Jump to content

Brexit


Venzio

Recommended Posts

11 minuten geleden, ThunderDuck zei:

Ik kijk alvast uit naar de zure gezichten van Brexit-supporters wanneer ze beseffen dat de zwakke onderhandelingspositie van het VK gaat leiden tot een slechte deal voor May.

En ik kijk alvast uit naar de zure gezichten van de anti-democraten wanneer ze beseffen dat Brexit eigenlijk toch wel goed uitpakt. :D 

Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 153
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Bierbuikje

    20

  • Grand Theft Auto TOM

    16

  • Phoenyxar

    15

  • DDT Dorus

    14

Twee jaar om te onderhandelen over een scheiding tussen een land en een unie die volledig met elkaar verweven zijn is veel te weinig. Dit wordt of een ontzettend slechte deal of de einddatum wordt nog eens opgeschoven (of vindt nooit plaats).

Link to comment
Delen op andere websites

11 uur geleden, Grand Theft Auto TOM zei:

En ik kijk alvast uit naar de zure gezichten van de anti-democraten wanneer ze beseffen dat Brexit eigenlijk toch wel goed uitpakt. :D 

 

Waarom loop je de hele tijd te bashen terwijl je toch beter kunt weten? De Europese Unie en VK hebben afspraken gemaakt over de begroting van de EU en de EU betaalt bepaalde pensioenpremies voor werknemers uit het VK. Deze moeten allemaal worden teruggebetaald, immers, het Britse volk heeft gekozen en zal zich naar de gang van Brussel moet schikken. De kosten worden geraamd op circa 60 miljard euro (bron hier). Moeten we het ook nog even hebben over de onzekerheid in handelsrelaties? Nooit goed voor economische ontwikkelingen op de korte en lange termijn. Voor de rest pompt de EU aardig wat geld in haar lidstaten, het VK zal dat allemaal zien verdwijnen; ramingen lopen uit op 40 miljard euro


Snap je dat rationele mensen wat pessimistisch zijn? 100 miljard euro terugbetalen (ruwe schatting) is echt niet te doen. Wat houdt het 'goed uitpakken' van de Brexit dan in? Dat het VK 99 miljard betaalt aan de EU in plaats van de 100?

Link to comment
Delen op andere websites

Ik ben zowieso benieuwd, naar beide zijden, met name hoe de nieuwe handelsverdragen opgezet gaan worden, en hoe groot dan de schade word voor zowel het VK als de EU, beide komen er niet ongeschonden uit.

Maar als de EU zijn poot stijf houd, moet eerst de scheiding geregeld zijn voordat de nieuwe handelsverdragen opgezet kunnen worden. En dat word een taaie voor het VK, want dat willen ze dus niet.

 

ik denk eerlijk gezegd dat dit nog (zoals bier zei) dat dit in 2 jaar niet gebeurt, en of het überhaupt nog lukt.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik zie er nog steeds geen voordelen in. Om een optimaal handelsverdrag te bekomen zullen ze toch de richtlijnen van de EU moeten volgen. Richtlijnen waarin ze nu zelf geen inspraak meer hebben.

 

Ik laat ook zelf geregeld wat uit het Verenigd Koninkrijk overkomen en ik kan er prat op gaan dat het binnen drie dagen hier is zonder extra kosten. Als er weer invoerrechten en BTW zullen moeten betaald worden dan zal het allemaal weer langer gaan duren en meer gaan kosten, met alle gevolgen van dien.

Link to comment
Delen op andere websites

Op 3/29/2017 om 23:19, Grand Theft Auto TOM zei:

om uit de klauwen van het falende project genaamd de EU te ontsnappen.

Waarom zie jij de EU als een falend project? Veel mensen lijken te beseffen dat we dankzij de EU hebben we hier al 70 jaar geen oorlog meer gehad en dat ze hun huidige welvaart te danken hebben aan dezelfde EU doordat handel vele malen eenvoudiger is zonder importheffingen of, in het geval van de eurolanden, verschillende valuta. (Zie post van Big Boss.) Ook denk ik dat het niet slecht is dat we als EU een blok kunnen vormen tegen de VS, Rusland, China en andere grote politieke en economische spelers, wat we als Nederland of België nooit zouden kunnen bewerkstelligen. Bovendien is de EU nooit af, zoals we nu ook zien. We mogen het dan vaak met elkaar oneens zijn en de basis opnieuw onder een vergrootglas moeten leggen, dat betekent absoluut niet dat we ook meteen moeten vertrekken als het even slecht gaat. Dat zou een heel slecht idee zijn, zeker voor een handelsland als Nederland.

 

Juist de brexit heeft mij nog meer doen overtuigen dat referenda over zulke zaken compleet onzinnig zijn. Een populistische idioot roept maar wat zonder een plan te hebben, de zittende premier verbindt zijn politieke lot eraan en voor je het weet zijn de rapen gaar...

Link to comment
Delen op andere websites

  • 2 weken later...

Op de NOS lees ik dat premier May nieuwe verkiezingen wil uitschrijven zodat ze met een beter mandaat de onderhandelingen kan voeren. Dit omdat verdeeldheid binnen de Britse politiek een slechtere onderhandelingspositie is. Het moet nog wel langs het lagerhuis die dit met een 2/3e meerderheid moet goedkeuren, maar ik kan me haast niet voorstellen dat ze hier niet eerder over nagedacht hebben. Voor ze de onderhandelingen in gingen wisten ze al hoe de poppetjes onder de partijen verdeeld waren. Verkiezingen nu lijkt me alleen maar vertraging veroorzaken bij de onderhandelingen en bovendien kan het verkeerd voor haar uitpakken door een pro Europese partij die de verkiezingen wint.

Link to comment
Delen op andere websites

56 minuten geleden, Bierbuikje zei:

Verkiezingen nu lijkt me alleen maar vertraging veroorzaken bij de onderhandelingen en bovendien kan het verkeerd voor haar uitpakken door een pro Europese partij die de verkiezingen wint.

Voor haar zou dat perfect zijn aangezien de druk om een goed akkoord te bereiken dan niet meer bij haar zou liggen. Zij zou dan kunnen claimen dat ze de wil van het volk heeft gevolgd en haar opvolger het verprutst.

Link to comment
Delen op andere websites

7 uur geleden, Bierbuikje zei:

Op de NOS lees ik dat premier May nieuwe verkiezingen wil uitschrijven zodat ze met een beter mandaat de onderhandelingen kan voeren. Dit omdat verdeeldheid binnen de Britse politiek een slechtere onderhandelingspositie is. Het moet nog wel langs het lagerhuis die dit met een 2/3e meerderheid moet goedkeuren, maar ik kan me haast niet voorstellen dat ze hier niet eerder over nagedacht hebben. Voor ze de onderhandelingen in gingen wisten ze al hoe de poppetjes onder de partijen verdeeld waren. Verkiezingen nu lijkt me alleen maar vertraging veroorzaken bij de onderhandelingen en bovendien kan het verkeerd voor haar uitpakken door een pro Europese partij die de verkiezingen wint.

Eerlijk gezegd heb ik mijn twijfels over dat laatste. De Labour-partij bijvoorbeeld, heeft daar zowat dezelfde status als hier in Nederland. Volgens de peilingen (en ja, die moet je wel met een korreltje zout nemen natuurlijk) staan ze niet alleen op het punt om 'wat' zetels in te leveren, maar 'heel wat' zetels. De Conservatives zouden afgaande op die peilingen een ruimere meerderheid krijgen, mogelijk zelfs 200 zetels verschil met de Labour-partij.

 

Ben het er wel mee eens dat ze dit moeten hebben voorzien vlak na het referendum. Sterker nog, ervoor al. Tegelijkertijd sta ik er enorm van te kijken dat May nu alsnog nieuwe verkiezingen wil, aangezien ze bij het aantreden als premier zei dat ze dit niet eerder wilde doen dan 2020. En daar leek ze standvastig over. 

 

Overigens vond ik het wel grappig om te zien dat ze in haar speech toch een beetje een 'populistische' houding aannam. Voor mij bewees ze des te meer dat ze 100% achter Brexit staat, of in ieder geval dat ze wil zorgen dat het hele proces zo goed mogelijk verloopt. Want dat was toch wel iets waar menig personen wat sceptisch over waren: de partij die zelf campagne voerde voor het 'remain'-kamp, voor Brexit laten zorgen. Dat leek niet echt slim. Maar May (en vele andere Conservatives) hebben duidelijk laten zien dat ze dit echt willen.

Bewerkt: door Grand Theft Auto TOM
Link to comment
Delen op andere websites

ik denk zelfs dat het juist een verkapte poging is om onder een Brexit uit te komen.

 

een 2e kans om het volk te laten stemmen, als een pro Europese partij wint dan gaat de brexit misschien ook van de baan.

Link to comment
Delen op andere websites

4 uur geleden, Phoenyxar zei:

Dat is in feite niet meer mogen aangezien ze Artikel 50 al in gang hebben gezet.

 

De uitkomst van de onderhandelingen kan er uiteraard door veranderen, maar de beslissing zelf is al genomen.

Europa is vast de beroerdste niet om Artikel 50 te stoppen. Ik vraag me alleen af hoe ver de Liberal Democrats kunnen komen als zij zich profileren als de partij die in Europa wil blijven zitten.

Link to comment
Delen op andere websites

8 uur geleden, DDT Dorus zei:

ik denk zelfs dat het juist een verkapte poging is om onder een Brexit uit te komen.

 

een 2e kans om het volk te laten stemmen, als een pro Europese partij wint dan gaat de brexit misschien ook van de baan.

Het is duidelijk dat May een enorme gok neemt met deze vervroegde verkiezingen, maar ik kan me eigenlijk bijna niet voorstellen dat zo'n pro-EU partij de meeste zetels zal halen. Mogelijk dat de Liberal Democrats wat winnen in het voordeel van een verliezende Labour-partij, maar tegelijkertijd zullen ook de Conservatives hier een graantje van meepikken. Nu ben ik niet in de positie om voorspellingen te doen, zeker als het gaat om de Britse politiek. Maar mij lijkt dat het meest realistisch. Zeker afgaande op peilingen die aangeven dat meer mensen nu achter een Brexit staan dan bij de referendum-uitslag het geval was. 

 

May heeft zelf al enkele keren goed bewezen dat ze het echt wil. Zoals ik in m'n vorige post al aangaf lijkt ze een wat populistische houding aan te nemen. Dat was ook al toen ze voor het eerst begon over een 'harde Brexit'. Ze lijkt vastbesloten om het Verenigd Koninkrijk uit de EU te laten stappen. Voor de mensen die tegen de UK Independence Party zijn is dat alleen maar goed nieuws. Want doordat de Conservatives zich profileren als een echte rechtse partij met klaar taalgebruik kunnen ze zo stemmers wegvissen bij UKIP. Niet dat die überhaupt een bedreiging zouden vormen voor de gevestigde orde (UKIP is immers geen PVV bijvoorbeeld), maar het zorgt er wel voor dat de kans op meer zetels voor de Conservatives relatief groot is.

 

Ik kijk in ieder geval uit naar de verkiezingen. Mijn hoop is gevestigd op meer zetels voor de Conservatives, zodat zij hun taak kunnen volbrengen: het VK uit de EU-dictatuur leiden.

Link to comment
Delen op andere websites

  • 1 year later...
Op 3/29/2017 om 22:21, ThunderDuck zei:

Ik kijk alvast uit naar de zure gezichten van Brexit-supporters wanneer ze beseffen dat de zwakke onderhandelingspositie van het VK gaat leiden tot een slechte deal voor May.

Zoals altijd had ik gelijk.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...