnen door de Britten te laten stemmen.

Gelukkig hebben we in maart 2017 hier in Nederland weer nieuwe verkiezingen. Maar tot die tijd moeten we het nog met Rutte doen. En hoe graag je hem ook wil vertrouwen, bij hem valt niets meer te halen. Hij is voor Nederland niet meer van meerwaarde, we hebben een nieuwe minister-president nodig die wel naar de eigen mensen wil luisteren. Een die wel lef toont in plaats van 'het braafste jongetje van de klas' te willen zijn.

Bewerkt: door Grand Theft Auto TOM
Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...