Jump to content
PrioX

Interview: Rockstar bespreekt het succes van GTA Online en story DLC voor GTA V


In een exclusief interview met GameInformer heeft Rockstar Games openlijk vragen beantwoord over de huidige gang van zaken rondom GTA Online en GTA V. We krijgen o.a. te weten waarom we geen GTA V Story DLC hebben gekregen, of de gratis updates blijven komen na de release van Red Dead Redemption II en hoe Rockstar denkt over de verkoop van Shark Cards. Het is een aardig lang interview. Maar hieronder hebben we de drie bovengenoemde onderwerpen voor je geciteerd. Het volledige interview is te lezen op de website van GameInformer. :) 

 

med_gallery_1_164_600601.jpg

 

Met GTA IV en Red Dead Redemption heeft Rockstar fantastische singleplayer DLC's gemaakt (Episodes from Liberty City en Undead Nightmare). GTA Online heeft ook DLC's gekregen waardoor het bijvoorbeeld mogelijk is geworden om criminele organisaties op te zetten. Toch zijn dit meer open gameplay-keuzes in plaats van gescript. Was het een moeilijke beslissing om weg te stappen van gescripte DLC's, of was het eerder een evolutie van de open-wereld spellen?

 

Het was niet echt een bewuste keuze, het is eigenlijk zo gebeurd. We zouden het leuk vinden om in de toekomst meer singleplayer DLC's te maken voor onze spellen. Als een bedrijf geloven we sterk in singleplayer en vinden we dat multiplayer spellen geen rivalen zijn van singleplayer spellen. Met GTA V was de singleplayer ontzettend groot en compleet. Het waren eigenlijk drie spellen in één. De next-gen versie heeft ongeveer een jaar van onze tijd in beslag genomen. Daarnaast zagen we veel potentie in GTA Online, daardoor hebben we er ook veel tijd in geïnvesteerd. Dan zijn er natuurlijk ook nog andere spellen zoals Red Dead Redemption II die veel aandacht vereisen. Al deze factoren gecombineerd vonden we het niet nodig en mogelijk om een singleplayer DLC te maken voor GTA V. Maar misschien dat we dit wel voor toekomstige spellen gaan doen.

 

med_gallery_1_147_123925.jpg

 

Rockstar heeft er bewust voor gekozen om spelers niet te laten betalen voor GTA Online updates. Toch zien we veel kritiek dat de updates gemaakt zijn voor spelers die erg veel tijd in het spel stoppen of Shark Card kopen en daardoor veel geld kunnen investeren in de updates. Wat is jullie reactie op deze opmerkingen?

 

De updates zijn gratis omdat we de spelers graag bij elkaar willen houden, en om de spelers de keuze te geven wat ze graag willen van de updates en in welke volgorde. Niemand is verplicht om veel geld te betalen voor iets wat ze misschien niet willen of nodig hebben. Met GTA IV en Red Dead Redemption hebben we wel betaalde DLC's gemaakt. Hierdoor nam het aantal spelers sneller af dan wat we gehoopt hadden. In GTA Online kunnen spelers die iets niet willen kopen toch blijven spelen en hun eigen ding doen in dezelfde wereld als iedereen. Deze aanpak werkt voor ons erg goed waardoor we de ervaringen kunnen verbeteren. Als we de content bekijken die we gratis hebben weggeven, inclusief heists, verschillende speltypes en het grote aantal kleding dat bijna niks kost, denken wij niet dat we de spelers misleiden. Iedereen kan het spel spelen zonder extra geld uit te geven. 

 

medium.592347c00608e_RDR5.jpg.e055a540de

 

Voor hoe lang zijn jullie nog van plan om GTA Online updates uit te brengen, en zal dit doorgaan wanneer Red Dead Redemption II is verschenen?

 

We hebben voor het einde nog geen vaste datum geprikt. Maar de volgorde voor het uitgeven van updates zal misschien veranderen om spelers aan te moedigen om Red Dead Redemption II te proberen. Het zou fantastisch zijn als de spelers hun tijd in deze twee werelden verdelen. Het leuke aan dit project is dat we snel kunnen veranderen en inspelen op de situatie. Dat is iets wat we met andere projecten minder hadden.

 

Bron: GameInformer

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites


Recommended Posts

Hmm, lijkt me niet helemaal eerlijk. Het argument dat SP GTA V geen DLC krijgt omdat het al zon volledig spel is, slaat eigenlijk nergens op. Het is immers nog "beloofd" nadat het spel klaar was. Maar ja...nu weten we het in ieder geval zeker.

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Wat in september 2013 door R* aan mij werd verteld als de plannen voor GTA Online en GTAV is inderdaad anders dan dat het is geworden. Maar is dat slecht? Zelf heb ik vele avonden plezier gehad met GTA Online met vele andere leden van dit forum mede dankzij best wel geslaagde uitbreidingen die voorbij kwamen, maar mede dankzij de vele spelers die GTA Online ook speelde of spelen. :)

 

Naar mijn idee wist R* gewoon nog toen niet wat de potentie was van GTA Online en dat het eigenlijk een los spel op zich werd. Natuurlijk heeft de extra omzet vanuit die cash card daar flink aan bijgedragen.

 

Wel jammer is dat ze het zo lang vaag hebben gehouden over een GTAV DLC en dat ze nu pas concreetheid geven met een interview. Ik snap daarbij zeker dat ze de keuze hebben gemaakt het te schrappen. R* is nauw eenmaal perfectionistisch en zelfs met honderden mensen in dienst moet je keuzes maken wat je wel en niet maakt. Ik hoop vooral dat ze hierdoor meer tijd hebben gehad om RDR II te maken tot nog betere game dan dat het al lijkt te worden.

 

Hopelijk geeft R* snel meer vrij wat we van RDR II kunnen verwachten, gezien GTAV naar mijn idee langzaam ten einde loopt. 

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Erg jammer, ik vond deze versie van Los Santos echt ideaal om nog een ander SP-verhaal in te vertellen; wellicht wat serieuzer, wat meer GTA IV. Ook wel vervelend dat ze ons zo lang aan het lijntje hebben gehouden, maar met RDR2 zo dichtbij op de horizon kan ik toch snel weer mijn R*leegte vullen.

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat we nog iets over de Story DLC te weten zouden komen. Weten we toch hoe het in elkaar steekt... Het komt alleen vier jaar te laat. Had toch wel wat meer begrip voor de fanbase verwacht. Zeker na de support die GTA Online van ons gekregen heeft. :N

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

6 uur geleden, PrioX zei:

Als we de content bekijken die we gratis hebben weggeven [...] denken wij niet dat we de spelers misleiden. Iedereen kan het spel spelen zonder extra geld uit te geven.

Wat een onzinnig geleuter toch weer. Je kan het spel "spelen" maar of je er dan plezier in hebt is nog wat anders.

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

9 uur geleden, Big Boss zei:

Wat een onzinnig geleuter toch weer. Je kan het spel "spelen" maar of je er dan plezier in hebt is nog wat anders.

Vond ik inderdaad ook een beetje raar. Alsof zij voor ons kunnen bepalen wat leuk is. :? Ik heb veel plezier gehad in GTA Online, zeker met wat vrienden. Maar ik denk dat als alles een beetje fatsoenlijk geprijsd zou zijn geweest, en ik dus alles had kunnen kopen, ik veel meer plezier had gehad. Dat weet ik zeker. 

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

45 minuten geleden, Tommie59 zei:

Als je niet veel geld hebt is GTA Online ook gewoon niet zo leuk. Zonder geld loop je heel veel (extra) gameplay mis. Zoals heists, je kantoor, warenhuis enzovoort. In dit geval maak geld dus wel gelukkig. 

Dus betalen in de vorm van de cards of gewoon enorm veel spelen. Het is wel een keuze, ben blij voor deze aanpak. Los betalen door DLC's had ik wellicht niet gedaan.

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

22 minuten geleden, TryX zei:

Dus betalen in de vorm van de cards of gewoon enorm veel spelen. Het is wel een keuze, ben blij voor deze aanpak. Los betalen door DLC's had ik wellicht niet gedaan.

Ben ik het niet mee eens. Rockstar verplicht je op deze manier om GTA Online te blijven spelen als je plezier wil beleven: ''U zult geen andere games spelen''. Dat is in mijn ogen gewoon slecht design. Alle leuke gameplay plaatsen ze eigenlijk achter een paywall. ''Wil je een leuke motor die kan vliegen? Fijn, ga maar dagen intensief spelen of koop even snel een cash card.''

 

Sommige spelers hebben niet zoveel tijd om al dat geld bij elkaar te harken. Ja, ze kunnen dan een cash card kopen. Maar daar heb je het hele probleem. De updates zijn gratis, de content is zwaar overpriced, en daarmee willen ze de verkoop van cash cards aanmoedigen. Vanuit een bedrijfsoogpunt snap ik dit, ze moeten geld verdienen. Maar het bedrijf moet dan niet doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is en ons een grote dienst bewijzen. Want dat is het niet en doen ze niet. Wij bewijzen hen een dienst dat we als community zolang GTA Online ondersteunen. Geeft ons maar een keer wat gratis auto's of zo. Die Classic voertuigen die ze de laatste tijd wel vaker toevoegen zouden een mooi gebaar zijn geweest naar de fans toe. Maar zelfs op de nostalgie van fans moeten ze verdienen.

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Zojuist, PrioX zei:

Ben ik het niet mee eens. Rockstar verplicht je op deze manier om GTA Online te blijven spelen als je plezier wil beleven. Dat is in mijn ogen gewoon slecht design. Alle leuke gameplay plaatsen ze eigenlijk achter een paywall. ''Wil je een leuke motor die kan vliegen? Fijn, ga maar dagen spelen of koop even snel een cash card.''

 

Sommige spelers hebben niet zoveel tijd om al dat geld bij elkaar te harken. Ja, ze kunnen dan een cash card kopen. Maar daar heb je het hele probleem. De updates zijn gratis, de content is zwaar overpriced, en daarmee willen ze de verkoop van cash cards aanmoedigen. Vanuit een bedrijfsoogpunt snap ik dit, ze moeten geld verdienen. Maar het bedrijf moet dan niet doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is en ons een grote dienst bewijzen. Want dat is het niet en doen ze niet. Wij bewijzen hen een dienst dat we als community zolang GTA Online ondersteunen. Geeft ons maar een keer wat gratis auto's of zo. Die Classic voertuigen die ze de laatste tijd wel vaker toevoegen zouden een mooi gebaar zijn geweest naar de fans toe. 

Daar ben ik het absoluut mee eens. Alles in GTA V is zwaar overpriced en wat er eigenlijk al aangegeven wordt in het interview is dat toen Rockstar erachter kwam dat GTA online populairder werd dan verwacht en ze begonnen met nog meer focus op de micro transactions, toen werd alles duurder, het duurste voertuig de Adder is nu vrij laag in prijs. Missies betalen weinig uit en een heist duurt veelte lang en teveel moeite.

 

Vanuit dat perspectief ben ik het helemaal eens met je, als je het omrekent betaal je 30 euro voor een hydra of ander voertuig. Dat is echt te duur.

 

Echter kan ik me wel vinden in het feit dat je nu betaald voor hetgeen wat je ook echt wilt hebben en gebruiken, bij een DLC ben je verplicht te betalen voor alles of je doet niet meer mee.

 

Mijn conclusie is dus dat het eigenlijk in beide gevallen niet goed is, maar vind het persoonlijk wel beter hoe ze het nu doen dan met een grote DLC. Eigenlijk zouden ze inderdaad af en toe iets gratis moeten geven en prijzen omlaag brengen.

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

1 minuut geleden, Dutchy3010 zei:

Of een soort abonnement systeem

bedenken. Krijg je genoeg geld binnen voor updates en weet iedereen waar die aan toe is. Ook geen oneerlijke concurrentie vanwege sommigen die wel betalen en anderen niet. Maar abo's schrikken af.

Waarom? Ik denk dat de animo voor abbonnementen groter is dan nu. Spotify, Deezer, Netflix etc. 

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Ook voor de jeugdige spelers? Want die hebben toch de overhand - ondanks dat het formeel niet mag. Ik was er in ieder geval altijd wat tegen. Maar misschien is men nu wel wat anders ingesteld inderdaad. :Y 

 

In ieder geval vind ik dit dan een beter alternatief.

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Je ziet het tegenwoordig wel vaker. EA doet het ook met Battlefield, een 'Premium' abonnement geeft je daarbij maandelijks wat extra content en eens in de paar maanden toegang tot een grote uitbreiding. Het probleem daarbij is dat het de spelers opsplits; spelers zonder de map-uitbreidingen kunnen het niet spelen. Aangezien er minder Premium-leden zijn sterven die servers meestal binnen 2 maanden uit omdat de andere spelers er niet bij kunnen. Zo'n lidmaatschap is daardoor veel minder waard.

 

Rockstar zou dit wel met GTA Online kunnen doen. Alleen zou ik het dan puur op auto's, wapens en cosmetische extra's houden, dus niet op speltypes aangezien je dan de spelers zonder abonnement buitensluit. 

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...