Jump to content

Zijn forums iets van de verleden tijd?


Sublime

Recommended Posts

Toevoeging hieraan is misschien een beetje het pronkstuk van een hechte community. Die is er zeker nog wel geweest tot en met GTA V, neem bijvoorbeeld het afscheid van Covesight. Of je nou lid, fan of buitenstaander was, iedereen had er wel bepaalde herinneringen aan en dat was op het forum wel duidelijk. Beetje bij beetje is deze oude garde afgebrokkeld. Dat is erg pijnlijk, gezien de community een onderscheidende factor is ten opzichte van alternatieven. Uit mijn herinnering is het vanaf GTA Online vrij snel gegaan met het omvallen van dit blok aan leden. Wanneer die hechte community van de buitenkant ook niet meer te zien is, hebben nieuwe leden weinig reden om hier te blijven. Een beetje het FOMO waar Dutchy het al eerder over had. 

Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 60
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • NicolaB

    8

  • PrioX

    7

  • Phoenyxar

    7

  • GTA-LCS-Maverick

    5

Laten we ook niet vergeten dat online gaming lang niet meer hetzelfde is als vroeger. Waar je vroeger met elkaar moest 'meeten' in dezelfde SA:MP/MTA server, heb je vandaag de dag talloze mogelijkheden om elkaar makkelijker te ontmoeten: Social Club, Xbox live, PSN en ga zo maar door... 

 

Ik denk dat dat ook een doorslag geeft voor nieuwe leden om minder online op een forum te kijken.

Link to comment
Delen op andere websites

Gewoon losstaand van het gene wat hier neer getypt is, kan aan de hand van een simpel voorbeeld uitleggen waarom je zou kunnen zeggen dat forums iets van verleden tijd zijn. Op het moment dat ik op het forum kwam (2014), was er sprake van een redelijke hoge activiteit. Op dat moment was GTA V nog redelijk relevant en kwamen er dus sowieso meer mensen op het forum. Door dat er zekere mate van activiteit was, was de kans groter dat je bleef hangen. Als er nu iemand een vraag stelt, wordt deze beantwoord, maar zie je het persoon die de vraag stelde eigenlijk niet meer terug. Op nog maar te zwijgen over het woordje 'als'. Als tegenwoordig iemand een vraag heeft of zijn ongezouten mening, ga je naar Reddit (zou je eventueel als een groot forum kunnen zien), Twitter, Facebook of andere sociale media, dat doe je niet meer op een forum. De mensen, die al jaren op het forum zitten, 'ontgroeien' het forum. Zijn worden ouder, volwassener, krijgen misschien kinderen of andere prioriteiten en zullen niet tot nauwelijks meer op het forum komen. Deze oude garde wordt niet meer aangevuld om een forum actief genoeg te houden. Doordat die aanvulling nauwelijks aanwezig is, kun je in mijn mening toch concluderen dat een forum niet meer van deze tijd is. 

Link to comment
Delen op andere websites

5 uur geleden, aron24 zei:

Gewoon losstaand van het gene wat hier neer getypt is, kan aan de hand van een simpel voorbeeld uitleggen waarom je zou kunnen zeggen dat forums iets van verleden tijd zijn. Op het moment dat ik op het forum kwam (2014), was er sprake van een redelijke hoge activiteit. Op dat moment was GTA V nog redelijk relevant en kwamen er dus sowieso meer mensen op het forum. Door dat er zekere mate van activiteit was, was de kans groter dat je bleef hangen. Als er nu iemand een vraag stelt, wordt deze beantwoord, maar zie je het persoon die de vraag stelde eigenlijk niet meer terug. Op nog maar te zwijgen over het woordje 'als'. Als tegenwoordig iemand een vraag heeft of zijn ongezouten mening, ga je naar Reddit (zou je eventueel als een groot forum kunnen zien), Twitter, Facebook of andere sociale media, dat doe je niet meer op een forum. De mensen, die al jaren op het forum zitten, 'ontgroeien' het forum. Zijn worden ouder, volwassener, krijgen misschien kinderen of andere prioriteiten en zullen niet tot nauwelijks meer op het forum komen. Deze oude garde wordt niet meer aangevuld om een forum actief genoeg te houden. Doordat die aanvulling nauwelijks aanwezig is, kun je in mijn mening toch concluderen dat een forum niet meer van deze tijd is. 

Tja, dat denk ik ook.

 

Ik kom hier ook alleen omdat het gewoon in mijn ritme gebakken zit :D 

Als ik dingen opzoek kom ik echt niet meer bij een forum uit. Ja soms, en dan denk ik (serieus): wat zijn die fora toch ook kut.

 

Totaal geen antwoord op wat je daadwerkelijk zoekt :puh:

Link to comment
Delen op andere websites

11 uur geleden, aron24 zei:

Op het moment dat ik op het forum kwam (2014), was er sprake van een redelijke hoge activiteit.

Dit toont wel mooi de relativiteit van de situatie, want voor de "oude garde" is vaak de post-2012 periode doodse stilte (2008-2009-2010 waren de extrema), maar 2014 is als ik het me goed herinner wel de periode waar de gangscene een renaissance heeft gekend en wat jij waarschijnlijk met enige vreugde hebt ervaren. De leden die hier vandaag de dag nog plakken zijn allemaal of crewleden of gangleden, de "neutrale" voorbijganger is in het algemeen in die periode wat verdwenen terwijl wij in onze eigen bubbel een ander forum ervaarden dan zij.

 

En verder vat je het wel goed samen, maar ik vond dat regeltje erg interessant.

Link to comment
Delen op andere websites

  • 3 weken later...
Op 19-9-2018 om 16:09, NicolaB zei:

Ik kom hier ook alleen omdat het gewoon in mijn ritme gebakken zit :D

Redelijk herkenbaar, ik drukte net per ongeluk op mijn GTAForum bladwijzer en zag ik dat ik wat meldingen had.

Toevallig kwam ik twee maanden terug erachter dat ik in 2017 genomineerd was voor 'Beste GTA V kenner' en tot mijn verbazing had ik dit ook gewonnen.

Best apart, want zoveel reageerde ik niet en vind GTA 5 best een bagger game, uiteraard is dit een waardering, begrijp mij niet verkeerd maar het kwam tot een verrassing bij mij aan.

 

Mijn mening over een forum is verdeeld, het type forum speelt een grote rol mee en in dit geval met een game forum speelt Youtube en Facebook een grote rol mee.

Tutorials en hulp worden zoveel aangeboden op social media waardoor een forum niet meer interessant is, waarom een uur wachten op reactie als je op Youtube vaak direct het antwoord al hebt.

Daar heeft Wikigta ook een beetje voor gezorgd, de focus op mensen helpen is (deels) verplaatst van het forum naar een andere website waar het antwoord vaak al opstaat.


Daarnaast heb je het ook nog over de games, hoeveel mensen hadden problemen met een missie in Vice City of San Andreas, daar was het als je vast zat, zat je vast.

Youtube en Facebook was toen nog niet zoals het nu is, dus die vielen al rap weg, meeste Nederlandse en Belgische jongeren konden niet zo goed Engels dus ze kwamen hier voor hulp ipv. GTAforums.com

GTA 5 heeft geen lastige missies, en dat zag je ook weer terug in de topics die er geplaatst werden(of juist niet, net hoe je het bekijkt), de game was te makkelijk.

GTA 4 gaf ook een grote publiek, een volledig nieuwe game en iedereen kreeg de trailers, hypes en wensen van iedereen mee.

Ik denk dat de oude garde hier nog wel weet hoe het eraan toe ging, ik heb de releases van GTA 3, VC, SA, IV en V meegekregen maar de release van GTA IV was het meest spectaculaire voor mij.

Grotendeels doordat heel het forum er puur op liep, rond de tijd van de realease van San Andreas was ik hier geen actief lid dus daar kan ik niet over oordelen.

Maar na alle hype kwam de release, en zo kwam al snel de zoveelste topic met de vraag waar Nico zijn vingerloze handschoenen waren, topics die over de geheime wagen(Sultan RS) ging, en de hypes die achteraf er toch niet in zaten, dat was puur goud voor mij.

Rond die tijd hier ook (game)vrienden gemaakt, dat in combinatie met een forum die voor veel vermaak heeft gezorgd en een top game zorgt ervoor dat ik hier nog terug kom.

 

Ik hoop dat RDR2 en GTA 6 weer voor activiteit kunnen zorgen, want persoonlijk vind ik dat het forum het verdiend en helaas ook nodig heeft.

Link to comment
Delen op andere websites

  • 3 weken later...

In tegenstelling tot de OP keer ik mezelf totaal niet richting verschrikkelijk oppervlakkige Twitch/YouTube persona. Ik vind dat echt verspilde tijd. Het probleem is meer dat er steeds meer redenen om actief te zijn op fora komen te overlijden door de evolutie van technologie elders.

 

Neem ter voorbeeld nou ikzelf, ik kwam hier rond de release van IV om te praten over het spel. Ik zat in de brugklas en had niet bijster veel te doen naast school, dus was ik vaak hier te vinden. Ik ben destijds uitgenodigd door Jesperkaj om een gang te joinen, wat mijn reden tot activiteit vergrote. Het aantal leden en leeftijdsgenoten nam hier destijds groots toe, we waren begin 2009 met meer dan duizend gebruikers tegelijk online meen ik me te herinneren. Omdat het op WikiGTA zo traag ging met het toevoegen van nieuwe informatie over IV, heb had ik na het sluiten van Club Impulse zelf de ingeving een gang te beginnen. Dit vormde naast het actief discussiëren in (GTA-)subfora ook een platvorm waar ik altijd naar terug kon keren.

 

Webomgevingen als Reddit doen dit allemaal ook, je vragen kunnen veel sneller beantwoord worden door de hoeveelheid gebruikers, en nieuwe jeugd stroomt daarom vooral daarheen i.p.v. fora als dit. Zonder nieuw bloed krijg je dat de forumbase uitsterft, en het enige wat hier dan nog komt zijn de gangleden en de crew die het Forum schoon moeten houden.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb na een zeer lange periode weer eens besloten om, naar aanleiding voor een zoekopdracht voor RDR 2, in te loggen. Het gewenste antwoord kon ik niet vinden, waardoor ik mij op Reddit en GTAForums.com (met succes) ging richten. Het in mijn ogen inactieve RDR-subforum is met maar een handjevol actieve leden gigantisch inactief. Best bizar gezien de recente hype rondom het spel.

 

Maar we moeten uiteraard niet vergeten dat het internetgebruik steeds internationaler is geworden. In mijn voorbeeld kon ik mijn antwoord wel op Reddit en GTAForums.com vinden. Een berichtje van een ander lid over het onderwerp en binnen no-time een antwoord. 

 

Heeft GTAGames een aantal jaar de boot gemist? Wellicht... Als je het aantal berichten van het GTA IV-forum en het GTA V-forum met elkaar vergelijkt, dan is dat best schrikbarend gezien de huidige populariteit en updates die GTA V (meer uiteraard het online-gedeelte) vandaag de dag nog steeds kent. Tussen die periode is ook het social media-gebruik gigantisch toegenomen. Wellicht dat GTAGames zich daar door middel van gesponsorde berichten zich meer op haar doelgroep kan richten en op die manier een groter aantal enthousiaste nieuwe leden trekken. Want het huidige actieve ledenbestand is gewoon schrikbarend en het is best bizar dat ik vrijwel meer dan de helft hiervan nog van vroeger ken.

Link to comment
Delen op andere websites

11 minuten geleden, Jesperkaj zei:

Het in mijn ogen inactieve RDR-subforum is met maar een handjevol actieve leden gigantisch inactief. Best bizar gezien de recente hype rondom het spel.

Het zijn inderdaad dezelfde leden die actief zijn. Maar dat is eigenlijk overal op het forum wel terug te zien. Ik had gehoopt meer (nieuwe) leden te zien. Maar in je post noem je al twee voorbeelden die zo'n groot ledenbestand hebben dat wij daar niet tegen op gewassen zijn. Waar GTAForums.com of Reddit het al snel doen met duizenden mensen in zo'n forum, moeten wij het misschien met tien mensen doen. Informatie is op die manier veel sneller op andere fora te vinden, en daarbij komt YouTube ook nog om de hoek kijken waarbij je al tig uitlegvideo's hebt over hoe je bepaalde dingen moet doen op RDR2. En die kleine doelgroep van ons is natuurlijk ook beter af op de eerder genoemde alternatieven. Wij hebben niks extra's te bieden. Nou ja, je zou de Nederlandse taal als voordeel kunnen zien. Maar tegenwoordig is Engels (op internationale fora) geen enkel probleem meer. En het forum is ook geen collectief meer zoals vroeger. Maar dat is het gevolg van kleiner worden. 

 

Tussen GTA V en nu zijn er weinig nieuwe gezichten bij gekomen. De oude garde haakt af om verschillende redenen en daar zie je nu het resultaat van; een kleine community bestaande uit voornamelijk mensen die er jaren geleden ook waren (ze zijn blijven plakken). GTA Online mag buiten deze community dan populair zijn. Ik persoonlijk ben van mening dat de meeste leden hier niet echt warm liepen van Online. En ik heb het al eerder gezegd; waarom zou je als GTA Online-fanaat jezelf hier aansluiten als er hier niks met GTA Online gedaan wordt? Pogingen om dit jaren later te herstellen hebben niks opgeleverd wat natuurlijk logisch is als je het zo laat weer wilt oppakken. 

 

19 minuten geleden, Jesperkaj zei:

Wellicht dat GTAGames zich daar door middel van gesponsorde berichten zich meer op haar doelgroep kan richten en op die manier een groter aantal enthousiaste nieuwe leden trekken.

We zijn al bezig wat veranderingen in gang te zetten om ons meer op sociale media en nieuws te focussen. Op Facebook doen onze berichten het helemaal niet slecht. Men komt alleen niet naar het forum om te reageren. En daar ligt een beetje ons probleem. Op dit moment negeren wij grotendeels de activiteit op sociale media en willen we alleen activiteit zien op het forum, deze activiteit willen we forceren. Maar dat werkt gewoon niet en de resultaten liegen er niet om. Dat willen we nu anders gaan aanpakken zodat de activiteit op sociale media wordt doorgetrokken naar GTAGames. De prioriteiten worden als het ware verlegd. 

 

Btw, leuk je weer eens te zien @Jesperkaj! :) 

Link to comment
Delen op andere websites

2 minuten geleden, PrioX zei:

Btw, leuk je weer eens te zien @Jesperkaj! :) 

Insgelijks!

 

Maar ik zou de pogingen om juist meer met sociale media (en zeker met Facebook) te doen zeker ontarmen. Zeker video's en afbeeldingen doen het (uit eigen ervaring) zeer goed. Gooi er wat promotie omheen en zorg dat je berichten gedeeld worden. Zorg desnoods voor wat clickbaits. 5K aan volgers op Facebook is zeer summier, zeker als je ziet hoe GROOT de Nederlandse Rockstar-community eigenlijk is.

Link to comment
Delen op andere websites

Ja, forums zijn iets van de verleden tijd en ja, gtagames had een meer actieve community kunnen zijn, maar het had ook helemaal dood kunnen zijn, gewoon als in dat het niet meer bestond :7

Ik zie hier veel uitgebreide reacties, gevuld met tal van factoren waar weinig tegenin valt te brengen, maar persoonlijk kijk ik er veel simpeler naar. De product lifecycle is zo een beetje het eerste wat je leert in menig bedrijfskundige/economische vak/studie:

1200px-Product_life-cycle_curve.jpg

Een volledig Nederlandse community als gtagames heeft relatief gezien een heel kleine doelgroep, en niche traditionele forums zijn gewoon uitgespeeld. Het was leuk, maar het is gewoon klaar.

Props eigenlijk voor gtagames dat het zo fucking groot was als dat het was. Persoonlijk geloof ik dat er echt veel meer is uitgehaald dan een Joriz zich in 2003 of 2004 had kunnen voorstellen. En dat we hier nog wat leden hebben die dagelijks komen is knap werk. Misschien komt GTA VI pas in 2022, mij zie je hier dan nog steeds gewoon aftellen en gezellig chillen, jij ook? :)

Link to comment
Delen op andere websites

Op 01/11/2018 om 07:21, FrankyFourFingers zei:

Ja, forums zijn iets van de verleden tijd en ja, gtagames had een meer actieve community kunnen zijn, maar het had ook helemaal dood kunnen zijn, gewoon als in dat het niet meer bestond :7

Ik zie hier veel uitgebreide reacties, gevuld met tal van factoren waar weinig tegenin valt te brengen, maar persoonlijk kijk ik er veel simpeler naar. De product lifecycle is zo een beetje het eerste wat je leert in menig bedrijfskundige/economische vak/studie:

1200px-Product_life-cycle_curve.jpg

Een volledig Nederlandse community als gtagames heeft relatief gezien een heel kleine doelgroep, en niche traditionele forums zijn gewoon uitgespeeld. Het was leuk, maar het is gewoon klaar.

Props eigenlijk voor gtagames dat het zo fucking groot was als dat het was. Persoonlijk geloof ik dat er echt veel meer is uitgehaald dan een Joriz zich in 2003 of 2004 had kunnen voorstellen. En dat we hier nog wat leden hebben die dagelijks komen is knap werk. Misschien komt GTA VI pas in 2022, mij zie je hier dan nog steeds gewoon aftellen en gezellig chillen, jij ook? :)

Let's drink to that!

 

chronology10.jpg

Oke, dat is i.r.t. product lifecycle wel een beetje anti, die coca colaflesjes zijn al decennia hetzelfde... but still..

 

Link to comment
Delen op andere websites

  • 5 maanden later...

Naar de bezoekerscijfers hier kijken zou je zeggen dat het forum verledentijd is. Echter is enkel rond en na de lancering van GTA San Andreas deze website extreem druk geweest. Tijdens zelfs GTA4 en GTA5 lanceringen was het al minder druk dan tijdens het GTA San Andreas tijdperk.

 

Zoals @Jesperkaj zegt hebben we wellicht de boot gemist al tien jaar terug naar YouTube. Maar ik was nou niet echt het persoon die elke dag overvrolijk een clickbait YouTube filmpje wilde uitpoepen. Het onderhouden van deze website kost hobbymatig al enorm veel tijd. Natuurlijk heb ik nagedacht of ik van deze website mijn beroep zou maken, maar uiteindelijk was altijd mijn conclusie dat het zowel niet bij mij als vele andere mensen op dit forum paste. Ik doe dit namelijk voor de lol en niet voor het geld.

 

Echter vind ik dit te kort door de bocht om te zeggen dat fora verledentijd zijn. Als je kijkt naar communities als Reddit is dat niet meer dan een enorm groot forum in een ander jasje.

 

Je zou je dus eerder dienen afvragen of het begrip 'forum' nog van deze tijd is. Net zo dat IRC nu niemand meer wat zegt, maar iets als Discord eigenlijk een veredelde IRC chat is.

Ik denk dat er dus nog wel toekomst is voor fora, maar dan in een ander jasje, zoals we hier ook proberen. Juist door er een bredere community van te maken en ook actief te zijn op Facebook, Instagram en Twitter. 

Je zou bijna het woord forum schrappen, gezien dat huidige generatie mensen niet meer zo veel zegt.

 

Zoals @NicolaB zegt is mijn plan hier gewoon lekker te blijven hangen. Al zijn we niet in grote getale komen hier nog elke week interessante discussies, nieuwsberichten en mensen voorbij. :) 

 

 

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...