Jump to content

[NEW][LAPTOP][€1500]


MidnightMayhem

Recommended Posts

Hallo allemaal.

Ik heb al een tweetal jaren een Macbook Pro, waar ik zeer tevreden van ben. Voor mijn studierichting gebruik ik vaak programma's die beter draaien op Windows (AutoCAD) of zelfs niet eens beschikbaar zijn voor macOS (3DSMax). Tot dusver ging dit met Bootcamp zonder problemen, maar de laatste tijd krijg ik meer te maken met de limieten/tekortkomingen van die software. Daarom heb ik besloten om een tweede, goede Windows-laptop aan te schaffen - en misschien zelfs mijn Macbook gewoon te verkopen.

 

Hieronder zijn een aantal criteria:

Budget: Ik kan maximaal tot €2000 gaan, maar zou liever een paar honderd euro minder uitgeven. Tussen de €1200 en €1500 lijkt me prima.

Doel: Zoals eerder gezegd zou deze laptop gebruikt worden voor het draaien van 3D-programma's, zoals AutoCAD, ArchiCAD, 3DSMax, Maya,... Hierbovenop zou ik hem graag ook nog gebruiken voor videobewerkingssoftware (Premiere Pro) en Photoshop. Hij wordt dus NIET gebruikt om te gamen.

SSD, ja of nee?: Bij voorkeur wel

Besturingssysteem: Windows 10

Bijkomende eisen: De laptop zou aan volgende dingen moeten voldoen:

  • Draagbaarheid: Het is de bedoeling om de computer elke dag mee te nemen naar school, en moet dus in mijn rugzak passen. Ik wil daarom niet groter gaan dan 15 inch.
  • Beeldscherm: Een zo groot mogelijke resolutie (UHD of 4K). Ook de kleurweergave zou zo correct mogelijk moeten zijn, om gemakkelijk te kunnen Photoshoppen.
  • Design: Ik ben de laatste die zal zeggen dat form over function gaat, maar het liefst heb ik geen 'game-laptop' met schreeuwerige rode accenten. Liefst een elegante, minimalistische laptop met duurzame materialen.
  • Batterij: Graag ook een batterij waar ik toch een aantal uurtjes mee kan doen, zodat ik hem niet constant in het stopcontact hoef te steken.

 

Het zijn heel wat eisen. Ik heb ook al een beetje rondgekeken, maar vroeg me af met welke voorstellen jullie zouden afkomen. :)

Link to comment
Delen op andere websites

Het lijstje waaruit je kan kiezen: https://tweakers.net/categorie/496/laptops/producten/#filter:RY1LDoJADIbv0vVIptN5IAcwceHKpXFBoDFjUMhAjJFwdztidNX26_-YoU8tp13kroUKhhSvI6gVHvs0CavH5kcGbvai26CCob7wMb4YKtRaZWfDh3iHSo6RO24mblf9CNWJHJaKLNFZvkJ3sZs4yWcGsjrkectmcIWTtlv9lB1d4WFRQOTcX4GeSrtiazJ-1J00ACIGFO_WmCAD0Zc5amvJfM8AZ7FZv6Z9bQa9-XDSQf9byARfwrIsbw

 

Geselecteerd op:

Scherm 15,6" (jouw eis)

IPS scherm (goede beeldkwaliteit)

Min 16gb ram (Photoshoppen, editen en browsen tegelijk)

Uitbreidbaar tot 32gb (zelfde als hierboven, maar naast de programma's hierboven meer tabbladen of After Effects open)

Goede cpu voor zware taken (must voor editing, photoshop enz.)

 

Waar ik verder op lette:

Gewicht (ik probeerde rond de 2kg te kijken)

Videokaart (vloeiender editen en snellere exports)

Opslag 

 

Welke ik koos:

https://tweakers.net/pricewatch/876077/acer-aspire-a715-71g-76z5.html

Goed voor de dingen die je gaat doen. 

 

https://tweakers.net/pricewatch/932781/acer-aspire-a715-71g-a715-71g-70fk.html

De zelfde als hierboven, maar met meer opslag een betere videokaart.

Opslag -> Je kan meer programma installeren en video's en foto's op je laptop zetten i.p.v. een externe harde schijf.

Videokaart -> Vloeiender editen, minder lange wachttijden tijdens exporteren (scheelt niet heel veel)

 

https://tweakers.net/pricewatch/532391/msi-gs60-6qe-gs60-6qe-281nl.html

Zelfde als hierboven, maar heeft een 4k scherm.

Is de lichtste van de 3.

Heeft wel iets verouderde hardware, maar dat moet niet heel erg veel uitmaken.

 

Verder zou ik even research doen naar reviews en accuduur, dit kan ik niet goed weten. LET OP! Accucapaciteit maakt niet uit, het gaat erom hoe lang hij meegaat.

 

Mocht je vragen hebben, dan hoor ik het graag.

Bewerkt: door Nyltje
Link to comment
Delen op andere websites

Voor 3D modelleren zou ik persoonlijk iets nemen met een nVidia Quadro. Het enige probleem is dat alle laptops met een Quadro die ik vind in de prijscategorie slechts een resolutie hebben van 1080p. Een klassieke "gamer" chip zal de programma's ook draaien (en soms zelfs sneller) maar deze beschikt dan niet over dubbele precisie en 10-bit color depth. De vraag is echter of je die precisie nodig hebt. Als 4K-resolutie de overhand neemt en precisie minder belangrijk is dan kan je gerust een "gamer" chip nemen.

Link to comment
Delen op andere websites

15 uur geleden, Nyltje zei:

Het lijstje waaruit je kan kiezen: https://tweakers.net/categorie/496/laptops/producten/#filter:RY1LDoJADIbv0vVIptN5IAcwceHKpXFBoDFjUMhAjJFwdztidNX26_-YoU8tp13kroUKhhSvI6gVHvs0CavH5kcGbvai26CCob7wMb4YKtRaZWfDh3iHSo6RO24mblf9CNWJHJaKLNFZvkJ3sZs4yWcGsjrkectmcIWTtlv9lB1d4WFRQOTcX4GeSrtiazJ-1J00ACIGFO_WmCAD0Zc5amvJfM8AZ7FZv6Z9bQa9-XDSQf9byARfwrIsbw

 

Geselecteerd op:

Scherm 15,6" (jouw eis)

IPS scherm (goede beeldkwaliteit)

Min 16gb ram (Photoshoppen, editen en browsen tegelijk)

Uitbreidbaar tot 32gb (zelfde als hierboven, maar naast de programma's hierboven meer tabbladen of After Effects open)

Goede cpu voor zware taken (must voor editing, photoshop enz.)

 

Waar ik verder op lette:

Gewicht (ik probeerde rond de 2kg te kijken)

Videokaart (vloeiender editen en snellere exports)

Opslag 

 

Welke ik koos:

https://tweakers.net/pricewatch/876077/acer-aspire-a715-71g-76z5.html

Goed voor de dingen die je gaat doen. 

 

https://tweakers.net/pricewatch/932781/acer-aspire-a715-71g-a715-71g-70fk.html

De zelfde als hierboven, maar met meer opslag een betere videokaart.

Opslag -> Je kan meer programma installeren en video's en foto's op je laptop zetten i.p.v. een externe harde schijf.

Videokaart -> Vloeiender editen, minder lange wachttijden tijdens exporteren (scheelt niet heel veel)

 

https://tweakers.net/pricewatch/532391/msi-gs60-6qe-gs60-6qe-281nl.html

Zelfde als hierboven, maar heeft een 4k scherm.

Is de lichtste van de 3.

Heeft wel iets verouderde hardware, maar dat moet niet heel erg veel uitmaken.

 

Verder zou ik even research doen naar reviews en accuduur, dit kan ik niet goed weten. LET OP! Accucapaciteit maakt niet uit, het gaat erom hoe lang hij meegaat.

 

Mocht je vragen hebben, dan hoor ik het graag.

Alvast dankjewel voor het vele opzoekingswerk! 

De Acer lijkt me een zeer gelikte laptop. Vroeger (anno 2009-2013) heb ik uitsluitend met de budgetlaptops (€600) gewerkt van dit merk. Hoewel ik er zeer tevreden over was, leek de bouwkwaliteit me ronduit slecht. Plastic die op bepaalde punten niet aansluit, de oplaadpoort die na verloop van tijd los kwam te zitten,.. Zijn deze kwaaltjes die vroeger meer regel dan uitzondering waren bij Acer, nog steeds van de partij?

Indien niet, zou ik zeker wel voor degene met de grotere opslag & betere videokaart gaan. Voor die €200 ga ik nu niet investeren in een externe harde schijf. Het enige wat ik jammer vindt, is dat het scherm slechts 1080p is. Hebben ze geen versie met UHD of 4K?

 

Voor een MSI zou ik in ieder geval niet gaan. 80% van mijn medestudenten heeft een MSI, en ik kan je verzekeren dat meer dan driekwart daarvan problemen heeft met het uitvoeren van zware taken (renderen & editen tegelijk). 

 

5 uur geleden, Big Boss zei:

Voor 3D modelleren zou ik persoonlijk iets nemen met een nVidia Quadro. Het enige probleem is dat alle laptops met een Quadro die ik vind in de prijscategorie slechts een resolutie hebben van 1080p. Een klassieke "gamer" chip zal de programma's ook draaien (en soms zelfs sneller) maar deze beschikt dan niet over dubbele precisie en 10-bit color depth. De vraag is echter of je die precisie nodig hebt. Als 4K-resolutie de overhand neemt en precisie minder belangrijk is dan kan je gerust een "gamer" chip nemen.

Een hogere resolutie neemt voor mij wel de bovenhand op precisie. Zeker bij Photoshop-projecten vind ik deze precisie belangrijk. Ook ben ik een Retina-scherm gewend, dus een lagere resolutie lijkt mij eerder een stap terug dan een stapje vooruit.

Bewerkt: door MidnightMayhem
Link to comment
Delen op andere websites

De naam van de laptop plakken op Google kan wonderen verrichten. Je kan dan vaak testen en reviews zien.

 

Ik kwam ook deze laptop tegen: https://tweakers.net/pricewatch/481568/lenovo-thinkpad-p50-20en0008mh/specificaties/

Die begint wel met 8gb ram, maar die is uit te breiden tot 64gb. Hij heeft ook best weinig geheugen. Niet heel zeker of je het redt met heel wat Adobe programma's en misschien nog wat andere programma's.

Er zit ook een Quadro en Xeon in. Nu geef ik toe dat ik van Quadro en Xeon minder verstand heb qua inschatten hoe goed iets is, maar ik weet wel dat dit vaak speciaal voor niet-game taken wordt gebruikt. Maar ik denk dat Big Boss je meer over Quadro en Xeon kan vertellen.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...