Jump to content
JasonStatham

Cijfers Take-Two: Succes van GTA Online blijft groeien


Gisteren hield Take-Two Interactive haar driemaandelijkse aandeelhoudersvergadering. De positieve trend van de laatste jaren lijkt niet te breken. De totale omzet steeg in vergelijking met hetzelfde kwartaal van vorig jaar met 34% naar $ 418 miljoen. Opmerkelijk was vooral de omzetverdeling: Maar liefst 41% van de omzet werd behaald uit ‘terugkerende consumentenuitgaven’, waar onder andere DLC en microtransacties mee worden bedoeld.

Grand Theft Auto Online
GTA Online ontving veel lof van het management. Take2 laat dan ook weten dat het einde van regelmatige updates nog zeker niet in zicht is.

 

large.Strauss2.jpg.7e65f4660120a00516bc1             358531.png


        “Our results were led by the ongoing extraordinary performance of Grand Theft Auto V and Grand Theft Auto Online, strong demand for NBA 2K17 and increased recurrent consumer spending”

 

Zo liet CEO Strauss Zelnick weten tijdens de vergadering. Het is duidelijk dat Grand Theft Auto Online voor het grootste deel verantwoordelijk is geweest voor de gestegen omzet. Take-Two bracht het afgelopen fiscaal kwartaal geen enkele nieuwe game uit, maar zag de inkomsten uit micro-transacties wel stijgen naar $ 171 miljoen. Alhoewel andere games van Take-Two ook DLC verkopen en over microtransacties beschikken, lijkt het er sterk op dat het overgrote deel komt binnenrollen door verkoop van de beruchte Shark Cards.
 

PC-markt en Red Dead Redemption 2
Voor de PC-markt had president Karl Slatoff ook veel lof: “The great news is that the PC market is vibrant for us. It’s a great market for us. It’s a big market. It’s a core market in consumers that are highly engaged. So, for us, the PC market as a company is very important and very exciting and something we focus on.” Maar toen even later aan de CEO werd gevraagd of hij een update heeft betreffende een PC-release voor Red Dead Redemption 2, had hij een weinigzeggend antwoord: “any updates about any of our titles will come from our labels.”
21% van de totale omzet werd geboekt op de PC-markt, het zou opmerkelijk zijn als Take-Two deze markt links laat liggen met Red Dead Redemption 2. Het is aannemelijk dat Rockstar Games na de release van RDR2 zich zal richten op de PC-port. Grand Theft Auto V staat erom bekend met afstand de beste PC-port te zijn in de geschiedenis van het bedrijf en zo wordt er ook extra geld verdiend op consumenten die beide versies van de game zullen kopen.

 

red-dead-redemption-2.jpg
Zou dit al de eerste blik op Red Dead Redemption Online zijn?

 

Grand Theft Auto V en Grand Theft Auto Online zijn een ongekend succes gebleken, eentje welke nooit geanticipeerd werd door Take2 en R* Games. Zeer waarschijnlijk zal de business strategie niet veel anders zijn met Red Dead Redemption 2. Behalve opeenvolgende releases, ligt het in de lijn der verwachting dat de Online component ook voor een lange tijd ondersteund zal worden met gratis updates en over een Shark Card equivalent zal beschikken.. Cowboy Cards?


Bron: Take-Two Results FQ1 2018, vg24.

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites


Recommended Posts

Dit komt niet als een verassing. GTA V blijft maandelijks een van de best verkopende spellen. En als je daarbij bedenkt dat er genoeg spelers zijn die hun geld in Shark Cards stoppen, dan kan het niet anders dat ze er goudgeld mee verdienen. Het kan haast ook niet anders dat ze dit succes ook proberen te bereiken met de multiplayer van RDR2. 

 

44 minuten geleden, FrankyFourFingers zei:

Cowboy Cards?

Alsjeblieft niet :-(

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Ik ben blij voor hen dat GTA Online zo'n groot succes is, maar niet voor ons. Door dat succes heeft Rockstar de voorbije 4 jaar geen nieuwe game uitgebracht. Het zou me niet eens verbazen dat RDR2 nog eens wordt uitgesteld om nog langer op GTA Online te focussen. Als het niet zo'n groot succes was geweest, had R* waarschijnlijk al een nieuwe game uitgebracht.

 

Ook de mensen die liever singleplayer games spelen (zoals ik) zullen moeten afwachten wat Rockstar gaat doen. Ze hebben de singleplayer DLC van GTA V aan de kant geschoven omdat GTA Online het zo goed doet, en ik ben bang dat in RDR2 de multiplayer centraal zal staan (en het verhaal in singleplayer minder van belang is).

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Voor dat hele cash-card gedoe heb ik nog steeds maar eén woord: degoutant. Ik heb ooit gelezen dat 0.15% van de spelers verantwoordelijk is voor 50% van de inkomsten (artikel). Dat gaat dan om mobile games maar het zou me niet verbazen als de GTA Online macrotransaction hetzelfde patroon volgen.

 

22 uur geleden, FrankyFourFingers zei:

Grand Theft Auto V [...] de beste PC-port

Voor zover ik weet was het helemaal geen port maar zijn de versies gelijktijdig ontwikkeld.

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

22 uur geleden, Platypus zei:

Ik ben blij voor hen dat GTA Online zo'n groot succes is, maar niet voor ons. Door dat succes heeft Rockstar de voorbije 4 jaar geen nieuwe game uitgebracht. Het zou me niet eens verbazen dat RDR2 nog eens wordt uitgesteld om nog langer op GTA Online te focussen. Als het niet zo'n groot succes was geweest, had R* waarschijnlijk al een nieuwe game uitgebracht.

 

Ook de mensen die liever singleplayer games spelen (zoals ik) zullen moeten afwachten wat Rockstar gaat doen. Ze hebben de singleplayer DLC van GTA V aan de kant geschoven omdat GTA Online het zo goed doet, en ik ben bang dat in RDR2 de multiplayer centraal zal staan (en het verhaal in singleplayer minder van belang is).

Precies dit. Als Online niet zo'n melkkoe was, was er al lang een nieuwe gta geweest. Maar ze hebben nu niet echt een incentive voor het ontwikkelen van een nieuwe game...

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Het is echt opvallend dat de omzet stijgt zonder dat er een noemenswaardige game is uitgekomen. 

 

Ik hoop dat dit R* niet op ideeën brengt Red Dead Redemption 2 vol micropayments te gooien.

Zelf ben ik zeker bereid te betalen voor een goede game en uitbreidingen. Maar het pay to win principe vind ik maar niets.

 

@Frankiefourfingers Mooi geschreven nieuwsbericht :) 

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

7 uur geleden, Joriz zei:

@Frankiefourfingers Mooi geschreven nieuwsbericht :)

Dank chef. Ik ben er vrij zeker van dat RDR2 hetzelfde business model zal volgen als GTAO. Maar kunnen we echt R* blijven verwijten? Dit soort beslissingen worden zelden gemaakt door de ontwikkelaars, maar bijna altijd door de directie. Vorig jaar was er ook al een mooi verhaal van hoe microtransacties last-minute (in een single-player game!) werden geforceerd door de uitgever. Ik krijg de indruk van Take2 alsof het net 11-jarige jongens zijn die net hebben uitgevonden hoe zelfbevrediging werkt en er nu geen genoeg van kunnen krijgen. EA en co. voeren hetzelfde beleid al jarenlang uit, EA verdient $ 800 miljoen per jaar aan microtransacties, alleen van hun sportspellen..

 

Op 8/4/2017 om 02:14, Platypus zei:

Ik ben blij voor hen dat GTA Online zo'n groot succes is, maar niet voor ons. Door dat succes heeft Rockstar de voorbije 4 jaar geen nieuwe game uitgebracht. Het zou me niet eens verbazen dat RDR2 nog eens wordt uitgesteld om nog langer op GTA Online te focussen. Als het niet zo'n groot succes was geweest, had R* waarschijnlijk al een nieuwe game uitgebracht.

GTAO zal ook na de release van RDR2 nog verder ondersteund worden verwacht ik, anders was deze uitspraak waarschijnlijk niet gedaan. Persoonlijk zou ik het ook wel jammer vinden als R* een pure "online-service" ontwikkelaar zou worden, maar het is nu nog wat vroeg om te oordelen. Niemand kan echt zeggen hoeveel staf bezig is met het blijven ondersteunen van GTAO en kijkend naar de inhoud/kwaliteit van de updates, denk ik dat dat wel wat overschat wordt.
Wat mij een goed idee lijkt, is dat R* een nieuwe studio zou openen die zich puur bezighoudt met het post-launch ondersteunen van multiplayer.

 

Op 8/4/2017 om 19:53, Big Boss zei:

Voor zover ik weet was het helemaal geen port maar zijn de versies gelijktijdig ontwikkeld.

TIL

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...