Jump to content

Formule 1 & Max (2017)


_KoE_Mzungu

Recommended Posts

Op 9-3-2017 om 00:55, MegaPilot zei:

Pappie met een lange arm wil anders ook wel helpen. Wil hiermee niet zeggen dat zonder z'n vader Max geen F1-coureur zou zijn, iedereen ziet dat de jongen talent heeft. Maar hij zou alleszins in samengang met z'n gedrag nooit al die kansen gekregen hebben die hij gekregen heeft op zo'n jonge leeftijd.

 

Kijk maar naar Vandoorne, 2de in de GP2, daarna de GP2 winnen en nog niet een kans krijgen in de F1. Tsja, dat is nu eenmaal het lot van iemand mét talent zonder connecties.

Zo werkt het ook in de rest van de maatschappij. Met connecties kom je verder dan wanneer je geen connecties hebt. Dus... 

Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 66
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Dutchy3010

    11

  • Thundercover

    8

  • JasonStatham

    8

  • Sir_Ballas

    6

@Phoenyxar, @NandroDavids, ik geloof niet dat het in grote mate fan zijn van een coureur zoals in andere sporten daadwerkelijk veel aanwezig is in F1*. Je bent meer een sympathisant als het ware van een coureur, maar stelt altijd je verwachtingen naar de omstandigheden en dus is het idee van feest en teleurstelling na winst of verlies veel minder aanwezig. Kimi Räikkönen, de "Ice-man", blijf ik een grote liefde voor hebben, simpelweg om zijn uitstraling en doen en laten en bijvoorbeeld momenten als deze. Het maakt me dan ook niks uit voor welk team hij rijdt en het feit dat Kimi in de Ferrari al tijden niet in aanmerking komt voor een titel, is gewoon te verwachten (ook een beetje te danken aan diezelfde laid-back uitstraling). Maar het doet geen teleurstelling teweeg brengen zoals ik ervaar als bijvoorbeeld mijn favoriete voetbal team pak slaag ontvangt. 

 

Maar goed, het is maar net wat je zoekt, in de F1 is het zoals het is en zal het ook niet gauw veranderen ondanks meerdere pogingen van de bestuurders om meer de rijmanskunsten te laten spreken. Het is de technologie die maar vooruit blijft gaan en in staat stelt om elke parameter tot op de kleinste graad te bepalen.

Maar dan toch... Zal ik altijd benadrukken dat er ook een flinke menselijke factor bepalend is in F1. Denk daarbij aan de flinke mentale en fysieke eisen die gesteld worden aan racers (excellente oog-handcoördinatie, omgaan met "G-krachten", kwaificatiesessie etc.), de uiterst belangrijke samenwerking tussen alle personen in een team (ingenieurs-racers-pitteam etc.), strategie (bandenkeuzes, pitstopkeuzes, inhaalstrategie etc.).

 

*Toegegeven, de ineens stijgende populariteit van F1 (vooral in Nederland) te danken aan Max Verstappen doet anders geloven, maar wie de sport al jaren volgt, weet gewoon simpelweg beter wat het is en natuurlijk is Max ook iemand met een racestijl als geen andere die wereldwijd interesse weet aan te wakkeren voor de sport. 

Link to comment
Delen op andere websites

Maar zoals je zelf aangeeft zijn die fans daadwerkelijk in grote getalen aanwezig. Uiteraard zijn er ook neutrale fans en ook team-fans (redelijk veel voor de centrale teams als Ferrari, McLaren, Mercedes, Renault en vroeger ook Williams, vergeleken met andere sporten), maar onderschat de coureur-fans niet. Formule 1 leek quasi niet te bestaan in het Nederlandse sportspectrum en is plots teruggekeerd. "Wel, dat komt door Max Verstappen." Inderdaad en een gelijkaardig effect bestaat op meerdere plaatsen in de wereld en dat is een groot aandeel in de fanbase.

 

Dat hoeft niet noodzakelijk negatief te zijn, maar het creëert een soort van vreemde situatie waar de coureurs gevolgd en aangemoedigd worden (wat logisch is), maar vanuit het perspectief van de sport zijn ze van secundair belang wat voor vele niet echt logisch lijkt. De sport blijft groot en populair, maar misschien is het meer de air van prestige dan de daadwerkelijke resultaten of sport die daar in meespelen.

Link to comment
Delen op andere websites

Ah goed, ik val dan ook simpelweg buiten die groep van "casual fans" zoals je ze zelf noemde, volg het nu zo'n 15 jaar. Mijn inziens is het fan-zijn van een team/coureur gewoon niet vergelijkbaar met vele andere sporten, als gevolg van de aard van de sport zelf. Ik ben fan van de sport als geheel en natuurlijkerwijs groeit of zakt mijn waardering voor bepaalde teams gedurende jaren, maar dan spreek ik ook puur voor mezelf.

Ik vraag me af of zij die de sport al jarenlang volgen daar hetzelfde over denken of ben ik ook onder wat traditionelere fans (als ik mezelf zo mag noemen) weer een uitzondering? :puh:

Link to comment
Delen op andere websites

23 uur geleden, Phoenyxar zei:

Wel zelf kijk ik er al een lange tijd niet meer naar, verminderde interesse en het feit dat de laatste 8 jaar er telkens toch één dominant team was speelde/speelt daar in mee. (Zelf kijk ik liever naar de 24h Le Mans)

 

heb je de uitlagen van afgelopen jaren van Le mans al gezien?

van totale dominantie van Mercedes, Naar audi (en ja Porsche is eigenlijk ook VAG)

afgelopen jaar kwam eindelijk toyota eens in de buurt, totdat in de laatste ronde deze ook stuk ging...

 

Verder kijk ik al F1 sinds 1994, toen Senna en Ratzenberger verongelukten, en maakte Jos verstappen, Schumacher, Hill en Hakkinen ook allemaal mee

 

Sinds Schumacher heb ik nog nooit zo'n groot talent gezien als Max, Hamilton komt er wel in de buurt, Maar zo iemand als Vettel had weer het geluk van een super auto.

 

Schumacher heeft destijds er voor gezorgd (met zijn engineers) dat Ferrari van Zero naar Hero is gegaan.. en dat vind ik ook nog steeds een van de grootste F1 prestaties.

Ook de ramacties tegen Damon Hill en Villeneuve (geloof ik) voor het kampioenschap vind ik een echte coureursactie: alles of niets. Dan gaat het alleen om winnen en niet het kontje kussen van afgelopen jaren, waar iedereen tot Max mee bezig was.

Bewerkt: door DDT Dorus
Link to comment
Delen op andere websites

Maar de races zelf (en het helpt dat er maar 1 per jaar is) waren wel spannend. Als je puur naar de uitslagen kijkt lijkt het alsof Audi jaren heeft gedomineerd, maar per race absoluut niet. Enkele jaren terug (2014 gok ik) werd de hele race gedomineerd door Toyota zoals je zegt, die met slechts enkele uren te gaan problemen kregen waardoor Audi toch de winst kon pakken. Tja, het is maar een persoonlijke voorkeur, maar dat is toch leuker om kijken dan Mercedes' twee bestuurders elke twee weken een onderonsje uit te zien vechten. Zo'n duel tussen twee coureurs is op zich ook wel spannend (en zeker te verkiezen boven één dominant iemand), maar het is niet optimaal.

 

En natuurlijk spelen persoonlijke voorkeuren een belangrijke rol, de 2012-finish van Le Mans (waar na het uitvallen van de twee Toyota's 's nachts de competitie onverwacht kwam van Rebellion en andere kleine teams - waar men de laatste 5 rondes in kolonne uitreed, met de 4 Audi's voorop en de Rebellion erachter) is iets dat je niet zult zien in Formule 1.

AP120617016023.jpg

Link to comment
Delen op andere websites

Zojuist, Phoenyxar zei:

Maar de races zelf (en het helpt dat er maar 1 per jaar is) waren wel spannend. Als je puur naar de uitslagen kijkt lijkt het alsof Audi jaren heeft gedomineerd, maar per race absoluut niet. Enkele jaren terug (2014 gok ik) werd de hele race gedomineerd door Toyota zoals je zegt, die met slechts enkele uren te gaan problemen kregen waardoor Audi toch de winst kon pakken. Tja, het is maar een persoonlijke voorkeur, maar dat is toch leuker om kijken dan Mercedes' twee bestuurders elke twee weken een onderonsje uit te zien vechten. Zo'n duel tussen twee coureurs is op zich ook wel spannend (en zeker te verkiezen boven één dominant iemand), maar het is niet optimaal.

 

En natuurlijk spelen persoonlijke voorkeuren een belangrijke rol, de 2012-finish van Le Mans (waar na het uitvallen van de twee Toyota's 's nachts de competitie onverwacht kwam van Rebellion en andere kleine teams - waar men de laatste 5 rondes in kolonne uitreed, met de 4 Audi's voorop en de Rebellion erachter) is iets dat je niet zult zien in Formule 1.

 

Maar ieder jaar ( op 2016 na) is er steevast een groot team dat de top bepaald, ook tijdens de race,

wat le Mans zo anders maakt is dat er verschillende klasses zijn die met zijn allen door elkaar rijden, en uiteraard telt ook de endurance mee.. Dat maakt het divers en mooi, ook dat het grootste endruance evenement maar 1 keer per jaar is.

 

Ik ben het zeker met je eens dat Mercedes een te grote technische voorsprong hebben/hadden afgelopen jaren waardoor het eens  stuk minder interessant werd, daarnaast het verhaal dat F1 achter de decoder verdween en niet zomaar meer te kijken was heeft de F1 geen goed gedaan in Nederland.

Sinds dat het voor Ziggo klanten weer te kijken is zonder extra pakket en de mooie dingen die max (ook bij Torro Rosso) heeft laten zien is een enorme boost geweest.

 

Hopelijk is het dit jaar een stuk beter.

 

 

Link to comment
Delen op andere websites

Door de jaren heen, en ik ben liefhebber van F1 sinds halverwege de jaren 90, zijn er altijd wel één of twee teams geweest die met kop en schouders boven de rest uitstaken. De dominantie van Mercedes de afgelopen jaren zijn vooraf gegaan aan jaren waarin Red Bull dominant was en daarvoor Ferrari en daarvoor Williams. Dat zijn niet de leukste races om te zien, waarbij het gevecht om de winst binnen een team wordt uitgevochten. De mooiste races zijn dan ook de races waarin de omstandigheden (het weer) het niveau tussen de teams gelijktrekken en de coureur de bepalende factor wordt. En daarin excelleert Max, niet omdat hij Nederlander is (dat maakt het wel leuker), maar gewoon omdat dat joch dingen doet met een F1 auto waar maar weinigen aan kunnen tippen. Ik denk trouwens niet dat pappa Jos zo'n invloed heeft dat hij bij Red Bull in de gelederen werd opgenomen, maar meer in persoonlijke begeleiding wat betreft materiaal en feedback. Hij viel op bij de scouts van RB puur vanwege zijn talent, dat hij 1 tot 2 sec harder ging per ronde tijdens een regenrace. Jammer genoeg zijn er een aantal nieuwkomers die een geldkraan hebben en die op die manier armlastige teams een geld-boost geven, maar als het geld op is geldt dat ook voor hun F1 loopbaan, meest recente voorbeeld was Pastor Maldonado (bijgenaamd Cashtor) en nieuwste rookie in die categorie is Lance Stroll (hij wordt al de nieuwe Maldonado genoemd). Max had dat niet nodig, hij had in de eerste plaats het talent en de sponsors volgden dan vanzelf in zijn kielzog (of slipstream 0_0). Af en toe wordt hem verweten dat hij arrogant, koppig en zelfzuchtig, maar ik denk dat dat eigenschappen zijn die een (toekomstig) wereldkampioen moet hebben. Ik was vroeger geen fan van Schummi en Alonso, juist vanwege hun arrogante houding en de laatste jaren is dat ook een eigenschap die ik bij Hamilton bespeur. Ik heb Ayrton Senna helaas te weinig zien racen (alleen via oude fragmenten), maar volgens mij was dat ook een arrogant mannetje. Dus denk ik nu dat Max gewoon moet doen wat hij het beste kan en zoals hij is, dan maakt hij misschien wel de meeste kans. Maar hij maakt idd uit van een team waarin hij een belangrijke rol speelt, als hij niet aan de rest van het team (engineers) kan vertellen hoe de auto aanvoelt wordt het er niet veel beter op. Dat was overigens ook één van de beste eigenschappen van M. Schumacher, die kon precies aangeven wat er aangepast moest worden in zijn voordeel. Laten we hopen dat dit jaar de verschillen tussen de teams minder groot zijn, dat geeft de mooiste races waarin er gevochten wordt op de podiumplaatsen. En de eerste race (over 2 weken) staat vaak garant voor verassingen omdat het materiaal allemaal nog nieuw is en het nog even afwachten is of de betrouwbaarheid wel zo goed is als men hoopt.

 

Ik hoop iig op een mooi seizoen als raceliefhebber én als fan van Max. Meer radio-commentaar van de coureurs (zoals van Kimi en Vettel het afgelopen jaar). Vettel mag iig niet winnen, omdat hij zo'n irritant vingertje heeft. En we zijn de coureur kwijt die wel kon racen maar eigenlijk geen raceliefhebber was en vooral goed kon klagen en huilie huilie deed: Roberg. Dus kom maar op, volgende week ga ik nog ff karten en dan ben ik klaar voor het nieuwe F1 seizoen. 8)

Link to comment
Delen op andere websites

  • 2 weken later...

Is er iemand die zondag de race live gaat zien? Hij wordt 's ochtends van 7 tot 9 uitgezonden, en met de verandering van winter naar zomertijd is dat best wel een opgave. Tenzij ik zaterdagavond weg ga, ga ik misschien een poging wagen. :puh:

Bewerkt: door Bierbuikje
Link to comment
Delen op andere websites

  • 2 weken later...

Het is te hopen dat er dit weekend nog überhaupt geracet gaat worden. Vandaag is geheel in het water gevallen (tweede training volledig afgelast) en hoewel er voor morgen beter weer wordt verwacht, is de verwachting voor zondag opnieuw veel mist en regen. Gelukkig dat @NandroDavids bij Sportkenners niet voor deze Grand Prix heeft gekozen om te voorspellen, want dat zou echt een loterij worden op deze manier. :clown:

Link to comment
Delen op andere websites

  • 2 weken later...

Mooi dat er eindelijk weer een strijd om de winst is tussen verschillende teams. Precies wat de sport nodig had. En Max... tja, wie weet wat er allemaal mogelijk geweest was dit weekend. Volgende race hopelijk meer geluk. 

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...