Jump to content
PrioX

'Virtual Cities' mag Los Santos niet gebruiken


Schrijver Konstantinos Dimopoulos en visuele artieste Maria Kallikaki maken samen het boek 'Virtual Cities', een soort atlas waarin ze tal van spelwerelden uitlichten en (kritisch) commentaar geven op een aantal aspecten. Werelden als die van Half-life 2, Fallout New Vegas en Silent Hill komen allemaal voor in het boek. Zo ook de speelwereld van GTA V die we natuurlijk allemaal kennen als Los Santos. 

 

medium.VC_Spreads1.jpg.634df8b5299c28ed194d3b0ddc35e296.jpg

 

Toch zit dat laatste er onverwachts niet meer in. Take-Two Interactive steekt er namelijk een stokje voor. In een verzoek worden de makers van Virtual Cities verplicht alle verwijzingen naar GTA V en Los Santos te verwijderen uit het boek. Ook de wereld van BioShock mag niet gebruikt worden, dit spel is namelijk afkomstig van 2K Games waarvan Take-Two ook het moederbedrijf is. Waarom dit verzoek is ingediend is niet helemaal duidelijk. Vermoedelijk gaat het om het feit dat de auteurs materiaal van Rockstar en Take-Two gebruiken. Maar de auteurs benadrukken dat ze erg voorzichtig zijn met het gebruik van materiaal van derden en dat ze hier geen wetten overtreden.

 

De makers van het boek zullen het verzoek van Take-Two opvolgen om juridische problemen te voorkomen. Wel blijven ze in contact met Take-Two in de hoop iets te kunnen regelen. Ze zijn namelijk van mening dat Take-Two preventief te werk is gegaan en dat ze eigenlijk geen kennis hebben van wat de bedoeling is van het boek. To be continued...

 

Hoe denken jullie erover? Is dit het zoveelste project dat Take-Two preventief stop zet, of staan ze in hun goed recht?

 

Bron: Unbound.com

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites


Recommended Posts

17 minuten geleden, Nyltje zei:

'k Ben vooral benieuwd waarom. Misschien dat iemand dat kan uitleggen?

Dat is niet helemaal duidelijk gemaakt. Vermoedelijk gaat het gewoon om het feit dat ze materiaal van Rockstar/Take-Two gebruiken in een boek waarmee ze geld kunnen verdienen. Maar volgens de auteurs zouden ze zich strikt aan de regels houden. 

 

Goed dat je het even vraagt. Ik was de vermoedelijke reden namelijk vergeten te vermelden in het artikel. :$ 

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Het moederbedrijf van Rockstar Games is best wel conservatief. Hierdoor is er best wel een geschiedenis van 'nee' zeggen op dingen. De makers van het boek hadden blijkbaar om toestemming gevraagd. Vraag me af wat er was gebeurd als ze het eerst gewoon hadden uitgegeven.

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

8 uur geleden, PrioX zei:

Is dit het zoveelste project dat Take-Two preventief stop zet, of staan ze in hun goed recht?

Joost mag 't weten. Fair use is een nogal gecompliceerd begrip in het Amerikaanse rechtssysteem. Bovendien, zelfs als de makers van het boek in hun recht staan heeft Take2 genoeg advocaten en geld om de publicatie van het boek zo goed als onmogelijk te maken.

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Sinds GTAV enorm populair is geworden en enorm veel winst binnen harkt door Shrek Turds (aka Shark Cards), is het me opgevallen dat Take2 arrogant is geworden en dat Take2 alles op alles zet om er een stokje voor te steken. OpenIV blokkade? Serieus, Take2 is enorm arrogant geworden en macht is zo te merken naar hun kop gestegen. Smerige lui daar.

 

En wat betreft 'fair use', daar zit ook een hoop stinkend en rottende luchtjes aan want Google heeft in verleden (en misschien nog steeds in het heden?) enorm veel boeken gescand en deze digitaal aangeboden(?) en de eigenaren vinden dat natuurlijk niet leuk. Maar of de eigenaren Google kunnen aanklagen, dat is ook gebeurd en raad eens? Eigenaren verloren de zaak omdat 'fair use' onzin. Precies wat ThunderDuck zegt.

Bewerkt: door SilverRST

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Lastige kwestie, want wanneer is het materiaal van Rockstar/Take-Two? Het betreft hier videogames, die door miljoenen mensen gespeeld worden. Er zijn websites vol met beeldmateriaal van die computergames, denk aan Youtube, maar ook sites die de games bespreken. Denk aan onze eigen WikiGTA. En daar zitten er tussen die daar geld mee verdienen. Ik denk dat het heel lastig is, en ik denk dat, zoals Joriz al aankaart, als ze geen toestemming hadden gevraagd, dat er dan niks was gebeurd.

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Enige wat ik me kan bedenken zo gauw: Als 2K dit toestaat, verleggen ze de grens wat niet onder het auteursrecht volgens hen valt. Dat kan er wellicht toe leiden dat een rechter later ernstigere auteursrechtenschendingen toelaat, gezien dit volgens 2K wel fair use was (al studeer ik geen rechten).

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Op 28/05/2018 om 00:52, SilverRST zei:

Sinds GTAV enorm populair is geworden en enorm veel winst binnen harkt door Shrek Turds (aka Shark Cards), is het me opgevallen dat Take2 arrogant is geworden en dat Take2 alles op alles zet om er een stokje voor te steken. OpenIV blokkade? Serieus, Take2 is enorm arrogant geworden en macht is zo te merken naar hun kop gestegen. Smerige lui daar.

Dit dus. Precies wat ik ook dacht!

 

Take2 is sinds het toenemende succes van hun games meer en meer de 'asshole' aan het uithangen. Alle creative mensen die de GTA community al jaren zo geweldig maken worden hard gedwarsboomd (bron, bron). Dit boek is toch een geweldig initiatief?! Ik ben een backer en kan me voorstellen dat juist meer mensen interesse krijgen in de GTA series bij het lezen van dit boek. Ook mods (waaronder OpenIV) zijn mooie initiatieven die de games en de community laten bloeien. Helaas krijgt Take2 daar geen bakken met geld voor, en dus steken ze er een stokje voor.

 

'best wel conservatief' is wat mij betreft een dikke understatement. Tegenwoordig ben ik bang dat Take2 bij de money grabbers hoort (bronbron, bron) en kunnen ze zich zelfs vergelijken met uitgevers als EA en Activision. Over deze laatste twee hoef ik geen uitspraken te doen dacht ik zo. Pff...

 

Ik weet nog dat ik me zorgen maakte vanwege het feit dat het contract tussen R* en Take2 bijna verlopen was (bron) en dat er een tijdje interesse zou zijn vanuit EA om Take2 over te nemen (bron). Fans waren bang dat EA GTA jaarlijks uit wilde brengen (bron). Volgens mij was het verlopen van dit contract ook de reden waarom R* Agent heeft aangekondigd. De GTA franchise is helaas eigendom van Take2, niet van R* zelf.

 

Nee, Take2 is al even niet meer de organisatie die het geweest is. En Take2 is helaas niet de enige... Persoonlijk zie ik dat de gehele game industrie aan het verpauperen is. Games zijn zó mainstream tegenwoordig, investeerders verdienen er letterlijk bakken met geld mee. Geld en macht ruikt altijd naar meer, waardoor anno 2018 de gehele markt wordt overstroomd met generieke 'blockbusters' die alleen maar uit zijn op je geld. Het is inderdaad naar hun hoofd gestegen zoals SiverRST al zegt.

 

Er worden gewoon (EDIT: bijna, gelukkig zijn er nog wel heerlijke indie games) geen 'eerlijke' games meer gemaakt. Vroeger had je een pracht stukje software in handen, een game waar de ontwikkelaar zijn hart en ziel in heeft gestoken. Tegenwoordig zitten de uitgevers overal aan met hun vieze vingers en krijgt elke game wel een dirty aspect waarmee geld gemaakt wordt. 'to monetize/geld maken' is denk ik wel de beste omschrijving... Schaamteloos wordt het gedaan en richting de domme fan verbloemd met mooie woorden. Echt verschrikkelijk.

Bewerkt: door satinesmith

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

3 uur geleden, satinesmith zei:

Er worden gewoon geen 'eerlijke' games meer gemaakt.

Natuurlijk zijn die er nog, met bakken zelfs. Het zijn de vele kleine (passie-)games waar vele van onze huidige giganten uit zijn ontstaan. Het is een logische evolutie van de afgelopen jaren en eentje die we allemaal mee hebben gecreëerd en vaak hebben aangemoedigd. Je analyse in zijn geheel is zeker niet incorrect, maar alles simplificeren werkt je eigen punt in mijn mening tegen, de game-industrie gelijkt in vele manieren op de muziek- of filmindustrie, een onderdeel van een groter medium, maar zoals ook daar bestaan kleine projecten gewoon nog.

 

De praktijken die je beschrijft zijn trouwens ook wat trouwens altijd ook de downfall van een uitgever betekenen. Het richten op de whales is wat de breuk is geweest voor de MMORPGs (ze bestaan nog, maar hun invloed is echt gekelderd) en hetzelfde gevaar bestaat voor elke uitgever. Er is een fijne lijn tussen wat de doorsnee speler en de "toegewijde" fan wilt, op die lijn staan en vallen de grote games en hun franchises.

 

En met berichten als deze, ook al dat ze op zichzelf maar een klein verhaal vertellen en Virtual Cities wellicht gewoon een degelijk succes zal kenne, zijn vooral emblematisch voor Take2 en hun eigen prioriteiten en toekomst.

 

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

1 uur geleden, Phoenyxar zei:

Natuurlijk zijn die er nog, met bakken zelfs. Het zijn de vele kleine (passie-)games waar vele van onze huidige giganten uit zijn ontstaan. Het is een logische evolutie van de afgelopen jaren en eentje die we allemaal mee hebben gecreëerd en vaak hebben aangemoedigd. Je analyse in zijn geheel is zeker niet incorrect, maar alles simplificeren werkt je eigen punt in mijn mening tegen, de game-industrie gelijkt in vele manieren op de muziek- of filmindustrie, een onderdeel van een groter medium, maar zoals ook daar bestaan kleine projecten gewoon nog.

 

De praktijken die je beschrijft zijn trouwens ook wat trouwens altijd ook de downfall van een uitgever betekenen. Het richten op de whales is wat de breuk is geweest voor de MMORPGs (ze bestaan nog, maar hun invloed is echt gekelderd) en hetzelfde gevaar bestaat voor elke uitgever. Er is een fijne lijn tussen wat de doorsnee speler en de "toegewijde" fan wilt, op die lijn staan en vallen de grote games en hun franchises.

 

En met berichten als deze, ook al dat ze op zichzelf maar een klein verhaal vertellen en Virtual Cities wellicht gewoon een degelijk succes zal kenne, zijn vooral emblematisch voor Take2 en hun eigen prioriteiten en toekomst.

 

Ze mogen een evolutie zijn maar waar ligt de grens, dat is het probleem. Uit die kleine (passie-)games kunnen er games uit komen die enorm uitgebreid is, heel grote map, mooiere graphics en slimmer. En hardware waaronder CPU en GPU zijn tegenwoordig krachtig genoeg om dat allemaal waar te maken. Ik herinner me nog de tijden in midden 2000's waar we met enige moeite GTA SA soepel konden spelen op medium of hoge grafische instellingen en je was baas als je nVidia 6800GT had of zo. En nu kunnen veel games soepel op maxed instellingen en dat boven 1080p. Maar dat deert de CEO's geen ene reet want die willen voor het quick cash-grab en ondertussen investeerders/aandeelhouders tevreden houden in bed. En dan niet vergeten al die microtransaction hebzucht zoals EA dat heeft/had met Star Wars Battlefront games. Het is zelfs zó erg dat autoriteiten en gemeentes er tussen moet komen om ze een halt toe te roepen of dimmen en de games 21+ jarigen moeten maken. Of Ubishit met hun vals adverteren hoe mooi hun spellen zijn en in de uitgebrachte releases lijken wel shit.

 

 

En EA onzin:

https://www.cnbc.com/2017/11/28/eas-day-of-reckoning-is-here-after-star-wars-game-uproar.html

 

 

De hardware is er, genoeg reken- en grafische rekenkracht. Maar creativiteit is ver te zoeken. Ik maak me ook zorgen om de toekomstige GTA want storymode zal vast een kant en klare verhaal zijn en de rest alleen online. GTA SA was jarenlang de best verkochte PS2, daar heb je geen GTAO voor nodig.

 

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

17 uur geleden, SilverRST zei:

GTA SA was jarenlang de best verkochte PS2, daar heb je geen GTAO voor nodig.

Omdat het ook een andere omgeving was, Multiplayer was toen gewoon een nagenoeg onaangeraakte markt, dat was MMORPG-territorium. Dit vind ik een hele vreemde opmerking want V verkocht gewoon op zichzelf ook goed, Online was een latere katalysator en dat is niet meer dan normaal - ik herinner me nog héél goed de hype hier op het forum rond Online. Het is waar dat Online erg de bovenhand heeft genomen, maar op zich verandert het de games niet, wel de focus van de ontwikkelaar (maar dat moet de toekomst uitwijzen).

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

2 uur geleden, Phoenyxar zei:

op zich verandert het de games niet

Ik vind het persoonlijk anders een redelijk grind fest geworden. De belachelijke prijzen die je betaald voor alle dingen maken voor mij de gameplay kapot. Ik snap het wel, maar ben er niet blij mee.

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Op 5/29/2018 om 18:00, satinesmith zei:

Er worden gewoon (EDIT: bijna, gelukkig zijn er nog wel heerlijke indie games) geen 'eerlijke' games meer gemaakt.

Tja, het is jammer, maarja, boeien. Ik heb er ook lang tegenop gekeken, maar toen bedacht ik me dat games echt veel beter zijn dan ooit, ze zijn mooier dan ooit, er is meer ruimte voor volwassen storytelling dan ooit, als speler heb je veel meer keuzevrijheid als ooit etc. etc. Als je je richt op de mooie, ontwikkelde elementen van de games die er vandaag de dag uitkomen, blijf je je verbazen met tot hoeveel games als medium toch in staat is. Alleen al sinds dit jaar: God of War, A Way Out, Ni No Kuni 2, Shadow of the Colossus (remake oké, maar wel weer beter dan 13 jaar terug :puh:), Monster Hunter World, Celeste... En er komt nog zoveel moois uit dit jaar met RDR2 in de spotlight van alles. En dan als er een RDROnline is met microtransacties en een belachelijke online-economie welke iedereen aanmoedigt tot het kopen van CowboyCards, vast en zeker dat er ook een single-player component bij zal zitten met een prachtige open wereld en tal van mogelijkheden voor de speler om daarin verloren te raken. En je kan vast wel online veel plezier uithalen met je vrienden en vriendinnetjes, het is een kwestie van niet zo gefocused raken op de dingetjes die je kan kopen en dan zal je er zeker een veel mindere bittere nasmaak aan overhouden :)

Bewerkt: door FrankyFourFingers

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...