Jump to content

[1050€][FFF] Laptop - Studie


JasonStatham

Recommended Posts

Gegroet :cya:

Mijn laptop is helaas onlangs overleden en nou heb ik met spoed een nieuwe nodig. Ik moet dit helaas vanaf mijn mobiel tikken, dus excuses voor het niet helemaal volgen van de richtlijnen. Ik ben niet zo goed bekend met specs en dergelijke, dus ik kan wel wat hulp gebruiken.

Allereerst, ik heb ongeveer 800€ te besteden. Het liefst heb ik een 15" scherm, al is 17" ook wel prima. Het merk doet er in feite niet veel toe, zolang het een betrouwbaar merk betreft.

Wat moet de laptop kunnen? Vloeiend uitvoeren van software zoals AutoCAD (Civil), Autodesk Revit, InfraWorks, Siemens NX, Bluebeam, wat Adobe programma's. Dat zijn zo een beetje de software die bij me opkomen waar ik sowieso mee moet kunnen werken. Daarnaast wil ik er zo nu en dan ook een game op spelen, echter niet de meest eisende games. Denk bijvoorbeeld aan Civ VI en de shitload aan indiegames op Steam.

Een SSD is verder ook zeer wenselijk.

Scherm moet wel full HD zijn

Zelf had ik al een beetje gezocht, en was ik deze Asus Pro P2530 tegengekomen op Wehkamp, waar die voor 800€ is geprijsd op dit moment, t.o.v. 900€ op andere websites. Echter zag ik wel dat die laptop een geïntegreerde Intel HD GPU heeft, ik weet dus niet of dat goed genoeg is.

Bij voorbaat dank voor de hulp! :)

Link to comment
Delen op andere websites

Als je echt veel 3D wilt gaan doen moet de processor wel krachtig genoeg zijn. Ik heb het niet zo op die U-processoren ("Ultrabook") van Intel. Ze kunnen er wel heel mooi i7 op zetten maar in feite is die 6500U nog minder waard dan de goedkoopste desktop i3 van de vorige generatie (https://ark.intel.com/compare/90729,88194). Idealiter zoek je een laptop met een "echte" i7 die beschikt over vier fysieke kernen en hyperthreading (8 logische kernen), bijvoorbeeld de i7-6700HQ. Enige probleem is dat de prijs navenant omhoog gaat. Als dat echt een probleem is dan kan je een i5 overwegen met vier fysieke kernen, maar zonder de hyperthreading.

Nog eén tip: blijf weg van Acer.

Link to comment
Delen op andere websites

Dank voor jullie berichten. Zeker dat wat betreft CPU's is iets waar ik voorheen niet helemaal bewust van was. Op dit moment twijfel ik eigenlijk enorm. Dat komt mede omdat ik gebruik kan maken van een kostenaftrekregeling, waardoor mijn budget in feite omhoog kan tot ruim 1000€. Echter zit ik dan bij zo'n hoog bedrag, dat ik bij mezelf ga afvragen of ik niet beter af ben als ik een desktop laat bouwen met als doel het draaien van vooral eerdergenoemde software en in mindere mate gaming en een schappelijke laptop erbij koop die ik dan voor day-2-day dingen gebruiken zal. Dan moet ik mezelf maar aanleren om ze complementair te gaan gebruiken.

Ik heb er de hele dag over zitten denken, maar ik weet nou niet wat ik liever wil :-(

Ik zal morgen in ieder geval een lijstje maken van potentiële laptops en even langs de MediaMarkt gaan, aangezien zij tot en met vrijdag die "BTW-actie" hebben en wie weet loop ik daar tegen een geschikte laptop aan. (Al verwacht ik van niet: MM :kots: )

Link to comment
Delen op andere websites

Dat ligt eraan wat die laptop aan moet kunnen, en heeft de laptop dan een Intel celeron of i3 nodig. Als dat genoeg is voor de laptop houd je wel genoeg geld over om een desktop te bouwen die beter is dan een laptop van €1000 euro.

Link to comment
Delen op andere websites

Kijk bij het kopen van de laptop niet naar de opslag. Als je perse een SSD wil, is het beter om de configuratie met de slechtste HDD opstelling te kiezen en zelf er een SSD naast te kopen (eg. deze https://tweakers.net/pricewatch/422396/samsung-850-evo-500gb.html).

 

Laat die SSD er desnoods inzetten door een bedrijfje, is nog geen 5 minuten werk bij een normale laptop (kies geen ultrabook/iets ultraduns want dan kan het niet).

Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb flink zitten nadenken de afgelopen dagen wat ik wil en ben tot de conclusie gekomen voor nu een laptop te halen zoals ik die in eerste instantie voor ogen had. Een desktop laten bouwen ga ik nog zeker doen, maar dat kan nog altijd en dat is toch een investering die voor een hele lange periode moet gelden. Dus doe ik dat liever na de zomer ofzo met een riant budget dan dat ik nu een laptop haal voor paar honderd euro en wat ik maar overhoud daarin investeer. 

 

Goed, ik ben dus van plan om voor deze te gaan:

https://www.bol.com/nl/p/asus-n552vx-fy186t-laptop/9200000053047150/

 

Heeft de i7-6700HQ CPU, 950m GPU welke denk ik wel prima is, 1TB hybride SSHD*.  

 

Zit ik hier mee goed?

 

Ik zie eigenlijk weinig verschillen met de HP die Mathias voorstelde, maar m'n vorige laptop die het begaf was ook een Pavilion, dus ik intuïtief wil ik nu gewoon wat anders :puh:

 

*Kan iemand me ook kort vertellen of een SSHD voordelen biedt?

 

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...