Jump to content

Politieke crisis tussen nederland en Turkije


DDT Dorus

Recommended Posts

Als je op dit moment het nieuws volgt hierover:

 

een vlucht geweigerd, en een minister die via het corps diplomatique in Rotterdam toch aangehouden word.

Dankzij een noodverordening moet zij zich legitimeren, maar ze beroept zich op haar politieke onschendbaarheid.

 

Bijna de complete regering (DENK onthoudt zich van iedere reactie tot nu toe) Staat achter het besluit om Turkije hier campagne te laten voeren voor de grondwetswijziging in Turkije 

waardoor het daar eigenlijk een autocratie word.

Link to comment
Delen op andere websites

Hoorde net ook getoeter in Amsterdam. DSI gearriveerd bij het consulaat, mogelijk voor arrestatie minister of haar beveiliging. Ik heb het gevoel dat dit helemaal de verkeerde kant opgaat. Gaat echt niet goed dit

Link to comment
Delen op andere websites

Het is weer ouderwets gezellig hier in Rotterdam. Nee is nee, dus ook niet via de achterdeur binnen glippen en het toch doen. Goed dat Nederland eens ballen toont en er een stokje voor steekt.

Link to comment
Delen op andere websites

1 uur geleden, NicolaB zei:

 

Ook wel grappig om te zien dat Nederland zo in eens wereldnieuws haalt >.<

Inderdaad. Even snel een selectie gemaakt. :puh:

 

Maar het is ook nogal wat. Ik ben, en dat meen ik oprecht, blij dat het kabinet actie heeft ondernomen in plaats van aan de zijlijn te blijven staan toekijken. Toekijken hoe een minister komt verkondigen waarom mensen 'ja' moeten stemmen op een referendum dat Erdogan meer macht geeft. Het was dom van minister Kaya om toch naar Nederland te komen, en het is dus goed dat hier daadkrachtig op gereageerd is. Turkije is er niet blij mee, maar ze kunnen nou eenmaal niet altijd hun zin krijgen. Ze hadden het besluit van het kabinet om het bezoek te weigeren moeten respecteren en naleven.

 

Dat gezegd hebbende, ik vind het ook weer jammer dat van dit sterke optreden van premier Rutte geen sprake zou zijn geweest als de verkiezingen niet voor de deur stonden. Althans, kijkende naar het verleden denk ik dat er een softere toon zou zijn geweest. Het zou bij normale omstandigheden zijn toegelaten, maar om sterk over te komen en zwevende kiezers over te halen op de VVD te stemmen koos Rutte ervoor om eindelijk leiderschap te tonen. Als Rutte niet zo had opgetreden als nu, dan had ik 'm dat zeer kwalijk nemen. Zeker als je kijkt naar wat ervan gekomen is: rellende turken die geen greintje respect hebben voor onze normen, waarden en wetten. Ik vind dat per vandaag alle gesprekken met Turkije over toetreding tot de EU moeten worden stopgezet. Het gedrag van Erdogan kan absoluut niet door de beugel. Met zijn uitspraak "Zij zijn een overblijfsel van het nazisme, zij zijn fascisten" heeft hij een duidelijke grens overschreden voor mij. De sancties waarmee hij gedreigd heeft zijn het topje van de ijsberg.

Bewerkt: door Grand Theft Auto TOM
Link to comment
Delen op andere websites

Vanmorgen zat ik nog WNL op zondag te kijken waarin dus ook Mark Rutte en diverse mensen dit bespraken,

mooie uitspraak van de turkse journaliste vond ik:

 

"Het is jammer dat alleen de pro erdohan relschoppers weer van zich laten horen, en dat de overgrote meerderheid van  pro democratische Turken niks van zich laten horen.."

 

goed dat er eindelijk een stop gezet word aan erdohan, jammer dat het vlak voor de verkiezingen gebeurt, dit is allemaal in het bootje voor zowel de VVD als de PVV

 

uitbreiding:

 

Verder over de politieke sancties: 

aldus Rutte heeft Turkije wat betreft de vluchtelingendeal bijna geen poot meer om op te staan,

anders dan 4 jaar geleden is ondertussen de balkanroute dichtgezet, en is Griekenland er nu beter op voorbereid mocht het gebeuren dat Turkije zich alsnog terugtrekt.

Europa heeft het back-up plan dus ook voorbereid.

 

Bewerkt: door DDT Dorus
Link to comment
Delen op andere websites

Ook breed uitgesmeerd in de Belgische kranten. Stond een foto bij van een manifestant met een Erdogan-sjaal en een Turkse vlag die het symbool van extreemrechts maakte. Ja, man, wat doe je dan eigenlijk in Nederland?

Link to comment
Delen op andere websites

Wat een trieste dag. Ik woon in hartje centrum Rotterdam en ben uiteindelijk eerder weg gegaan bij vrienden, omdat ik gewoon veilig thuis wilde zijn. Nog lang onrustig geweest vannacht, veel herrie tot een uur of 3. Dit was de eerste keer dat ik me echt onveilig heb gevoeld in mijn woonstad/land.

Link to comment
Delen op andere websites

Tot een uur of twee vannacht het nieuws live gevolgd. Het zat eraan te komen dat de ME moest ingrijpen. Waarvoor hulde. Er schijnt opgeroepen te zijn om vanavond weer de straat op te gaan, Rutte heeft het uiteraard opgeroepen dit niet te doen. Ben benieuwd hoe dat afloopt. 

Link to comment
Delen op andere websites

Situatie is als je het mij vraagt als een kleuterklas. De leerling (turkije) vraagt of het iets mag doen. De leerkracht (nederland) zegt dat het niet mag. De leerling doet het toch, en wordt vervolgens boos als de leerkracht ook boos wordt. :7

 

 

"JA MAAR WAAROM MAG HET DAN NIET SJONGEJONGE"

Link to comment
Delen op andere websites

Tot nu toe gunstig voor 2 man

 

Erdohan: krijgt lof van de turken (in zijn eigen propaganda uiteraard) dankzij zijn optreden tegen Nederland

Rutte: krijgt extra stemmen door eindelijk eens een keer kordaat op te treden. lekker, zo kort voor de verkiezingen.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...