Jump to content
PrioX

Tien jaar GTA IV - Wat was jij alweer vergeten?


med_gallery_1_51_304232.jpg

 

29 april 2008, de dag dat mijn persoonlijke favoriete GTA op de markt verscheen. In mei 2006 werd GTA IV aangekondigd en deze stond gepland voor 16 oktober 2007. Rockstar kennende werd het spel uitgesteld tot 29 april 2008. Terwijl veel mensen de dag erna Koninginnedag aan het vieren waren zat waarschijnlijk 99% van onze leden binnen voor de televisie, want Liberty City liet niet op zich wachten! 

 

Het is zondag 29 april 2018 tien jaar geleden dat GTA IV uitkwam. Maar wat weten we nu eigenlijk nog over GTA IV? In dit artikel wil ik jullie tien dingen melden die jij mogelijk alweer vergeten was of nog niet wist. Laten we meteen van start gaan! 

 

med_gallery_1_51_73400.jpg

 

#1 | New York was niet blij! 

Toen bekend werd dat New York gekozen was als locatie van de nieuwe Grand Theft Auto waren de autoriteiten niet blij. Ze vonden het vreemd dat een spel als GTA zich in een van de veiligste steden van Amerika kon afspelen. Ze waren zelfs bang dat de populariteit van New York zou afnemen door GTA IV. Ik persoonlijk denk dat New York veel meer bekijks heeft gekregen dankzij GTA IV, in ieder geval door mij.

 

#2 | Lazlow was ook aanwezig

Een GTA zonder radio-dj Lazlow kan haast geen complete GTA zijn. Ook in GTA IV had Lazlow zijn eigen radiozender, Integrity 2.0. Echter was deze radiozender pas te beluisteren nadat je het tweede eiland, Algonquin, had bereikt. Met zijn praatprogramma trok hij de straten van Liberty City in om de inwoners te interviewen.

 

med_gallery_1_51_456223.png

 

#3 | Onbekende cast

GTA's die vóór GTA IV zijn uitgekomen hadden vaak een cast met beroemde acteurs. Wat dacht je van Ray Liotta als Tommy Vercetti, Samuel L. Jackson als Frank Tenpenny en Phil Collins die in GTA VCS een cameo had. GTA IV had eigenlijk geen enkele bekende acteur.

 

#4 | Achievements en Trophies

GTA IV was de eerste GTA die gebruik maakte van Achievements en Trophies op de Xbox 360, PC en PlayStation 3. Voor bepaalde mijlpalen of acties werd je onderscheiden met deze virtuele prijzen. Er waren in het totaal vijftig Achievements op de Xbox 360 en PC, en op de PlayStation 3 eenenvijftig Trophies. Je kreeg namelijk op de PlayStation 3 de 'Platina Trophy' voor het vrijspelen van alle andere Trophies. 

 

med_gallery_1_104_76707.jpg

 

#5 | Video Editor

In de PC-versie van GTA IV zat een Video Editor. Spelers konden hiermee zelf hun beelden vastleggen, bewerken en delen via de Rockstar Social Club. Dit onderdeel droeg toen de naam 'Social Club TV'. De Video Editor werd later teruggebracht voor de PC-, Xbox One-, en PlayStation 4- versies van GTA V onder de naam 'Rockstar Editor'. 

 

#6 | Promotie voor rijden onder invloed?

Na de release kwam GTA IV in opspraak nadat de groep Mothers Against Drunk Driving (MADD) ervoor wilde zorgen dat GTA IV opnieuw beoordeeld werd als spel voor volwassenen. Het spel zou volgens de groep het rijden onder invloed aanmoedigen. Dit omdat hoofdrolspeler Niko Bellic zichzelf dronken kon voeren en gewoon in de auto kon stappen. Zelfs enkele overheidsorganisaties waren hier bang voor en dachten dat het kinderen zou aanzetten om het spel na te spelen. 

 

med_gallery_1_51_296718.jpg

 

#7 | Wie steelt zal gestraft worden!

Toen Rockstar Games lucht kreeg van mensen die GTA IV illegaal verkregen via downloads moesten ze ingrijpen. Dit deden ze op een creatieve manier. Iedereen met een illegaal kopie van GTA IV kreeg voorgoed het dronken-effect, alsof Niko Bellic altijd dronken was. Het spel was hierdoor onspeelbaar doordat de camera alle kanten op ging en de voertuigen niet te besturen waren. Het internet stroomde vol met klachten van spelers die dachten dat dit een foutje in het spel was. Eigenlijk maakte ze publiekelijk bekend GTA IV illegaal gedownload te hebben. :bonk:

 

#8 | Michael Hollick wilde meer

De stemacteur van Niko Bellic, Michael Hollick, wist niet wat hem overkwam toen hij na de release van GTA IV zag hoeveel Rockstar Games verdiende aan het spel. Hollick had $100.000 gekregen voor vijftien maanden werk en wilde eigenlijk meer nadat hij zag hoeveel geld het spel opbracht. Rockstar gaf hier niet aan toe en heeft de samenwerking met Hollick beëindigd. Volgens geruchten zou dit ook de reden zijn waarom we Niko niet in GTA V gezien hebben, Michael Hollick weigerde nog samen te werken met Rockstar Games.

 

large.gtaivscrips.jpg.60707fe00f5f05881a

Het script van GTA III links, rechts het script van GTA IV.

 

#9 | Nederlandse verwijzingen

In GTA IV zaten een aantal verwijzingen naar Nederland. Zo was New Rotterdam (een parodie op New-Amsterdam en de vroegere naam van Liberty City) een kolonie van Nederland, is er een gebied genaamd 'Rotterdam Hill', een straat met de naam 'Amsterdam Lane' en hebben we natuurlijk de bekende Rotterdam Tower (een parodie op de Empire State Building). Naast locaties zijn er ook personages die iets met Nederland hebben. Co-host van het televisieprogramma 'The Men's Room' is Bas Rutten, een Tilburger die ooit UFC kampioen is geweest. Ook zijn er enkele vrouwelijke voetgangers die soms Nederlandse zinnen uitspreken.

 

#10 | Groter dan groots

Vanwege de tiende verjaardag van GTA III gaf Rockstar in 2011 een bijzondere foto vrij. Op de foto liggen de scripts van GTA III en IV naast elkaar en is duidelijk te zien dat het script van GTA IV ontzettend groot is. Van waarschijnlijk een paar honderd bladzijden is het script van GTA door de jaren uitgegroeid tot een gigantisch boekwerk met duizenden stukken tekst.  

 


 

Tien jaar alweer. Wat gaat de tijd toch snel. Wat zijn jouw ervaringen met GTA IV? Ik ben ook ontzettend benieuwd wat jullie eerste reactie was toen je het spel voor de eerste keer speelde. En heb je zelf nog weetjes, aarzel dan niet om ze te posten. Deel je ervaringen in de reacties! :) 

 

Met dank aan @Cabyon, @Bassieboy35 en @Asphyxiated

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites


Recommended Posts

10 year anniversary port naar Android?!?

 

Ik speelde het voor het eerst met oud/nieuw 2008-2009, met mijn neef. Ik was toen 10, hij was 11. We hadden al heel veel GTA SA gespeeld, dus we hadden er al wat ervaring mee en we konden er in de tijd geen genoeg van krijgen dat je de piloot van politiehelicopters dood kon schieten waardoor de helicopter neerstort. We hebben de hele avond eigenlijk gekloot met de politie en omstebeurt de choppers neergehaald, was echt zo vet. Toen crashte de computer en moesten we maar gezellig doen voor oud en nieuw. 


In april 2010 heb ik het zelf gekocht voor mijn Playstation 3, en het is een van de meest gespeelde spellen die ik ervoor had, naast alleen Battlefield 3 en CoD MW2 / BO1. Zelfs GTA V heb ik minder gespeeld dan IV. En ik heb er alleen maar goede herinneringen aan :)

 

edit: oh en de graphics. we waren compleet verbluft.

 

Bewerkt: door Dipsie8

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Voor 29 April 2008 had ik een tweedehands Xbox 360 gekocht puur en alleen om GTA IV te kunnen spelen, het liefst speelde ik de game op PC, maar zoals we weten kwam deze later pas, en zo lang kon ik niet wachten, ik heb er van genoten, en de game later als nog voor de PC gekocht zodat ik die mods kon proberen. Ik vind het best jammer dat er op het moment van schrijven nog geen 10 Year Anniversary Edition (Remasterd) van GTA IV is aangekondigd, anders zou ik het zo kopen en opnieuw spelen, want het is gewoon een toffe game. Het enige waar ik gek van werdt was Roman die elke keer belde of we gingen bowlen, uiteindelijk is het best grappig 🤣

Bewerkt: door JohnnyBNL

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

speciaal voor gta4 een ps3 gekocht, uiteraard het meest gespeelt en mijn favoriete gta.

 

Multiplayer met eerlijke races, DM etc totdat de boel gemod werd. Maar in basis een prima game

 

storyline heb ik zeker 4 keer gespeeld.

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Ik heb eerder deze maand GTA IV nog eens gespeeld, en ik moet toch zeggen dat ik GTA IV op alle vlakken beter vind dan GTA V. IV heeft een meeslepender verhaal, een interessantere protagonist, betere soundtrack, betere sfeer, ... dan V. In V werd alles een beetje te veel in het belachelijke getrokken, terwijl IV nog een goede balans van serieuze momenten en grappige momenten had. En nu met GTA Online is het al helemaal absurd. De multiplayer van IV draaide tenminste nog om het plezier met vrienden i.p.v. zoveel mogelijk geld verdienen/grinden zodat je nieuwe dingen kunt kopen.

Ik hoop dat GTA VI eerder zoals IV dan V wordt, anders verliezen ze een fan.

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

1 uur geleden, Platypus zei:

Ik hoop dat GTA VI eerder zoals IV dan V wordt, anders verliezen ze een fan.

Ik hoop absoluut van niet. IV is wat mij betreft met afstand de saaiste Rockstar game samen met Red Dead Revolver. Ik verwacht ook niet dat een nieuwe GTA weer zoals V zal worden, elke GTA probeert toch zijn eigen identiteit te hebben, en ondanks dat ik IV niks aan vind, vind ik de laatste 2 delen toch wel op een bijzondere wijze heel erg complementerend.

 

Mooi artikel :klap:

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Ik weet nog wel dat ik net van de voetbaltraining kwam en mijn vader het spel voor ons (mijn broer en ik) had gekocht. Ik was zo overdonderd door de graphics die het had. Toentertijd zat ik nog niet op GTAForum en had ik niet meegedaan in de hype naar de release toe, dus ik wist niet wat ik kon verwachten. Ik heb nog steeds het beeld voor me dat ik toen in Rebla reed en de auto zoveel mogelijk probeerde te deuken, omdat het zo fascinerend was en dan die regen erbij... tien jaar, wat vliegt de tijd. 

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Dank voor het schrijven van dit mooie artikel!

 

GTA4 heeft echt goede herinneringen bij mij. Het was echt een game waar goed een sfeer en verhaal werd neergezet. Hopelijk weet R* dat ooit nog te overtreffen in mijn beleving. GTA5 kwam in de buurt, maar sloot al minder aan bij mijn belevingswereld.

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

GTA IV, de GTA waar het voor mij echt mee begon. Ergens begin 2009 gekocht voor de 360, en hoewel ik nadien nog vele GTA's heb gespeeld, kan ik wel stellen dat dit mijn all-time favoriete GTA is. Na dik 9 jaar speel ik 'm nog steeds af en toe, nu via backwards compatibility op de One.

 

Ook ik hoop dat een volgende GTA Meer de richting van IV op gaat dan dat de weg van V wordt gevolgd. IV had een goed verhaal, characters en setting, en daarnaast miste ik bij V toch zeker ook het vrijspelen van nieuwe gebieden, iets wat voor mij toch iets is wat bij Rockstar-spellen hoort.

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Ah, de tijden van  GTAIV... :D Ik had geen console en zal ook nooit een kopen ook. Ik wachtte op de PC release en oh boy, wat was ik zo gehyped als wat!

Uiteraard liep GTAIV met 10FPS of minder maar dat was te verwijten aan een oude driver voor mijn 9600M GT. Dus eenmaal nieuwste driver geïnstalleerd,

liep GTAIV soepel op medium settings, zeker niet slecht voor zo een beestje van een laptop terwijl er veel klachten waren over GTAIV op hun show-off

ATi HD4870X2 of zo en ik dacht bij mijzelf "tja, serves you right als je zo arrogant bent" en uiteindelijk maakte ik paar mods voor en installeerde weathermods.

Maar in het heden gebruik nu wel alleen de X360 weather files en ziet het er vanilla en ook beter uit door de er verbeterde belichtingen zijn.

 

En in het heden GTAV en als ik eerlijk moet zijn, vind GTAV werkelijk een downgrade tegenover GTAIV. Textures zien er wazig uit ondanks textures settings op High en de ragdolls en vehicles physics zijn ook om van te huilen. Ragdoll van GTAIV is zoveel beter. Maar ja, door de beperkte mogelijkheden van dat spel

heb ik het lang niet meer gespeeld. Ik speel het alleen als ik mensen plat wil rijden of zo en verder is dat het.

R* is niet meer wat het was, voor hun nu gaat het alleen om cash cards en achterlijke dlc's en erg balen.

 

Volgens nieuwsberichten heeft R* 50+/- radiomuziek verwijderd, behoorlijk veel dus.

Bewerkt: door SilverRST

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...