Jump to content

Gender


NicolaB

Recommended Posts

Ik reed zojuist in mijn voerwaggel en hoorde iets op de radio over iemand die 18 was en transgende... sensitief gelul. CD ging op.

 

Even daarna dacht ik bij mezelf na over het onderwerp. Tegenwoordig wordt je ondergegooid over genderneutrale toiletten en ander gezemel.

 

En dat terwijl ik maar al te lief een vrouwentoilet induik zonder een genderrestrictie te voelen 0_0 Nouja, voor een bepaalde groep vrouwen houd ik de toilet wel als liefst gescheiden.. anywayz; mijn opinie ligt onderliggend natuurlijk wat complexer in elkaar en vandaar dat ik mij afvroeg wat andere mensen eigenlijk écht over het thema denken. Nou hierbij de / een vraag:

 

Hoe denken jullie over genderneutraliteit?

Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 46
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • NicolaB

    11

  • MoTricep

    7

  • DDT Dorus

    6

  • ThunderDuck

    5

Top Posters In This Topic

Posted Images

De hele genderneutraliteitdiscussie is enorm overtrokken. Ik heb totaal niet het gevoel dat ik 'ondergegooid' wordt, maar ik heb wel het gevoel dat de mensen die zich er druk over maken van een mug een olifant maken. De enige genderneutrale voorziening die mij raakt is de NS die 'beste reizigers' zegt in plaats van 'dames en heren'. Nou nou, wat een wereldschokkende verandering.

Link to comment
Delen op andere websites

net als de zwartepieten discussie een enorm opgeblazen onderwerp door een zeer kleine groep mensen.

waarom moet 99,99% van de mensen zich aanpassen aan 0.01 % van de mensen?

Dat het hun keuze is om zichzelf genderneutraal te noemen vind ik prima en heb ik respect voor, maar ga geen onzinnige dingen verwachten.

 

 

Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb echt een stront hekel aan cishets die zo'n drama maken dat de Hema genderneutraler wordt of dat de NS een andere term aanneemt om reizigers te aankondigen. Het gaat echt nergens om. Is het nou zó erg? God, als het niet in de media was gekomen dan had niemand het opgemerkt dat de NS reizigers anders noemt. Ik ga ervan uit dat de NS het alleen doet omdat zo iedereen zich prettig en welkom kan voelen. En sorry hoor maar er zijn gewoon veel mensen die er gewoon erg last van hebben dat hun niet naar een toilet kunnen gaan waar hen zich comfortabel bij voelen. Daar komt bij, is het nou zo erg dat iedereen de toilet gebruikt? Thuis heeft iedereen een 'genderneutrale' toilet. Het is alleen de maatschappij die er weer een stickertje opdrukt dat alleen vrouwen of mannen naar een toilet mogen gaan. Ik erger mij dood aan die 'stickertjes'. Als je moet zeiken of schijten, dan heb je gewoon een toilet nodig. En het boeit mij echt niet als daar dan het stickertje 'vrouwentoilet' opzit. WC = WC. Er is niks 'overtrokken' aan deze discussie. Het zijn alleen de cishets die uit hun 'vertrouwde bubbel' worden gedrukt IMO. :)

Link to comment
Delen op andere websites

1 uur geleden, DDT Dorus zei:

net als de zwartepieten discussie een enorm opgeblazen onderwerp door een zeer kleine groep mensen.

waarom moet 99,99% van de mensen zich aanpassen aan 0.01 % van de mensen?

Dat het hun keuze is om zichzelf genderneutraal te noemen vind ik prima en heb ik respect voor, maar ga geen onzinnige dingen verwachten.

 

 

Aan de andere kant is het ook een klein offer om te maken, toch? In plaats van jongens- en meisjesbabyrompers zijn er nu alleen nog maar rompers bij de Hema. Is dat nou echt zo'n probleem? Is het echt zo erg dat je dezelfde wc-voorziening moet gebruiken als vrouwen?

Link to comment
Delen op andere websites

11 minuten geleden, ThunderDuck zei:

In plaats van jongens- en meisjesbabyrompers zijn er nu alleen nog maar rompers bij de Hema. Is dat nou echt zo'n probleem? Is het echt zo erg dat je dezelfde wc-voorziening moet gebruiken als vrouwen?

Inderdaad en ik zie ook best vaak dat jongens en meisjes graag iets willen dragen maar dan horen dat het 'niet mag' omdat het bijvoorbeeld voor mensen van een ander geslacht moet zijn. Nu dat het niet voor jongens of meisjes zijn, kan een kind gewoon iets dragen wat hun willen omdat ze het mooi vinden. Ik begrijp niet dat mensen er een probleem mee hebben dat mensen gewoon iets kunnen dragen wat hun mooi vinden? :?

Link to comment
Delen op andere websites

Ik sluit me aan bij wat Thunderduck zegt.

 

Verder valt het me op dat er ontzettend veel producten gemarket worden richting 'echte mannen' of, vice versa, 'real ladies'. Er is nu, ik verzin dit niet, 'kaas voor kerels'. Product ziet er lekker uit, hoor, maar als je je mannelijkheid moet ontlenen aan een bakje smeerkaas, ja, dan gaat er ergens iets niet goed, denk. Of een ander product dat er natuurlijk alleen is voor de échte man met ballen... barbecuesaus.

 

En daar zit duidelijk wrijving. Aan de ene kant zijn er steeds meer mensen die zich hard maken voor genderneutraliteit, maar aan de andere kant duiken er om de haverklap producten op die dwars tegen die ontwikkeling in gaan met de manier waarop ze gepresenteerd worden. Voor de duidelijkheid, ik vind niet dat er geen speciale mannen- of vrouwenlijnen meer zouden moeten bestaan bij welk product dan ook, maar dat eeuwige 'echte mannen [...]' en 'echte vrouwen [..]', dat vind ik wel kwalijk.

Link to comment
Delen op andere websites

2 uur geleden, ThunderDuck zei:

Aan de andere kant is het ook een klein offer om te maken, toch? In plaats van jongens- en meisjesbabyrompers zijn er nu alleen nog maar rompers bij de Hema. Is dat nou echt zo'n probleem? Is het echt zo erg dat je dezelfde wc-voorziening moet gebruiken als vrouwen?

 

2 uur geleden, Asphyxiated zei:

Inderdaad en ik zie ook best vaak dat jongens en meisjes graag iets willen dragen maar dan horen dat het 'niet mag' omdat het bijvoorbeeld voor mensen van een ander geslacht moet zijn. Nu dat het niet voor jongens of meisjes zijn, kan een kind gewoon iets dragen wat hun willen omdat ze het mooi vinden. Ik begrijp niet dat mensen er een probleem mee hebben dat mensen gewoon iets kunnen dragen wat hun mooi vinden? :?

Dat 'is' denk ik ook mijn onderliggende opinie. Daar komt bij dat ikzelf als persoon ook louter op bepaalde persoonlijke trekjes val (om zo leuk genderneutraal te zeggen XD). Ikzelf heb ook het gevoel dat veel meer mensen om me heen dat steeds meer hebben.

 

Ik zie zo veel diversiteit, qua karakter van mezelf, om me heen en de mensen en karakters waar ik op val, dat ik er eigenlijk vrij weinig binding mee heb. Om het zo maar te zeggen: ik vind masculine en femine eigenschappen leuk; van mannen en vrouwen. Dat is geen probleem voor mij en ik denk dat dat ook geen probleem hoeft te zijn voor iemand anders. Of je dat nou benoemt met een geslacht of niet. Ik vind het dan eigenlijk ook overdreven, gezien gevoelens bij iedereen spelen.

 

Als iemand dan zegt: Ik voel me transgender. Ik ben homo, ik ben hetero etc.; denk ik dan eigenlijk 'jammer...'.  Aan de andere kant denk ik 'who cares?'. Dat bied iemand gewoon zekerheid, net zoals ikzelf dat ook doe.

 

Dat dit überhaupt een thema hedendaags is, geeft al goed genoeg aan hoe complex een grote groep mensen er over denkt. Dat mijn (sterk gelovige) grootoma van 103 snapt dat ik een vriend of vriendin heb of dat ik met een 'pot' of met een 'hetero' man het bed in kan duiken en dat ikzelf van puur hetero 'man' kan veranderen naar een... euh [definitie van NicolaB], geeft imo wel aan hoe futile dat soort gedachtes soms kunnen zijn.

 

... maar goed een gesloten boek is voor mij ook niet zo interessant.

 

 

1 uur geleden, Silverbyte zei:

Ik sluit me aan bij wat Thunderduck zegt.

 

Verder valt het me op dat er ontzettend veel producten gemarket worden richting 'echte mannen' of, vice versa, 'real ladies'. Er is nu, ik verzin dit niet, 'kaas voor kerels'. Product ziet er lekker uit, hoor, maar als je je mannelijkheid moet ontlenen aan een bakje smeerkaas, ja, dan gaat er ergens iets niet goed, denk. Of een ander product dat er natuurlijk alleen is voor de échte man met ballen... barbecuesaus.

 

En daar zit duidelijk wrijving. Aan de ene kant zijn er steeds meer mensen die zich hard maken voor genderneutraliteit, maar aan de andere kant duiken er om de haverklap producten op die dwars tegen die ontwikkeling in gaan met de manier waarop ze gepresenteerd worden. Voor de duidelijkheid, ik vind niet dat er geen speciale mannen- of vrouwenlijnen meer zouden moeten bestaan bij welk product dan ook, maar dat eeuwige 'echte mannen [...]' en 'echte vrouwen [..]', dat vind ik wel kwalijk.

Toch is dat toch ook wat, naast het feitelijke (Je bent man of je bent een vrouw), daarvoor zorgt?

 

Ik bedoel, je ziet vaak dat een 'mannelijk' gevoel, masculine gedachtes in stand houdt. Mannen die van ruige auto's, voetbal, bier houden en die niet zo heel veel om hun uiterlijk geven etc. (kijk eens voor de grap naar vrouwen die wat masculiner willen zijn; wat die doen)

 

Tegenover uiterlijk vertoon, wijn en hoge zachte stemmetjes voor femine gedachtes.

Link to comment
Delen op andere websites

4 uur geleden, Asphyxiated zei:

Ik heb echt een stront hekel aan cishets die zo'n drama maken dat de Hema genderneutraler wordt of dat de NS een andere term aanneemt om reizigers te aankondigen. Het gaat echt nergens om. Is het nou zó erg? God, als het niet in de media was gekomen dan had niemand het opgemerkt dat de NS reizigers anders noemt. Ik ga ervan uit dat de NS het alleen doet omdat zo iedereen zich prettig en welkom kan voelen. En sorry hoor maar er zijn gewoon veel mensen die er gewoon erg last van hebben dat hun niet naar een toilet kunnen gaan waar hen zich comfortabel bij voelen. Daar komt bij, is het nou zo erg dat iedereen de toilet gebruikt? Thuis heeft iedereen een 'genderneutrale' toilet. Het is alleen de maatschappij die er weer een stickertje opdrukt dat alleen vrouwen of mannen naar een toilet mogen gaan. Ik erger mij dood aan die 'stickertjes'. Als je moet zeiken of schijten, dan heb je gewoon een toilet nodig. En het boeit mij echt niet als daar dan het stickertje 'vrouwentoilet' opzit. WC = WC. Er is niks 'overtrokken' aan deze discussie. Het zijn alleen de cishets die uit hun 'vertrouwde bubbel' worden gedrukt IMO. :)

Thuis is het natuurlijk anders dan in een openbare ruimte. Ik zou op bijvoorbeeld op een station niet rustig kunnen schijten als ik weet en hoor dat er een vrouw naast mij een tampon of maandverband aan het wisselen is.

 

 

Link to comment
Delen op andere websites

9 uur geleden, ThunderDuck zei:

Aan de andere kant is het ook een klein offer om te maken, toch? In plaats van jongens- en meisjesbabyrompers zijn er nu alleen nog maar rompers bij de Hema. Is dat nou echt zo'n probleem? Is het echt zo erg dat je dezelfde wc-voorziening moet gebruiken als vrouwen?

dat zijn geen echt onzinnige dingen, maar overal openbare genderneutrale toiletten laten plaatsen vind ik echt kapitaalvernieting, meer in die orde...

Link to comment
Delen op andere websites

3 uur geleden, DDT Dorus zei:

Maar overal openbare genderneutrale toiletten laten plaatsen vind ik echt kapitaalvernieting, meer in die orde...

Maar dat slaat toch nergens op? Het enigste wat anders is, is dan het plaatje op de muur. Je hoeft geen extra ‘genderneutrale’ toiletten te maken want het is al van oorsprong ‘genderneutraal’ alleen zit er een sticker door de maatschappij ‘voor mannen’ erop, dus eigenlijk helemaal niks zou er veranderen alleen het bordje en dat iedereen zijn of haar behoeftes mag doen op hetzelfde toilet. Daar komt bij dat er wel té weinig openbare toiletten in Nederland zijn, dus mocht er meer openbare toiletten komen, dan liefst genderneutraal. :?

Link to comment
Delen op andere websites

7 uur geleden, Asphyxiated zei:

Maar dat slaat toch nergens op? Het enigste wat anders is, is dan het plaatje op de muur. Je hoeft geen extra ‘genderneutrale’ toiletten te maken want het is al van oorsprong ‘genderneutraal’ alleen zit er een sticker door de maatschappij ‘voor mannen’ erop, dus eigenlijk helemaal niks zou er veranderen alleen het bordje en dat iedereen zijn of haar behoeftes mag doen op hetzelfde toilet. Daar komt bij dat er wel té weinig openbare toiletten in Nederland zijn, dus mocht er meer openbare toiletten komen, dan liefst genderneutraal. :?

en wie maakt er gebruik van het neutrale toilet met dat plaatje op de muur? bijna niemand meer. Mannen of vrouwen die gaan dus gewoon naar hun eigen toilet, en niet naar het genderneutrale toilet en hierdoor word er dus geen gebruik van gemaakt.

zelfs in ieder bouwbesluit staat dat het verplicht is om aparte toiletten te maken voor mannen en vrouwen (in ieder bedrijfs/openbaar/kantoorgebouw), volgens de regels hoeven ze niet eens gebruik van een ander toilet maken.

 

maar om hier een toiletdiscussie op te starten vind ik onnodig, het gaat mij om het basisidee met dit als voorbeeld. Dat er dus geen onzinnige dure aanpassingen gedaan hoeven te worden voor bijna niemand.

 

Er zijn overal broodnodige voorzieningen voor bijvoorbeeld gehandicapte mensen zoals liften, rolstoelhellingen, blindegeleiding markeringen. en zelfs deze worden niet of nauwelijks gebruikt, maar deze groep mensen hebben deze voorzieningen daadwerkelijk hard nodig en kunnen niet zonder.

dat dat geld daar in geïnvesteerd word vind ik niet meer dan logisch ondanks het incidentele gebruik.

Bewerkt: door DDT Dorus
Link to comment
Delen op andere websites

19 uur geleden, KaiSkillzz zei:

Thuis is het natuurlijk anders dan in een openbare ruimte. Ik zou op bijvoorbeeld op een station niet rustig kunnen schijten als ik weet en hoor dat er een vrouw naast mij een tampon of maandverband aan het wisselen is.

 

 

Dat zou mij eigenlijk niet zo veel uitmaken. Meer dat een toilet op een station gewoon minder netjes is ofzo, of dat de dame in kwestie het dus vies achterlaat. Niet dat je standpunt verkeerd is dat thuis een andere ruimte is dan de openbare ruimte, want dat is het natuurlijk wel. Maar ik denk niet dat dat zo zeer er aan ligt of je een man of vrouw bent.

 

3 uur geleden, DDT Dorus zei:

en wie maakt er gebruik van het neutrale toilet met dat plaatje op de muur? bijna niemand meer. Mannen of vrouwen die gaan dus gewoon naar hun eigen toilet, en niet naar het genderneutrale toilet en hierdoor word er dus geen gebruik van gemaakt.

zelfs in ieder bouwbesluit staat dat het verplicht is om aparte toiletten te maken voor mannen en vrouwen (in ieder bedrijfs/openbaar/kantoorgebouw), volgens de regels hoeven ze niet eens gebruik van een ander toilet maken.

 

maar om hier een toiletdiscussie op te starten vind ik onnodig, het gaat mij om het basisidee met dit als voorbeeld. Dat er dus geen onzinnige dure aanpassingen gedaan hoeven te worden voor bijna niemand.

 

Er zijn overal broodnodige voorzieningen voor bijvoorbeeld gehandicapte mensen zoals liften, rolstoelhellingen, blindegeleiding markeringen. en zelfs deze worden niet of nauwelijks gebruikt, maar deze groep mensen hebben deze voorzieningen daadwerkelijk hard nodig en kunnen niet zonder.

dat dat geld daar in geïnvesteerd word vind ik niet meer dan logisch ondanks het incidentele gebruik.

Ik denk dat Asphyx bedoelt dat je er juist geen onderscheid in moet maken. Met recht genderneutraal dus. Net zoals als je niet racistisch wilt zijn, je ook gewoon niet over rassen moet hebben.

 

Ikzelf denk dat we in een samenleving zitten waar er steeds minder duidelijkheid is en er dus ook steeds minder waarde aan dat soort rassenleer gehecht wordt. Ik bedoel: dat je een pipi hebt is leuk om recht in de pot te pissen, maar dat je jezelf nichterig gedraagt vind ik erg of leuk. Dat je als vrouw over onzinnige dingen loopt te zeuren, of dat je als vrouw een juist veel subtielere kant hebt dan een masculine man, dat vind ik erg of leuk; niet dat je als vrouw iets minder afgevaardigd bent in een bepaalde sector ofzo.

 

Er zitten ook weinig mannen in de zorgsector, well I dont give a darn. Als ik de zorg in wil of er daadwerkelijk behoefte is aan wat andere 'masculine' eigenschappen (dat is het vaak wel), dan moet daar wat aan gedaan worden.


 

Steek dan ook vooral geen geld in unieke genderneutrale toiletten; maar bespaar juist door alles hetzelfde te maken. Who cares?

 

Ik vind vrouwentoileten by the way wel nice. Die hebben altijd gewoon een prullenbak waar je je maandverband,tampons en andere troep in kan gooien. Daarnaast is het er ook gewoon vaak schoner.

 

Qua urinoirs moet ik trouwens meteen denken aan die buitenlandse dingen.

 

maxresdefault.jpg

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...