Jump to content

RAM uitbreiden


Bierbuikje

Recommended Posts

Op 2-5-2017 om 14:31, Nyltje zei:

Een 8gb laptop met een maximum van 16gb kan ook, maar dan moet Dutchy wel een handig mannetje hebben die dat er dan later in kan zetten. :puh: Maar het is een optie.

Even tussendoor om hier ook even op in te haken. Ik ben zelf ook aan het kijken naar een nieuwe laptop, in het bijzonder deze: https://tweakers.net/pricewatch/665051/msi-gp62mvr-6rf-233nl-(leopard-pro).html en ik vraag me af hoe simpel is dat om RAM uit te breiden? De laptop van de link heeft 8GB ram en is uitbreidbaar naar 32GB. Is zoiets simpel met een paar handelingen gedaan? Of komt daar nog heel wat werk achter weg en is het duur? Op dit moment heb ik aan 8GB genoeg maar ik wil in de komende jaren toch zeker naar de 16GB toe.

Link to comment
Delen op andere websites

17 uur geleden, Bierbuikje zei:

Even tussendoor om hier ook even op in te haken. Ik ben zelf ook aan het kijken naar een nieuwe laptop, in het bijzonder deze: https://tweakers.net/pricewatch/665051/msi-gp62mvr-6rf-233nl-(leopard-pro).html en ik vraag me af hoe simpel is dat om RAM uit te breiden? De laptop van de link heeft 8GB ram en is uitbreidbaar naar 32GB. Is zoiets simpel met een paar handelingen gedaan? Of komt daar nog heel wat werk achter weg en is het duur? Op dit moment heb ik aan 8GB genoeg maar ik wil in de komende jaren toch zeker naar de 16GB toe.

Geef me een foto van de onderkant en ik zou het je meteen kunnen zeggen. Sommige laptops hebben een apart klepje voor RAM, dat is dan letterlijk 1 schroefje losmajen, klepje opengooien en er RAM bijknallen. Andere laptops hebben dat niet, maar hebben bijvoorbeeld een achterkant die er makkelijk afkan doordat het een schroefje of 10 is met 1 grote plaat die de onderkant beschermt. Dan is het ook redelijk easy. Ik heb nog nooit een laptop gezien waarbij het niet makkelijk kan, behalve dan unibody's zoals Macbooks, Ultrabooks etc. Normaal gezien zou het relatief easy moeten zijn bij die laptop, maar pin me er niet op vast.

Bewerkt: door MegaPilot
Link to comment
Delen op andere websites

Toch maar even afgesplitst.

 

Met laptop RAM moet je wel uitkijken. Het is eenvoudig genoeg om wat SO-DIMM's te zoeken en deze modules zullen ook wel passen maar als de timings niet overeenkomen dan werkt het dus gewoon niet. Het installeren zelf is zoals MP al zei normaal gezien een schroefje losmaken. Aan de zijkanten van de RAM modules heb je een inkeping die het RAM op zijn plaats houdt. Dus het is een kwestie van het nieuwe RAM erin steken en naar beneden te duwen zodat het vastklikt. De modules hebben onderaan ook een uitsparing dus ze passen er maar op eén manier in. Om het RAM eruit te halen duw je die metalen "veertjes" uit de weg zodat het RAM naar boven springt. Dan kan je de module er simpel uithalen.

Link to comment
Delen op andere websites

16 minuten geleden, Big Boss zei:

Toch maar even afgesplitst.

 

Met laptop RAM moet je wel uitkijken. Het is eenvoudig genoeg om wat SO-DIMM's te zoeken en deze modules zullen ook wel passen maar als de timings niet overeenkomen dan werkt het dus gewoon niet. Het installeren zelf is zoals MP al zei normaal gezien een schroefje losmaken. Aan de zijkanten van de RAM modules heb je een inkeping die het RAM op zijn plaats houdt. Dus het is een kwestie van het nieuwe RAM erin steken en naar beneden te duwen zodat het vastklikt. De modules hebben onderaan ook een uitsparing dus ze passen er maar op eén manier in. Om het RAM eruit te halen duw je die metalen "veertjes" uit de weg zodat het RAM naar boven springt. Dan kan je de module er simpel uithalen.

Bedoel je de MHz waarop deze opereren?

Link to comment
Delen op andere websites

Dat was misschien niet het juiste woord. Ik kan me in ieder geval nog herinneren dat ik geprobeerd heb om het RAM te vervangen in mijn oude Vaio (van 2x2 GB naar 2x4GB) maar dat werkte dus helemaal niet. Ik zou het eens terug moeten opzoeken.

 

Edit: het RAM dat in de laptop zit was dit en het RAM dat ik wilde gebruiken was dit. Die standaarden kwamen niet overeen (PC3-10600 vs PC3-12800) en ook de voltages kwamen niet overeen (1.5V vs 1.35V). Critical Research Failure door mezelf, dus.

Bewerkt: door Big Boss
Link to comment
Delen op andere websites

9 uur geleden, MegaPilot zei:

Geef me een foto van de onderkant en ik zou het je meteen kunnen zeggen. Sommige laptops hebben een apart klepje voor RAM, dat is dan letterlijk 1 schroefje losmajen, klepje opengooien en er RAM bijknallen. Andere laptops hebben dat niet, maar hebben bijvoorbeeld een achterkant die er makkelijk afkan doordat het een schroefje of 10 is met 1 grote plaat die de onderkant beschermt. Dan is het ook redelijk easy. Ik heb nog nooit een laptop gezien waarbij het niet makkelijk kan, behalve dan unibody's zoals Macbooks, Ultrabooks etc. Normaal gezien zou het relatief easy moeten zijn bij die laptop, maar pin me er niet op vast.

Dit is zeker waar. Bij de ene laptop kan het gemakkelijk, bij de andere niet.

 

Je kan de laptop altijd opzoeken met daarachter "change ram" of "upgrade ram". Dan krijg je al vaak video's te zien van mensen die het met die laptop upgraden.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...