Jump to content

Tweede Kamerverkiezingen 2017


Grand Theft Auto TOM

Recommended Posts

De dag na de verkiezingen stelt de kamer een verkenner aan, die bij alle partijen gaat inventariseren naar mogelijke coalities. Die komt na een paar dagen met een rapport over mogelijke combinaties. Als blijkt dat er geen coalitie met de PVV mogelijk is, dan komt er gewoon iets anders. Vervolgens is het risico op gezeik met de PVV-stemmers vrij groot, zoals de ervaring in mijn gemeente mij heeft geleerd. Democratie is nou eenmaal hard.

Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 302
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Grand Theft Auto TOM

    44

  • NicolaB

    43

  • _Night-Men_

    32

  • DDT Dorus

    27

En wat gebeurt er dan, als niemand wilt samenwerken met de PVV? Ik ben niet super bekend met situaties zoals dat in de politiek. Ik heb het ook nog nooit bewust meegemaakt volgens mij.

Als de PVV de grootste partij wordt dan weet ik niet wat er gaat gebeuren. Traditioneel levert de grootste partij in de kamer de minister-president omdat een coalitie zonder de grootste partij heel gecompliceerd is. Een coalitie met de PVV gaat waarschijnlijk niet gebeuren, tenzij er na een heel lange periode nog steeds geen regering gevormd is. Het kan zijn dat 5 partijen (VVD, D66, GroenLinks, CDA, PvdA?) een eigen coalitie vormen, maar met zo veel partijen is een regeringsakkoord niet zo 1-2-3 te bereiken. Het kan zijn dat een minderheidscoalitie gevormd wordt die gedoogsteun van andere partijen heeft op specifieke kwesties, maar ook dat brengt weer problemen met zich mee.
Link to comment
Delen op andere websites

De dag na de verkiezingen stelt de kamer een verkenner aan, die bij alle partijen gaat inventariseren naar mogelijke coalities. Die komt na een paar dagen met een rapport over mogelijke combinaties. Als blijkt dat er geen coalitie met de PVV mogelijk is, dan komt er gewoon iets anders. Vervolgens is het risico op gezeik met de PVV-stemmers vrij groot, zoals de ervaring in mijn gemeente mij heeft geleerd. Democratie is nou eenmaal hard.

Hmm, okay, het lijkt mij wel ingewikkeld om de de PVV stemmers te kalmeren wanneer Geert Wilders niet minister president wordt van Nederland. Ik hoor dan zo nu en dan dat sommigen zelfs bereid zijn om te gaan rellen in steden mat grote groepen wanneer de PVV aan de kant wordt geschoven. Maar goed, laten we hopen dat we niet in de positie komen waarin de PVV daadwerkelijk de grootste partij wordt van het land. :7 Bewerkt: door Asphyxiated
Link to comment
Delen op andere websites

De dag na de verkiezingen stelt de kamer een verkenner aan, die bij alle partijen gaat inventariseren naar mogelijke coalities. Die komt na een paar dagen met een rapport over mogelijke combinaties. Als blijkt dat er geen coalitie met de PVV mogelijk is, dan komt er gewoon iets anders. Vervolgens is het risico op gezeik met de PVV-stemmers vrij groot, zoals de ervaring in mijn gemeente mij heeft geleerd. Democratie is nou eenmaal hard.

Hmm, okay, het lijkt mij wel ingewikkeld om de de PVV stemmers te kalmeren wanneer Geert Wilders niet minister president wordt van Nederland. Ik hoor dan zo nu en dan dat sommigen zelfs bereid zijn om te gaan rellen in steden mat grote groepen wanneer de PVV aan de kant wordt geschoven. Maar goed, laten we hopen dat we niet in de positie komen waarin de PVV daadwerkelijk de grootste partij wordt van het land. :7

Het zou ondemocratisch zijn om de grootste partij niet op z'n minst mee te laten regeren, dus als dat gebeurt en er ontstaan rellen dan kan ik dat goed begrijpen. Of ik eraan deel zou nemen is een ander verhaal. Maar het moet niet kunnen dat ze niet tegen hun verlies kunnen en daarom maar een eigen coalitie beginnen. Ik weet zeker dat Geert dat ook niet zal laten gebeuren.

Niet dat ik daarmee impliceer dat de PVV de grootste wordt, want de laatste keer dat we vertrouwden op peilingen gebeurde er uiteindelijk toch wat anders. :puh: Maar ik verwacht sowieso dat er heel wat zetels bij komen. De PvdA zal waarschijnlijk zetels moeten inleveren, de VVD misschien ook wel trouwens. CDA heeft denk ik wel kans op een paar erbij, CU en SGP zullen juist weer wat verliezen. En al die overige (splinter)partijtjes... da's een lastige. Ik vermoedt dat VNL wel zetels krijgt, en misschien zelfs DENK. Maar GeenPeil en Piratenpartij bijvoorbeeld, dat betwijfel ik. Maar goed, zoals ik eerder al aangaf: peilingen zijn vaak een slechte representatie van het werkelijke stemgedrag en wijzen eigenlijk niets uit. En da's maar goed ook, want dat houdt het tenminste nog allemaal lekker spannend! :)

Link to comment
Delen op andere websites

Het zou ondemocratisch zijn om de grootste partij niet op z'n minst mee te laten regeren, dus als dat gebeurt en er ontstaan rellen dan kan ik dat goed begrijpen. Of ik eraan deel zou nemen is een ander verhaal. Maar het moet niet kunnen dat ze niet tegen hun verlies kunnen en daarom maar een eigen coalitie beginnen.

Dat is helemaal niet ondemocratisch. Een regering met meer dan 75 zetels is democratisch, ongeacht of de PVV er in zit of niet.
Ik weet zeker dat Geert dat ook niet zal laten gebeuren.
Wat gaat Geert doen dan? Een guerillaoorlog beginnen? :7
Link to comment
Delen op andere websites

Het zou ondemocratisch zijn om de grootste partij niet op z'n minst mee te laten regeren, dus als dat gebeurt en er ontstaan rellen dan kan ik dat goed begrijpen. Of ik eraan deel zou nemen is een ander verhaal. Maar het moet niet kunnen dat ze niet tegen hun verlies kunnen en daarom maar een eigen coalitie beginnen.

Dat is helemaal niet ondemocratisch. Een regering met meer dan 75 zetels is democratisch, ongeacht of de PVV er in zit of niet.

Precies. Het volk heeft dan blijkbaar gesproken dat de PVV-leider niet premier mag worden. Anders hadden ze hun stem wel verandert naar een partij die wel met PVV wil samenwerken (of PVV zelf natuurlijk). Als je stemt op een partij die niet wil regeren met de PVV, is dat ook één van de punten waar je voor stemt.

Toch betwijfel ik of niemand met Wilders zou willen samenwerken. Ik hoop in ieder geval dat de partijen woord houden.

Link to comment
Delen op andere websites

.

Ik hoop in ieder geval dat de partijen woord houden.

dat gebeurt als pasen en pinksteren op 1 dag vallen :tu:

volgens mij zijn er weinig regerende partijen in nederland geweest die al hun beloftes konden nakomen!

de draaikonten in de regering vinden vast wel weer een excuus om het goed te praten...

(dit is in het algemeen, niet alleen over wilders)

Bewerkt: door DDT Dorus
Link to comment
Delen op andere websites

Het zou ondemocratisch zijn om de grootste partij niet op z'n minst mee te laten regeren, dus als dat gebeurt en er ontstaan rellen dan kan ik dat goed begrijpen. Of ik eraan deel zou nemen is een ander verhaal. Maar het moet niet kunnen dat ze niet tegen hun verlies kunnen en daarom maar een eigen coalitie beginnen.

Dat is helemaal niet ondemocratisch. Een regering met meer dan 75 zetels is democratisch, ongeacht of de PVV er in zit of niet.

Precies. Het volk heeft dan blijkbaar gesproken dat de PVV-leider niet premier mag worden. Anders hadden ze hun stem wel verandert naar een partij die wel met PVV wil samenwerken (of PVV zelf natuurlijk). Als je stemt op een partij die niet wil regeren met de PVV, is dat ook één van de punten waar je voor stemt.

Toch betwijfel ik of niemand met Wilders zou willen samenwerken. Ik hoop in ieder geval dat de partijen woord houden.

Ja? Dus als je stemt op bijvoorbeeld het CDA betekent dat dan ook dat je vóór Christelijke waarden bent bijvoorbeeld? Of als je op de VVD stemt, dat je pro-EU bent? NEWS FLASH: Je hoeft het niet met alle verkiezingspunten eens te zijn om op een partij te kunnen stemmen. Er is immers geen enkele partij die 100% aansluit op wat iemand wil. Ik ben het ook niet eens met álle punten van de PVV, terwijl ik het wel weer eens kan zijn met bepaalde punten van de VVD, PvdA, D66, CDA of welke partij dan ook. Dat zegt niks over mijn stemgedrag. Ik stem op de partij die mijn inziens dicht bij het volk staat, de partij die weet wat er werkelijk speelt en problemen niet maar even in de doofpot stopt, om vervolgens te kunnen zeggen "dat er niks aan de hand is".

Ik wil maar zeggen: het is naïef om te beweren dat mensen op een andere partij dan de PVV stemmen om ervan verzekerd te zijn dat er geen kabinet met Wilders komt. Mensen stemmen op de partij die het meest bij ze aansluit. De meeste mensen weten waarschijnlijk niet eens dat bepaalde partijen een samenwerking met de PVV uitsluiten. :7

Bewerkt: door Grand Theft Auto TOM
Link to comment
Delen op andere websites

Het zou ondemocratisch zijn om de grootste partij niet op z'n minst mee te laten regeren, dus als dat gebeurt en er ontstaan rellen dan kan ik dat goed begrijpen.

Want rellen zijn wel democratisch?

Dat kan. Oorlog kan ook democratisch zijn.

In ieder geval uit ogen van de protestant of relschopper, is het democratisch.

Dat betekent overigens niet dat het in overeenstemming is met de verankerde democratische waarden van dit land. :puh:

Link to comment
Delen op andere websites

Het zou ondemocratisch zijn om de grootste partij niet op z'n minst mee te laten regeren, dus als dat gebeurt en er ontstaan rellen dan kan ik dat goed begrijpen.

Want rellen zijn wel democratisch?

Dat kan. Oorlog kan ook democratisch zijn.

In ieder geval uit ogen van de protestant of relschopper, is het democratisch.

Dat betekent overigens niet dat het in overeenstemming is met de verankerde democratische waarden van dit land. :puh:

Ligt eraan, welke protestant natuurlijk. Het zou in principe pas echt democratisch zijn wanneer 50% + 1 iemand in opstand zou komen. Dus ja, je zou kunnen zeggen dat het democratisch, indien het meerendeel van het volk erachter staat. Wat dus zelden het geval is.

Link to comment
Delen op andere websites

Ligt eraan, welke protestant natuurlijk. Het zou in principe pas echt democratisch zijn wanneer 50% + 1 iemand in opstand zou komen. Dus ja, je zou kunnen zeggen dat het democratisch, indien het meerendeel van het volk erachter staat. Wat dus zelden het geval is.

Waar het aan ligt, is wat je als volk beschouwd, welke definitie je van democratie aanhoud en welke normen dat voor jou heeft.

Waar je pur sang het begrip democratie bekijkt, kom je uit op demos cra tia; ofwel een status van communiteit. Wat zonder een heel verhaal neer te pleuren neer komt op een synergie tussen de wil van het volk en hetgeen wat die status dus moet hebben.

Wanneer je onder volk, de protestanten schaart, dan is een protest in theorie dus ook puur democratisch. Wanneer je, onder het volk; de PVV stemmer schaart, is het al een stuk minder democratisch (niet 100% van de PVV stemmer protesteert). Wanneer je de Nederlander onder het volk schaart, is het nog minder; wanneer je de Europeaan onder het volk schaart nog minder etc. etc.

Die grens is voor een ieder anders. Maar omdat wij in bepaalde rechtsbeginselen de helft van een bepaalde populatie als norm hebben gesteld (de democratische meerderheid), neemt men dat al vaak als norm. Dat betekent niet dat het ook democratisch is, want dat bepaald een ieder nog altijd voor zichzelf.

En ook niet alleen voor jezelf eh. Er zijn nog genoeg andere organen die er anders over denken. Zo heb je ook een democratische unanimiteit (100% van de gekozen bevolking), of een gekwalificeerde meerderheid. Dat laatste heb je bijvoorbeeld in de Raad van Ministers in Europa (er is sprake van een democratisch gekwalificeerde meerderheid als ten minste 55% van de lidstaten die minstens 65% van de totale bevolking van de EU vertegenwoordigen ).

Maar goed, daar gaat men dus uit van pure vertegenwoordiging van die 65% van het volk. Daar kan je ook nog onderscheid in maken, in hoe dat wordt vertegenwoordigd. (directe democratie, indirecte democratie).

Dusja, daar ligt het allemaal een beetje aan :puh:

Link to comment
Delen op andere websites

Ik wil maar zeggen: het is naïef om te beweren dat mensen op een andere partij dan de PVV stemmen om ervan verzekerd te zijn dat er geen kabinet met Wilders komt. Mensen stemmen op de partij die het meest bij ze aansluit.

Bron?

Het heeft geen zin om bronnen proberen te vinden, want die zouden totaal niet representatief zijn. Je krijgt dan immmers van de peilingen, en zoals ik eerder zei hebben peilingen het vaak niet bij het rechte eind. Maar als je de gemiddelde stemmer vraagt waarom die op ... stemmen, verwacht ik niet dat die zal zeggen "als tegenstem naar Wilders toe".

Wil hier overigens niet mee zeggen dat helemaal niemand op een andere partij stemt als tegenstem naar Wilders toe, maar ik kan me bijna niet voorstellen dat veel mensen dat gaan doen. Nu deden velen dat in de VS wel (tegenstem Trump of Clinton), maar dat is waarschijnlijk gewoon te wijten aan de beperkte keuze in partijen (republikeinse, democratische, libertarische en groene partij). In ons land speelt dat probleem veel minder door het enorme scale aan verschillende partijen. :puh:

Bewerkt: door Grand Theft Auto TOM
Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...