Jump to content
PrioX

Uit Den Oude Doosch: OWN


uitdenoudedoosch86sd6.png

Afbeelding afkomstig uit OWN - editie 456 (23/04/16)

 

Vijftien jaar GTAGames.nl, wat een mijlpaal. Door de jaren heen hebben we tientallen projecten voorbij zien komen, groot en klein. Een van de bijzonderste projecten was toch wel Ocean Weekly News, beter bekend als OWN en onderdeel van The Oceans. Een wekelijks ''forumkrantje'' waarin actuele gebeurtenissen werden besproken en waar leden konden meedoen met activiteiten. In dit artikel blikken we terug op een van de langstlopende projecten van het forum, een project dat vaak met een Forum Award naar huis is gegaan. Dit artikel staat al maanden klaar, maar dit vond ik wel een mooie gelegenheid om het artikel te posten. Enjoy! :) 

 

photo-thumb-108553.png

 

Wat was OWN?

Moet ik dit serieus gaan uitleggen? Vooruit dan, voor de nieuwelingen onder ons. Oceans Weekly News was een blog die terugkeek op de wekelijkse gebeurtenissen op het forum. Vergelijk het met samenvattingsuitzendingen van Studio Sport... Voor zover dit een goede vergelijking is. Op 28 juli 2006, inmiddels twaalf jaar geleden, verscheen de eerste editie van OWN. @Jowx en @Dutchy3010 mochten het spits afbijten en opende een topic in NOTA. De titel was simpelweg 'Oceans Weekly News', een naam die overigens bedacht was door @SummerBase. In het topic werden de eerste periode de wekelijkse rubrieken geplaatst. Later werden de wekelijkse edities naar de blogsectie van het forum verplaatst en kregen alle rubrieken een eigen artikel. 

 

gallery_33831_25_21914.jpg

Afbeelding afkomstig uit OWN - editie 99 (22/08/08)

 

Wekelijks kwamen er verschillende rubrieken voorbij. In de eerste edities werd er nieuws van het forum behandeld, maar ook nieuws uit de wereld. Zo konden leden grappige, verbazingwekkende of interessante nieuwtjes lezen, maar dan veel leuker als in een gewone krant. Ook waren en rubrieken voor sport, games, gadgets, en werden er vaak leden geïnterviewd met professionele vragen. Door de jaren heen zijn er tientallen rubrieken geweest, te veel om allemaal op te noemen. Mijn persoonlijke favoriet waren de eerder genoemde interviews waar je altijd wist dat het een interessant gesprek zou worden. Wat was jouw favoriete rubriek?

 

Wat eerst een project was binnen The Oceans veranderde later in een grootschalig project waarbij leden van buitenaf mee gingen helpen. Geen lid van The Oceans maar wel interesse om te schrijven? Kom er maar bij! Zelfs toen The Oceans gestopt waren bleef het project doorgaan. Door de jaren heen zijn er tientallen (hoofd)redacteurs geweest. Het zijn er daadwerkelijk te veel om op te noemen, en met de vrees om iemand te vergeten ga ik dat ook zeker niet doen (ik heb het geprobeerd!). Het was een massaal forumproject waar ontzettend veel leden met plezier aan hebben gewerkt. :Y

 

Helaas viel op 21 mei 2016 het doek voor OWN en haalde daardoor net niet het tienjarige jubileum. Na 456 edities en meer dan 5000 artikelen was het project beëindigd. Maar zie het vooral van de positieve kant: OWN heeft wel voor tien jaar leesstof gezorgd die je nog altijd in het eerder vernoemde topic of in de blogsectie kunt doorlezen! Met het stoppen van OWN is een stukje van de blogsectie gestorven, als ik het extreem mag uitdrukken. Wie weet keert er in de toekomst nog een krantje terug. Wellicht OWN, MAF, Opinieblad, ... wie gaat het ons zeggen? 

 

Ik wil in ieder geval alle betrokken hartelijk danken voor het neerzetten van een prachtige herinnering. _O_ Wat is jouw leukste herinnering aan OWN?

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites


Recommended Posts

Het was inderdaad altijd leuk om te lezen. 'k Heb nog verschillende interviews gehad, dat was leuk! :D (te vinden op m'n profiel voor de geïnteresseerden) Uiteindelijk heb ik ook de grappen/moppen/raadsels geschreven voor OWN, alleen werd toen het aantal lezers al wat minder. (hoe zou dat komen? :$) Nee maar dat was leuk om te doen. Uiteindelijk mee gestopt, daarna zelf nog weleens gelezen, maar uiteindelijk werd dat minder. (samen met mijn activiteit op het forum) Toen de aankondiging dat het stopte...

 

Ik ben benieuwd of er ooit nog zo'n groot project op het forum zou komen. 

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Dat @Jowx me in 2006 overhaalde om bij de destijds toch wel wat prestigieuze corporation The Oceans te komen in plaats van de nieuwe simpele gang Homies Club, en me paaide met een hoofdredactie rol, om te zorgen dat HC Journal stopte :7 mooie tijden.

 

Maar veel leuke herinneringen aan overgehouden :Y 

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

OWN, een project waar ik verschillende jaren in verschillende functies toch wel met heel veel plezier aan heb meegewerkt. Het voorbereiden en schrijven van artikelen, geregeld ook publiceren van de OWN op zaterdagavond, meebeslissen over nieuwe collega's en rubrieken, allemaal leuk. Het leukste om te doen waren voor mij toch wel de interviews. Naar mijn idee door de jaren heen toch wel een van de populairste rubrieken, en geïnterviewd worden door OWN was voor velen toch wel een bescheiden hoogtepuntje van hun forumcarrière. Je ziet wel eens hoe mensen worden overvallen in een tv-programma, zo kon het bij de interviews van OWN ook wel gaan:

 

Ik: "Hoi"

Gast: "Hoi. Wat wilde je me vragen?"

Ik: "Er is iets wat ik je moet vertellen."

Gast: "O, wat dan?"

Ik: "Je zit in Interviews van OWN!!!!!!!!"

Gast: "Joehoe :dans:"

 

Mocht je zin en tijd hebben, blader dan vooral eens door de OWN-blog, er zaten echt pareltjes tussen.

 

Het moment dat de stekker uit OWN werd getrokken was achteraf gezien al te laat, de rek was er al enige tijd uit. Of het forum op dit moment een forumkrant kan gebruiken betwijfel ik, maar als iemand het wil proberen zou ik dat zeker steunen.

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Op ‎15‎/‎10‎/‎2018 om 16:35, Guardian1980 zei:

Het moment dat de stekker uit OWN werd getrokken was achteraf gezien al te laat, de rek was er al enige tijd uit. Of het forum op dit moment een forumkrant kan gebruiken betwijfel ik, maar als iemand het wil proberen zou ik dat zeker steunen.

Waarschijnlijk, maar zoiets is ook wel eigen aan een legacy-project waar meerdere hoofdredacteurs aan hebben gezeten. Iedereen wilt zo goed of beter doen dan de persoon ervoor en je hebt ook niet het gevoel dat het jouw project is, maar iets waar je aan meewerkt (zo voelde het voor mij toch), dus je bent niet snel geneigd om er mee te stoppen want het voelt niet aan jou om die beslissing te maken. Of zo voelde het toch voor mij.

 

En voor mij waren de (goede) Forumballs maken toch het leukste :v

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...