Jump to content

Onbekende/beginnende Artiesten


Dotz

Recommended Posts

Naar aanleiding van deze post start ik dit topic. Welke relatief onbekende, wellicht beginnende of simpelweg kleine bands en solo-artiesten vinden jullie interessant? Bij voorkeur geen cover-artiesen, maar mochten deze echt iets unieks doen met het materiaal dat zij coveren dan mogen deze gerust gedeeld worden.

Wellicht is het interessant om te vertellen wat je ervaringen zijn met deze artiesten, waar ze vandaan komen en hoe je ermee in contact bent gekomen, maar dat is aan u! :klap:

De artiesten hoeven overigens niet per se nog actief te zijn.

Mijn bijdragen, om mee te beginnen:

Dubioza Kolektiv

Een van oorsprong Bosnische band die verschillende genres (o.a. ska, punk, dubstep, hiphop en Bosnische folkloremuziek) combineert. Een vriend van mij die regelmatig naar Slovenië op vakantie gaat attendeerde mij hierop nadat hij de locals had gevraagd naar de muziek die op stond.

Inmiddels heb ik ze twee keer live gezien, en ik kan wel stellen dat ze er elke keer een feestje van maken. De muziek is heel erg vrolijk! Ontzettende intieme en leuke concerten waarbij het publiek vaker wel dan niet mee het podium op mag, bier rijkelijk vloeit en met regelmaat een joint opgestoken wordt!

De band begint inmiddels al wat meer door te breken, met name dankzij het album ''Wild, Wild East'', dat Engelstalige muziek bevat. Ze treden erg veel op.

The Baboons

Een Belgisch gezelschap dat vooral rockabilly maakt. Ze stonden in 2015 op de Zwarte Cross, maar helaas had ik mij verslapen :-( .

Bewerkt: door Dotz
Link to comment
Delen op andere websites

Goed topic!

Een vrij onbekende band die ik op de voet volg, is Black Market Karma. Ze maken psychedelische rock, maar niet in de traditionele zin van het woord. Hun songs zijn ook niet echt 'liedjes': ze bouwen langzaam een groove op, die steeds grootser wordt en uiteindelijk ontaardt in een soort hypnotische jamsessie. Bijzonder is dat ze in rap tempo platen uitbrengen, zonder dat deze ooit afgeraffeld voelen. Ze zijn hun eigen management en geven hun muzikaal zelfs gratis weg in digitale vorm. They're not in it for the money, dit is gewoon wat ze het allerliefst doen -- en dat doen ze heel goed.

Als we nog verder underground gaan, komen we bijvoorbeeld bij de Doleful Lions. Eccentriek popbandje dat zichzelf vooral niet te serieus neemt. Bizarre thema's en songtitels, maar er zit eigenlijk altijd wel een hook in die je pakt en zich in je hoofd nestelt. Vrij lo-fi, allemaal, maar een heel vermakelijke band.

Link to comment
Delen op andere websites

Nu niet meer echt beginnend, maar ben hier een hele tijd gelden terecht gekomen via een YT-comment puh2.gif Erg goed nummer yep.gif

Yes, dit nummer ken ik ook.... via een YouTube-comment. puh2.gif Getuige de comment section van het nummer zijn er veel meer mensen die de band hebben ontdekt via een comment van één of ander persoon, grappig.

Er zijn best een aantal beginnende bandjes in Nederland die ik zoveel mogelijk in de gaten probeer te houden. Sommige bands hebben al een aardige naam binnen de Nederlandse alternatieve scene doordat ze bijvoorbeeld supports hebben gedaan van grotere Nederlandse of buitenlandse bands, of hebben meegedaan aan de Popronde of Eurosonic. Dus een aantal van die bands zijn op zich een 'grote naam' als je het hebt over die specifieke scene, maar vaak toch (nog) onbekend bij het grotere publiek.

Voorbeelden van dat soort (hoofdzakelijk Nederlandse) bands die ik al een tijdje volg:

(hoewel helaas alweer gestopt)

(bestaande uit de leden van Go Back to the Zoo)

(ook alweer gestopt, helaas - ben een ontzettend groot fan van hun debuutplaat)

Link to comment
Delen op andere websites

  • 1 maand later...
  • 4 weken later...

The Raven Age is ook nog een vrij kleine artiest ondanks hun wereld tour met Iron Maiden in 2016, en de wereldtour met Anthrax dit jaar. Gisteren hebben ze hun nieuwe album aangekondigd. De nieuwe single "Salem's Fate" speelden ze ook al tijdens hun optreden in Arnhem (ongetwijfeld ook in andere landen, maar er zijn geen setlists bekend voor zover ik weet). Zeker en artiest om in de gaten te houden. :tu: 

 

 

Link to comment
Delen op andere websites

  • 10 maanden later...

Rina Sawayama is nog een vrij onbekende artiest. Maar god, wat maakt ze goede muziek. _O_ Haar debut EP genaamd 'RINA' krijgt erg veel goede reviews. Ik heb wat muzieknummers toegevoegd in de spoiler. Ik heb haar muziek ontdekt via een andere muziekforum waar over haar muziek werd gepraat. Ik was nog niet geïnteresseerd maar ik besloot uiteindelijk toch eens om haar muziek te luisteren, en ik heb er geen spijt van gehad.

 

Spoiler

Cyber Stockholm Syndrome:

Ik vind het echt een geweldig nummer. Met name richting het einde van het nummer waar het steeds 'luider' wordt. Haar stem klinkt heel mooi op dit nummer.

 

10-20-40:

 

Wauw, ik kan hier geen woorden voor vinden om te beschrijven hoe goed dit nummer is. _O_ 

 

Tunnel Vision:

 

Ik vind dit nummer erg goed, ik irriteer mij soms alleen een beetje aan Shamir's gedeelte. Ik had een solo versie meer op prijs gesteld.

 

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...