Jump to content
PrioX

GTA Vijf jaar!


medium.GTAVIJFJAAR.jpg.77824ce48c8161334

 

De tijd vliegt, en deze verjaardag bevestigd dat maar weer. Vandaag is het precies vijf jaar geleden dat GTA V uitkwam voor de Xbox 360 en PlayStation 3. We hebben het inmiddels over de het beste verkochte entertainmentproduct aller tijden met meer dan 95 miljoen verkochte exemplaren. Het spel bracht in de eerste dag al 800 miljoen op. Na drie dagen stond het bedrag al op 1 miljard, een recordgetal. 

 

Het spel werd cryptisch aangekondigd op 25 oktober 2011 met slechts het V-logo en een datum voor de eerste trailer. Die trailer verscheen op 2 november 2011 en onthulde de terugkeer naar Los Santos. 

 

 

En voor lange tijd was dat het. Pas maanden later (12 juli 2012) kregen we nieuwe beelden te zien in de vorm van twee screenshots. In de tussentijd zijn we niks over het spel te weten gekomen en de wacht was slopend. Hierna kwam de promotie stap voor stap op gang. In augustus werden er dagelijks screenshots online geplaatst met elk een thema. Zo werd ons duidelijk dat er weer stoere sportwagens terug zouden keren en je weer kon fietsen. Nogmaals, bescheiden informatie als je nagaat dat het spel bijna een jaar eerder was aangekondigd. 

 

med_gallery_1_147_38758.jpg

 

Op 30 oktober 2012 werd de artwork onthuld en werd de releaseperiode bekend: Lente 2013. Niet veel later op 13 november 2012 kwam het Amerikaanse GameInformer blad met de preview van GTA V. Zij hadden als eerste GTA V gezien en hadden tientallen primeurtjes. Ons werd toen duidelijk dat het spel drie hoofdpersonages had; Michael, Trevor en Franklin. Een dagje later kwam de tweede trailer online en zagen we de drie hoofdpersonages in bewegende beelden in actie. 

 

med_gallery_1_147_208566.jpg

 

31 januari 2013 kwam er slecht nieuws. Het spel werd verschoven naar 17 september 2013 dat uiteindelijk de definitieve releasedatum zou worden. In de maanden die volgden kwamen er nog trailers en screenshots uit en werd er mondjesmaat wat losgelaten over de multiplayer, GTA Online. Het online component, dat pas 1 oktober 2013 beschikbaar werd, heeft het spel achteraf gezien overschaduwd. Door de populariteit was de Story Mode snel vergeten en hebben we zelfs nooit DLC gekregen à la Episodes From Liberty City. Story Mode DLC's waren overigens wel beloofd met o.a. nieuwe Assassination missies. Maar Rockstar Games is deze belofte nooit nagekomen en heeft tot vorig jaar gezwegen over deze beloftebreuk. Waar we Rockstar Games wel voor mogen bedanken is dat zij opnieuw een fantastische open-wereld hebben neergezet. 

 

Wat zijn jouw leukste herinneringen aan GTA V en speel jij het nog? Laat het ons weten in de reacties! :) 

 

 

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites


Recommended Posts

Het mooiste aan GTA V vind ik misschien nog wel de voorpret. Dit was de eerste GTA waarbij ik ook de hype rondom de aanloop naar de release bewust heb meegemaakt. De oplopende spanning richting de eerste trailer, en hoe we die vervolgens met een aantal leden beeldje voor beeldje hebben geanalyseerd. En daarna de artikelen die @Jesperkaj en @Die Hard schreven onder de noemer "Voorpret", eerst voor MAF en later op het forum.

 

Ik heb de game volgens mij niet meteen op de dag van de release opgehaald, maar vlak daarna. Aan spelen kwam ik niet zo toe die eerste tijd, aangezien mijn vrouw toen ook hoogzwanger was en dat niet allemaal even soepel verliep. Toen ik eenmaal aan het spelen toe kwam heb ik me op zich wel met de game vermaakt. Wat ik vooral apart vond en niet helemaal des Rockstars was dat je vanaf het begin de volledige map ter beschikking had. Het spelen met meerdere personages wende wel redelijk snel, maar had van mij niet gehoeven. Enkele van de leukste dingen om te doen vond ik het zoeken naar de Spaceship Parts en Letter Scraps, om er afbeeldingen en beschrijvingen van op de Wiki te plaatsen.

 

Online heb ik niet zoveel gespeeld. Zeker in het begin niet, gewoon omdat ik het liefst met een vaste groep speelde (Death Incorporated) en dat lastig was in combinatie met een kleine. Twee (of was het alweer drie?) jaar geleden was er een noodkreet van @GTAKevin023 die graag de Online-heists op de Xbox360 wilde spelen. Samen met o.a. @Jacky-2007 en @Iscariah hebben we toen wel een leuke tijd gehad.

 

Inmiddels heb ik al een hele tijd geen V of Online meer gespeeld. Ik zie geregeld updates langskomen en ik vraag me af of ze bij Rockstar nou echt niet meer weten wat ze nog moeten verzinnen. Het was een leuke tijd en een mooie game, maar toch een hoofdstuk dat ik inmiddels heb afgesloten.

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Ik heb de hype meegemaakt en vond het heel leuk om die screenshots tijden mee te maken zoals in augustus 2012. Toen was ik op vakantie en had gelukkig mijn laptop meegenomen. Ik vond die screenshot met de buzzard in zonsondergang of ochtendgloren heel erg mooi en die staat nog steeds in mijn geheugen.

Deze is het:

120140103092555.jpg

 

 

En deze vind ik ook heel erg mooi:

Next-Gen-GTA-V-New-Screenshots-14.jpg

ibeA5W9zvVJ3MZ.jpg

 

 

 

Ik had geen console en ga er ook nooit een console kopen want controller. Maar ik was wel dolblij toen ik GTAV had op de release dag voor de PC en damn, installeren duurde wel 3 uur of zo want er zitten 7 DVD's in! :O En toen het spel uiteindelijk startte, kreeg ik last van grafische artefacten en bugs en bleek het dat ik day-one patch moest downloaden en installeren. Serieus?? Sindsdien is day-one patches heel normaal volgens de ontwikkelaars. Maar hoe dan ook, pas eindelijk om 1 uur of 2 of 3 uur in de nacht kon ik het probleemloos spelen! Spel draait er verbazingwekkend genoeg heel soepel en constant 1080p60 op hoge instellingen en andere weer op max op een GTX780 en 4770. Ik vond wel dat de textures nogal wazig uitzien ondanks de Texture Quality op max staat. Met Sweetfx lost dat gelukkig wel op maar je mag niet meer ermee online gaan. Gras staat wel jammer genoeg op High en verschillen zijn er wel.

 

Maar de open wereld is zeker echt geweldig en ik hou van open wereld games zoals GTA, vooral het offline gedeelte want zoals Guardian1980 vertelt, online gedeelte is #$@!$%&* Door dat online gedeelte vrees ik wel voor de toekomst van GTA storymodes voor offline.

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Voor mij moest V me laten voelen als dat jochie wat zo gek kon genieten van San Andreas. Volledig geslaagd. Helemaal ontwikkeld tot mijn favoriete GTA in de afgelopen 5 jaar en 10 jaar van vandaag waarschijnlijk de enige al bestaande GTA die ik nog zal spelen.

V is voor mij net een Tarantino flick onder de videogames. Puur genieten vanaf de Prologue tot de Third Way. Hulde aan Rockstar _O_

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Ik had netzoals @Guardian1980 eindelijk een keer de Gta hype goed meegemaakt. En bij mij was dat ook aardig gelukt. M'n eerste game die ik heb gepre-orderd. (En tot nu toe ook m'n enige) Toen de game "uit" was, verder doorgehyped door de console players en pc screenshots. Ik wilde zo min mogelijk gameplay en verhaallijn dingetjes horen. Lastig, maar 't was me wel semi gelukt. Toen... Het moment dat de PC versie uitkwam. Ik wilde een fysieke versie. De cd's, de poster. Heerlijk, zo ongelooflijk hyped. Samen met m'n neefje, m'n game maat.

 

Prachtig om die trailer weer eens te zien. Ik weet nog dat ik hem uploaden op mn eigen YouTube kanaal (wat inmidds verbannen is), geen idee waarom.

 

Ik heb het spel denk ik ongeveer 2 jaar achter elkaar gespeeld. Toen een lange pauze gehad en nu toevallig begin ik het weer dagelijks een paar uur te spelen met m'n neefje.

 

Trouwens @PrioX leuk hoe je het hebt verwoord in de hoofdpost. Het verhaal naar de release van Gta V.

Bewerkt: door Nyltje

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

23 uur geleden, Phoenyxar zei:

Als je op basis van de maanden telt en de wiskundige progressie in de lijn ziet dan lijkt het september 2021 te worden.

 

Niet iets waar een mens echt vrolijk van zal worden.

Maar wel realistisch. Volgens mij werd GTA V zon 2 jaar voor de (uiteindelijke) release "echt" aangekondigd. Dan zouden we dus al ik 2020 zitten. En we hebben nog niets gehoord.

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Games worden ook steeds complexer en groter dus ook logisch dat het nu langer duurt. Ik kan maar eigenlijk niet geloven dat VC al snel is uitgebracht na GTA3, evenals GTA Sand Andreas want dat spel is pas écht groter dan III en VC bij elkaar. En dan IV, leuk spel maar gameplay is erg beperkt. Dan V, dat is pas een enorm grote upgrade in de wereld van Grand Theft Auto. Desondanks al die jaren ben ik nog steeds een enorme GTA liefhebber. Is wel dikke onzin dat R* de storymode dlc heeft laten vallen en Fun-police moet zijn.

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Op 27-9-2018 om 12:11, SilverRST zei:

Games worden ook steeds complexer en groter dus ook logisch dat het nu langer duurt. Ik kan maar eigenlijk niet geloven dat VC al snel is uitgebracht na GTA3, evenals GTA Sand Andreas want dat spel is pas écht groter dan III en VC bij elkaar. En dan IV, leuk spel maar gameplay is erg beperkt. Dan V, dat is pas een enorm grote upgrade in de wereld van Grand Theft Auto. Desondanks al die jaren ben ik nog steeds een enorme GTA liefhebber. Is wel dikke onzin dat R* de storymode dlc heeft laten vallen en Fun-police moet zijn.

Helemaal eens! 

 

Tijd voor SP storyline - of dat nu nieuwe GTA is of upgrade van GTA V

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

En vandaag kunnen we de kaarsjes uitblazen voor GTA Online, inmiddels ook vijf jaar. Heb er toch aardig wat uren in zitten over de jaren, maar bij lange na niet zoveel als bijvoorbeeld GTA IV multiplayer. Ontwikkelingen gingen te snel voor de tijd die ik het had om te spelen. 

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...